2017-08-04, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Om regnvattentunnan är tom och mattrullen läggs in när tunnan ligger ner så är det enklare att resa tunna/matta sen. Och därefter fylla på vatten.
Poängen med vattentunnan skulle vara att den redan råkade stå där vattenfylld, annars finns det enklare lösningar. Lyftandet är inte problemet, utan som vanligt risken för skador. Inuti en matta och/eller en sovsäck är han rimligen rörelsehindrad. Kruxet är att få honom i denna situation och då är ju sovsäcken oöverträffad. Det kan också uppstå skador om man klantar sig vid doppningen. Det är ju för d..igt att JM ska kunna hålla oss på halstret - lösningen borde avslöjas så att vi kan ha prisutdelning !
Citera
2017-08-04, 11:35
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Svamp sitter i ryggmärgen minst 10 år likaså lsd om inte längre och aki har drogtestats mer än någon annan så detta med svamp går bort direkt! Att söka osynliga droger leder ingen vart för hittar man säg ett 10-tal droger som inte ger spår så är det så att man inte kan komma t domstol med en kemisk list och säga att det kan vara drogen x, z eller y och får det som bevis. Ni kommer ingen vart med att söka "osynliga" droger, liket var drogfritt.

Inte osynligt då.
Citera
2017-08-04, 11:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintersol21
Min hypotes är att Aki inte bara var lite berusad utan även drogad med något (som inte syns på drogtester, har ju diskuterats flitigt i tråden). Drogad med något som gjorde honom lätthanterlig. Förmodligen något rogivande och dämpande.

En behagligt omtöcknad, sömnig Aki som är i sin egen värld kan dränkas utan avvärjningsskador.
Håll fast vid det - det blir så mycket enklare att förklara allt med "behagligt omtöcknad" trots negativ droganalys. Själv väljer jag det mer realistiska vägen via tänkta förklaringar.
Citera
2017-08-04, 11:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Vem eller vilka hjälpte JM att mörda Aki?
Teoretiskt kan hon ha klarat det själv, men det är så osannolikt att det alternativet kan vi nästan bortse från. Några indikationer och indicier och t.o.m. bevis om vilka som är inblandade har vi.
En gammal uppgift, som jag inte minns att jag sett i FUP var den kommer från, är att polisen vet att minst två personer utöver JM fanns på Granliden då Aki mördades. Kan det vara oreggade telefoner som observerats?
En del av JMs affärer, t.ex. 420' som försvinner till bl.a. "strumpor", transaktioner med uppsalaföretag med kopplingar till kriminella och transaktioner som gått via barnen, kan handla om organiserad brottslighet och ersättningar för utförda brott. JM säger att hon blivit blåst flera gånger, men jag är inte så säker.

Tänkbara, mer eller mindre troliga, inblandade och medhjälpare
Var ska vi förutsättningslöst söka medhjälpare? Jag listar upp tänkbara, i varierande sannolikhetsgrad:
– JM själv. Hon var på plats. Jag utgår från att hon kommer att dömas.
– JJ, JB och DB. JJ var troligen på plats och deltog. Det finns flera vittnesmål som pekar i den riktningen. Kanske deltog JB och DB också. Dom vet säkert mer än dom berättar.
– Någon eller några bland JMs hejdukar, som deltog i misshandeln av pojkarna som JM hade sex med. Dessa utför våld mot ersättning.
– "Boxaren"/DJn MA, som omnämns några gånger i FUP. Fick "låna" pengar av JM. I varje fall DB och JB känner till boxaren. JJ har kommunicerat med MA, men tvekar att medge det. Han har fått pengar och han är stark nog. JM blir irriterad när DB vill att MA ska betala tillbaka.
– Betydande transaktioner har skett mellan JM/hennes företag och verksamhet i Uppsala med kopplingar till kriminella. Enligt JM har det handlat om placeringar av ensamkommande. Är det hela sanningen?
– Någon eller några andra som hyrts in för uppdraget. Via JJ, via JMs Uppsalakontakter eller på annat sätt.

JJ har ett stort nätverk. Polisen försöker kartlägga genom att fråga om de som JJ kommunicerat med via SMS eller mobil, men han svarar fåordigt eller undvikande. Jag gissar att JJ bedriver verksamhet som han inte vill att den ska kartläggas.

Här berättar JM om hur 420' "försvann".
Protokollbilaga_2017-02-09__Dialogfo_rho_r.pdf, sid 987 (i dokumentet) och framåt.

Här pratar JJ om MA:
Protokollbilaga_2017-02-06__Vittnesfo_rho_r_A__del_1__2_.pdf, sid 101 enligt paginering.

Lite om JMs tidigare relationer till "Andra Chansen":
Protokollbilaga_2017-02-06__Vittnesfo_rho_r_B__del_1__2_.pdf, sid 302 enligt paginering.
Andra chansen drivs av "tidigare kriminella". En stor del av verksamheten är inom det område som JM refererar till som "värre än knarkbranschen" och präglad av maffiametoder, dvs. flyktingbranschen.

När JM har blivit "blåst på pengar" så handlar det säkerligen i de allra flest fall om pengar med svart användning. Det är hennes sätt att "dra av dem".

Om JM har begränsade resurser så minskar troligheten att det är en regelrätt torped, som du skrivit, och chanserna ökar att vederb. stannade i landet efteråt.

Om det är någon som inte behövt pengarna där och då utan kunnat ta efteråt så betyder det att det är ngn som de känner närmare och som finns i trakterna och vet var JJ bor och andra bor (och alltså teoretiskt kan "inkassera" när han vill).

Ju fler som blandas in och ju större nätverk av folk, rimligen desto större risk att det börjar "läcka" från nån, inte minst efter den uppmärksamhet som varit.

Som ren överslagskalkyl så ser det ju här mer ut som om någon "lokal" förmåga (med kontakter via JJ eller "den o den" som ev trots allt dratt iväg "hemåt" efteråt eller lite senare. Någon som ändå skulle dra eller ngn för vilket det där vore väldigt mycket pengar (hemmavid). Nån som sparar till morsan.

Att JM trixar med sitt saldo och skenbart betalar ut till andra chansen o.a. betyder ju i strikt mening inte mer än att hon vet att hon kommer begå mord och att herr polisen kanske kikar på saldot efteråt. Som vem som helst måste hon ju kunna redogöra för sina affärer och kan hon redogöra för alla utan en så är ju den rätt utpekande.

Hon lägger ut dimridåer.
Citera
2017-08-04, 11:56
Medlem
Citat:
Ingenting alls säger det mig då aki inte kremerades och på så vis har flertalet med rättsläkare kunnat arbeta med akis kropp i omgångar. Finns inga droger i "liket" helt clean inte heller finns kroppsskador det enda som finns är lite för få kiselalger enlikt åk och det skall ge för handen att han doppats i en kräftlåda el barnpool innan dränkning. Så sjukt blåsta argument att HR kommer slå ner på detta direkt. Att du sitter och frågar efter källa från mig var gång för att slå ner på svaret blir bara tjat. Du har fup själv likaså har du refraktors info i tråden. Skillnaden dock oss skribenter emellan är att vi tolkar infon olika, du på ditt sätt jag på mitt och du har en benägenhet att låsa dig i petitesser vilket syns i din inläggsstatistik.
Det låter som om du menar att Aki troligen inte har mördats. Hur dog han då, enligt din tolkning ?
Citera
2017-08-04, 12:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Jag tänker mig att begäret efter att äga Granliden blev starkt i JMs skalle när försäljning först kom på tal. Innan dess hade nog nog räknat med att hon fortsatt skulle kunna ha tillgång till stället. Detta var väl någon gång 2014 om jag minns rätt.
Då köptes husbilen iaf som är en test hur de trivs i den för de är till åldern, börjar bli krassliga (inte döende som JM påstår) och känner att de inte orkar med stället. Ungefär så här som jag fattat:
2014 - säsong 1. Husbilen hämtas i sept/okt. Ullared.
2015 - säsong 2. Åkte mkt, tyckte det var jättetrevligt.
2016 - säsong 3. Om det blir lika bra som 2015 då säljer vi landet.
JM frågar (vid årsskiftet enligt UE) om att köpa Granliden för aktieutdelning. Smsar sen AM. Hon frågar sen hela tiden när de skulle ha visning.
2/8 är huset iordningställt, flaggan hissad för drönare har fotat. JM är dit och frågar och får info om att det sker visning kommande el nästkommande vecka.
3/8 är pappa mördad.
Citat:
Mamma An*i tog initiativet eller var i vart fall pådrivande, vilket kanske väckt ett sjukligt hat och hämndbegär mot mamman hos JM.
Det kan också ha varit mamma A som uttryckt att JM inte var välkommen att låna stället själv p.g.a. att hon lämnade det ostädat. Detta kan också ha väckt begäret att äga stället "för då kan minsann ingen lägga sig hur jag städar efter mig".
Det tror jag. Hon är den som begripit långt före de andra att hon ljuger, eller som dottern UE sa:
enough is enough. Det SILAR pengar, miljonbelopp, mellan fingrarna på JM som aldrig förbättras (räkningar går till bling bling) och hon ljuger. Mamma får ta stryk för att hon som gränssättande och betraktas som elak. Klassisk reaktion om det gäller små barn ("mamma dum"), springer till pappa, fullständigt onormal om det gäller en vuxen och nåstans däremellan finns tonårsrevolten då det till viss del kan betraktas som normalt för det handlar då om en frigörelseprocess.
Barn fattar inte, tonåringar fattar men vill inte, vuxna ska fatta. Hon är nu 42 och beter sig som om hon stagnerat och värst är att "mamma dum" har med tiden förvandlats till hat, grav egoism och hämndbeteende. Troligen via avundsjuka på framgång bl.a:
Citat:
I ett ännu längre tidsperspektiv så kan det också ha varit pappans och systern företagsförsäljning som triggade både habegär till förmögenheten och ett revanschbehov.
Citat:
Så länge pappa satt i stugan eller lägenheten och drack så hade hon förmögenheten "under uppsikt", och han fanns på nära håll tillgänglig för manipulation på tu man hand. Men om mamman och pappan skulle sälja lantstället och bli husbilsnomader så skulle förmögenheten kunna rinna iväg (i JMs huvud) och hon skulle ha mindre möjlighet att manipulera pappan, eftersom denne och mamman då skulle tillbringa mer tid tillsammans långt borta.
Han dricker (alkoholism) men han verkar syssla med det på kvällar och sköta sig dagtid. Att pengarna sinar tror jag inte JM bekymrar sig över, vi snackar stora summor totalt i sin ägo (landet, miljoner kontantbelopp, 2 lgh i miljonklassen, husbil, bilar). Däremot finns Granliden kvar.
Citat:
Förtydligande: jag menar inte att Aki var invigd i hennes stora plan. Absolut inte. Däremot kan hon ha förespeglat honom någon (falsk eller långsökt) möjlighet att tjäna pengar. Aki var ju i en tuff ekonomisk sits med två gemensamma barn, ett sparkapital som var tömt, stora skulder och anställning hos en person som JM kunde manipulera. Kanske skulle det hända något på Granliden som var kopplat till pengar för Akis del?
Ok, då förstår jag. Jag tror hon försökt bearbeta honom som partner i både bingen och bredvid längre bak i tiden (likt kebabvagnen) angående sina utopiska visioner, men att han inte var intresserad. Alla har inte en skenande företagsanda, Aki är snickare och kan trivas med hantverksarbete. Han utrangeras direkt ur planerna per automatik (är du inte med mig är du emot mig) och blir en portmonnä.
Citera
2017-08-04, 12:24
Medlem
Citat:
Först en fråga där "låter" används sen ett påstående där jag skall ge min "tolkning". Det är åk som har bevisbördan att konstatera att ett mord begåtts. Än så länge har dom inte ens ett händelseförlopp och jag anser INTE att rättsväsendet på så här lätta komromisser kan döma någon för anstiftan. Ingen rättssäkerhet alls i samhället om man kan gå till väga på detta vis och för att ha den åsikten handlar det inte om person för mig, JM i detta fall utan ingen människa överhuvudtaget skall dömas då "utom rimlig tvivel" innefattar höga beviskrav och dessa når man inte upp till. Tycker du anstiftan skall vara så här lätt överlag juridiskt?
Jag delar din uppfattning om rättssäkerhet. Nu är ju den här tråden till för diskussioner och spekulationer. För att det ska uppstå en sådan diskussion måste man uttrycka en mening, som man kan vara osäker om och får vara beredd att modifiera. Du ägnar mycken energi åt att påpeka svagheter, fel och brister i trådens diskussion och i rättegången samt i agerandet av alla deltagande myndighetspersoner. Det står dig fritt att göra. Just nu var jag bara nyfiken på din slutsats om själva händelsen. Eller har du inte en susning om vad som kan ha hänt ?
Citera
2017-08-04, 12:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Bra fråga, jag tror som du att han dränktes/kvävdes en bra bit ifrån fyndplatsen, därav allt arrangerat där han hittades.
Övermannades på fyllan sovandes och dränktes som en kattunge.
Man dränker inte kattungar men jag förstår vad du menar. Ja, jag tror epicentrum är där uppe och det har anlänt nån/några.
Citera
2017-08-04, 12:51
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
När JM har blivit "blåst på pengar" så handlar det säkerligen i de allra flest fall om pengar med svart användning. Det är hennes sätt att "dra av dem".

Om JM har begränsade resurser så minskar troligheten att det är en regelrätt torped, som du skrivit, och chanserna ökar att vederb. stannade i landet efteråt.

Om det är någon som inte behövt pengarna där och då utan kunnat ta efteråt så betyder det att det är ngn som de känner närmare och som finns i trakterna och vet var JJ bor och andra bor (och alltså teoretiskt kan "inkassera" när han vill).

Ju fler som blandas in och ju större nätverk av folk, rimligen desto större risk att det börjar "läcka" från nån, inte minst efter den uppmärksamhet som varit.

Som ren överslagskalkyl så ser det ju här mer ut som om någon "lokal" förmåga (med kontakter via JJ eller "den o den" som ev trots allt dratt iväg "hemåt" efteråt eller lite senare. Någon som ändå skulle dra eller ngn för vilket det där vore väldigt mycket pengar (hemmavid). Nån som sparar till morsan.

Att JM trixar med sitt saldo och skenbart betalar ut till andra chansen o.a. betyder ju i strikt mening inte mer än att hon vet att hon kommer begå mord och att herr polisen kanske kikar på saldot efteråt. Som vem som helst måste hon ju kunna redogöra för sina affärer och kan hon redogöra för alla utan en så är ju den rätt utpekande.

Hon lägger ut dimridåer.

Bra tankar! Ett par kommentarer.

Mord klaras ofta upp
Uppklarandefrekvensen för mord är hög. Den eller dom som ger sig in på att under dom omständigheter som omger JM "hjälpa till med" mord är, minst, klent begåvade eller effektivt manipulerade. Då ligger JJ, JB och DB illa till, mest för att dom manipulerats. Det vore intressant att veta när JJ kom till insikten om hur manipulativ och gränsöverskridande (läs "knäpp i huvudet") JM var. Jag har för mig att JJ gett uttryck för att det skurit sig mellan honom och JM redan då han jobbade på boendet i Arboga i slutet av 2015.

Många inblandade
Många inblandade ökar risken/chansen att någon pratar bredvid munnen. Samtidigt ser vi det växande fenomenet med personer som inte sett något eller hört något trots att dom uppenbarligen varit på plats. Jag hoppas att det exakta förloppet om vad som hände när Aki dog kan komma fram, antingen genom tekniska bevis eller genom att dom som varit med berättar. Helst båda. Kanske kan någon avancerad teknik ge ett bättre besked om vem blodet under Akis naglar kom från?
MR kunde ha varit en sådan person som hållit tyst. Det var han inte. Ett positivt och mänskligt drag IMO, hos en som också visat sig kunna utföra brutala mord och mordförsök.

Dimridåer
JMs dimridåer finns ju ofta. Ibland tänker jag att det är en följd av mytomanin. Ibland tror jag att hon vill vilseleda. Genom att skapa tio "sanningar" så tror hon kanske att den riktiga och för JM skadliga sanningen, försvinner i mängden? En del av hennes historier är sådana att jag nästan beundrar hennes kreativa förmåga. Tre torskar på en mack i Kungsör! I samverkan med en hallik som är inlåst! OMG! Hon vet hur hon ska få församlingens uppmärksamhet!

Senast redigerad av lasternassumma 2017-08-04 kl. 12:54.
Citera
2017-08-04, 12:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Hon lägger ut dimridåer.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Håll fast vid det - det blir så mycket enklare att förklara allt med "behagligt omtöcknad" trots negativ droganalys. Själv väljer jag det mer realistiska vägen via tänkta förklaringar.

Nu hugger jag dig divelino i brist på annan:

2015 var en varm sommar, va?

Vattnades det regelbundet kring stugan?

Och det finns fotografier från två veckor efteråt?

Ett hugskott men om de dränkte honom utomhus så kan man ju föreställa sig ett omfattande spill av vatten någonstans. Kanske lite avsides. Eller att man hällt ut och tömt ett kar. (Regnvatten i tunna kanske det inte fanns så mkt av om sommaren var torr.)

Var marken torr så kan det ju ha flutit omkring lite. Var den fuktigare så bör det ändå ha blivit en pöl som så småningom sjönk undan. (Och sen har de förstås lagt ut blöjor för att suga upp överskottet.)

(Han hade urin i blåsan var det inte så? Vad det nu betyder)

Men kunde det inte vara så att man rent hypotetiskt kunde se en fläck med lite frodigare gräs två veckor senare? Som en indikation om vad som hänt.

Jag börjar luta lite åt något snabbt och blött i anslutning till AP:s sovplats (i gårdsstugan?), med inburen balja eller att man lockar ut honom eller drar ut honom eller plockar honom under tandborstningen (!) och sveper ner huvet i baljan ändå.

Två-tre affärsbekanta till JJ/JM som kommit lite i penganöd.

Sett från det hållet så kan det vara att man klurade ut vilka goons man skulle använda först och sen sjösatte det hela.
Citera
2017-08-04, 13:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Tror du skriver fel för att kolla om någon läser vad du skriver?
Citat:
Karamellen som utlovades var gällande JB men skribenten gjorde en kovändning och började tala om gammalt ist men jag är den första att bemöta JBs karamell när den dyker upp och den har väl dykt upp litegrann genom att develi påtalar att både JM och JB uttrycker sig likadant gällande akis vikt och längd.
Det var AP frågan gällde inte GM.
Hade det inte varit för din inledande mening hade jag inte ens läst..
500 ggr, 10 bearbetningar och i 10 artiklar har det tagits upp redan.
Vederbörande är lite kort i roten tycks det mig. Eftersom denne har emotionella utbrott då JB kommer på tal och nästintill leker pseudomod (får order att inte skriva om henne) så inspirerade det snarare att läsa förhör.

Varav en viss mening uttalas och det ena gav det andra; att jag kunde ana ett samband mellan Akis död och mord/mordförsök på föräldrarna.
Att anledningen till båda morden är ekonomisk motiv men mer specificerat rör det sig om Granliden snarare än att jaga ett miljonarv primärt. Sistnämnda blir dock givetvis en superb grundplåt till att förvandla Granliden till ett utopiernas centra. Två flugor i en smäll alltså.
Hon har nog redan fnulat fram en logga och ett fyndigt namn - det brukar hon göra. Skulle tippa nåt utifrån Pangaea; en forna superkontinent med behagligt klimat där jordens alla flyktingpojkar kan enas.
Senast redigerad av develi 2017-08-04 kl. 13:50.
Citera
2017-08-04, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Man dränker inte kattungar men jag förstår vad du menar. Ja, jag tror epicentrum är där uppe och det har anlänt nån/några.

Dränkning torde sedan massor av år vara ett av de vanligaste sätten att göra sig av med en kull oönskade kattungar. Så vad svamlar du om? Sedan om finnen dränktes som en kattunge eller inte kan alla här spekulera i hur mycket som helst. Bara gärningspersonen/personerna har svaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in