Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Det kan te sig som en lång tidsspegel - men hon kan inte komma över Granliden förrän föräldrarna bestämmer sig sälja och hon har inte pengar.
Aki's försäkring/ar är ett medel på väg mot målet. Jag skulle tippa att det börjar talas om försäljning lite vardagligt vilket väcker hennes idéer.
Jag tänker mig att begäret efter att äga Granliden blev starkt i JMs skalle när försäljning först kom på tal. Innan dess hade nog nog räknat med att hon fortsatt skulle kunna ha tillgång till stället.
Detta var väl någon gång 2014 om jag minns rätt. Mamma An*i tog initiativet eller var i vart fall pådrivande, vilket kanske väckt ett sjukligt hat och hämndbegär mot mamman hos JM.
Det kan också ha varit mamma A som uttryckt att JM inte var välkommen att låna stället själv p.g.a. att hon lämnade det ostädat. Detta kan också ha väckt begäret att äga stället "för då kan minsann ingen lägga sig hur jag städar efter mig".
I ett ännu längre tidsperspektiv så kan det också ha varit pappans och systern företagsförsäljning som triggade både habegär till förmögenheten och ett revanschbehov.
Så länge pappa satt i stugan eller lägenheten och drack så hade hon förmögenheten "under uppsikt", och han fanns på nära håll tillgänglig för manipulation på tu man hand. Men om mamman och pappan skulle sälja lantstället och bli husbilsnomader så skulle förmögenheten kunna rinna iväg (i JMs huvud) och hon skulle ha mindre möjlighet att manipulera pappan, eftersom denne och mamman då skulle tillbringa mer tid tillsammans långt borta.
Citat:
Edit. Ser inte Aki som medveten om planerna däremot. Det här är hennes skötebarn. Jag tror dock han likt personer en gång i tiden kunde fått vara med på ett hörn, likt kebabvagnen, byggt upp nåt. Sen blev han en... portmonnä.
Förtydligande: jag menar inte att Aki var invigd i hennes stora plan. Absolut inte. Däremot kan hon ha förespeglat honom någon (falsk eller långsökt) möjlighet att tjäna pengar. Aki var ju i en tuff ekonomisk sits med två gemensamma barn, ett sparkapital som var tömt, stora skulder och anställning hos en person som JM kunde manipulera. Kanske skulle det hända något på Granliden som var kopplat till pengar för Akis del?