2017-08-07, 02:45
Medlem
feldgraus avatar
Haha, Bajen har mage att klaga över 30 minuters maskande, när de stod för exakt det samma på Gamla Ullevi när de mötte oss ...

/feldgrau
Citera
2017-08-07, 07:00
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Intressant tankegång från Bajens Svenskafans ändå. Förhållningssättet borde vara följande givet förutsättningarna:

1. Egen spelare skadad, motståndaren slår ut bollen som god gest=alltid kasta tillbaka bollen till motståndaren
2. Egen spelare skadad, egna laget slår ut bollen= såvida det inte föreligger en allvarlig skada så ska motståndaren behålla bollen
3. Egen spelare skadad, motståndaren har bollen= upp till egna laget att vinna bollen och sedan spela ut till inkast

Hela konceptet faller dock på att handlar om just oskrivna regler.

Om jag ändå ska försöka ta båda sidor till slut: förstår helt att Häcken rasar på att Bajen utnyttjar Häckens goda tro att få tillbaka bollen, men samtidigt förstår jag att Bajen inte heller kan stödja Häckens försök att rycka sönder matchen och sabotera . Vilket kanske går emot det jag skrev direkt efter matchen, men jag är som sagt mer inne åt gråzon-hållet nu.

Framför allt känns det där resonemanget som en efterhandskonstruktion anpassat till situationen och sitt egna lags handlande. Man skapar en moralisk riktlinje så att det passar in. Hade man resonerat likadant om det varit Häcken som gjort så?

Det ska bli spännande att se Hammarby i höst. Framför allt hur man agerar när man ska försvara en ledning på slutet.
Citera
2017-08-07, 07:29
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Framför allt känns det där resonemanget som en efterhandskonstruktion anpassat till situationen och sitt egna lags handlande. Man skapar en moralisk riktlinje så att det passar in. Hade man resonerat likadant om det varit Häcken som gjort så?

Det ska bli spännande att se Hammarby i höst. Framför allt hur man agerar när man ska försvara en ledning på slutet.
Vid sådana här situationer är det enkelt: man får ställa sig frågan om man tyckt det varit okej om det varit tvärtom. Svaret är nej och även om jag igår blev jävligt glad (delvis pga sättet målet tillkommer) måste man ju vara ärlig och säga att det inte var snyggt. Folk är rabiata och helt jävla dum i huvudet på sociala medier. Man kan tro att det bara är på svenska fans men tongångarna är likadana på Facebook, där man ju gör sig till åtlöje under eget namn.
Citera
2017-08-07, 08:08
Medlem
InnesIs avatar
Citat:

Jag tror inte vårt spel eller agerande kommer skilja sig speciellt mycket från det vi redan sett. Igår skedde något men det verkar ha varit en enskild händelse och inte del i en specifik taktik. Hamad tar ett beslut där och då. Därför tror jag inte att Hammarby som klubb väljer att spela annorlunda för att något kontroversiellt hände under en match.

Att ställa hela klubben till svars är inte det rätta här. Hamad tog beslutet, han har förklarat det. Gott så. Men JM borde inte ändra vår taktik på grund av detta.
Citera
2017-08-07, 08:12
Medlem
kostymnisses avatar
Jahapp, det var väl det man hade på känn i 90 minuter på Fågelarenans varma bortaläktare, förr eller senare gör KFF mål.
Fullständigt rättvist över 90 min dock så inget snack om det.

Nu blir det ett helvete dock, att vi lyckades slå Peking beror mest på att dom var så sanslöst ineffektiva när dom borde dödat matchen strax innan vårt 1-1, dom borde med normala forwards haft 2,3-0 då.

Igår var det iaf sol, det var bra.

Hur vi skall lyckas slå AIK på torsdag vet nog inte ens gud på bänken.
Citera
2017-08-07, 08:13
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Jag tror inte vårt spel eller agerande kommer skilja sig speciellt mycket från det vi redan sett. Igår skedde något men det verkar ha varit en enskild händelse och inte del i en specifik taktik. Hamad tar ett beslut där och då. Därför tror jag inte att Hammarby som klubb väljer att spela annorlunda för att något kontroversiellt hände under en match.

Att ställa hela klubben till svars är inte det rätta här. Hamad tog beslutet, han har förklarat det. Gott så. Men JM borde inte ändra vår taktik på grund av detta.

Men man pekar ju ut en viss moralisk riktlinje när man resonerar som Hamad gör. Jag är med på resonemanget och ser vissa poänger, men då ställer jag det enkla kravet att man ska vara någorlunda konsekvent i fortsättningen. Det ska bli intressant att se, för är man inte det faller handlandet i den här matchen pladask.

Hamad försöker ju förklara det logiskt istället för att se det som en spontan impuls, vilket det förmodligen egentligen är.
Citera
2017-08-07, 08:24
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Men man pekar ju ut en viss moralisk riktlinje när man resonerar som Hamad gör. Jag är med på resonemanget och ser vissa poänger, men då ställer jag det enkla kravet att man ska vara någorlunda konsekvent i fortsättningen. Det ska bli intressant att se, för är man inte det faller handlandet i den här matchen pladask.

Hamad försöker ju förklara det logiskt istället för att se det som en spontan impuls, vilket det förmodligen egentligen är.

Men det är just en spelares handlande och inte något klubben står för. Vi kan knappast ställas till svars och ändra vår taktik bara för att en spelare, i en situation, agerade mot en oskriven regel. Med samma resonemang skulle en klubb inte få bli arga vid fula tacklingar om någon i ens eget lag gjort en ful tackling tidigare under säsongen. Helt absurt naturligtvis. Hade detta varit en klar linje vi såg hos Hammarby hade det varit en sak men nu är det en situation, initierad av en person och inte del i en taktik.

Sedan tror jag att beslutet när det kom var en impuls. Däremot är jag rätt säker på att Hamad gått och irriterat sig över liknande situationer tidigare. Jag tror därmed att båda förklaringarna kan stämma. Jag tror att han resonerat liknande tidigare, men utan att göra det han gjorde igår. Igår rann det över och själva handlingen skedde nog bara i stundens hetta medan jag kan tänka mig att förklaringen för den sakens skull inte är en efterhandskonstruktion.
Citera
2017-08-07, 08:28
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Men det är just en spelares handlande och inte något klubben står för. Vi kan knappast ställas till svars och ändra vår taktik bara för att en spelare, i en situation, agerade mot en oskriven regel. Med samma resonemang skulle en klubb inte få bli arga vid fula tacklingar om någon i ens eget lag gjort en ful tackling tidigare under säsongen. Helt absurt naturligtvis. Hade detta varit en klar linje vi såg hos Hammarby hade det varit en sak men nu är det en situation, initierad av en person och inte del i en taktik.

Sedan tror jag att beslutet när det kom var en impuls. Däremot är jag rätt säker på att Hamad gått och irriterat sig över liknande situationer tidigare. Jag tror därmed att båda förklaringarna kan stämma. Jag tror att han resonerat liknande tidigare, men utan att göra det han gjorde igår. Igår rann det över och själva handlingen skedde nog bara i stundens hetta medan jag kan tänka mig att förklaringen för den sakens skull inte är en efterhandskonstruktion.

Det handlar så klart inte om klubben utan om de enskilda spelarna och hur de agerar på plan. Problemet är att Hamad faktiskt pekar ut en linje för hur man ska agera istället för att påpeka att det är enskild händelse eller situation. Resonemanget jag svarade på över, inlägget från Svenska fans, gör ju detsamma. Förklarar man det så ställer man vissa krav på sig själv.
Citera
2017-08-07, 08:43
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Det handlar så klart inte om klubben utan om de enskilda spelarna och hur de agerar på plan. Problemet är att Hamad faktiskt pekar ut en linje för hur man ska agera istället för att påpeka att det är enskild händelse eller situation. Resonemanget jag svarade på över, inlägget från Svenska fans, gör ju detsamma. Förklarar man det så ställer man vissa krav på sig själv.

Ja, om man är emot denna etikettsregel rent allmänt, så meddelar man förstås klart och tydligt före säsongsstarten att man inte kommer att spela tillbaka bollen och inte förväntar sig att få tillbaka bollen vid sådana tillfällen.
Citera
2017-08-07, 08:46
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Ja, om man är emot denna etikettsregel rent allmänt, så meddelar man förstås klart och tydligt före säsongsstarten att man inte kommer att spela tillbaka bollen och inte förväntar sig att få tillbaka bollen vid sådana tillfällen.

Så här säger Hamad:

Citat:
"Varför ska man förvänta sig att få tillbaka bollen?". Okej om någon av våra anfallare hade armbågat honom eller stämplat honom, men jag tycker inte att man kan förvänta sig att få tillbaka bollen när någon får kramp.

Om det här hade varit tvärtom, då hade inte du förväntat dig att få tillbaka bollen?

- Nej, det hade jag inte. Framöver kommer det säkert komma liknande situationer, där någon får kamp och bollen spelas ut. Men fine, fortsätt spela då. Det är inga problem.

https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/hamad-rasande-pinsamt-av-hacken---de-tog-strupgrepp-pa-mig/

Det ska bli intressant att höra vad spelare och supportrar säger när de själva blir utsatta för det.
Citera
2017-08-07, 08:58
Medlem
Hysteriskt roligt att se hur alla grinar om att Häckens filmande och maskande biter dem i röven. Stor respekt till Hamad som står för det han gjorde, helt rätt.

Grinsvenskan.
Citera
2017-08-07, 08:59
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Så här säger Hamad:

https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/hamad-rasande-pinsamt-av-hacken---de-tog-strupgrepp-pa-mig/

Det ska bli intressant att höra vad spelare och supportrar säger när de själva blir utsatta för det.

Givetvis kommer det att bli ad hoc-argument varför det är helt fel då. Om det är en principiell uppfattning så antar man inte den genom en enskild spelares beslut i en enskild match mitt i säsongen (som försvaras med argument om motståndarnas beteende under just den matchen).

Pajas-Bajen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in