2017-08-02, 07:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Bullshit! Svenskt PK påhitt, är det ett spaningsmord vill du ha så mycket iaktagelser som möjligt.

Är det inte det är signalement av mindre betydelse, men inte säkert.
Ja, inget signalement ger fler iakttagelser, då ingen sållar bort en iakttagelse för att signalementet inte stämmer med iakttagelsen.
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Därför att signalement från ögonvittnen är ofta motstridiga. Polisen måste göra en samlad bedömning innan den går ut med signalement. Om den går ut med fel signalement riskerar många vittnesmål gå förlorade, "aha, såg han ut så, då var det inte honom jag såg". Det är bättre att få in så många vittnesmål som möjligt, och avfärda de ointressanta i efterhand.
Citera
2017-08-02, 07:32
Medlem
Citat:
Ja, inget signalement ger fler iakttagelser, då ingen sållar bort en iakttagelse för att signalementet inte stämmer med iakttagelsen.

Aha, så i jämförelse med länder där de väldigt snabbt ger ut ett korrekt signalement är svenska metoden mycket bättre och effektivare.
Måste vara därför svensk polis har så enormt hög uppklarningsprocent vad gäller grova brott?
Citera
2017-08-02, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandbagged
Bor det inte bara en massa alkisar i Surahammar?
Det bor väl alkisar i varje stad
Citera
2017-08-02, 08:18
Medlem
Quarrels avatar
Folkbokföringen:
Elena S Å är född i Tyskland och invandrade 00-08-07 från Ryssland. Hon var gift en gång, maken Stig Å. De gifte sig 00-04-23 och var gifta när Stig avled i oktober 2012, exakt datum finns inte. Paret har ett barn, Jevgenij Å, inga särkullsbarn. JÅ invandrade med sin mamma.
Citera
2017-08-02, 08:22
Medlem
Citat:
Folkbokföringen:
Elena S Å är född i Tyskland och invandrade 00-08-07 från Ryssland. Hon var gift en gång, maken Stig Å. De gifte sig 00-04-23 och var gifta när Stig avled i oktober 2012, exakt datum finns inte. Paret har ett barn, Jevgenij Å, inga särkullsbarn. JÅ invandrade med sin mamma.

I så fall borde väl J Å vara ett särkullbarn? Eller födde Elena Stigs barn medan hon bodde i Ryssland?
Citera
2017-08-02, 08:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
I så fall borde väl J Å vara ett särkullbarn? Eller födde Elena Stigs barn medan hon bodde i Ryssland?
JÅ är Stigs barn, kanske adopterad.
Citera
2017-08-02, 08:28
Medlem
Citat:
JÅ är Stigs barn, kanske adopterad.

Förorättad biologisk fader/exman som först mördar sin rival och sedan sin exfru? Långsökt efter 12/17 år, javisst, men konstigare saker har hänt.
Citera
2017-08-02, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av somenboll
Aha, så i jämförelse med länder där de väldigt snabbt ger ut ett korrekt signalement är svenska metoden mycket bättre och effektivare.
Måste vara därför svensk polis har så enormt hög uppklarningsprocent vad gäller grova brott?

Håller med senaste skribent somenboll. Man undrar ju om svensk polis har stöd i forskningen kring hur man hanterar signalement? Hur skall jag veta vad jag skall hålla utkik efter om jag har noll och inget att gå efter ? Jag får ju inga associationer när jag springer på folk utomhus. Helkorkat om jag får säga så.
Citera
2017-08-02, 08:41
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Förorättad biologisk fader/exman som först mördar sin rival och sedan sin exfru? Långsökt efter 12/17 år, javisst, men konstigare saker har hänt.
Hur som helst är det väl troligt att mördaren står att finna bland den mördade kvinnans bekanta. GM och offret kände nog utan tvekan varandra sedan tidigare. Tror det brukar vara så i 9 fall av 10, om jag inte minns fel. Såg i DN nu på morgonen att polisen gripit en man som misstänks för mordet.
Citera
2017-08-02, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Hur som helst är det väl troligt att mördaren står att finna bland den mördade kvinnans bekanta. GM och offret kände nog utan tvekan varandra sedan tidigare. Tror det brukar vara så i 9 fall av 10, om jag inte minns fel. Såg i DN nu på morgonen att polisen gripit en man som misstänks för mordet.

Frågan är ju plötsligt om Stigs självmord egentligen var något annat. Vad är oddset för att mannen begår självmord och frun fem år senare blir mördad på öppen gata?
Citera
2017-08-02, 08:45
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Frågan är ju plötsligt om Stigs självmord egentligen var något annat.
Ja, polisen bör väl öppna upp utredning gällande Stig?
Citera
2017-08-02, 08:50
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoTired
På Facebook kan du se att han är med i en grupp, Råby Centrum Express Mobil Service
Råby = Västerås

Bilden på Elena är tveksam då.
https://www.facebook.com/profile.php?id=100015726642131

Detta är inte Surahammarkvinnan. Detta är en kvinna som heter Elena (ett av Rysslands vanligaste namn) Asberger (som sjukdomen). Hon bor i Kirgistans huvudstad Bisjek med sina två döttrar Arena och Alena (som är ganska het, faktiskt).
Namnet här var Asperger, alltså - INTE Åsberg.
Senast redigerad av Ken Dryden 2017-08-02 kl. 08:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in