2017-07-26, 09:56
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pretty-spry
.. "Men var hon en tjej som skrev dagbok, så var det kanske den åklagaren går på.
tova-moberg-forutsag-sin-dod-i-dagbok-nu-tvingas-hennes-jurist-att-vittna

ja, hon skrev dagbok.
Senast redigerad av UgLyBastard 2017-07-26 kl. 09:58.
Citera
2017-07-27, 00:24
Medlem
notknapparens avatar
Det känns ju inte så aktuellt just nu att ta upp detta, men råkade hamna på denna sida (se nedan) av annan anledning.

Många intressanta saker om vad som händer när man dör.

En för oss intressant sak är ju hur man kunde misstänka att Tova flyttats efter flera timmar. Jag vet att jag tagit upp det tidigare, men tyckte att det var en intressant artikel om man vill förstå vad som händer med en kropp när man dör och hur en rättsläkare kan förstå att kroppen flyttats,

För att belysa det faktum att man sagt att:
Citat:
"Timmar senare misstänks expojkvännen ha insett vidden av sitt brott och .."
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/sa-forsokte-misstankte-mordaren-gomma-tova/

Citat:
Rättsläkaren: Det här händer i kroppen när du dött

Citat:
LIKFLÄCKAR
Efter några timmar bildas likfläckar då blodet sjunker till kroppens lägsta punkt.

–Likfläckar kan hjälpa oss att se om en kropp blvit flyttad. Om en kropp legat på rygg och sedan flyttats och lagts på ett annat sätt kan det finnas likfläckar på båda sidor, säger Martina Olsson Frisk.

Fläckarnas färg går i normala fall i en stark blåröd, nästan lila ton. Hos en person som förlorat mycket blod har fläckarna samma färg men är ljusare.

Om en person dött av kolmonoxidförgiftning är fläckarna däremot ljusröda till körsbärsröda.

Det här är ju kanske inte så viktigt för att lösa fallet i sig, men ändå intressant eftersom Tova blivit sänkt i vatten:

Citat:
KROPPEN BLIR SKÖR I VATTEN
Lik som ligger i vatten blir vita, får skrynklig hud och ser ut att vara gjorda av vax då fettvävnaderna stelnar. En kropp som ligger i vatten bevaras men blir skör och så ömtålig att kroppsdelarna går av vid hantering berättar Martina Olsson Frisk. När kroppen tas upp ur vattnet ruttnar den väldigt snabbt.
https://www.metro.se/artikel/r%C3%A4ttsl%C3%A4karen-det-h%C3%A4r-h%C3%A4nder-i-kroppen-n%C3%A4r-du-d%C3%B6tt-xr
Citera
2017-07-30, 17:39
Medlem
Citat:
Min kristallkula säger:

1. Han kommer inte att "samarbeta". Han kommer att fortsätta neka till mord (som så många andra mördare)
2. Han kommer att dömas för mord. Inte fan kommer han att dömas för griftefridsbrott, inte.

Man ska nog inte hålla på och försöka krångla till det så mycket. Enligt den (begränsade) information som vi har idag, är det här ett helt vanligt, ganska typiskt mordfall. Inga konstigheter. Han slog ihjäl sin flickvän, i fyllan. Punkt slut.

Inte riktigt så enkelt, det kan ha varit en olycka eller en annan gärningsman.
Citera
2017-07-30, 17:45
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Inte riktigt så enkelt, det kan ha varit en olycka eller en annan gärningsman.

En olycka? Har någon av misstag råkat sänka henne i vattnet med fälgar som tyngd så hon inte ska flyta upp?

Vid en olycka ringer man 112. Man försöker inte gömma kroppen på sjöbötten med tyngder.
Citera
2017-07-30, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
En olycka? Har någon av misstag råkat sänka henne i vattnet med fälgar som tyngd så hon inte ska flyta upp?

Vid en olycka ringer man 112. Man försöker inte gömma kroppen på sjöbötten med tyngder.

Inte nödvändigtvis. Är man anmäld för misshandel på den avlidne och varit i klammer med rättvisan tidigare så är det lätt hänt att man får panik och inte vågar ringa snuten.
Citera
2017-07-31, 02:41
Medlem
Citat:
Inte nödvändigtvis. Är man anmäld för misshandel på den avlidne och varit i klammer med rättvisan tidigare så är det lätt hänt att man får panik och inte vågar ringa snuten.

Tänk efter nu. Skulle du verkligen dra ut kroppen av din stora kärlek i vattnet och sänka ner ner den, om hon "bara" hade ramlat i trappan eller druckit för mycket? Knappast, va. Det är så osannolik reaktion att det kan man bortse ifrån.

Man ringer på ambulans, förstås. Man ringer någon.
Citera
2017-07-31, 07:03
Medlem
Citat:
Tänk efter nu. Skulle du verkligen dra ut kroppen av din stora kärlek i vattnet och sänka ner ner den, om hon "bara" hade ramlat i trappan eller druckit för mycket? Knappast, va. Det är så osannolik reaktion att det kan man bortse ifrån.

Man ringer på ambulans, förstås. Man ringer någon.

Nu är det ju inte mig det handlar om, jag är ingen galning som tar droger. Däremot ser jag det som realistiskt att det är vad som hänt, lika troligt som att någon annan än den misstänkte mördat det stackars flickan.
Citera
2017-07-31, 23:43
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Nu är det ju inte mig det handlar om, jag är ingen galning som tar droger. Däremot ser jag det som realistiskt att det är vad som hänt, lika troligt som att någon annan än den misstänkte mördat det stackars flickan.

Om olycka är lika troligt som att någon annan än den häktade dödat henne så är det inte realistiskt. Iallafall inte med dom fakta vi har idag.

Är det någon som har koll på när nästa häktningsförhandling är? Samt när polisen skickade in föremål till SKL eller vad det nu heter idag med slanget.

Hoppas dom hittat "tillhygget" och skickat in det.
Citera
2017-08-01, 12:43
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Om olycka är lika troligt som att någon annan än den häktade dödat henne så är det inte realistiskt. Iallafall inte med dom fakta vi har idag.

Är det någon som har koll på när nästa häktningsförhandling är? Samt när polisen skickade in föremål till SKL eller vad det nu heter idag med slanget.

NFC
Citera
2017-08-01, 20:07
Medlem
litenpandas avatar
Citat:

Jag antar att häktningsförhandlingarna fortsätter att rulla på var 14 dag. Det är så väldigt tyst just nu så det spelar egentligen ingen roll när de äger rum.
Citera
2017-08-01, 20:33
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Jag antar att häktningsförhandlingarna fortsätter att rulla på var 14 dag. Det är så väldigt tyst just nu så det spelar egentligen ingen roll när de äger rum.

Semestertider i vårt kära land. Allt stannar av lite. Till och med flashback.
Citera
2017-08-01, 23:52
Medlem
Citat:

Vart har du fått den informationen med fälgar ifrån?Jag själv har inte läst om detta i någon tidning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in