Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Visst gör beväpning stor skillnad men att Gripen E med Meteor verkligen skulle vara så överlägsen F-35 med dess normala jaktbeväpning låter otroligt. Är det ens säkert att Gripen och Meteor lyckas få låsning på F-35 på något vidare avstånd?
Senaste Red Flag:
https://www.wired.com/2017/02/troubled-f-35-fighter-jet-rules-skies-toughest-test-yet/
De där övningarna brukar inte göras för att vara snäll mot någon nykomling utan för att verkligen se vad systemen presterar så jag tror inte den var riggad till F-35:s fördel, men jag känner inte till och kan nog inte ens värdera alla detaljer.
Ja, som sagt, allting beror ju på vilka parametrar man använder. Dessa simulationsprogram brukar vara ganska avancerade, men eftersom vi inte
vet med säkerhet t.ex hur bra Gripens sensorer klarar av att låsa på F-35an eller hur bra dess motmedelssystem faktiskt är blir det en gissningslek. Det går inte att förneka att stealth-teknologi har förlorat en hel del sedan F-22an i och med att IR har kommit så långt.
Har han sedan lagt till t.ex EWACS och länksystem (dvs, divisioner mot divisioner) så kommer beväpningen vara den i särklass viktigaste parametern. Du får inte glömma att om t.ex F-35an använder sin radar aktivt kommer Gripen-planet kunna hitta det passivt och tvärt om, så det är inte troligt att någotdera planen slår på sin radar. Möjligtvis att ett flygplan längre bak nyttjas som relä, men Gripen har återigen en praktisk fördel i radar eftersom dess jaktbeväpning kan slå F-35an längre bort.
Red Flag resultat säger inte jättemycket om själva fpl om vi inte får veta vilka detaljer som används, precis som denne Archibalds simulation. Ska dock tilläggas att jag inte läst något av endera, så jag frånsäger mig ansvar från rena faktafel.