2017-08-01, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Är det enkelt att fixa boende i örebro om man jämför med andra städer? Har 101 dagars kötid just nu men det verkar inte riktigt räcka. Lär man ringa runt till privata? Vill helst fixa boende så snabbt som möjligt då man också ska utomlands innan plugget.

Har ingen större erfarenhet med andra städer utom Stockholm men för mig var det förvånansvärt lätt att få lägenhet via örebrobostäder.

Sökte tre lägenheter som låg på "student direkt"-marknaden med 0 poäng samma dag som intagningsbeskedet kom och fick en utav dem. Visserligen en dyr lägenhet men med 0 poäng var jag knappast petig
Citera
2017-08-01, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spicyJarJar
Har ingen större erfarenhet med andra städer utom Stockholm men för mig var det förvånansvärt lätt att få lägenhet via örebrobostäder.

Sökte tre lägenheter som låg på "student direkt"-marknaden med 0 poäng samma dag som intagningsbeskedet kom och fick en utav dem. Visserligen en dyr lägenhet men med 0 poäng var jag knappast petig

Ja jag läste det där i gruppen på FB. Vart hittar jag student direkt någonstans? Kanske är blind :P Någon skrev att man ska kolla där runt klockan 12 varje dag.
Citera
2017-08-02, 14:56
Medlem
Citat:
Ja jag läste det där i gruppen på FB. Vart hittar jag student direkt någonstans? Kanske är blind :P Någon skrev att man ska kolla där runt klockan 12 varje dag.

När du söker lediga objekt finns det en dropdown-meny för "Marknadsplats" där du kan välja "Student Direkt"

Jag sökte som sagt samma dag som som antagningsbeskedet kom(13e) och fick reda på att jag fick lägenheten den 17e och ska dit imorgon för inflyttning så det hela gick ganska fort.
Senast redigerad av spicyJarJar 2017-08-02 kl. 15:01.
Citera
2017-08-02, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spicyJarJar
När du söker lediga objekt finns det en dropdown-meny för "Marknadsplats" där du kan välja "Student Direkt"

Jag sökte som sagt samma dag som som antagningsbeskedet kom(13e) och fick reda på att jag fick lägenheten den 17e och ska dit imorgon för inflyttning så det hela gick ganska fort.

Mannen hjälp. Har jag redan fått en lägenhet eller vad innebär mailet? Det står att jag är i kö 2/10 men fick ett mai lnyss

Erbjudande om studentbostad

Vi har tagit emot din intresseanmälan och kan erbjuda dig nedanstående bostad.

Jag fattar inte riktigt hur jag ska kunna ladda upp mitt antagningsbesked som pdf?
Senast redigerad av testingxrat3d 2017-08-02 kl. 15:46.
Citera
2017-08-02, 16:26
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Mannen hjälp. Har jag redan fått en lägenhet eller vad innebär mailet? Det står att jag är i kö 2/10 men fick ett mai lnyss

Erbjudande om studentbostad

Vi har tagit emot din intresseanmälan och kan erbjuda dig nedanstående bostad.
Den är din om inte den före i kön vill ha den. Chansen är 50/50.

Naturligtvis så kan de inte kräva papper som ännu inte har skickats ut. Vid osäkerhet är det alltid bäst att höra av sig till huvudkontoret så slipper man vara osäker.
Citera
2017-08-02, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Den är din om inte den före i kön vill ha den. Chansen är 50/50.

Naturligtvis så kan de inte kräva papper som ännu inte har skickats ut. Vid osäkerhet är det alltid bäst att höra av sig till huvudkontoret så slipper man vara osäker.

Okej tackar. Fick ett till mail om 44 KVM på en annan adress för 3600 från ett privat bolag så för alltså 500 kr mer så får jag en egen lägenhet istället för korridorsrum på 20 KVM. Är ju givet vad man tar :P

Måste jag titta på lägenheten eller kan jag ringa dem imorgon och säga att jag tar den direkt?
Senast redigerad av testingxrat3d 2017-08-02 kl. 17:01.
Citera
2017-08-02, 18:58
Medlem
Citat:
Okej tackar. Fick ett till mail om 44 KVM på en annan adress för 3600 från ett privat bolag så för alltså 500 kr mer så får jag en egen lägenhet istället för korridorsrum på 20 KVM. Är ju givet vad man tar :P

Måste jag titta på lägenheten eller kan jag ringa dem imorgon och säga att jag tar den direkt?

Som han sa ovan, mailet innebär ett erbjudande de fem första i kön eller något liknande får, tackar du ja och dem innan dig i kön tackar nej får du lägenheten.

Antagningsbesked fanns att ladda ner som PDF på antagning.se.

Att titta på lägenheten innan man skriver på avtal brukar väl mest vara för hyresgästens del, så om du inte vill det har jag svårt att tro att hyresvärden skulle tvinga dig. Jag har i alla fall tagit lägenheter förr och den jag har fått nu utan att vara där och titta
Citera
2017-08-02, 19:33
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Verkar prisvärt! Ta den fort innan någon annan tar den och spar på Öbo poängen tills studierna är klara. Kom ihåg att klicka i rutan för kö till parkering så att det blir full valuta av kötiden.
Citat:
Nej men risken finns att den är inrökt med graffiti på väggen och det vet man ju aldrig om man inte kollar först.
Citera
2017-08-02, 19:39
Medlem
Citat:
Verkar prisvärt! Ta den fort innan någon annan tar den och spar på Öbo poängen tills studierna är klara. Kom ihåg att klicka i rutan för kö till parkering så att det blir full valuta av kötiden.

Nej men risken finns att den är inrökt med graffiti på väggen och det vet man ju aldrig om man inte kollar först.

Men missar jag mycket om jag inte skaffar ett rum i korridor? Fester och gemenskap med folk på universitetet tänker jag främst. Sen den där lägenheten ligger 15 minuter (med bil) ifrån universitetet i oxhagen. Finns det bra bussförbindelser från oxhagen? Vet någon här om oxhagen som område? Ska jag ringa och säga att jag tar den ändå "just in case" så jag reserverar den?

Fan vilken beslutsångest jag fick
Senast redigerad av testingxrat3d 2017-08-02 kl. 19:47.
Citera
2017-08-02, 20:02
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Men missar jag mycket om jag inte skaffar ett rum i korridor? Fester och gemenskap med folk på universitetet tänker jag främst. Sen den där lägenheten ligger 15 minuter (med bil) ifrån universitetet i oxhagen. Finns det bra bussförbindelser från oxhagen? Vet någon här om oxhagen som område? Ska jag ringa och säga att jag tar den ändå "just in case" så jag reserverar den?

Fan vilken beslutsångest jag fick
Oxhagen är väl ingen höjdare direkt. Sen är det frågan om det hinns med så mycket festande och gemenskap med den studietakten det är på universitetet. Personligen skulle jag ha valt den mindre lägenheten och på så sätt spara ett par tusen varje år.
Citera
2017-08-02, 20:25
Medlem
Citat:
Oxhagen är väl ingen höjdare direkt. Sen är det frågan om det hinns med så mycket festande och gemenskap med den studietakten det är på universitetet. Personligen skulle jag ha valt den mindre lägenheten och på så sätt spara ett par tusen varje år.

Då tror jag faktiskt att jag skippar oxhagen ärligt talat.
Citera
2017-08-02, 20:41
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Då tror jag faktiskt att jag skippar oxhagen ärligt talat.
Jo, förutom dyrare lägenhet så tillkommer busskort som ser ut att öka månadskostnaden med ytterligare minst 550 kr. Även om det kanske inte alltid är så lugnt i en studentlänga så är det betydligt trevligare miljö än Oxhagen. Sen är det ju alltid trevligt att kunna få sovmorgon istället för 20 minuter busstur. Närhet till studentbiblioteket och universitetet är en klar fördel.

Missa inte Live at heart som är årets största musikfestival i Örebro den 30:e augusti till 2:a september.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in