2017-08-06, 12:27
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tim Sebastian
Okej.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article12568985.ab

Trollet i det här målet är Antoni* B*ok T*ledano som aldrig borde ha åtalats för barnvåldtäkt och som med stor sannolikhet dömdes för sin kompis barnvåldtäkt. Systemförsvararna är onekligen kreativa i sina nysvenska formuleringar:

(FB) Solna: 15-åring och 16-åring begick våldtäkt resp. våldtäkt mot barn - 2016-09-12

Apropå skadestånd så är det anmärkningsvärt att det här blev två separata skadestånd medan det i det här fallet utdömdes ett "solidariskt" skadestånd trots två gärningsmän.

"Två personer som inte känner varandra sedan tidigare super sig fulla och har sex, kan inträffa var som helst. Kvinnan kan ta initiativ, det spelar ingen roll. Dagen efter anmäler den kvinnan mannen för våldtäkt. Eftersom att det finns vittnen som kan peka ut kvinnan som "mer full" än mannen så döms han till 2 års fängelse för våldtäkt. "

Det var det här du skrev och som jag skrev var trams. Sen lägger du in en massa ny rappakalja, men det var inte det som jag invände mot utan det jag citerade ovan.
Citera
2017-08-06, 12:53
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Snurrigt av domstolen att välja att dömma RN för vanlig våldtäkt. Hade varit extremt mycket lättare att bara fastslå, efter en samlad bedömning, att RN haft skälig anledning att anta att jäntan var för ung.

Hovrätten kanske inte kan klandras då åklagaren frånföll otuktsyrkandet i överklagandet. Men, detta öppnar ju upp för domar där den mottagande parten fälls för våldtäkt om den givande anses vara för berusad - frågan är om detta kommer att tillämpas könsneutralt framgent.

Jag har som jag tidigare skriver lite svårt att se varför någon skall känna förvåning. Hela konstruktionen med särskilt utsatt tillstånd är utformad så att fakta i målet, uppsåtet hos den åtalade och all form av logik är oväsentligt. Det här är inte den första domen där någon dömts för våldtäkt för att motparten berusat sig och gör dumma saker på fyllan.
Citera
2017-08-06, 13:04
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det enda det berättar är att du saknar erfarenhet och kunskap om hur en rättegång går till och vad objektivitetskravet innebär.
Inget annat.
Du har en egenskap, du tycker en massa men har sällan något underlag att visa.
Jag har postat information från åklagarmyndigheten som pekar på åklagarens skyldigheter i samband med objektivitetsprincipen och den sträcker sig hela vägen in till domstolsförhandlingarna.
Åklagarmyndigheten kan ju självklart ha helt fel? I sådana fall får vi skylla det på åklagarmyndighetens bristande erfarenheter och kunskaper?
Citera
2017-08-06, 13:10
Medlem
nidbilds avatar
Wow vilket bottennapp wow vilket kändis scoop, var är värdegrunden.
Citera
2017-08-06, 13:11
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Du inbillar dig tydligen att dina åsikter påverkar domslutet? Det du ska göra är att förkovra dig i vad som krävs för fällande dom istället för att framstå som en rättshaverist. Du har suttit och klagat nu varenda dag under dom här förhandlingarna, och nu ska du fortsätta trots att HR dömt BÅDA snorvalparna.
Jag har försökt förklara vad som gäller, men du tvingar in dina enskilda åsikter om vad DU tycker istället.
Öppna en tråd för diskussion om vad du tycker om kraven för fällande dom gällande våldtäkt och våldtäkt på barn istället för det är förbi i detta ämnet.

Genusbrillorna på och sedan så är det bara att köra på.
Problemet är inte alla vi rättshaverister, problemet är att det finns ett stort antal osäkerhetsfaktorer och trots detta så har folk dömts.
Det skrämmer!
Citera
2017-08-06, 13:15
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Fast någonstans måste vi dra gränsen och att inse att hon faktiskt inte medgav ett förbannat dugg eftersom hon var dyngrak. Det får vara slut på sömnsjuka och en massa dåliga ursäkter för att slippa dömas om man utnyttjar andra som inte är med på det. Jag gick i sömnen, och jag var för full, och jag trodde hon var vaken och jag trodde hon rörde på sig och var med på det osv. Jävla pinsamt faktiskt.
Nej, en redlös lämnar inte samtycke och helt korrekt i detta fallet då hon inte ens minns vad som hänt. Våldtäktsidioterna ska hållas kort och vi kommer att skärpa upp gällande brott som sexbrott med att inte låta dom komma undan med döskalleförklaringar.

Nu har vi bestämt att just samtycket inte är särskilt trovärdigt av en redlöst berusad 13 åring, så det får man tycka vad man vill om.
Däremot är det så lagstiftningen ser ut och det gäller att framföra det så ingen inbillar sig annat.

Det finns så många jävla konstiga uppfattningar och misstolkningar om vad för signaler en tjej sänder ut. Ja hon dansar nu så hon vill ju ligga. Ser du att hon har kort kjol och blinkar lite så hon vill ju ligga. Den typen av uppfattning ser jag som en slags hjärnskada eftersom mycket vantolkas efter hur vriden egen uppfattning man har. En normal ungdom skulle inte utnyttja en redlös tjej på 13 år, så är det. Vi måste sortera och sätta ner foten då det gäller sexbrotten. Inte lipa och anse att 13 åringen som var på gränsen till medvetslös gav sitt samtycke till att ha sex.
Ta igen dig nu.
En berusad kvinna skriker att hon vill "knulla" med en berusad man, kvinnan tar av sig brallorna och sedan så har den berusade kvinnan och mannen sex.
Ville hon inte ha sex?
Tingsrätten gjorde klart att flickan är välutvecklad och kan uppfattas som jämnårig till kamraterna.
Citera
2017-08-06, 14:11
Bannlyst
Har inte följt alla turer efter HR domen. Kan någon berätta om straffet. Har förstått att bägge grabbarna döms i HR. Hur blev det med skadeståndet ?
I TR skulle det bli 100 ksek och hade blivit ytterligare 200 tsek från Robin om han blivit dömd. Hur blev det nu med skadeståndet ?
Citera
2017-08-06, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Du hänvisar till en artikel, skriven av en ung advokat som vill göra reklam för sig själv, som handlar om en kille som blev delgiven misstanke och inget mer. Han blev aldrig åtalad och än mindre dömd. Vad vill du visa med den artikeln?

Han hade garanterat blivit dömd till ministraffet 2 år om det inte hade varit för inspelningen. Du anser att det spelar ingen roll om ett visst kön får ge utlopp för ett sådant fruktansvärt hat mot det manliga könet?
Citera
2017-08-06, 16:57
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Det du skriver är bara trams. Det fungerar inte så, det där har du fantiserat ihop på egen hand.

Citat:
"Två personer som inte känner varandra sedan tidigare super sig fulla och har sex, kan inträffa var som helst. Kvinnan kan ta initiativ, det spelar ingen roll. Dagen efter anmäler den kvinnan mannen för våldtäkt. Eftersom att det finns vittnen som kan peka ut kvinnan som "mer full" än mannen så döms han till 2 års fängelse för våldtäkt. "

Det var det här du skrev och som jag skrev var trams. Sen lägger du in en massa ny rappakalja, men det var inte det som jag invände mot utan det jag citerade ovan.

Jo men det är ju precis som HR domen måste tolkas. Den som omgivningen uppfattade som mest berusad anses våldtagen. Trots att det var hon som ropade att hon ville ha sex med R, tog av sig sina byxor och bedrev aktivt oralsex med hans könsorgan. Inte tvärt om.

HR lägger hela åldersdisskusionen åt sidan och fokuserar enbart på berusningsnivån.
R berusad till 7 resp 10 på 10 gradig skala och BO till 10 resp 20 på samma approximerade skala uppskattat av omgivande ungdomar. Och då åker den uppskattat mindre berusade R dit trots den mer aktiva BO.

Sensmoral : spela full, tjata dig till sex och du kan efteråt bli rik. Oavsett din ålder
Citera
2017-08-06, 17:28
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Ta igen dig nu.
En berusad kvinna skriker att hon vill "knulla" med en berusad man, kvinnan tar av sig brallorna och sedan så har den berusade kvinnan och mannen sex.
Ville hon inte ha sex?
Tingsrätten gjorde klart att flickan är välutvecklad och kan uppfattas som jämnårig till kamraterna.

Ehh, ta igen dig själv. Ett barn handlar det om inte en kvinna. Du får fortsätta sitta som en haverist och citera Tingsrättens dom. Lycka till. Ta lärdom fatta och inse att lagstiftningen är inte skriven på era åsikter och ni lär inte komma någonstans med att tjafsa på så usel nivå.
Senast redigerad av Moosky 2017-08-06 kl. 17:30.
Citera
2017-08-06, 17:31
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Fast någonstans måste vi dra gränsen och att inse att hon faktiskt inte medgav ett förbannat dugg eftersom hon var dyngrak. Det får vara slut på sömnsjuka och en massa dåliga ursäkter för att slippa dömas om man utnyttjar andra som inte är med på det. Jag gick i sömnen, och jag var för full, och jag trodde hon var vaken och jag trodde hon rörde på sig och var med på det osv. Jävla pinsamt faktiskt.
Nej, en redlös lämnar inte samtycke och helt korrekt i detta fallet då hon inte ens minns vad som hänt. Våldtäktsidioterna ska hållas kort och vi kommer att skärpa upp gällande brott som sexbrott med att inte låta dom komma undan med döskalleförklaringar.

Nu har vi bestämt att just samtycket inte är särskilt trovärdigt av en redlöst berusad 13 åring, så det får man tycka vad man vill om.
Däremot är det så lagstiftningen ser ut och det gäller att framföra det så ingen inbillar sig annat.

Det finns så många jävla konstiga uppfattningar och misstolkningar om vad för signaler en tjej sänder ut. Ja hon dansar nu så hon vill ju ligga. Ser du att hon har kort kjol och blinkar lite så hon vill ju ligga. Den typen av uppfattning ser jag som en slags hjärnskada eftersom mycket vantolkas efter hur vriden egen uppfattning man har. En normal ungdom skulle inte utnyttja en redlös tjej på 13 år, så är det. Vi måste sortera och sätta ner foten då det gäller sexbrotten. Inte lipa och anse att 13 åringen som var på gränsen till medvetslös gav sitt samtycke till att ha sex.

Jag vet vad lagstiftningen säger. Det hindrar inte att jag diskuterar hur den tolkas och hur vettig den tolkningen är. Det faller inom ramen för diskussionen om brottet. Om du inte önskar diskutera det med mig så tvingar jag dig inte.

Diskussionen om särskilt utsatt tillstånd måste skiljas från den om korta kjolar eller sömnsex. Det här fallet måste också skiljas från fall där någon utsätter sovande eller medvetslösa för sexuella övergrepp.

Vad vi har här är som bland annat solglittret och Utflyttad påpekat två personer som båda är berusade där den ena parten döms trots att den andra uttryckt en definitivt vilja att ha sex med honom och agerat medvetet och självständigt i enlighet med denna vilja genom att utföra sexuella handlingar mot honom.
Citera
2017-08-06, 17:35
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ehh, ta igen dig själv. Ett barn handlar det om inte en kvinna. Du får fortsätta sitta som en haverist och citera Tingsrättens dom. Lycka till. Ta lärdom fatta och inse att lagstiftningen är inte skriven på era åsikter och ni lär inte komma någonstans med att tjafsa på så usel nivå.

Det handlar inte om ett barn, utan vad domen säger är att vilken person som helst som befann sig i målsägandens situation hade blivit våldtagen av R.N trots att det i själva verket var så att hon aktivt samtyckte. Det är tolkat på ett generellt plan domen mot R. N blir obehaglig både vad gäller behandlingen av honom specifikt och vad den innebär vad gäller rättsläget i stort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in