2017-07-31, 20:09
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Om man tittar på Inge Morelius två första förhör, så har vi ett i sammanfattad form 9.20 och ett i intervjuformat 10.30, båda från den första mars om jag minns rätt.

Min fråga till tråden. Hur kan man ur dessa förhör utläsa något annat, än att han sett GM stå vid väggen strax före det att Palme passerar?

På allvar, exakt var läser ni det i de två första förhören?

Redan i förhöret kl 10.20 upphör han att vara ett objektivt vittne. Han gör en slutsats, det var slakt, säger han. Vad sedan journalister och senare förhör förmår Inge Morelius att komma ihåg är sekundärt.

Han får frågan om hur länge han har sett gärningsmannen i det andra förhöret, det från kl 10.20. Berätta var ni utläser något annat än att en man kommer upp bakom, strax efter att Palme passerat. Läs dessa två förhör igen, och upplys mig därefter!

Ja jag får ungefär samma intryck som du. Han säger visserligen något om "det här rör sig om minuter" i förhöret 14/3 men ändrar sig snabbt och säger att GM står vid Dekorima och att han upptäcker honom strax innan paret kommer promenerande.

Det är väl lite det jag menar med mitt eviga tjat om en sen ankomst till mordplatsen. Jag kan inte tolka övriga vittnesmål (Fauzzi, Rolder, Hellgren etc) på annat sätt än att han var på plats endast en kort stund före mordet.

GRK gör bedömningen att han kom dit först ca 1 minut före skotten, dvs 23.20.30 och jag är böjd att tro att det var något sådant.

Någon riktig klarhet går dock inte att få utifrån det IM berättar. Jag tror att han inte vet helt enkelt. Han såg inte mot Dekorima hela tiden före mordet.

Däremot är ju hans berättelse om mordet mycket detaljerad och intressant.
Citera
2017-07-31, 20:42
Medlem
Citat:
Om man tittar på Inge Morelius två första förhör, så har vi ett i sammanfattad form 9.20 och ett i intervjuformat 10.30, båda från den första mars om jag minns rätt.

Min fråga till tråden. Hur kan man ur dessa förhör utläsa något annat, än att han sett GM stå vid väggen strax före det att Palme passerar?

Redan i förhöret kl 10.20 upphör han att vara ett objektivt vittne. Han gör en slutsats, det var slakt, säger han. Vad sedan journalister och senare förhör förmår Inge Morelius att komma ihåg är sekundärt.

Han får frågan om hur länge han har sett gärningsmannen i det andra förhöret, det från kl 10.20. Berätta var ni utläser något annat än att en man kommer upp bakom, strax efter att Palme passerat. Läs dessa två förhör igen, och upplys mig därefter!

Sida 359: http://www.itdemokrati.nu/page36z.html
"Han stod på Sveavägen. Han stod vid kåken hörnan Sveavägen-Tunnelgatan. Han kom inte från Sveavägen, utan jag uppfattade honom som att han stod där." o.s.v.
Citera
2017-07-31, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Bra påpekande, för vi har inte OPs eget vittnesmål. Om berättelsen som Gun och Katrin lämnar är riktig så kan OP ha befunnit sig i ett lätt chocktillstånd åtminstone under promenadens början. En sak som tyder på det är att han tycks ha överreagerat på att ljuset i bokhandeln släcktes just som han skulle läsa i materialet från Grand. Ett sånt här tillstånd gör att man blir tillfälligt paralyserad och orolig. Det är förstås bara spekulation, men OP kan medvetet ha försatts i ett tillstånd för att bli mer lättstyrd/lätthanterlig.

Enligt förhören med IM så gick gm ikapp Palme, la sin vänstra hand på Palmes vänstra axel innan han sköt. Palme hann börja vrida sitt huvud till vänster och bakåt innan han föll. Hade han varit helt överraskad så hade han kanske ryckt till och kommit något ur skottlinjen, men jag får intrycket att det var en ganska behärskad rörelse.

Att OP märkte mördaren kan vi vara mer eller mindre säkra på, helt enkelt beroende på avståndet. Palme är skjuten med ett avstånd på 30 cm. Alla märker om någon går så nära, om någon skulle ställa sig 30 cm bakom dig skulle du märka det. Att det varit ett kort avstånd åtminstone ett par sekunder får vi utgå från med tanke på Björkmans och även Delsborns vittnes mål. Hur han uppfattade GM får vi dock givetvis aldrig veta, om han anade fara, eller om han trodde det bara var en förbipasserande. Men det är långt ifrån omöjligt att han reflexmässigt kände obehag och därför började gå sicksack mot väggen.

Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag anser att om vittnen inte uppfattat situationen rätt, så innebär det inte per automatik att LPS version är den korrekta. Är LPs version korrekt så har alla de vittnen som sett något av vad som hände precis före skotten ljugit om vad de såg då deras uppgifter skiljer sig så mycket från LPs version att de inte går att ta som ett missförstånd mot hennes ord.
Flera vittnen ser ett scenario som man kan få en bild av händelseförloppet av. Däremot stöds inte LPs version av ett enda vittne. IM anser jag stödjer inte LP, använder man IM som stöd för LP lyssnar man inte på hela hans uppgifter. Man använder en del av IMs ord för att ta slippa förklara de obekväma uppgifter de andra vittnena sett. Man ska se IM så som att även han har gjort tidigare observationer av GM och LOP tillsammans än vid mordögonblicket.

Citat:
AB, CA och AD ser LOP tillsammans med en annan person på ett sådant sätt, under en så lång tid att det är omöjligt att inte LP såg eller visste att den personen var alldeles inte OP i ca 15 meter.
Vi har inte en aning om vad LP har sagt till SÄPO. Att hon endast talat med HH och ÅR, möjligen med LC, är inte sannolikt. Hon själv ville prata med SÄPO.
Det borde sättas mycket mer press på LP än att behandla henne med silkesvantar.

Håller med om att behandlingen av Lisbet var märklig, med särskilda villkor vid förhör, inte behöva närvara vid rekonstruktion m.m. Dock är steget enligt mig otroligt långt till att man ska misstänka henne för något. Men allt måste prövas. En av Björkman och Jeppsson, minns inte vem, tror sig ha hört Lisbet skrika något i stil med "Nej, vad gör du?!" (En av Björkman och Jeppsson uppfattade att Lisbet sade något utländskt, en uppfattade "nej vad gör du?", minns inte vem som uppfattade vad". Osäkerheten är uppenbarligen stor, men om vi antar att "nej vad gör du?!", är det riktiga, så skulle det kunna peka på att GM är någon hon känner, och som hon aldrig skulle kunna tänka sig skjuta hennes man. Då är frågan, vem i hela världen skulle hon skydda i 31 år, och begå mened. Jag kommer bara på två tänkbara alternativ:
1. Någon av sönerna. Möjligen också annan nära släkting, exempelvis en bror. (Har ingen aning om hon har/hade någon bror, bara spånar).
2. Hemlig älskare till henne själv.

Båda dessa teorier hör till kategorin tokteorier med god marginal. Och ser ingen annan som hon skulle skydda. Det kan invändas att hon skulle kunna mörkas om Palme på Sveavägen en fredagskväll pratat med någon som efter hans död skulle sätta honom i dålig dager. Frågan är bara vem, alla visste redan att han hade kontakter både i Sovjet och USA. Alla politiker har överläggningar med andra politiker och diplomater både i och utanför landet, både med sådana man i huvudsak håller med, och med sådana man i huvudsak inte håller med. Så jag har svårt att se någon som Palme pratade med som det behövde mörkas. På sin höjd kontroversillet, om Palme stämt möte med en ryss, sydafrikan eller någon från PKK, men inte till den grad att en statsministermördare behövt skyddas i 31 år, och att statsministerns fru skulle göra sig skyldig till mened.

Sedan, finns ju möjligheten, att hon själv var inblandad. Men för mycket talar emot det, främst givetvis att hon själv blev skjuten. Sedan hur hon var totalt chockad efteråt. I teorin kan det ju givetvis varit teater, men tror det är svårare än man kan tro att fejka hysterisk chock inför ett antal vittnen, varav en del är poliser och ambulanspersonal, som rimligtvis bör ha erfarenhet av att se chockade människor.

Så sammanfattningsvis, ja, håller med om att Lisbet beter sig underligt på många sätt. Men har ändå enormt svårt att se att hon vet något om mördaren som hon inte säger, allt som allt känns det för orimligt.
Citera
2017-07-31, 21:11
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Jag utgår ifrån att det är Demokratisk allians som åsyftas i artikeln. Vem är mannen i den vita Renault 5 som det skrivs om?

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMaHcwaUozTFFCdmM/view

Ja, men det här är väl det välkända tipset om paret som varit på teater och gick till sin bil efter föreställningen. På Wallingatan noterade de två män i en vit Renault som satt alldeles stilla. Den ene mannen försökte dölja sitt ansikte.

Vill minnas att det första tipset handlade om tiden ca 22.45.

Paret återkom senare med denna info om att en av männen ska ha varit ledare för en "extrem politisk organisation".

När jag såg det första gången gick min tanke direkt till Ulf S, EAP.

Men WACL höll ju också till på Wallingatan, där var dock moderatpolitikern Birger Hagård ordförande vid tiden för mordet. Han kan knappast ha suttit i en bil där.

Sedan har vi polisgänget som träffades på Wallingatan. Där var både ÅJE och CGÖ aktiva liksom "Å" och Kjell-Arne K. De var väl ett 25-tal som träffades där?

ÅJE var WACL-ordf i Sverige 1988-2011.

Och som sagt Baltiska kommittén med Arvo Horm, aktiv i Contra och alltså vän med CG Holm. Dessa båda hade då kontakt med Stig J på Säpo - han som övervakade Palme tillsammans med Robert S och Anders W.

Den sistnämnde anställdes av Vinge i dennes säkerhetsföretag en tid efter mordet. Det gjorde även allas vår Alf K.

Intressant gäng det här.

Ulf S på EAP fick alibi av sin fru. Han sade sig ha arbetat i EAP:s lokaler fram till ca 23 mordkvällen och åkte därefter hem.

CGÖ:s alibi känner vi till. Vet ej vad ÅJE påstod att han gjorde under mordkvällen, men det vet säkert mvagrippa.
Citera
2017-07-31, 21:15
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, men det här är väl det välkända tipset om paret som varit på teater och gick till sin bil efter föreställningen. På Wallingatan noterade de två män i en vit Renault som satt alldeles stilla. Den ene mannen försökte dölja sitt ansikte.

Vill minnas att det första tipset handlade om tiden ca 22.45.

Paret återkom senare med denna info om att en av männen ska ha varit ledare för en "extrem politisk organisation".

När jag såg det första gången gick min tanke direkt till Ulf S, EAP.

Men WACL höll ju också till på Wallingatan, där var dock moderatpolitikern Birger Hagård ordförande vid tiden för mordet. Han kan knappast ha suttit i en bil där.

Sedan har vi polisgänget som träffades på Wallingatan. Där var både ÅJE och CGÖ aktiva liksom "Å" och Kjell-Arne K. De var väl ett 25-tal som träffades där?

ÅJE var WACL-ordf i Sverige 1988-2011.

Och som sagt Baltiska kommittén med Arvo Horm, aktiv i Contra och alltså vän med CG Holm. Dessa båda hade då kontakt med Stig J på Säpo - han som övervakade Palme tillsammans med Robert S och Anders W.

Den sistnämnde anställdes av Vinge i dennes säkerhetsföretag en tid efter mordet. Det gjorde även allas vår Alf K.

Intressant gäng det här.

Ulf S på EAP fick alibi av sin fru. Han sade sig ha arbetat i EAP:s lokaler fram till ca 23 mordkvällen och åkte därefter hem.

CGÖ:s alibi känner vi till. Vet ej vad ÅJE påstod att han gjorde under mordkvällen, men det vet säkert mvagrippa.

Ok, kittlande om det skulle vara Åke J Ek. Tack för övriga bidrag. Är ju många att välja bland som sagt.
Citera
2017-07-31, 21:20
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Ok, kittlande om det skulle vara Åke J Ek. Tack för övriga bidrag. Är ju många att välja bland som sagt.

Absolut. Jag tillhör dem i tråden som menar att hela detta gäng borde granskas mycket ingående. Det är för många Palmefientliga konstellationer där samma personer ständigt dyker upp. ÅJE är ju en av dem.

Just Wallingatan 22.45 mordkvällen talar starkt för att nazipoliserna, WACL, Baltiska kommittén, EAP, vissa anställda inom Säpo m fl bör granskas.

ÅJE:s länkar till Stay Behind (Leongruppen) finns också med här.
Citera
2017-07-31, 21:32
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Eventuellt för att man avsett att gå över Sveavägen igen. Men så blir de tilltalade av någon vid reklampelaren. Av någon anledning slår de följe med den här personen tillbaka in på trottoaren.

Är det på det viset blir det lite obehagligt. LP har ju inte sagt ett ljud om detta såvitt känt. Kan ju vara minnesförlust i samband med traumat vid mordet.

Citat:
Zooma in och titta på den här bilden. Palmes går omöjligt i bredd utanför reklampelaren. Däremot kan dom för att slippa is göra en liten böj precis vid avfasningen.

http://www.dn.se/debatt/den-obekvama-sanningen-om-mordet-pa-olof-palme/

Med IM får man klura på och tolka mycket av vad han säger. Det måste man göra genom att väga in olika faktorer, bla hans eget agerande vid sin position, hans förhör och vad han säger i rättegångarna, och inte minst hur frågorna ställs till honom. Med IM ser man att frågor ställs på ett sådant sätt från FL och åklagare att de ska ge de svar som mottagaren önskar. Ser man CPs försvarsadvokaters frågor kommer andra saker fram.

Tex, IM får i rättegångarna frågan, "Var är paret när du först ser dem"? På det svarar IM att de är vid pelaren, reklampelaren 15 meter norr om mordplatsen.
Senare kommer frågan " Var är den blivande GM då"?, varvid IM säger att GM är tillsammans med LOP vid pelaren.
Det bör läggas till hans uppgifter att GM är bakom LOP i skottögonblicket.
Sammantaget liknar IMs uppgifter mer de som AB, AD och CA ger.

CA är än mer intressant. Hon såg då 1986 att de kom runt på utsidan av pelaren. 3 personer i bredd. På senare tid har hon förtydligat detta till att de kom så långt ut på trottoaren att hon trodde att de korsade Sveavägen där.

Precis, de blir tilltalade av en person vid pelaren, ett "mötesscenario" om man så vill.

Det är, annars, oerhört märkligt. NF placerar LOP intill fasaden vid Sveavägen 44, och en annan person bakom dem ute vid vägbanan. Vi vet att vid skottögonblicket är LOP intill fasaden och AB säger själv att han tog 1 steg åt sidan och klev in i porten, dvs då är även han intill fasaden. Från det att NF ser dem går alltså AB, förutsatt att det är AB han ser, in mot fasaden samtidigt som LOP går ut mot pelaren. Det är dock inget AB ser. Enligt NF finns ingen annan på trottoaren vilket innebär att om LPs version är korrekt finns ingen person framför LOP, varför ett sådant sätt att gå är oförklarligt.

Nej, från det att LOP möter NF händer något på sträckan från Sveavägen 44 till mordplatsen.

En gissning från mig, som tror på ett "mötesscenario", är att efter det att NF ser dessa personer, förmodligen är det AB han ser, så stannar AB kvar, LOP går vidare och möter GM vid pelaren. GM har hållit sig gömd för NF och går Sveavägen norrut mot pelaren efter det att NF passerat. Här står de en stund utom synhåll för AB, som ser dem när de girar in mot fasaden. Samma sak ser CA, och till viss del även AD och IM.
Citera
2017-07-31, 21:34
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Absolut. Jag tillhör dem i tråden som menar att hela detta gäng borde granskas mycket ingående. Det är för många Palmefientliga konstellationer där samma personer ständigt dyker upp. ÅJE är ju en av dem.

Just Wallingatan 22.45 mordkvällen talar starkt för att nazipoliserna, WACL, Baltiska kommittén, EAP, vissa anställda inom Säpo m fl bör granskas.

Väger man in att SB, eller personer ur detta, ligger bakom MOP, så måste man helt se i andra banor vad gäller möjlighet till MO, förhandskunskap om LOPs vägval och möjligheter att ha kontakt med OP och vad detta innebär.
Citera
2017-07-31, 21:35
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Sida 359: http://www.itdemokrati.nu/page36z.html
"Han stod på Sveavägen. Han stod vid kåken hörnan Sveavägen-Tunnelgatan. Han kom inte från Sveavägen, utan jag uppfattade honom som att han stod där." o.s.v.

Ja precis, håller du inte med om att det är bedrövligt vagt i formuleringen? Jag skrev fel förut, förhöret är ju från fjortonde mars. Han har fått för mycket tid att tänka, och börjat spekulera. Det har han ju fortsatt med, ett tag var det CP, nu är det visst militärt.
Citera
2017-07-31, 21:40
Medlem
Citat:

Om jag uppfattar artikeln rätt så känner vittnesupplämnaren igen mannen ifrån tidningen, från en artikel som rör palmemordet. Tidningen skriver "en av organisationens ledande män". Knappast några av poliserna som kan kallas "ledande män". Så vilka personer som är ledande inom en politiskt extrem organisation har figurerat i artiklar om palmemordet innan december 1987 ? Alf Enerström och Anders Larsson har helt säkert varit det. Har ÅJE varit med i någon artikel, om så knappast med bild ?
Citera
2017-07-31, 21:54
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Med IM får man klura på och tolka mycket av vad han säger. Det måste man göra genom att väga in olika faktorer, bla hans eget agerande vid sin position, hans förhör och vad han säger i rättegångarna, och inte minst hur frågorna ställs till honom. Med IM ser man att frågor ställs på ett sådant sätt från FL och åklagare att de ska ge de svar som mottagaren önskar. Ser man CPs försvarsadvokaters frågor kommer andra saker fram.

Tex, IM får i rättegångarna frågan, "Var är paret när du först ser dem"? På det svarar IM att de är vid pelaren, reklampelaren 15 meter norr om mordplatsen.
Senare kommer frågan " Var är den blivande GM då"?, varvid IM säger att GM är tillsammans med LOP vid pelaren.
Det bör läggas till hans uppgifter att GM är bakom LOP i skottögonblicket.
Sammantaget liknar IMs uppgifter mer de som AB, AD och CA ger.

CA är än mer intressant. Hon såg då 1986 att de kom runt på utsidan av pelaren. 3 personer i bredd. På senare tid har hon förtydligat detta till att de kom så långt ut på trottoaren att hon trodde att de korsade Sveavägen där.

Precis, de blir tilltalade av en person vid pelaren, ett "mötesscenario" om man så vill.

Det är, annars, oerhört märkligt. NF placerar LOP intill fasaden vid Sveavägen 44, och en annan person bakom dem ute vid vägbanan. Vi vet att vid skottögonblicket är LOP intill fasaden och AB säger själv att han tog 1 steg åt sidan och klev in i porten, dvs då är även han intill fasaden. Från det att NF ser dem går alltså AB, förutsatt att det är AB han ser, in mot fasaden samtidigt som LOP går ut mot pelaren. Det är dock inget AB ser. Enligt NF finns ingen annan på trottoaren vilket innebär att om LPs version är korrekt finns ingen person framför LOP, varför ett sådant sätt att gå är oförklarligt.

Nej, från det att LOP möter NF händer något på sträckan från Sveavägen 44 till mordplatsen.

En gissning från mig, som tror på ett "mötesscenario", är att efter det att NF ser dessa personer, förmodligen är det AB han ser, så stannar AB kvar, LOP går vidare och möter GM vid pelaren. GM har hållit sig gömd för NF och går Sveavägen norrut mot pelaren efter det att NF passerat. Här står de en stund utom synhåll för AB, som ser dem när de girar in mot fasaden. Samma sak ser CA, och till viss del även AD och IM.

Det största problemet med det här är ju att då vet ju Lisbeth vem som skjuter. Samtidigt så innebär det ju en förlösning på frågan varför hon själv beskjuts.

Samtidigt måste hon vara jävligt pressad att fortsätta hålla mun, och tillochmed ljuga. Först om två gärningsmän och Ustasja, senare om Christer.

Och vad menar du, förmår henne att samla sig redan inför Rimborn, och vad förmår henne senare att peka ut en oskyldig Christer P?

Är hon en lögnerska?
Citera
2017-07-31, 21:58
Medlem
Citat:
Ja precis, håller du inte med om att det är bedrövligt vagt i formuleringen? Jag skrev fel förut, förhöret är ju från fjortonde mars. Han har fått för mycket tid att tänka, och börjat spekulera. Det har han ju fortsatt med, ett tag var det CP, nu är det visst militärt.
Sida 358: http://www.itdemokrati.nu/page36z.html sista "M"
"Jag sitter, jag ser en kille som står, det går folk som, alltså på andra sidan Sveavägen från mig sett,
går ner mot Wennergens Center." o.s.v.
Är det här Björkman + kompisar?
Hur lång tid innan passerar dom BP?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in