Citat:
Ursprungligen postat av
pref69
Hela incidenten är sorglig läsning. Det är ofattbart dåligt att Robin och Antonio ger sig på en 13-åring. Men jag tycker det är värre att de ger sig på en tjej, oavsett ålder, som är helt redlös. Har man blivit uppfostrad att detta är acceptabelt i denna ålder så bådar det inte gått inför framtiden.
13-åriga BO har i FUP beskrivits som "helt tom", "helt borta" samt "okontaktbar". BO har varit så full att hon inte kunde gå, stå eller prata. 13-åringen har spytt ett flertal gånger under kvällen. BO var så full att hon inte ens kunde stoppa sina egna fintar i halsen för att spy. En kompis fingrar användes. Jag tycker BO har varit i stort sett medvetslös men själva termen för hennes tillstånd kan diskuteras.
Jag förstår helt enkelt inte att man som 15-åring kan göra detta. Hur jävla feluppfostrad är man? Robin var väldigt berusad men Antonio var nästan nykter. Berusning och låg ålder kan innebära att man gör extra dumma saker men här har man agerat så långt bortom gränserna att det är skandal.
Visst det handlar om uppfostran, håller med.
Men uppfostran ska inte börja vid deras beteende på fylleplatsen - utan faktiskt redan hur man umgås med sprit. Att man inte alls dricker före 19 års ålder och att man inte super sig redlöst berusad. Vare sig som ungdom eller i vuxen ålder. Och att man inte ger en 16 eller 13 åring tillgång till 1/2 liter "ren sprit".
För folk gör ju tydligen enormt dumma saker på fyllan, ex en av våra skickligaste finansministrar hade fyllehjärnsläpp för en vecka sedan. Han tog också på folk - i skrevet medan han viftade med sin penis. Han torde vara fördiguppfostrad sedan länge, men håller inte måtta med spriten i alla fall.
http://www.expressen.se/nyheter/-exministern-om-festen-drabbades-av-en-blackout/
Vårt land ligger i brännvinsbältet, men vi borde lära kommande generationer spritvett. I de flesta länder dricker man alkohol, gott och festligt, men man håller måtta. Hur många italienska, tyska eller grekiska ungdomarna super sig redlösa på fester? Eller deras föräldrar? Väldigt ovanligt!
Men i våra trakter - Finland, Danmark, Norge sker det. Hög tid att lära ut en annan spritkultur.
För utan detta, från en generation till nästa uppfostrade "fyllespritsug" till fest, hade ATB nog inte kunna locka tills sig de andra ungdomarna med spritlangning..