2017-07-30, 17:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilket gäller för alla tre för tråden relevante metafysiska versioner (~ "materialism", "idealism" och "relativism"). Jag frågade specifikt om vilken betydelse du ger "dynamik" i (filosofisk) "absolut idealism"
jag svarade på det ovan.
Citera
2017-07-30, 22:35
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Varför finns något istället för ingenting?
Materia är bunden energi, vi är energi och energi kan generellt sägas vara liv. Vad som är vid liv är vid aktivitet.

Vad som inte är aktivt är inte intressant för oss, det blir intressant först när energiomvandlingen aktiveras men intill dess berör det inte oss, det finns inte det är om du så vill, ingenting.

Det finns enormt mycket som går oss helt förbi, utifrån att det är ett övermäktigt begär att förvänta sig liv i den organiska bundenhet som vi är, dessutom leva med självbild om att greppa ett helt universum med varenda detalj det innebär att isf behärska.. allt brus eller tystnad omkring oss kan mycket väl innehålla helt enorm information.. dock har allt sin tid och vi vet inte ens om det går att nå kunskap samt behärska varenda detalj i den enorma rymden, vi behärskar vår egna biosför för husbehov.. vad som återstår tycks inte vara ens en uppgift för oss.

Däremot är spekulationerna desto större!

Fast med tanke på att kontexten i detta forum är religion/teologi/tro.. så får man kanske säga att den religiösa fanatismen är väl tilltagen... mot bakgrund av alla stroslagna ord som yppats till "ära för Gud" , av människan som i sig själv vet ytterst lite om sin egen hemvist mer än att så klart ha förstått nödvändigheten att kartlägga och sondera åtminstonde den egna terrängen! (något som gudsordare oftast ser som nåt lägre stående... jag säger då det...)
Citera
2017-07-31, 05:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vilket gäller för alla tre för tråden relevante metafysiska versioner (~ "materialism", "idealism" och "relativism"). Jag frågade specifikt om vilken betydelse du ger "dynamik" i (filosofisk) "absolut idealism"

Citat:
jag svarade på det ovan.

Inte som ett specifikt svar på min fråga.
Citera
2017-07-31, 06:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Materia är bunden energi, vi är energi och energi kan generellt sägas vara liv. Vad som är vid liv är vid aktivitet.
Det här är nog det bästa du har skrivit nån gång.
Vad är då energi?

Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Vad som inte är aktivt är inte intressant för oss, det blir intressant först när energiomvandlingen aktiveras men intill dess berör det inte oss, det finns inte det är om du så vill, ingenting
Lite konstigt formulerat. Ungefär som att säga att det som är aktivt existerar.
Citera
2017-07-31, 11:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad är då energi?

Dynamik, som sagt. Men du verkar ju inte att kunne vidareutveckla detta.
Citera
2017-07-31, 22:32
Bannlyst
Citat:
till vad?
Citera
2017-08-01, 05:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
till vad?

Ett svar ... till exempel.
Citera
2017-08-01, 06:58
Bannlyst
Citat:
Ett svar ... till exempel.
energi är matematiska relationer, dynamik.
Citera
2017-08-06, 02:43
Medlem
Vetiverias avatar
Jag tror att gud är en (mycket missvisande) modell av universum som människan har skapat för att förstå hur universum fungerar... eller i alla fall hur man ska förhålla sig till allt for the best outcome.

För att göra det tydligare vad jag menar med "modell" kommer här ett exempel på hur gud-modellen kan liknas vid buddhism-modellen som är en annan modell av universum: Gud är universum och universum är allt. Genom Jesus som i buddhismen motsvarar kunskap kring den ädla åttafaldiga vägen o.s.v. kommer du till himlen där du kommer närmare gud som i buddhismen skulle innebära att du blev ett med universum och alltså hade uppnått nirvana.
Citera
2017-08-06, 10:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
energi är matematiska relationer, dynamik.

Och vilken särskild/exklusiv association/relevans har detta till (filosofisk) "absolut idealism" (som alltså inte finns till filosofisk materialism eller do relativism)?
Citera
2017-08-06, 10:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetiveria
För att göra det tydligare vad jag menar med "modell" kommer här ett exempel på hur gud-modellen kan liknas vid buddhism-modellen som är en annan modell av universum: Gud är universum och universum är allt. Genom Jesus som i buddhismen motsvarar kunskap kring den ädla åttafaldiga vägen o.s.v. kommer du till himlen där du kommer närmare gud som i buddhismen skulle innebära att du blev ett med universum och alltså hade uppnått nirvana.

Knappast representativt för buddhismen.
Citera
2017-08-06, 11:02
Bannlyst
Citat:
Och vilken särskild/exklusiv association/relevans har detta till (filosofisk) "absolut idealism" (som alltså inte finns till filosofisk materialism eller do relativism)?
Det är något man måste komma till insikt om, genom en rad logiska sanningar.
Ett första steg är tillexempel. Existerar tanke? Är tanke materia?
Är materialism logisk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in