Tror inte att en person som får sitt huvud nedsänkt i vatten samtidigt som armarna låses fast är kapabel att uppbåda ett motstånd som som sedan efter kanske 12 h syns vid en obduktion. - Det blod han hade under naglarna kan han själv ha åstadkommit med... naglarna; så låst han han ha varit. - Hade han dränkts i t.ex. ett badkar, däremot, hade han med höfterna/benen kunnat orsaka sig skador.
Ok. Men har dom inte kollat om blodet under naglarna kommer från han själv?
Imponerande karamellpåse du har kokt ihop! Briljant presenterad är den också.
Jag tror också att JM haft ett ekonomiskt och egocentriskt motiv som är mer långsiktigt än bara att fylla kontot inför nästa månad. Det du beskriver passar bra i det perspektivet.
Om Aki var involverad i JMs visioner för Granliden så skulle det förklara varför han åkte med dit.
Det blev bättre när du fetade.
... men jag var tvungen att göra det långt för att ens förstå hörnen jag har nosat i och anat ett spår som leder mot mörderskan. På tal om patrullhundar idag.
Det kan te sig som en lång tidsspegel - men hon kan inte komma över Granliden förrän föräldrarna bestämmer sig sälja och hon har inte pengar.
Aki's försäkring/ar är ett medel på väg mot målet. Jag skulle tippa att det börjar talas om försäljning lite vardagligt vilket väcker hennes idéer.
Från att vara på socialkontor blir det fyr i brasan, hon har väl insett att det är en lukrativ bransch med snabba cash. Hon startar ju företag som om hon vore pårökt rent av, så den företagsandan och drivkraften kan man inte klaga på, ohoj. Varenda en hon möter verkar vara en potentiell företagspartner.
Jag tror hon har storhetsvansinne och ska skapa ett slags outstanding HVB-hem på Granliden av sällan skådat slag och minsann visa vem det är som är företagsledare Extra Allt.
Nån slags störd kombo; en hink av girighet, makt, hämnd.
... Som kokar ner till att visa hur Unicef (som MR kallade henne ) är flyktingkillars svar på Moder Theresa.
Citat:
Fast man kan ju alltid ligga med dem också så det är inte värst heligt över det hela.
Edit. Ser inte Aki som medveten om planerna däremot. Det här är hennes skötebarn. Jag tror dock han likt personer en gång i tiden kunde fått vara med på ett hörn, likt kebabvagnen, byggt upp nåt. Sen blev han en... portmonnä.
Senast redigerad av develi 2017-08-03 kl. 23:17.
Precis. Där tycker jag du sätter huvudet på spiken. Det är självklart, som jag ser det, att han dränktes på något annat ställe. För att sedan, på något sätt, transporteras till det 1,5 meter djupa Hjälmarvattnet, vid bryggan.
Om det var planerat så hade man ju valet att förbereda dränkning nära bryggan för att bespara sig en längre transportsträcka, tung hantering och även större risk för skador på kroppen.
Imponerande karamellpåse du har kokt ihop! Briljant presenterad är den också.
Jag tror också att JM haft ett ekonomiskt och egocentriskt motiv som är mer långsiktigt än bara att fylla kontot inför nästa månad. Det du beskriver passar bra i det perspektivet. Om Aki var involverad i JMs visioner för Granliden så skulle det förklara varför han åkte med dit.
Det har jag svårt att tro på. Jag tror att han var rädd för henne. Jag har egentligen svårt att tro på att han överhuvud taget åkte med frivilligt till Granliden. Om han gjorde det, så berodde det på löften om att skriva på skilsmässopapper, eller att JM beskrivit att tvillingarna såå gärna ville fira pappas födelsedag, typ. Jag är inte säker på att Aki ens levde när han kom fram till Granliden.
Det har jag svårt att tro på. Jag tror att han var rädd för henne. Jag har egentligen svårt att tro på att han överhuvud taget åkte med frivilligt till Granliden. Om han gjorde det, så berodde det på löften om att skriva på skilsmässopapper, eller att JM beskrivit att tvillingarna såå gärna ville fira pappas födelsedag, typ. Jag är inte säker på att Aki ens levde när han kom fram till Granliden.
Jag missade fetade, tar det via dig. Nej, det tror inte jag heller. Där hänger jag kvar vid anledningen barn/hållhakar/skilsmässa och falsk deal från JM för min del. Jag ser det mer som om Aki blev ett omedvetet verktyg i hennes händer, ett medel (livförsäkring) för att nå ett mål (Granliden) och att han inte hade en susning.
Hon skyr inga medel och ser folk som potentiella serviceinstanser för att nå sina egna mål. Lite som en depå för däckbyte eller gratis blåbärsoppa på Vasaloppet.
Serva mig, tack.
Jag tror inte ens hon ser människor som människor. De är som en praktisk verktygslåda. Fast man kan väl känna kärlek till en sån också iofs.
Senast redigerad av develi 2017-08-03 kl. 23:14.
Det blev bättre när du fetade.
... men jag var tvungen att göra det långt för att ens förstå hörnen jag har nosat i och anat ett spår som leder mot mörderskan. På tal om patrullhundar idag.
Det kan te sig som en lång tidsspegel - men hon kan inte komma över Granliden förrän föräldrarna bestämmer sig sälja och hon har inte pengar.
Aki's försäkring/ar är ett medel på väg mot målet. Jag skulle tippa att det börjar talas om försäljning lite vardagligt vilket väcker hennes idéer.
Från att vara på socialkontor blir det fyr i brasan, hon har väl insett att det är en lukrativ bransch med snabba cash. Hon startar ju företag som om hon vore pårökt rent av, så den företagsandan och drivkraften kan man inte klaga på, ohoj. Varenda en hon möter verkar vara en potentiell företagspartner. Jag tror hon har storhetsvansinne och ska skapa ett slags outstanding HVB-hem på Granliden av sällan skådat slag och minsann visa vem det är som är företagsledare Extra Allt.
Nån slags störd kombo; en hink av girighet, makt, hämnd.
... Som kokar ner till att visa hur Unicef (som MR kallade henne ) är flyktingkillars svar på Moder Theresa.
Visst, kan det vara så. Men hon kan väl inte haft den tanken innan Aki-mordet? Eller var redan strömningen av flyktingar till Sverige redan igång då?
Jag missade fetade, tar det via dig. Nej, det tror inte jag heller. Där hänger jag kvar vid anledningen barn/hållhakar/skilsmässa och falsk deal från JM för min del. Jag ser det mer som om Aki blev ett omedvetet verktyg i hennes händer, ett medel (livförsäkring) för att nå ett mål (Granliden) och att han inte hade en susning.
Hon skyr inga medel och ser folk som potentiella serviceinstanser för att nå sina egna mål. Lite som en depå för däckbyte eller gratis blåbärsoppa på Vasaloppet.
Serva mig, tack.
Jag tror inte ens hon ser människor som människor. De är som en praktisk verktygslåda. Fast man kan väl känna kärlek till en sån också iofs.
Här håller jag med Dig till 100%, förutom att Aki var hennes medel att nå Granliden.
Visst, kan det vara så. Men hon kan väl inte haft den tanken innan Aki-mordet? Eller var redan strömningen av flyktingar till Sverige redan igång då?
Självklart kan hon det. Det kan vara en tanke hon bär, hon är ju socionom. Att starta företag/hem alltså. Hon gjorde ju försök redan med den där polisen hon var ihop med, flera år innan Aki. Villa Rosa eller vad det nu hette.
...som sen börjar gro som ett frö när föräldrarna börjar tala om att sälja. Därav snabb vigsel och livförsäkringar. Sen swisch in i flyktingbranschen.
Edit. Lite störda saker att krydda det hela med. JM hade bilder på sig själv på sin eskortsida, antar de inte var så välklädda men smyckena stack visst ut: Pearls for girls.
Edit nr 2. I Villa Rosa kallade hon sig för Johanna Fosshagen.
Senast redigerad av develi 2017-08-03 kl. 23:28.
Om det var planerat så hade man ju valet att förbereda dränkning nära bryggan för att bespara sig en längre transportsträcka, tung hantering och även större risk för skador på kroppen.
Självklart. Men om man (= JM) planerat mordet, med flera inblandade, så är transportsträckan inget problem.
Han har ju litat så pass mycket på JM att hon t.o.m. anförtrotts att förvalta alla hans sparpengar och han fått förvara dessa i hennes välstädade och alltid vällåsta lägenhet. Förtroendet och tilliten dem emellan verkar ha varit av det obegränsade slaget eftersom han till JM också lånat ut sitt mödosamt ihopsparade löneöverskott (härrörande från lagerarbete) så att hon skulle kunna inköpa en fastighet för att där starta en behjärtansvärd flyktingmottagning i vilken han själv utlovats ett välavlönat arbete som tolk.
JM har med ljus och lykta sökt efter någon som kan ta livet av AP. Penningbristen är akut, AP:s kontakter med NL påskyndar beslutsprocessen, och det kan därför vara av intresse att se vilka personer som den impulsivt lagda JM dagarna före dränkningen haft telefonkontakt med.
Parallellt kan betr. tidsaspekten också läsas Tilläggsprotokoll 2017-04-13, del 3 (3), s. 448ff för att få en allsidig belysning av frågekomplexet.
Har i det följande maskat vissa initialer (samtalen med AB och AG ej medtagna):
Onsdag 5 augusti:
Ett flertal SMS utväxlas under morgonen mellan AP och JM (14 st)
(06:17:48 Målare XX i E-tuna SMS:ar JM)
14:23:39 JM ringer JB; 52 sek
15:07:39 JB ringer JM; 43 sek
15:30:?? JM köper 2 flaskor mousserande vin på Systemet, Coop Forum: 165,50 kr
15:33:14 JB SMS:ar JM
15:33:30 JM SMS:ar JB
15:58:33 JB ringer JM; 5 sek
15:59:08 JB ringer JM: 8 sek
16:57:25 JM SMS:ar YY (kompis till JJ) Inga fler utgående samtal eller SMS från JM 17:20:21 DB ringer JM; 66 sek
19:33:19 AP SMS:ar JM
19:47:13 AP SMS:ar JM
20:02:05 AP SMS:ar JM
Torsdag 6 augusti:
SMS utväxlas mellan AP och JM under morgonen (6 st)
10:32:21 JM SMS:ar ZZ (med bl.a. kopplingar till A C AB)
10:32:52 ZZ SMS:ar JM
10:33:12 JM SMS:ar ZZ
10:58:53 JM SMS:ar JB
10:59:10 JB SMS:ar JM
10:59:32 JM SMS:ar JB
10:59:41 JB SMS:ar JM
11:00:01 JM SMS:ar JB
11:03:46 JB SMS:ar JM
11:04:54 JM SMS:ar JB
11:10:59 JB SMS:ar JM
11:11:11 JM SMS:ar JB
11:27:47 JB SMS:ar JM
11:29:55 JB ringer JM; 2 sek
11:38:17 JM SMS:ar YY (kompis till JJ)
12:26:46 YY SMS:ar JM
12:31:53 JM SMS:ar YY
12:34:14 YY SMS:ar JM
13:54:06 A C AB SMS:ar JM
13:54:08 A C AB SMS:ar JM
13:54:09 A C AB SMS:ar JM
14:32:33 JM ringer A C AB; 439 sek
17:10:40 JM ringer DB; 3 sek
17:10:54 DB ringer JM; 8 sek
(17:29:57 JM ringer AB; 110 sek)
(17:51:27 AB SMS:ar JM)
(17:51:50 JM SMS:ar AB) Inga fler samtal eller SMS denna dag. Nästföljande utgående telefonaktivitet fre 7 aug kl. 09.57 (JM ringer AB; 26 sek)
19.42 JM Bankomatuttag: 500 kr
I sammanhanget kan också följande rättegångsreferat vara värt att begrunda:
W: Du har köp av en postväxel på 95.000 kronor - vad är det för något?
– Vi skulle köpa ett vandrarhem för att starta ett boende. Då skulle vi åka ner med postväxeln men han som sålde huset blåste oss på pengarna.
W: Så du har betalat men inte fått något för det?
– Nej.
W: Gjorde du någon polisanmälan?
– Nej.
/.../
W: En postväxel på 50.000 den 13 november - vad är det?
– Till ett aktiebolag.
Vilket då?
– Det blev aldrig registrerat.
Bolaget skulle hon ha startat med en annan kompanjon, en man. W undrar om han fick tillbaka hälften eftersom det inte blev något.
– Jag vet inte, säger 42-åringen.
W: Du har fått pengar från Car Care Sweden AB på 65.000 kronor. Vad är det?
– Jag kan inte svara på det.
Du har fått ytterligare en utbetalning på 41.000 kronor därifrån?
– Ja, men nu ser jag. Det är Andra Chansen.
På vilket sätt var du involverad i det?
– Som anställd, kan man säga.
W: Vad avser posterna?
– Det är för två barn som har bott hemma hos mig.
/.../
W: Ja, det kan man ju säga. Här finns en post om 147.000 kronor från Andra Chansen. Är det för placering för barn?
– Ja.
Den 42-åriga kvinna vill uppmärksamma att hon blir bestulen på 20.000 kronor, via en bankomat.
W: Vem har gjort det? Har du någon teori?
– Ja, massor.
/.../
Åklagaren fortsätter att gå igenom den 42-åriga kvinnas kontoutdrag.
42-åringen ska ha fått 40.000 kronor i månaden för de två barnen.
Återigen vill hon uppmärksamma åklagaren på att någon tagit ut pengar, den här gången 10.000 kronor, från hennes konto.
W bläddrar vidare i sina pärmar.
/.../
W återknyter till ekonomin. Det handlar om två löner på cirka 500.000 som hon fått utbetalda.
– Ja, det var för att jag hade försörjt hela boendet, köpt möbler och sånt. Jag hade lagt ut mina privata pengar på det.
/.../
42-åringen berättar att hon brukar åka och handla åt barnen, även 13-åringens pappa ska ha fått ekonomisk hjälp.
/.../
W: Om man tittar på ditt konto - från makens död fram till den 3 augusti - så har du gett 73.000 till din nästäldsta dotter. Kan det vara så?
– Jag har ingen aning, men antagligen.
Tittar man på din sons konto så är det också 73.700?
– Ja, jag vill gärna hjälpa mina barn. Om jag skulle vilja skulle jag kunna spara hur mycket som helst.
/.../
W: Förutom att du har handlat med din son så har du försett honom med pengar som motsvarar 130.000 kronor.
AB har i förhör uppgett att JM velat sätta in pengar på hennes konto för att sedan AB ska ta ut och överlämna dessa till JM.
Adderas de större kontantuttag JM själv gjort samt de större överföringarna till AB och DB under tiden jan t.o.m. aug 2015 (då AP avled) har hon bara den vägen kunnat plocka ut drygt 200.000 till betalning av olika svarta tjänster.
Fråga: Hur mycket betalade JM för AP:s död - och vem/vilka betalade hon?
Bra!
Det är ju högst troligt att några av de udda tfn-kontakterna dagarna före mordet på AP är relaterat till det. Rimligen bör någon form av möte för genomgång ägt rum eller någon diskussion av detaljer, inköp, ersättning, tider etc. Det kan ju vara DB eller JB (eller JJ) som förmedlat kontakten och/eller instruerat vederbörande.
JJ framstår onekligen som JM:s "go to-guy" under perioden. Hans kompis yy hamnar förstås i ljuset (sades det inte också att JJ kände killen som sålde korv till AP samtidigt som JJ gjorde bankomatuttag intill?).
Ser man det så här så framstår det ju närmast som en nödvändighet att JM tar hjälp av flera omkring sig och styr och ställer för att kunna åstadkomma det hela.
Teoretiskt kan det ju vara så att JM bett om hjälp att hitta ngn som kan "skrämma" AP men sen har JM själv beställt mordet.
Synar man JJ:s förhör där han talar om att han aldrig kommer erkänna det där mordet och att man borde se till de som sett sin mor misshandlas så kan man väl trots allt tycka sig ana där att han "omvänt" erkänner medhjälp i form av att ha förmedlat kontakter el dyl.
Den där yy vad är det för figur?
Det ser ju ut som om barnen är med och planerar för någon attack på AP.
Om man vänder på steken och tänker så här: Säg att JM säger till barnen att nu måste vi ta och trycka dit AP för att han är förjävlig med sina påhitt och polisanmälningar, och tänker ta tvillingarna ifrån oss och sabba vår ekonomi. Nu måste vi ha en kille som kan vara med och hålla i honom lite så att vi kan skrämma honom och se till att han tar tillbaka polisanmälan och avsäger sig tvillingarna. Vi ställer ut en balja vatten där eller där och så håller vi honom under ytan i omgångar till han ger med sig.
Ger inte det ett lite mer realistisk upplägg som är lättare att svälja för alla som ska involveras?
Och så hjälps man åt att tänkea ut hur man ska kunna hålla honom under vattnet på det sättet utan han får några synliga skador och kan anmäla dem för misshandel.
Och sen går det antingen snett, eller AP blir förbannad och vägrar, eller så har JM planerat för fullbordad dränkning med goonen de skaffat i förväg, eller så köpslår hon med honom där och då.
Och goonen får sina pengar och en flygbiljett till en flight där i gryningen.
Är vi hjälpta av att se det så?
Det ger lite realism för mig.
Jo, och så behöver ju inte uttagen eller utbet. till barnen förstås betyda att de "gjort det" utan det kan vara som förmedling till den köpte goonen.
Att det "gick snett" kan ju vara ngt JM planerade för att det skulle vara mindre moraliskt belastande för barnen.
Senast redigerad av Lonnrot 2017-08-03 kl. 23:32.