2016-10-23, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Det har pratats en del om en eventuell stroke.
En stroke drabbar i allra flesta fall den ena hjärnhalvan.
Det har nämnts svaghet i vänster arm samtidigt som man pratar om språksvårigheter.
Detta får jag inte att gå ihop.
Om stroken drabbar vänster hjärnhalva kan man få språksvårigheter men inte en vänstersidig svaghet.
Om däremot stroken drabbar höger hjärnhalva kan man få en vänstersidig svaghet men då får man inte några språkliga problem.
Storyn haltar en aning.

Hon ljuger om de språkliga svårigheterna och att hon har tappat "engelskan", sannolikt för att då kunna säga att hon omöjligt klarat av att ge instruktioner till sin engelsktalande Afghan om att mörda hennes föräldrar.

Såklart ingen förklaring hon kommer någon vart med men hon är desperat och greppar efter varje halmstrå för att bevisa sin oskuld.
Citera
2016-10-23, 22:27
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Nja, de har konstaterats vara fyllda 18.

Den här uppgiften har jag sett om deras ålder.
"De är åtminstone över 15 år, säger Asklöf."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23098393.ab

Har du sett någon uppgift där deras ålder angetts mer specifikt?

Om dom skulle visa sig vara över 18 så är det väl IOFS inte första gången
uppgiven ålder inte varit korrekt…

Citera
2016-10-23, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Den här uppgiften har jag sett om deras ålder.
"De är åtminstone över 15 år, säger Asklöf."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23098393.ab

Har du sett någon uppgift där deras ålder angetts mer specifikt?

Om dom skulle visa sig vara över 18 så är det väl IOFS inte första gången
uppgiven ålder inte varit korrekt…

Orkar inte leta miss i nassen. Deras ålder framgår av advokatförordnanden här i tråden. Leta och rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2016-10-23, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Det har pratats en del om en eventuell stroke.
En stroke drabbar i allra flesta fall den ena hjärnhalvan.
Det har nämnts svaghet i vänster arm samtidigt som man pratar om språksvårigheter.
Detta får jag inte att gå ihop.
Om stroken drabbar vänster hjärnhalva kan man få språksvårigheter men inte en vänstersidig svaghet.
Om däremot stroken drabbar höger hjärnhalva kan man få en vänstersidig svaghet men då får man inte några språkliga problem.
Storyn haltar en aning.

Hon kanske var vänsterhänt? Knivhuggen på modern visar att det tyder på just det .... en vänsterhänt gärningsman?

Ja. Storyn haltar betänkligt. Dubbelgardering.
Citera
2016-10-24, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Nja, dehar konstaterats vara fyllda 18.

Nej, enligt handlingar från tingsrätten som länkats här så är en av dem förr 1999-04-** och den andra 2000-04-** (min censur). Så de är 16 och 17 år gamla, eventuellt 15 och 16 när de hade ett förhållande med JM eftersom de fyllde år i april. Men visst är det inte omöjligt att de också har hittat på en lägre ålder.

Man brukar säga att vid påhittade födelsedatum så väljer ensamkommande ett datum i januari av någon anledning. Det skulle i så fall bara stämma med 18-åringen vars födelsedatum är 1998-01-0*.
Citera
2016-10-24, 11:14
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forum202
Nej, enligt handlingar från tingsrätten som länkats här så är en av dem förr 1999-04-** och den andra 2000-04-** (min censur). Så de är 16 och 17 år gamla, eventuellt 15 och 16 när de hade ett förhållande med JM eftersom de fyllde år i april. Men visst är det inte omöjligt att de också har hittat på en lägre ålder.

Man brukar säga att vid påhittade födelsedatum så väljer ensamkommande ett datum i januari av någon anledning. Det skulle i så fall bara stämma med 18-åringen vars födelsedatum är 1998-01-0*.

Tack! Troligen var dom 15 och 16 under "sexet".
Jag kunde inte hitta handlingen nu när jag letade, men jag tror att det var dokumentet
där de två tilldelats målsägandebiträde där åldrarna framgick.

Jag minns att jag reagerade på att dom behandlades som barn när det gällde att
dom placerades på hem för ensamkommande av myndigheter, och låg ålder var till
fördel för placerare/flyktingbaronessa och den som bedrev hem, men inte när det
gällde sex under hot. Visst kan uppgiven ålder vara fel, men det vore ju lite märkligt om
myndigheterna väljer olika ålder beroende på sammanhang.
NT var enligt identitetsuppgifter 15 före 2016-04-23. Vi har inte exakt datum
för "sexet", men jag har för mig att 18-åringen MR (Moh*mm*d R*j*bi, *=a) flyttade
hem till JM när hemmet i Arboga stängdes i februari 2016 och en del bilder med
NT var tagna hemma hos JM, troligen före februari 2016.

Senast redigerad av lasternassumma 2016-10-24 kl. 11:24.
Citera
2016-10-24, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forum202

OK. Tack, då fick vi den officiella åldern klarlagd. Kan kanske vara några år äldre. Ja, nog kan man undra lite över JMs beteende.
Citera
2016-10-24, 17:46
Medlem
Citat:
Tack! Troligen var dom 15 och 16 under "sexet".
Jag kunde inte hitta handlingen nu när jag letade, men jag tror att det var dokumentet
där de två tilldelats målsägandebiträde där åldrarna framgick.

Jag minns att jag reagerade på att dom behandlades som barn när det gällde att
dom placerades på hem för ensamkommande av myndigheter, och låg ålder var till
fördel för placerare/flyktingbaronessa och den som bedrev hem, men inte när det
gällde sex under hot. Visst kan uppgiven ålder vara fel, men det vore ju lite märkligt om
myndigheterna väljer olika ålder beroende på sammanhang.
NT var enligt identitetsuppgifter 15 före 2016-04-23. Vi har inte exakt datum
för "sexet", men jag har för mig att 18-åringen MR (Moh*mm*d R*j*bi, *=a) flyttade
hem till JM när hemmet i Arboga stängdes i februari 2016 och en del bilder med
NT var tagna hemma hos JM, troligen före februari 2016.

Kan påminna om Svt2 20,00 Vetenskapens Värld som
ska ta upp just åldersbedömningar på asylsökande.
Ikväll är det som gäller.
Citera
2016-10-24, 18:25
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Kan påminna om Svt2 20,00 Vetenskapens Värld som
ska ta upp just åldersbedömningar på asylsökande.
Ikväll är det som gäller.

Ser fram emot det.

Saxat från en kommentar om det som varit svensk praxis, till skillnad från
vad som tillämpats i andra länder:
"Aschers & Hjerns åsiktsmonopol på detta område bör nu utmanas!"

Aschers och Hjern är pediatriker som kan sägas ha varit tongivande i Sverige och genom sina
röster i praktiken förhindrat nästan all åldersbestämning i Sverige.

Vi kommer troligen att få åldersbestämning i någon form under nästa år. Den kommer säkert
att ta hänsyn till de osäkerheter som finns.

lakartidningen.se:
Vi är positiva till rätt utförd åldersbestämning
http://www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2016/09/Vi-ar-positiva-till-ratt-utford-aldersbestamning/

Aschers och Hjern i Läkartidningen:
Svårt att säkert fastställa ålder hos asylsökande barn
http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Kommentar/2015/10/Svart-att-sakert-faststalla-alder-hos-asylsokande-barn/

Om någon form av åldersbestämning funnits i Sverige och hade tillämpats de senaste åren så
är det säkert många "barn" som inte varit barn och bland de brott som hade kunnat undvikas
så är väl mordet på Alexandra Mehzer ett av de uppenbara.

Om inte en bild på Youssaf Khaliif Nuur, som mördade Alexandra och som uppgett att
han var 15 trots att han var betydligt äldre, publicerats i engelsk press, så kanske han
fortfarande behandlats som om han varit 15 år här...

Hur gammal är JMs 18-åring MR (Moh*mm*d R*j*bi, *=a)?
Om han t.ex. är 20 eller mer så bör ju hans straff, om han döms för mord, bli betydligt
längre. Vi får väl se om det blir någon åldersbestämning i hans fall.

Citera
2016-10-24, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ser fram emot det.

Saxat från en kommentar om det som varit svensk praxis, till skillnad från
vad som tillämpats i andra länder:
"Aschers & Hjerns åsiktsmonopol på detta område bör nu utmanas!"

Aschers och Hjern är pediatriker som kan sägas ha varit tongivande i Sverige och genom sina
röster i praktiken förhindrat nästan all åldersbestämning i Sverige.

Vi kommer troligen att få åldersbestämning i någon form under nästa år. Den kommer säkert
att ta hänsyn till de osäkerheter som finns.

lakartidningen.se:
Vi är positiva till rätt utförd åldersbestämning
http://www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2016/09/Vi-ar-positiva-till-ratt-utford-aldersbestamning/

Aschers och Hjern i Läkartidningen:
Svårt att säkert fastställa ålder hos asylsökande barn
http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Kommentar/2015/10/Svart-att-sakert-faststalla-alder-hos-asylsokande-barn/

Om någon form av åldersbestämning funnits i Sverige och hade tillämpats de senaste åren så
är det säkert många "barn" som inte varit barn och bland de brott som hade kunnat undvikas
så är väl mordet på Alexandra Mehzer ett av de uppenbara.

Om inte en bild på Youssaf Khaliif Nuur, som mördade Alexandra och som uppgett att
han var 15 trots att han var betydligt äldre, publicerats i engelsk press, så kanske han
fortfarande behandlats som om han varit 15 år här...

Hur gammal är JMs 18-åring MR (Moh*mm*d R*j*bi, *=a)?
Om han t.ex. är 20 eller mer så bör ju hans straff, om han döms för mord, bli betydligt
längre. Vi får väl se om det blir någon åldersbestämning i hans fall.

Fett. Hjälpte SVT dig att lösa fallet?
Citera
2016-10-24, 22:28
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarnerdig
Fett. Hjälpte SVT dig att lösa fallet?

Nej.

Programmet var nästan uteslutande en beskrivning av de möjliga fel som finns med olika metoder.
Problemen med att inte åldersbestämma berördes knappt alls. Lite obalans, IMO.
Sverige tog 2015 emot 35 000 ensamkommande flyktingbarn. 90% av dessa var pojkar.
Det är fler än något annat land i Europa. Kanske väljs Sverige som mål av många av
dessa eftersom vi inte ifrågasätter ålder.
http://reliefweb.int/report/sweden/sweden-begin-age-tests-unaccompanied-child-refugees
Jag vet inte hur stor del av de som kommer som är papperslösa.
Här anges "många".
http://www.wort.lu/en/international/starting-2017-sweden-to-begin-age-tests-for-unaccompanied-child-refugees-57d2c5afac730ff4e7f662a0
Kanske skulle många fler kunna identifiera sig som det var en fördel att göra det.

Påverkar detta chansen att JMs 18-åring MR (Moh*mm*d R*j*bi, *=a) kommer att ålderstestas?
Vi får se...

Citera
2016-10-24, 22:31
Bannlyst
Citat:
Nej.

Programmet var nästan uteslutande en beskrivning av de möjliga fel som finns med olika metoder.
Problemen med att inte åldersbestämma berördes knappt alls. Lite obalans, IMO.
Sverige tog 2015 emot 35 000 ensamkommande flyktingbarn. 90% av dessa var pojkar.
Det är fler än något annat land i Europa. Kanske väljs Sverige som mål av många av
dessa eftersom vi inte ifrågasätter ålder.
http://reliefweb.int/report/sweden/sweden-begin-age-tests-unaccompanied-child-refugees
Jag vet inte hur stor del av de som kommer som är papperslösa.
Här anges "många".
http://www.wort.lu/en/international/starting-2017-sweden-to-begin-age-tests-for-unaccompanied-child-refugees-57d2c5afac730ff4e7f662a0
Kanske skulle många fler kunna identifiera sig som det var en fördel att göra det.

Påverkar detta chansen att JMs 18-åring MR (Moh*mm*d R*j*bi, *=a) kommer att ålderstestas?
Vi får se...

Synd. Jag hade verkligen sett fram mot att du förekom hela utredningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in