Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
Det finns lägenheter att hyra i Sthlm också. Det går också utmärkt.
Då antar jag att du hänvisar till tidsbegränsade andrahandskontrakt. Men som jag påtalat tidigare är inte det så relevant för en familj att flytta var 6:e månad.
Jag antar att det nihilverum avsåg var mer det vi kallar förstahandskontrakt.
Och där är det lång kötid i Sverige. Inget som du ornar på någon vecka. Därav att vi säger att det inte fungerar i Sverige, men att det fungerar i London.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
Frågan är vad det kostar. London är en stad många flyttar ut ifrån också eftersom folk helt enkelt inte har råd att bo kvar eller så är pendlingstiderna så långa att folk väljer att bosätta sig i andra delar av landet.
Nej, frågan var inte vad det kostade. Frågan var om marknaden fungerade. Dvs tillgängligheten och utbudet.
Och som nihilverum kan visa så finns en betydande utbud. Tvärtemot Sverige med Sovjetiska köer.
Att folk flyttar ifrån London frigör bostäder till de som flyttar in där. Och de som flyttar in där klarar uppenbarligen boendekostnaderna. Den omflyttningen är Win Win för båda.
Att folk väljer andra alternativ är väldigt rimligt. Alla köper inte heller den dyraste Volvon som finns. (För 600 KSEK eller vad det nu kan vara). Det är vad den marknadsliberalism ordnar. Folk tillåts välja.
Problemet med Sverige är att här fungerar inte HR-marknaden. Hyresregleringen skapar Sovjetiska köer och den som vill flytta till Stockholm och är beredd att betala får sig inget förstahandskontrakt. Även (S) har varit medvetna om detta problemet sedan 60-talet men är oförmögna att göra något åt det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
Hur långa är kontraktstiderna på alla dessa lägenheter/rum som finns tillgängliga? 6 månader cirkus är väl det vanligaste. Standarden är ofta usel, då menar jag usel. Kackerlackor o annan ohyra är inte ovanligt. 3 000 kr i veckan för ett rum med standard som svenskt 30-tal, sedan tillkommer andra räkningar såsom WiFi, el, gas, vatten t.om ingår inte. Sedan tillkommer TV-licens och kommunskatt. Så visst 'fungerar' hyresmarknaden dvs det finns bostäder att hyra. Det gör det ju överallt, även i Sthlm.
Det har inte heller med saken att göra.
Frågan var om utbudet finns och om folk kan hyra sig en lägenhet. nihilverum har falsifierat ditt påstående.
(Tittar man på lägenheterna i länken så kan vi också slå fast att din uppfattning om 30-talet inte har någon verklighetsanknytning).