2017-08-02, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentCarter
Vart kommer dessa fina fördomar ifrån? Enkel kemiuppgift som du finner i böcker, övningsuppgifter, tentor. Inget konstigt med det?

Mig lurar du inte. Sen ska du köra in denna bomb i något stort arrangemang. Kanske Pride.
2017-08-02, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Mig lurar du inte. Sen ska du köra in denna bomb i något stort arrangemang. Kanske Pride.

Bäst att du är försiktig framöver
2017-08-02, 23:31
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin

Haha, lyckas du göra den reaktionen explosiv utan några andra tillsatser så lär du få Nobelpriset

Har du följt denna TS? https://www.naturvetenskap.org/kemi/gymnasiekemi/kemisk-jamvikt/loslighetsprodukten/
2017-08-26, 12:23
Medlem
Dr.Suicidals avatar
Hej, har lite funderingar kring denna uppgift:

Formalin består av till 30% av formaldehyd(metanal). För att framställa formaldehyd använder man det svaga oxidationsmedlet EDTA med en jämviktskoncentration av 2 mol/dm3. K för reaktionen är 6.7*10^-3, vatten kan inte uteslutas. Vilken jämviktskoncentration av alkoholen krävs för att få fram tillräckligt med formaldehyd för att göra 100 cm3 formalinlösning?

Okej, det behövs 30 cm3 formaldehyd vilket enligt vår lärare är 30 gram formaldehyd. Hur kommer man fram till detta om man inte har tillgång till ett ämnes densitet? (vilket vi inte hade när vi gjorde denna uppgift)

m(CH2O) = 30 g
M(CH2O) = 30.03 g/mol
n(CH2O) ≈ 1 mol

CH3OH + EDTA -> CH2O + H2O

[CH2O]*[H2O] .....................................(1/v)^2
----------------- = 6.7*10^-3 = --------------
[EDTA]*[CH2O] .......................................2*x

Min stora fråga är hur jag går vidare härifrån. Jag vet att det behövs bildas 1 mol formaldehyd och lika mycket vatten kommer bildas. Jag vet också att EDTA har jämviktskoncentrationen 2 mol/dm3, således tycker jag att man borde kunna sätta upp ekvationen så som jag gjort i högerledet. Men beroende på vilken volym jag antar så blir lösning på ekvationen såklart olika. X ska vara 73 mol/dm3 vilket betyder att jag måste gjort antagandet att volymen är 1 dm3. Antar att jag gör något fel men vore snällt om någon kunde förklara vad jag gjort för fel.

Tack på förhand!
Senast redigerad av Dr.Suicidal 2017-08-26 kl. 12:26.
2017-08-29, 18:17
Medlem
Dr.Suicidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Suicidal
Hej, har lite funderingar kring denna uppgift:

Formalin består av till 30% av formaldehyd(metanal). För att framställa formaldehyd använder man det svaga oxidationsmedlet EDTA med en jämviktskoncentration av 2 mol/dm3. K för reaktionen är 6.7*10^-3, vatten kan inte uteslutas. Vilken jämviktskoncentration av alkoholen krävs för att få fram tillräckligt med formaldehyd för att göra 100 cm3 formalinlösning?

Okej, det behövs 30 cm3 formaldehyd vilket enligt vår lärare är 30 gram formaldehyd. Hur kommer man fram till detta om man inte har tillgång till ett ämnes densitet? (vilket vi inte hade när vi gjorde denna uppgift)

m(CH2O) = 30 g
M(CH2O) = 30.03 g/mol
n(CH2O) ≈ 1 mol

CH3OH + EDTA -> CH2O + H2O

[CH2O]*[H2O] .....................................(1/v)^2
----------------- = 6.7*10^-3 = --------------
[EDTA]*[CH2O] .......................................2*x

Min stora fråga är hur jag går vidare härifrån. Jag vet att det behövs bildas 1 mol formaldehyd och lika mycket vatten kommer bildas. Jag vet också att EDTA har jämviktskoncentrationen 2 mol/dm3, således tycker jag att man borde kunna sätta upp ekvationen så som jag gjort i högerledet. Men beroende på vilken volym jag antar så blir lösning på ekvationen såklart olika. X ska vara 73 mol/dm3 vilket betyder att jag måste gjort antagandet att volymen är 1 dm3. Antar att jag gör något fel men vore snällt om någon kunde förklara vad jag gjort för fel.

Tack på förhand!

Såg nu att det blev lite fel i nämnaren på jämviktsekvationen, ska såklart stå [CH3OH] och inte [CH2O]. Hursom, ena problemet har fått en lösning vilken är att svaret 73 mol/dm3 inte är enda svaret på uppgiften. Tydligen ska svaret diffa beroende på vilken volym man antar. Otydligt facit.... Frågan angående densiteten för formaldehyd kvarstår dock.
2017-09-10, 22:41
Medlem
Hej

Någon som har en labrapport på tunnskiftskromatografi av klorofyll från växter?

Eller vet vart man kan hitta?
2017-09-16, 14:58
Medlem
Någon som kan hjälpa till med denna fråga?

Calculate relative pressure depression of 2M C6H12O6 solution?
Glucose solution density is P= 1.0 g/cm3.

Hur löser man denna?
2017-09-27, 19:29
Medlem
Molekyller?

Varför molekyler bildas och vilka grundämnen som brukar bilda molekyler? Kan någon snäll förklara det till mig så att jag förstår
2017-09-27, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messi.safi1
Varför molekyler bildas och vilka grundämnen som brukar bilda molekyler? Kan någon snäll förklara det till mig så att jag förstår

Varje molekyl innehåller minst två atomer (men kan innehålla upp till flera miljarder stycken). Och eftersom varje atom är så försvinnande liten, är molekyler vanligtvis också väldigt små. Det går alltså sällan urskilja enskilda molekyler i ett ämne utan kraftiga elektronmikroskop.

Det som håller ihop en molekyl är en slags kemisk bindning som kallas för molekylbindning (ett annat namn är kovalent bindning). Den fungerar genom att atomerna som ingår i molekylen delar på ett eller flera elektronpar (ett elektronpar är det samma som två elektroner). Ett sådant gemensamt elektronpar kallas för bindning och visas med ett streck mellan atomerna i en strukturformel.

Anledningen till att molekylbindningen uppstår är att naturen strävar efter att ge atomerna ädelgasskal (repetera gärna detta i artikeln om elektroner). Ser vi exempelvis till väteatomerna som ingår i vätgas vill dessa ha två elektroner i sitt K-skal för att likna ädelgasen helium. Detta tillstånd lyckas de komma nära genom att låta sina totalt två elektroner befinna sig runt båda atomernas kärnor. Då kan man se det som att båda väteatomerna tycker sig ha två elektroner i sitt K-skal.

https://www.naturvetenskap.org/kemi/hogstadiekemi/molekyler/
2017-09-30, 12:17
Medlem
Hej, jag förstår inte hur man balanserar en reaktionsformeln med baser och syror, hur ska man få lika laddning på båda sidorna om reaktionsformeln o.s.v.? Kan någon förklara med hjälp av denna reaktionen: Ca(OH)2 + HCl -> H2O + CaCl
2017-10-02, 23:45
Medlem
Dr.Suicidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedi84
Hej, jag förstår inte hur man balanserar en reaktionsformeln med baser och syror, hur ska man få lika laddning på båda sidorna om reaktionsformeln o.s.v.? Kan någon förklara med hjälp av denna reaktionen: Ca(OH)2 + HCl -> H2O + CaCl

Du har bara missat en tvåa i reaktionsformel. Det ska vara CaCl2 istället för CaCl. Blir förmodligen lite enklare att balansera nu.
Senast redigerad av Dr.Suicidal 2017-10-02 kl. 23:48.
2017-10-05, 11:39
Medlem
Kvävgas är i en sluten behållare och temperaturen är 100 grader C. Om både trycket av gasen halveras och behållarens volym halveras, vilken blir gasens temperatur?

P tryck
T temp
V volym

P = T / V

0.5 * P = T / (V * 0.5)

--->
T = 400 C.

Men det är fel svar.

Varför?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto