2017-08-04, 19:15
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men det brukar ju vid "vanliga våldtäkter" finnas ett offer som uppger sig vara våldtagen?
Det gör det inte här.
Det är därför diskussion om vittnen uppstår och blir så viktig - för inte ens offret påstår ju att någon våldtäkt skett. Någon teknisk bevisning finns inte heller.

Predatoren som du beskriver är också ett barn, ej att förglömma.

Ett straffmyndigt barn på 16 år som är äldre än offret på 13 år. Ett utstuderat sätt att supa underåriga fulla och sedan begå våldtäkt.
Jo, när flickan får det hela återberättat för sig så framgår det tydligt vad hon varit med om och hon blir väldigt arg. Så det betyder att hon kände sig våldtagen även om du då sympatiserar med killarna här och förstår dom, så har domstolen återigen dömt gärningsmännen.
Citera
2017-08-04, 19:17
Medlem
ChrisMcCandlesss avatar
130 timmars samhällstjänst för våldtäkt mot barn? Fy fan vilket straff!
Ett hån mot brottsoffret.
Om man är gammal nog att våldta, är man gammal nog att sitta i fängelse i 20 år.
Citera
2017-08-04, 19:29
Medlem
Det jag ville få fram var att man inte alltid ska ta polisens uppgifter som sanna. Man undrar varför man skickar en elitidrottare som tävlar i brottning och rugby som polisen Leonard Swahn till en liten klen 16 årig pojke. Att han kan sätta skräck i buset i Tensta och Rinkeby är en sak men hemma hos Book?
Senast redigerad av Darrar 2017-08-04 kl. 19:32.
Citera
2017-08-04, 19:32
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men det brukar ju vid "vanliga våldtäkter" finnas ett offer som uppger sig vara våldtagen?
Det gör det inte här.
Det är därför diskussion om vittnen uppstår och blir så viktig - för inte ens offret påstår ju att någon våldtäkt skett. Någon teknisk bevisning finns inte heller.

Predatoren som du beskriver är också ett barn, ej att förglömma.

Teknisk bevisning? Du har mycket att gå igenom och ta lärdom av. Det krävs inte för fällande dom bevisligen.

Hovrätten om skuld
Citat:
Att målsäganden under kvällen vid upprepade tillfällen uttryckt att hon ville ha sex med RN förändrar inte bedömningen eftersom en person som befinner sig i en särskilt utsatt situation inte är fri att samtycka till sexuella handlingar (se Brottsbalken, Zeteo, version 2017-04-20, kommentaren till 6 kap. 1 § andra stycket BrB).

Uppsåt
Citat:
Enligt hovrättens bedömning har även RN varit medveten om att målsäganden
varit kraftigt berusad och han har i den situationen, när hon saknat förmåga att värna
sin sexuella integritet, genomfört sexuella handlingar. Enligt hovrättens mening är det
styrkt att RN har haft uppsåt till gärningen.

Citat:
Sammanfattningsvis innebär det ovan sagda att RN ska dömas för
våldtäkt i enlighet med åtalet. Omständigheterna är inte sådana att brottet kan anses
vara mindre grovt på sätt som avses i 6 kap. 1 § tredje stycket brottsbalken.
Tingsrättens dom ska ändras i enlighet med detta.
Citera
2017-08-04, 19:36
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Ett straffmyndigt barn på 16 år som är äldre än offret på 13 år. Ett utstuderat sätt att supa underåriga fulla och sedan begå våldtäkt.
Jo, när flickan får det hela återberättat för sig så framgår det tydligt vad hon varit med om och hon blir väldigt arg. Så det betyder att hon kände sig våldtagen även om du då sympatiserar med killarna här och förstår dom, så har domstolen återigen dömt gärningsmännen.
Det var ju ett jävla tjat om att stå på gärningsmännens sida då rättssäkerhetsaspekter debatteras.
Citera
2017-08-04, 19:40
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Det var ju ett jävla tjat om att stå på gärningsmännens sida då rättssäkerhetsaspekter debatteras.

Du inbillar dig tydligen att dina åsikter påverkar domslutet? Det du ska göra är att förkovra dig i vad som krävs för fällande dom istället för att framstå som en rättshaverist. Du har suttit och klagat nu varenda dag under dom här förhandlingarna, och nu ska du fortsätta trots att HR dömt BÅDA snorvalparna.
Jag har försökt förklara vad som gäller, men du tvingar in dina enskilda åsikter om vad DU tycker istället.
Öppna en tråd för diskussion om vad du tycker om kraven för fällande dom gällande våldtäkt och våldtäkt på barn istället för det är förbi i detta ämnet.
Citera
2017-08-04, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Jag är nyfiken på varför just dessa två poliser fick åka till Books hem. Man tar inte in dessa två om man inte räknar med bråk och kaos.

Vad sägs om det var för att de var i tjänst och inte hade några andra uppdrag just då, dessutom var det inte dessa två som grep GM, de stod på gatan utanför och kom sedan upp och talade med föräldrarna när GM var gripen.

Är du verkligen så barnslig att du tror att man tar in speciella poliser och ens funderar på om det ska bli bråk och kaos vid ett gripande som de är satta att göra speciellt när det gäller en snorunge?
Citera
2017-08-04, 20:56
Medlem
Tim Sebastians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Hovrätten om skuld

Citat:
Att målsäganden under kvällen vid upprepade tillfällen uttryckt att hon ville ha sex med RN förändrar inte bedömningen eftersom en person som befinner sig i en särskilt utsatt situation inte är fri att samtycka till sexuella handlingar (se Brottsbalken, Zeteo, version 2017-04-20, kommentaren till 6 kap. 1 § andra stycket BrB).

Citat:
Uppsåt
Enligt hovrättens bedömning har även RN varit medveten om att målsäganden
varit kraftigt berusad och han har i den situationen, när hon saknat förmåga att värna
sin sexuella integritet, genomfört sexuella handlingar. Enligt hovrättens mening är det
styrkt att RN har haft uppsåt till gärningen.

Citat:
Sammanfattningsvis innebär det ovan sagda att RN ska dömas för
våldtäkt i enlighet med åtalet.
Omständigheterna är inte sådana att brottet kan anses
vara mindre grovt på sätt som avses i 6 kap. 1 § tredje stycket brottsbalken.
Tingsrättens dom ska ändras i enlighet med detta.

Jag begråter inte att RN döms. Men VÅLDTÄKT?! Alltså inte barnvåldtäkt utan helt vanlig vuxenvåldtäkt?! Som jag ser det kan det här bara tolkas som "the end of promiscuity as we know it". Om inte Högsta Domstolen har något mer att tillägga.
Senast redigerad av Tim Sebastian 2017-08-04 kl. 20:58.
Citera
2017-08-04, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Vad sägs om det var för att de var i tjänst och inte hade några andra uppdrag just då, dessutom var det inte dessa två som grep GM, de stod på gatan utanför och kom sedan upp och talade med föräldrarna när GM var gripen.

Är du verkligen så barnslig att du tror att man tar in speciella poliser och ens funderar på om det ska bli bråk och kaos vid ett gripande som de är satta att göra speciellt när det gäller en snorunge?

Ja när det gäller Anna och hennes man. Han är väl väktare och har kanske vapen. De kanske tar in extra tuffa när der kan riskera bråk. Då kanske man inte tar ut de mesigaste poliserna. Nog tror jag att man tänker på vilka man skickar ut.
Citera
2017-08-04, 21:36
Medlem
ABCD1s avatar
Någon som har FUP och kan lägga upp den?
Citera
2017-08-04, 21:45
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tim Sebastian
Jag begråter inte att RN döms. Men VÅLDTÄKT?! Alltså inte barnvåldtäkt utan helt vanlig vuxenvåldtäkt?! Som jag ser det kan det här bara tolkas som "the end of promiscuity as we know it". Om inte Högsta Domstolen har något mer att tillägga.
Du tror att HD tänker sanktionera våldtäkt mot en dretpackad trettonåring? För mig är din syn på promiskuitet väldigt skev och jag törs ta gift på att HD nekar prövningstillstånd.
Citera
2017-08-04, 21:59
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tim Sebastian

Varför så förvånad? Det är så här det kommit att se ut sedan det här med särskilt utsatt tillstånd infördes. Folk blir fällda för våldtäkt trots att målsäganden i högsta grad samtyckt och uppenbarligen också i verkligheten är i stånd att samtycka och frivilligt haft sex. Uppsåtskravet som är grundläggande i västerländsk rättsskipning sedan årtusenden är i dessa fall avskaffat genom att oavsett vad som tänkts borde den tilltalade förstått att han borde tänkt på annat sätt. Så som i den här domen visas genom hur hovrätten slår tingsrättsdomaren på fingrarna och visar hur det där med uppsåt skall det inte resoneras om alls, för det är alltid oviktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in