Citat:
Ursprungligen postat av
Kallix
Vem är x?
Vem eller vilka hjälpte JM att mörda Aki?
Teoretiskt kan hon ha klarat det själv, men det är så osannolikt att det alternativet kan vi nästan bortse från. Några indikationer och indicier och t.o.m. bevis om vilka som är inblandade har vi.
En gammal uppgift, som jag inte minns att jag sett i FUP var den kommer från, är att polisen vet att minst två personer utöver JM fanns på Granliden då Aki mördades. Kan det vara oreggade telefoner som observerats?
En del av JMs affärer, t.ex. 420' som försvinner till bl.a. "strumpor", transaktioner med uppsalaföretag med kopplingar till kriminella och transaktioner som gått via barnen, kan handla om organiserad brottslighet och ersättningar för utförda brott. JM säger att hon blivit blåst flera gånger, men jag är inte så säker.
Tänkbara, mer eller mindre troliga, inblandade och medhjälpare
Var ska vi förutsättningslöst söka medhjälpare? Jag listar upp tänkbara, i varierande sannolikhetsgrad:
– JM själv. Hon var på plats. Jag utgår från att hon kommer att dömas.
– JJ, JB och DB. JJ var troligen på plats och deltog. Det finns flera vittnesmål som pekar i den riktningen. Kanske deltog JB och DB också. Dom vet säkert mer än dom berättar.
– Någon eller några bland JMs hejdukar, som deltog i misshandeln av pojkarna som JM hade sex med. Dessa utför våld mot ersättning.
– "Boxaren"/DJn MA, som omnämns några gånger i FUP. Fick "låna" pengar av JM. I varje fall DB och JB känner till boxaren. JJ har kommunicerat med MA, men tvekar att medge det. Han har fått pengar och han är stark nog. JM blir irriterad när DB vill att MA ska betala tillbaka.
– Betydande transaktioner har skett mellan JM/hennes företag och verksamhet i Uppsala med kopplingar till kriminella. Enligt JM har det handlat om placeringar av ensamkommande. Är det hela sanningen?
– Någon eller några andra som hyrts in för uppdraget. Via JJ, via JMs Uppsalakontakter eller på annat sätt.
JJ har ett stort nätverk. Polisen försöker kartlägga genom att fråga om de som JJ kommunicerat med via SMS eller mobil, men han svarar fåordigt eller undvikande. Jag gissar att JJ bedriver verksamhet som han inte vill att den ska kartläggas.
Här berättar JM om hur 420' "försvann".
Protokollbilaga_2017-02-09__Dialogfo_rho_r.pdf, sid 987 (i dokumentet) och framåt.
Här pratar JJ om MA:
Protokollbilaga_2017-02-06__Vittnesfo_rho_r_A__del_1__2_.pdf, sid 101 enligt paginering.
Lite om JMs tidigare relationer till "Andra Chansen":
Protokollbilaga_2017-02-06__Vittnesfo_rho_r_B__del_1__2_.pdf, sid 302 enligt paginering.
Andra chansen drivs av "tidigare kriminella". En stor del av verksamheten är inom det område som JM refererar till som "värre än knarkbranschen" och präglad av maffiametoder, dvs. flyktingbranschen.
–