Citat:
Ursprungligen postat av
LOE2
I den miljön kan hon ju med god trovärdighet snacka bort sin socionomverksamhet. Det är ju sant eller nästan sant, att hon inte var det och i alla händelser var det bara till titeln. Alla vet väl vid det här laget, att hon inte såg yrket som ett kall utan som ett medel: "Du vet, det var ju ett enkelt sätt att...Och vad examineringen beträffar... (nu ska du få höra, hihihi)...".
Jag har mina tvivel angående JM:s förmåga att kunna passa in, snacka bort sin socionomtitel, få respekt istället för ogillande etc. Är inte riktigt säker på att GW har rätt när han tror att JM kommer att finna sig väl tillrätta och trivas på Hinseberg. Mycket beror nog på vilken ställning hon intar när hon väl kommer dit. Håller hon sig inledningsvis lite avvaktande, anonym och inte gör så stort väsen av sig så kanske det kan gå bra men å andra sidan är ett sådant beteende inte något som kännetecknat henne hittills, minst sagt.
Brotten hon begått är så allvarliga så det, i sig, kan nog göra att hon kan hamna högt i "hierarkin", att det ger en viss respekt. Att hon varit driven och kommit på bra sätt att "blåsa" samhället på en massa pengar genom flyktingverksamheten ger henne nog också pluspoäng.
Att de andra intagna vet att hon har pengar kan nog innebära både fördelar och nackdelar.
Kanske hon kommer att erbjudas (pressas) till att få betalt beskydd, betala för "bättre rang" osv.
Få diverse förslag på vad hon kan köpa för pengar där inne? Och, är hon sniken så kanske inte det blir så populärt? Att ha pengar inger väl en viss respekt i sig, blandat med avundsjuka.
Om man tänker på att de flesta där sitter på långa straff för grova brott och på något vis anpassat sig så att fängelsevärlden är deras "normala" vardag, deras "normala" liv för lång tid framöver, hur tänker man då om det kommer en ny "stjärna" med en massa pengar på kontot?
Tror nog att vissa tänker: hur kan jag själv utnyttja det, hur kan jag själv få någon fördel av det?
Sen att hon är en kändis pga den enorma medierapporteringen om fallet, hur populärt är det?
Att hon dessutom är en attentionwhore och en besserwisser med sig själv i sitt självömkande centrum med alla sina "brev" till pressen osv, hur ställer sig de andra internerna till det?
Kommer hon till Hinseberg med samma attityd så lär det finnas de som gärna vill ta ner henne på jorden.
Hon kommer liksom "uppifrån" jämfört med många andra där. Hon har t.ex inte varit drogberoende, inte blivit misshandlad av någon karl, inte levt under dåliga ekonomiska förhållanden utan har levt lite på en räkmacka men inte varit nöjd utan bara velat haft mer och mer. Har inte slagit "underifrån", tvärtom - hon har utnyttjat andra. Som socionom har hon getts möjlighet att utnyttja utsatta barn och ungdomar för egen ekonomisk vinnings skull, utan minsta lilla empati för de "utsatta". Hon har utnyttjat dessa känslokallt som varor. Och även för privata behov - sexuellt.
Jag tänker då att flera av de intagna kan ha en trasslig uppväxt med dålig erfarenhet av "soctanter" och en dålig erfarenhet av att vara t.ex fosterbarn.
Hur känner man då inför Johanna Möller som liksom är "all-in-one"?
Har pengar, har haft många val och hade kunnat klara sig bra men var omättlig? Som genom socionomtiteln empatistört kunnat utnyttja utsatta barn och ungdomar för att hon var så "pengakåt"?
En annan sak. Jag förstår att många av de intagna kvinnorna som avtjänar långa straff också har personlighetsstörningar som påminner om Johannas, så klart.
Men, undrar om dessa kvinnor ändå tänker så otroligt annorlunda om vissa saker i fallet som t.ex jag gör? Tänker då b.la på vilka som fått dö pga av Johannas pengabegär.
Hennes pappa dödades och mamman skadades allvarligt. Hon har gjort sina små tvillingar faderlösa.
Hon har försökt att skylla ifrån sig på sin son och sin svärson. Hon har försökt muta sina barn till att ta på sig hennes dåd. Riktiga dödssynder anser jag, som visar vilken vedervärdig människa hon är.
Hur hon förstört livet för sina barn och sin familj.
Kanske några av internerna håller med mig, vet inte.
Nu blev mina funderingar kring JM och kommande boendet på Hinseberg lite "djupa" kanske.
Hm, egentligen önskar jag kanske bara att någon tar ner henne på jorden när hon kommer dit och ser till att hon får tvätta toaletterna med en tandborste, typ