2017-08-03, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MelPoomene
Om du kan låsa in hjärtat i ett skrin varje dag innan du går till arbetet, och ta fram det först när du kommer hem, så blir det nog inga problem.

Andra människors elände är aldrig roligt!

Det skulle du tänkt på liiiite tidigare.
Innan sopis och feminismen.
Citera
2017-08-03, 19:48
Medlem
MelPoomenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Det skulle du tänkt på liiiite tidigare.
Innan sopis och feminismen.

Sopis? Vad är det?
Kvasifeminismen har jag förövrigt stenkoll på.
Citera
2017-08-03, 19:54
Medlem
FullMetallJackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PenetreraMera
Ärligt talat, 25-30k+ i lön är riktigt uselt för 3,5 år på högskolenivå. Till det kommer en psykiskt infekterad arbetsmiljö med lågt i tak och så trånga åsiktskorridorer att man måste vara mentalt anorektisk för att arbeta där.
Det håller jag med om, men man klarar sig gott och väl på de pengarna, nästan de enda utbildingarna som lönar sig ekonomiskt är långa, svåra utbildningar så som läkare, jurist och ekonom. Socionom ligger i mitten på tabellen så man kan tjäna lite på utbildningen efter många år till skillnad från ett av mina andra alternativ vilket är förskollärare, de tjänar aldrig på utbildningen, likaså lågstadielärare. Besides, man kan få jobb som exempelvis enhetschef och då kan man få ca 35-40k i månaden.

Det andra du säger om åsiktskorridor och grejer, vad är det som är så hemskt egentligen? Att man inte kan snacka politik med sina kollegor utan att ljuga arslet av sig eller? Sen just när man samtalar med personer, hur påverkar åsiktskorridoren mitt arbete? Som kurator lyssnar jag på folks problem och ger lösningar och råd och detta gör jag väl främst på egen hand? Hur mycket tvingas jag samarbeta med ett feministteam?

Du kanske mer antar att jag ska jobba på migrationsverket eller soc vilket jag inte hade tänkt.
Citera
2017-08-03, 20:05
Medlem
Helt ok arbete.
Dock ganska mycket stress, otacksamma klienter och mycket pappersarbete.
Men jättefina kollegor, lönen kan du höja ganska lätt genom att hoppa från arbete till arbete.
Var dock redo på att det enda sättet att höja lönen är genom byte av arbete, du kommer således ha måååånga byten av kollegor både när du själv kommer och när andra går.
Krävs skinn på näsan när du ska möta klienter för du kommer göra många missnöjda.
Många som tar sig in på utbildningen tror att de ska rädda världen och folk ska vara tacksamma, du kommer mer vara som en krycka och support tills de står på egna ben igen eller hittar en annan krycka, tacksamhet vad är det?

Och ja det är i alla fall halvsant att man blir bitter och cynisk med åren. Det finns anledning till det.
Citera
2017-08-03, 20:19
Moderator
fredrik686s avatar
Utbildning och studier --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2017-08-03, 20:58
Medlem
MelPoomenes avatar
Tackla problemet med en manodepressiv-borderline-mamma som vill ha bort barnet från den enda trygga personen som barnet har, vilket är fadern.

Såklart vet du inte att mamman är sjuk, för det talar hon inte om.

Detta finns dokumenterat i svenska journaler och har verkligen hänt.

Jätteroligt och stimulerande!
Citera
2017-08-03, 21:21
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Imponerande att någon orkar bli socionom och bara vada i elände och olycka hela dagarna.

Även om man är besjälad av att hjälpa människor så känns utbildningen som en återvändsgränd om man inte trivs som socialsekreterare. Att kunna en massa om den svenska socialtjänstlagen och sådant ger små möjligheter att byta spår till något annat.

Varför inte utbilda sig till sjuksköterska och ta jobb på en beroendeklinik eller något boende för borderlinepatienter?

Om man blir "utbränd" så kan man ta nåt helt annat sköterskejobb, jobba utomlands eller vad som helst.
Citera
2017-08-03, 21:23
Citat:
Ursprungligen postat av EnDodTiger
Socionomutbildningen idag är en av de svåraste du kan läsa på högskolenivå.

AHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!

Socionom är ett jävla rövjobb.

TS: Bli socionom du, tror din otroligt felaktiga analys av vad arbetet kommer innebära gör att du blir alldeles perfekt för det.
Citera
2017-08-03, 21:28
Medlem
EnDodTigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
AHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!

Socionom är ett jävla rövjobb.

TS: Bli socionom du, tror din otroligt felaktiga analys av vad arbetet kommer innebära gör att du blir alldeles perfekt för det.

Ha ha, skratta du.

Det krävs högre poäng att komma in på socionomutbildning än tex många civilingenjörsutbildningar, pucko.

http://www.antagningspoäng.se/?q=Socionom
Citera
2017-08-03, 21:32
Citat:
Ha ha, skratta du.

Det krävs högre poäng att komma in på socionomutbildning än tex många civilingenjörsutbildningar, pucko.

http://www.antagningspoäng.se/?q=Socionom

Jaha? Det var ju inte det vi skrev om Det här med skrift är kanske är lite för svårt för dig Är du socionom, möjligtvis?
Citera
2017-08-03, 21:33
Medlem
EnDodTigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MelPoomene
Tackla problemet med en manodepressiv-borderline-mamma som vill ha bort barnet från den enda trygga personen som barnet har, vilket är fadern.

Såklart vet du inte att mamman är sjuk, för det talar hon inte om.

Detta finns dokumenterat i svenska journaler och har verkligen hänt.

Jätteroligt och stimulerande!

Klart att misstag har hänt, det gör det i alla områden i samhället. Men med tanke på den kvaliteten vi idag har på socionomutbildningen i Sverige så är jag trygg med att de allra flesta barn upplever den bästa lösningen.
Antagningspoäng och utbildningsnivå borgar för att bara de vassaste kandidaterna har möjlighet att klara examen.
Citera
2017-08-03, 21:45
Medlem
MelPoomenes avatar
Citat:
Klart att misstag har hänt, det gör det i alla områden i samhället. Men med tanke på den kvaliteten vi idag har på socionomutbildningen i Sverige så är jag trygg med att de allra flesta barn upplever den bästa lösningen.
Antagningspoäng och utbildningsnivå borgar för att bara de vassaste kandidaterna har möjlighet att klara examen.

Misstag händer dagligdags är min övertygelse och den grundar sig framför allt i tystnadskulturen.

Vad är egentligen tystnadskulturen?

Det ska jag tala om för dig!

Det finns helt enkelt inga ord för det sjuka som pågår. Om du sa sanningen så skulle människor ta det för lögn!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in