Citat:
Ursprungligen postat av
HowLongIsNow
Jag tänker mig att begäret efter att äga Granliden blev starkt i JMs skalle när försäljning först kom på tal. Innan dess hade nog nog räknat med att hon fortsatt skulle kunna ha tillgång till stället. Detta var väl någon gång 2014 om jag minns rätt.
Då köptes husbilen iaf som är en test hur de trivs i den för de är till åldern, börjar bli krassliga (inte döende som JM påstår) och känner att de inte orkar med stället. Ungefär så här som jag fattat:
2014 - säsong 1. Husbilen hämtas i sept/okt. Ullared.
2015 - säsong 2. Åkte mkt, tyckte det var jättetrevligt.
2016 - säsong 3. Om det blir lika bra som 2015 då säljer vi landet.
JM frågar (vid årsskiftet enligt UE) om att köpa Granliden för aktieutdelning. Smsar sen AM. Hon frågar sen hela tiden när de skulle ha visning.
2/8 är huset iordningställt, flaggan hissad för drönare har fotat. JM är dit och frågar och får info om att det sker visning kommande el nästkommande vecka.
3/8 är pappa mördad.
Citat:
Mamma An*i tog initiativet eller var i vart fall pådrivande, vilket kanske väckt ett sjukligt hat och hämndbegär mot mamman hos JM.
Det kan också ha varit mamma A som uttryckt att JM inte var välkommen att låna stället själv p.g.a. att hon lämnade det ostädat. Detta kan också ha väckt begäret att äga stället "för då kan minsann ingen lägga sig hur jag städar efter mig".
Det tror jag. Hon är den som begripit långt före de andra att hon ljuger, eller som dottern UE sa:
enough is enough. Det SILAR pengar, miljonbelopp, mellan fingrarna på JM som aldrig förbättras (räkningar går till bling bling) och hon ljuger. Mamma får ta stryk för att hon som gränssättande och betraktas som elak. Klassisk reaktion om det gäller små barn ("mamma dum"), springer till pappa, fullständigt onormal om det gäller en vuxen och nåstans däremellan finns tonårsrevolten då det till viss del kan betraktas som normalt för det handlar då om en frigörelseprocess.
Barn fattar inte, tonåringar fattar men vill inte, vuxna ska fatta. Hon är nu 42 och beter sig som om hon stagnerat och värst är att "mamma dum" har med tiden förvandlats till hat, grav egoism och hämndbeteende. Troligen via avundsjuka på framgång bl.a:
Citat:
I ett ännu längre tidsperspektiv så kan det också ha varit pappans och systern företagsförsäljning som triggade både habegär till förmögenheten och ett revanschbehov.
Citat:
Så länge pappa satt i stugan eller lägenheten och drack så hade hon förmögenheten "under uppsikt", och han fanns på nära håll tillgänglig för manipulation på tu man hand. Men om mamman och pappan skulle sälja lantstället och bli husbilsnomader så skulle förmögenheten kunna rinna iväg (i JMs huvud) och hon skulle ha mindre möjlighet att manipulera pappan, eftersom denne och mamman då skulle tillbringa mer tid tillsammans långt borta.
Han dricker (alkoholism) men han verkar syssla med det på kvällar och sköta sig dagtid. Att pengarna sinar tror jag inte JM bekymrar sig över, vi snackar stora summor totalt i sin ägo (landet, miljoner kontantbelopp, 2 lgh i miljonklassen, husbil, bilar). Däremot finns Granliden kvar.
Citat:
Förtydligande: jag menar inte att Aki var invigd i hennes stora plan. Absolut inte. Däremot kan hon ha förespeglat honom någon (falsk eller långsökt) möjlighet att tjäna pengar. Aki var ju i en tuff ekonomisk sits med två gemensamma barn, ett sparkapital som var tömt, stora skulder och anställning hos en person som JM kunde manipulera. Kanske skulle det hända något på Granliden som var kopplat till pengar för Akis del?
Ok, då förstår jag. Jag tror hon försökt bearbeta honom som partner i både bingen och bredvid längre bak i tiden (likt kebabvagnen) angående sina utopiska visioner, men att han inte var intresserad. Alla har inte en skenande företagsanda, Aki är snickare och kan trivas med hantverksarbete. Han utrangeras direkt ur planerna per automatik (är du inte med mig är du emot mig) och blir en portmonnä.