Citat:
Ursprungligen postat av
PenetreraMera
Ärligt talat, 25-30k+ i lön är riktigt uselt för 3,5 år på högskolenivå. Till det kommer en psykiskt infekterad arbetsmiljö med lågt i tak och så trånga åsiktskorridorer att man måste vara mentalt anorektisk för att arbeta där.
Det håller jag med om, men man klarar sig gott och väl på de pengarna, nästan de enda utbildingarna som lönar sig ekonomiskt är långa, svåra utbildningar så som läkare, jurist och ekonom. Socionom ligger i mitten på tabellen så man kan tjäna lite på utbildningen efter många år till skillnad från ett av mina andra alternativ vilket är förskollärare, de tjänar aldrig på utbildningen, likaså lågstadielärare. Besides, man kan få jobb som exempelvis enhetschef och då kan man få ca 35-40k i månaden.
Det andra du säger om åsiktskorridor och grejer, vad är det som är så hemskt egentligen? Att man inte kan snacka politik med sina kollegor utan att ljuga arslet av sig eller? Sen just när man samtalar med personer, hur påverkar åsiktskorridoren mitt arbete? Som kurator lyssnar jag på folks problem och ger lösningar och råd och detta gör jag väl främst på egen hand? Hur mycket tvingas jag samarbeta med ett feministteam?
Du kanske mer antar att jag ska jobba på migrationsverket eller soc vilket jag inte hade tänkt.