Flashback bygger pepparkakshus!
2017-07-31, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Nej, precis. Då krävs två vittnen till själva handlingen. Jv går långt utöver Bibelns krav och "har omintetgjort Guds bud med sina traditioner."

Eftersom det sällan eller mer troligt aldrig finns 2 vittnen till handlingen är det endast ett erkännande från gärningspersonen som kan få församlingen att vidta åtgärder.
Annars anses ord stå mot ord och då finns det inget att göra enligt deras upprörande regelverk.
Citera
2017-07-31, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Såg videoklippet med Jackson och jag får inte ihop hur man tänker om tvåvittnesregeln. Är det så att om en man och en kvinna som inte är gifta övernattar ihop så räknas det som synd och orgen vidtar åtgärder även om inget sett nåt medan om en vuxen tafsar på ett barn som sedan larmar om övergrepp så görs inget om inga vittnen finns och den vuxne nekar?

Det finns många berättelser om där en man hälsar på sin syster eller tvärtom, och som har lett till stora problem.
Jag känner personligen en kille i södra delen av landet som hälsade på sin syster i norr under ett par dagar och övernattade i hennes gästrum.
Strax efter det kom äldstebröder hem till henne och sa att de hade ett mycket allvarligt problem att ta upp.
"En främmande man har iakttagits lämna ditt hus tidigt en morgon och kan därför förmodas ha tillbringat natten där. Vad har du att säga till ditt försvar?"
Det blev en riktig soppa och efter många turer behövde några i killens församling lämna ett skriftligt intyg om att de kände till att han har en syster i den staden.
Senast redigerad av Kalten 2017-07-31 kl. 21:19.
Citera
2017-07-31, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Kan du visa i Bibeln där det står?

Mikael är en av Guds skapelser, en ängel. Alla änglar ska falla ner på knä och dyrka Jesus och en ängel kan inte dyrkas.

Versen som talar om att Jesus ska komma ned från himlen med "en ärkeängels röst" bevisar ingenting. Jag kan komma ner från en trappa med Bart Simpsons röst, det betyder inte att jag -är- Bart Simpson utan att jag (kan) låta som Bart. (Vilket jag inte kan, men, men..)

Min JV familjemedlem kan inte ens förklara hur Jesus är Mikael utan att tillslut bli frustrerad och säga att den inte vill argumentera längre och lägger sen på locket. Det blir bara en massa långa, utdragna innantilläsningar utav utsvävande VT material som inte lämnar en direkt klokare. Ungefär som den överlappande, samtida generationen.

Det står ingenting, absolut noll, i Bibeln att Jesus är Mikael. Nada! Om det nu vore så, så hade det framkommit tydligt i Bibeln, hur ska folk kunna få frälsning utav någon de inte ens vet vem den är? Och hur kan en ängel, en skapelse, betala för våra synder och ge oss evigt liv? Varför skulle Jehova vilja hålla detta kryptisk, endast tydligt nog för en handfull "speciella" jordemänniskor att lista ut? Och att det skulle behövas extra tryckt litteratur för att förklara? Bara det i sig förklarar ju Bibeln otillräcklig.

Då vet jag hur du uppfattat det hela.

Jesus är den ende kung som har förordnats av Gud som hans Messias, eller Kristus, och som har bemyndigats att regera över jorden. (Daniel 7:14)

Daniel 10:13
Daniel 10:21
Daniel 12:1-4
Judas brev 9
Uppenbarelseboken 12:7.
Citera
2017-07-31, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrindItUp
Det är fortfarande en del av JW's tro att man inte ska ta del i militär tjänstgöring och att man inte ska rösta eller hälsa flaggan.

Detta vet du att du har fel om. Men hur var det med ursäkterna till dem/ de anhöriga som råkat ut för förbutden mot vaccinationer och organtransplantationer? Har samfundets ledning någonsin bett om ursäkt eller tillstått att de har blod på sina händer?
Och hur var det med dem som sålde sina tillgångr inför 1975.....var dessa bara dumma idioter som hade sig själv att skylla för sin dumhet? Och har yrande kretsen öppet sagt att de inte behöver åtlydas för att de inte är ofelbara ?(det senare har de tillstått)

Låt mig gissa du kommer aldrig att ge ett rakt svar på detta. Du är mer intresserad av att vinna det evig livet än att vara uppriktig, vare sig det är mot dig själv eller mot andra.
Men du får ju förstås gärna överraska oss med ett uppriktigt svar.....även om detta är osannolikt!
Citera
2017-07-31, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Mycket intressant!

Detta hade jag ingen koll på alls.

Det är lika roligt varje gång när ttsp först är så högtravande om att det bara är Bibeln som gäller, och sen blir tvärtyst om saken när det visar sig att den inte alls ger stöd åt JV:s läror.
Då blir Bibeln plötsligt inte lika viktig längre.

Faktum är ju att det egentligen är ett hopplöst fall för JV att försvara 607 när alla bevis talar emot det.
Men de är så illa tvungna att försöka, eller ge upp de allra viktigaste grunderna för sina läror.
Man kan nästan tycka lite synd om dem.
Citera
2017-07-31, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Det finns många berättelser om där en man hälsar på sin syster eller tvärtom, och som har lett till stora problem.
Jag känner personligen en kille i södra delen av landet som hälsade på sin syster i norr under ett par dagar och övernattade i hennes gästrum.
Strax efter det kom äldstebröder hem till henne och sa att de hade ett mycket allvarligt problem att ta upp.
"En främmande man har iakttagits lämna ditt hus tidigt en morgon och kan därför förmodas ha tillbringat natten där. Vad har du att säga till ditt försvar?"
Det blev en riktig soppa och efter många turer behövde några i killens församling lämna ett skriftligt intyg om att de kände till att han har en syster i den staden.

Måste vara jobbigt att hålla koll på vad andra gör sådär. Gissar att det är vittnen som rapporterar till äldste och undrar därför om de är itutade att de måste hålla koll på varandra och skvallra om de ser nåt som kan vara synd?Gissar vidare att man anses delaktig i synden om man inte skvallrar, är jag fel ute? Nåt måste det ju vara för att vänner ska lägga sig i saker de inte har med att göra?
Citera
2017-07-31, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Eftersom det sällan eller mer troligt aldrig finns 2 vittnen till handlingen är det endast ett erkännande från gärningspersonen som kan få församlingen att vidta åtgärder.
Annars anses ord stå mot ord och då finns det inget att göra enligt deras upprörande regelverk.
Det är ju bland annat just det som gör Jehovas Vittnen till ett paradis för pedofiler, trots att de enskilda medlemmarna självklart tycker illa om sånt.
Citera
2017-07-31, 21:53
Medlem
Citat:
Måste vara jobbigt att hålla koll på vad andra gör sådär. Gissar att det är vittnen som rapporterar till äldste och undrar därför om de är itutade att de måste hålla koll på varandra och skvallra om de ser nåt som kan vara synd?Gissar vidare att man anses delaktig i synden om man inte skvallrar, är jag fel ute? Nåt måste det ju vara för att vänner ska lägga sig i saker de inte har med att göra?

Jo visst är det så. Det finns gott om historier om hur 2 äldstebröder kan åka runt och kolla var bilar är parkerade över natten. 2 vittnen som ser en bil parkerad på "fel adress" är skäl för uteslutning, men handlar det om pedofili som måste två vittnen ha sett övergreppet.
Citera
2017-07-31, 21:54
Medlem
Citat:

Det kallas för att "hålla församlingen ren".
JV ser det som sin plikt att bidra till det.
De fås t.o.m att tro att de hjälper den som de skvallrar på.
Det har sagts att KGB, Stasi och Gestapo troligen skulle avundats JV som får medlemmar att villigt förråda sina bästa vänner för deras eget bästa.

Det stämmer perfekt att man anses medskyldig om man kniper käft.
Du hindrar ju din vän från att få nödvändig hjälp om du inte skvallrar.
Smart va?
Citera
2017-07-31, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Det är ju bland annat just det som gör Jehovas Vittnen till ett paradis för pedofiler, trots att de enskilda medlemmarna självklart tycker illa om sånt.

Naturligtvis är det så......plus att orgnisationen vill undvika negativ publicitet. Då ger man sig hellre på ungdomar som har pojk/flickvän........och skryter med sin höga moral.
Citera
2017-07-31, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jo visst är det så. Det finns gott om historier om hur 2 äldstebröder kan åka runt och kolla var bilar är parkerade över natten. 2 vittnen som ser en bil parkerad på "fel adress" är skäl för uteslutning, men handlar det om pedofili som måste två vittnen ha sett övergreppet.

Finns nåt annat syfte än att skrämma sina anhängare? Kan inte se det. Har man samma koll på de som studerar men inte är döpta än?
Citera
2017-07-31, 22:03
Medlem
Citat:
Finns nåt annat syfte än att skrämma sina anhängare? Kan inte se det. Har man samma koll på de som studerar men inte är döpta än?

Om det börjar dra ihop sig till dop har man nog extra koll......... det är ju trots allt en världslig som ska in i församlingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in