Citat:
Ursprungligen postat av
Simmaellersjunk
Borg går nu ut och
antyder att han behöver hjälp. Ligger bakom betalvägg.
http://www.di.se/nyheter/styrelsekol...t-gott-omdome/
Väl innanför väggen framgår kanske om det är kukstorleken han behöver hjälp med.
Jösses, vad lättlurade vissa är och hur lätt det är för Anders Borg att med sin intelligens och ett oprecist språkbruk släta över det här och kontrollera den lättledda pöbeln.
Utan betalvägg:
https://unvis.it/di.se/nyheter/styre...at-gott-omdome
När man blir lite mer avancerad språkbrukare inser man hur viktigt det är att inte bara vara uppmärksam på vad som sägs/skrivs, utan också på vad som
inte sägs/skrivs, vilket ibland kan vara viktigare. När en skandal ska hanteras blir detta så mycket viktigare.
I det här fallet och uttalandet är det viktigt att notera att AB
inte säger att han ska ta (och ännu mindre anlita)
professionell hjälp, eller för den delen
psykiatrisk hjälp. Samtidigt lurar han den lättledda pöbeln att tro att det är det han menar och det han ska göra, vilket signalerar att han tar saken på allvar.
I själva verket är den hjälp han kommer att ta i stort sett obefintlig och på sin höjd sträcker den sig till att han ber frun hålla lite bättre koll på honom, vilket han i a f kommer att sk-ta högaktningsfullt i.
Detsamma gäller hans första uttalande om att han skulle ha fått en "blackout", vilket är ett vagt begrepp, som egentligen betyder avsvimning och medvetslöshet eller en minneslucka, vilket det är högst osannolikt att han drabbats av. Istället säger han inte mer med ordet än att han betett sig illa och kanske fått vad en annan minister kallade "hjärnsläpp".
Skälet till att AB tvingas använda de här smarta manövrarna för att försvara sig, är förstås att Aftonslasken började med att göra samma sak mot honom, nämligen att med vagt och insinuant språkbruk låta påskina att Anders Borg gjort bort sig ordentligt, när det troligen (som jag beskrivit tidigare i tråden) handlar om en bagatell där han lite småberusat frispråkigt försökt höja stämningen på festen med några sarkastiska och ironiskt menade kommentarer som gått lite över gränsen
om man nu inte fäller dem med sarkastisk innebörd.
Jag blir alltmer tacksam för att jag lagt flera år på språkstudier vid universitetet, vilket har gjort att jag kan genomskåda försåtligt tal och utröna vad som egentligen ligger bakom. Det krävs intelligens för att hantera språket, och det är bevisligen något som den intelligente Anders Borg besitter respektive klarar av.
Edit: Betydligt mer intressant i den här soppan är ju vem skvallerbyttan var som inte förstod att det var en
privat – inte offentlig – tillställning, där det som händer på Husarö stannar på Husarö.