Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-29, 19:46
  #32461
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Har sammanfattat och renskrivit diskussionen kronlogiskt.

Hypotetiskt förlopp relaterat till master/sms
Tack för en mycket väl genomtänkt hypotes. Kan du skicka ett ex. till åklagarna?!

Var det sådana här blöjor som inhandlades inför resan?: (hittar inte kvittot just nu)
https://www.jollyroom.se/barnklader/...yABEgLpu_D_BwE
Citera
2017-07-29, 19:48
  #32462
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nej det menade jag inte men det är tydligen ingen mening med att diskutera med dig, du får vara oförskämd mot någon annan.
Men det är så du uttrycker dig varje gång och mycket sällan tackar försvarsadvokater nej till jobb, funkar inte så. Vet att Leif silbersky tackat nej t knarkbrott för att han är "svag" där. Försvarsadvokaters ideologier är definitivt inte att vissa brott skall försvaras andra inte utan till god advokatsed hör att alla har rätt till ett rättvist försvar. Nämn ett fall där advokater tackar nej till ett fall där man tror man "förlorar", det är ingen jävla tävling och om så vore så har silbersky varit utan jobb för länge sedan, han förlorar i stort sett "allt". vilket de flesta advokater gör men finns mycket att plocka poäng på i ett mål, inte endast fria gäller.
Citera
2017-07-29, 19:53
  #32463
Medlem
why123s avatar
Mohammed säger också på frågan om det var bråttom, varför det skulle hända denna kväll?

Mohammed berättar att han inte visste varför det skulle hända denna kväll, men anledningen var att hon skulle få pengar från något försäkringsbolag... Mohammed kunde inte svar på om det var bråttom,
men förklarade att hon var rädd för något. Mohammed kunde inte säga varför hon var rädd, men förklarade att då hon bett honom mörda föräldrarna hade hon gråtit.

Mohammed fick frågan om hon var rädd för att förlora pengar. Mohammed trodde inte att hon var rädd för att förlora pengar, men att hon var rädd för att något skulle hända henne.


Här kommer lite olika uppgifter t ex att Anki varit nere i Johannas lägenhet och sagt att MR skulle flytta då bad Johanna honom att mörda föräldrarna, det var i slutet på juni. När det var aktuellt att mörda killarna som hjälpt de sexutnyttjade flyktinggossarna att gå till tidningen har jag ingen koll på. Inte heller hur långt tidigare det var när en indier som sålt en restaurang till Aki och Johanna (som gick med förlust) skulle mördas. Men det var lite hit och dit med att mörda folk.. Hon var ju dessutom så smart att hon frågade Akis kompis om kan kunde mörda indiern. Hade det inte varit så tragiskt så hade jag skrattat. Liksom bara "aha du är Akis kompis, du har inte lust att mörda en indier till mig".

Tilägg: Hon ville förvisso att båda skulle dö, men faktiskt främst pappan. Hon sa att han var ond, jag undrar när han blev det.. Sen körde hon förvisso på våldtäktskortet men det har hon gjort i 20 år så det var ju inget som brådskade.
__________________
Senast redigerad av why123 2017-07-29 kl. 20:08. Anledning: .
Citera
2017-07-29, 20:17
  #32464
Medlem
Lonnrots avatar
[quote=Rubar|61346541]
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2

Men nog har väl ändå Helix haft som uppgift att relativt uttömmande beskriva JM som person; få (om några) utredningar är så grundliga som en RPU. De har/skall ges tillgång till alla register/journaler etc och man kartlägger utredningsobjektet från barndom och framåt. Som jag förstått.
Sedan är det inte Helix som avgör, de kan bara rekommendera vård om de anser det behövligt. Domstolen dömer, de avgör inte bara skuld och uppsåt.

Edit: ? nu bidde det citeringstuppjuck🤔 Svarade LOE men drog in Lonnrot som upphovshen av det citerade, ber om ursäkt.

Sånt händer ibland av ngn anledning.

Jag kan ju svara efter mitt lekmannahuvud: en bedömning av möjligheten att skicka JM till livstid snarare än rättspsykiatrisk vård torde åtminstone upp till en viss nivå kräva ett tämligen omfattande utredningsarbete kring hennes psykologiska historik. Därtill har både hon själv och allmänhet och LGWP ifrågasatt hennes mentala tillräknelighet, vilket torde uppfordra RPsyk att adressera även hennes egenart i allmänhet. Eftersom det då närmar sig att man måste våga sig på diagnoser och det rör sig om psykologi / psykiatri så dras lätt hela personen och dess livshistoria in i bilden, även om det formellt ska röra sig om den psykologiska hälsan under en begränsad tidsrymd. Och det är först när man har helheten framför sig som man kan fullt ut bedöma och precisera hur det sett ut under den aktuella tiden. Det är ju f.ö. tämligen känsligt att uttala sig om någons psykiska egenart på den här nivån.

Så vi har nog rätt allihop, tror jag.

Däremot tror jag att det rena ställningstagandet till huruvida hon varit straffrättsligt frisk vid morden varit en baggis och i princip klart innan hon steg in genom dörren. Vilket möjligen återspeglar sig i de få samtalen som man tydligen haft med JM. Kan hon komma i tid till första mötet så är saken avgjord (inte riktigt förstås...). Sen hur de exakt kommit dithän beror ju lite på vad de väljer att ta fasta på.

Att hon gjort vidriga saker utan att vilja förstå hur vidriga de var är överraskande men eftersom hon handlat rationellt, planerat och haft motiv och velat och kunnat dölja brotten och ljugit och tubbat folk och barn etc så är hon i högsta grad straffbar. Så fattar jag det.
Citera
2017-07-29, 20:22
  #32465
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jaha, sa kandidaten något mera om uppdraget tro?

Vilka ärans lagrar tänkte kandidaten skörda genom att eventuellt ta uppdraget att försöka fria Johanna Möller från ett välförtjänt fängelsestraff, tänkte kandidaten bli lika hyllad och firad som när Peter Alhtin lyckades med sitt uppdrag att ge M*ts A*m så lindrigt straff som möjligt?

Visst A*i-delen är den svaga delen i åtalet men om nu det står fast att A*i inte drunknade i Hjälmaren på grund av bristen på alger så är det trots allt mord som ska bedömas och då blir ju indicier och motiv + tillfälle mycket mer intressanta.
Det är naivt att tro att kändisadvokater tar uppdragen för ärans skull. silbersky har ju inte mycket mer lyckats med än att skärpa straff till HR för många klienter. Det finns en och annan möjlighet för försvaret att få ett helt mordåtal nerlagt för aki och därtill visa på en utredning som varit styrd för att sätta dit JM. Vilken uppmärksamhet en driven adv lyckas få i media tror jag till och med du kan räkna ut om du nyktrar till någon gång.
Citera
2017-07-29, 20:22
  #32466
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Tack för en mycket väl genomtänkt hypotes. Kan du skicka ett ex. till åklagarna?!

Var det sådana här blöjor som inhandlades inför resan?: (hittar inte kvittot just nu)
https://www.jollyroom.se/barnklader/...yABEgLpu_D_BwE

Säkrast jag svarar: bra fynd men det var 2 pkt gängse up&go byxblöja i största storleken (stl 6?). Ev för att de var på rea och JM tänkte framåt och ändå inte betalde själv.
Citera
2017-07-29, 20:24
  #32467
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
/.../ Anki pekar på den schism som funnits mellan henne och Johanna och bråket om flyktingarna osv.. Hon säger också att hon skrev till Johanna i maj att hon skulle vara ute ur lägenheten i november. Men värt att notera var att det var inte i maj Johanna satte press på MR. Varför säger MR att det var under de två sista veckorna hon "tjatade hål i huvudet på honom" om att mörda föräldrarna?
Han gjorde ju aldrig som hon sade... Enligt MR var det i slutet av juni, efter ett besök av AM som insisterat på att MR skulle flytta, som JM första gången bad honom mörda föräldrarna.
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Varför är det så uteslutet att Johanna skulle vänt sig till Göran för hjälp när de tänkte inleda en förundersökning mot henne? Det förstår jag uppriktigt sagt inte. När det gällde problematiska grejer så vände hon sig ju alltid till sin pappa, varför skulle detta vara undantaget? Du hänvisar till senare förhör, jag pekar på att hon visste det direkt innan någon tidning skrivit om det.
Ren och skär kalkyl: Vad skulle han rimligen kunna hjälpa henne med i det fallet..? - I stället började hon bearbeta AP:s arbetsgivare för att få honom att intyga att AP tecknat If-försäkringen.
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Jag menar också att eftersom hon visste det, så är det klart att även Göran visste det.
Han visste bara sådant som i förlängningen skulle kunna generera pengar, typ att AP hotade sparka ihjäl henne (pappan köpte lägenhet), DB, alt. JB skulle få fingrarna avskurna pga knarkskuld (pappan, alt. mamman; i förekommande fall AP, vågade inte annat än betala skulden), hon var deprimerad pga dåligt med pengar och hade flera gånger tänkt ta livet av sig (pappan tröstade henne med en bil), hon var slutkörd; hade fått blodproppar och behövde vila (pappan betalade en resa), osv. Kalkyl och utpressning.
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Sedan är det någon mer i tråden som skriver att GM inte skulle hjälpa henne. Nej, det är exakt det jag menar också. Jag tror inte heller han skulle hjälpa henne. Det är klart att skandalerna och allt det spelar en stor roll. Men visst är det intressant att Anki säger att för 2-3 veckor sedan så ändrade Göran sig och sade stopp. Detta med flyktingar som bodde i lägenheten och sexskandalen hade varit tidigare, han borde rimligen blivit förbannad tidigare och inte några veckor innan mordet.
Var, eller i vilket sammanhang, säger AM det? - Att han varit förbannad framgår väl av de sms som utväxlats mellan honom och JM. - Antagligen har beslutet föregåtts av en längre tids överväganden åt olika håll, och förmodligen kom sex- och flyktingskandalen att helt öppna hans ögon. När JM också delar sovrum med en drogskadad 20-åring och använder hans lägenhet som härbärge och knarkarkvart, drar på sig grannarnas klagomål (även betr. den fortfarande körkortslöse och kostnadskrävande DB:s lägenhet) bör väl måttet för länge sedan vara rågat.
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Det är väldigt svårt för mig att förstå varför ni anser det uteslutet att Göran skulle veta något. Jag tycker det är väldigt sannolikt att hon skulle gå till honom med sina problem som hon alltid gjort. För trots allt litade hon alltid på honom.
Att hon skulle få pengar, ja. - Nu fick hon för en gångs skull inte som hon ville - och därmed skrev både han och AM under sina dödsdomar = det enda sättet för JM att få som hon ville.
Citera
2017-07-29, 20:26
  #32468
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, det är stora sjok som är överstrukna, det är ju mera överstruket än text som går att läsa så Johanna Möller,s psykiska status är utredd, vad hon sedan ska klassas som visar väl de referenser hon jämförts med.
Vad som var viktigt i utredningen var ju om hon skulle ha RPV istället för fängelse och fängelse blir det på livstid.
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men nog har väl ändå Helix haft som uppgift att relativt uttömmande beskriva JM som person; få (om några) utredningar är så grundliga som en RPU. De har/skall ges tillgång till alla register/journaler etc och man kartlägger utredningsobjektet från barndom och framåt. Som jag förstått.
Sedan är det inte Helix som avgör, de kan bara rekommendera vård om de anser det behövligt. Domstolen dömer, de avgör inte bara skuld och uppsåt..
Jag svarar Ja x 2.
Jag begriper inte resonemanget i tråden stundom.
En RPU är givetvis begärd med tanke på vart JM ämnar hamna vid en fällande dom - fängelse eller RPV. På ren svenska utreds om hon var vid sina sinnens fulla bruk då gärningen skedde eller under inflytande av allvarlig psykisk störning/ohälsa. Dokumentet starkt sekretessbelagt.
Det är som om det inte finns nåt när det är sekretessat? Ingen allvarlig störning - and off you go to the jail!

Vid läsning av andra domslut kan RPU vara utförd och via kommentarer framgår tydligt resonemang och innehåll.
Det är en motivering, ett resonemang om vad det rör sig om likaväl som att det inte råder nån allvarlig ohälsa.
För att visa vad jag menar lägger jag in två exempel.
Har tagit bort alla namn då det är ovidkommande för ämnet:
__________________
Senast redigerad av develi 2017-07-29 kl. 20:34.
Citera
2017-07-29, 20:42
  #32469
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Säkrast jag svarar: bra fynd men det var 2 pkt gängse up&go byxblöja i största storleken (stl 6?). Ev för att de var på rea och JM tänkte framåt och ändå inte betalde själv.
Det var dubbla paket kaffe inköpt också. Nåt han inhalerat?
Sensmoral 1 är att barn som är 2,5 år har blöja, antingen nattetid eller 24/7 och denna inpackade rumpa kan ha avsatt polymera material i bassängen.
Nog om detta från mitt håll.
Sensmoral 2 är att det är i huvudsak ett försök att förankra ett gärningsförlopp i befintlig teknisk bevisning i form av master och telefonsamtal tidsmässigt.
Citera
2017-07-29, 20:52
  #32470
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Medan jag läser din rapport plingar en uppgift i mitt minne: det var meningen att Aki skulle hämta tvillingarna, men det blev ändrat på något sätt - jag minns inte om det till och med var så att de redan var hämtade när Aki kom dit?
Jag vet inte om jag minns rätt eller om det bara har spekulerats om detta.
Värt att söka på, ändå
Dels har JM själv i vanlig ordning lämnat en massa olika uppgifter (på ett sådant svamligt sätt att det inte kan anses nyttigt för henne); dels har det förekommit en del spekulationer i tråden. - Ingenting av detta är fakta.

Detta är fakta:
11.22 JM SMS:ar barnens dagis
12.19 JM ringer barnens dagis; 32 sek

Här finns utrymme för JM att själv hämta barnen och köra dem till X och/eller Y. - Hon vill säkert inte riskera att dagispersonalen ska berätta att någon annan hämtat barnen.*

13.42 Med AP:s betalkort inköps mat mm på Coop Forum: 1.923,72 kr
13.51 JM inköper alkohol på Systemet, Coop Forum: 648,10 kr

*Givetvis ingående i den plan hon har lagt upp för att få AP att följa med ut till G-liden.

Barnen kan sedan ha levererats till G-liden tidigt nästföljande morgon.
Citera
2017-07-29, 20:57
  #32471
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baborska
Fägring på bild
https://goo.gl/images/ywUuHX
Men så vackra, har aldrig kollat på nån bild. Räddar de åtalet så är det det vackraste som finns i det marina landskapet:
http://www.alltomvetenskap.se/sites/...?itok=J2pCHKzU
Citera
2017-07-29, 21:02
  #32472
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Hon kommer frias för Aki, men ryka på pappan och mamman.
18 år till livstid är mitt tips
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Johanna är nog skyldig till Akis död - men döma henne på det här borde inte gå.
Vad saknas? Jag är nyfiken på motivationen hela tiden.
Att det är ett besvärligt åtal är givet.
__________________
Senast redigerad av develi 2017-07-29 kl. 21:04.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback