2017-07-28, 14:25
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
MiG-23, MiG-25, MiG-31, Tu-128, F-106, F-14, F-15 och F-16 har även de (beroende på version) tyngre och ofta även större motorer. Så om F-135 ska vara "värst", så skulle den behöva lägga på sig 800kg i vikt och 4dm i diameter.
Det är ju smått fantastiskt att den där David Archibald kan ha mage att ge sig på och skriva en bok om F-35 och ha så tokfel i så enkelt kontrollerade rena faktauppgifter.

Viktigast är väl punkt 7 som låter väldigt otrolig den med, "The loss exchange ratio of the Gripen E against the F-35 is breathtaking. For each Gripen lost in a Gripen E-on-F-35 exchange, 21 F-35s are shot down.". Fan tro't va?
Citera
2017-07-28, 15:05
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det är ju smått fantastiskt att den där David Archibald kan ha mage att ge sig på och skriva en bok om F-35 och ha så tokfel i så enkelt kontrollerade rena faktauppgifter.

Viktigast är väl punkt 7 som låter väldigt otrolig den med, "The loss exchange ratio of the Gripen E against the F-35 is breathtaking. For each Gripen lost in a Gripen E-on-F-35 exchange, 21 F-35s are shot down.". Fan tro't va?

Särskilt som F-35 hittills har skåpat ut 4.e generationens flygplan totalt under övningar.
Citera
2017-07-28, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Så här gör väl alla stridsflygstillverkare? SAAB exkluderande, som är föredömligt öppna med faktiska kostnader.

Det säger ju dock emot dig om SAAB är öppna med faktiska kostnader, och LM istället visar upp drömsiffror. Jag tycker i varje fall att jänkarna är otroligt mycket mer flexibla än SAAB och säljer utan problem flyg utan både motorer, reservdelar och andra vitala delar. Det gör mig tveksam till om Gripen-paketet ser likadant ut som F-35 paketet, både sett till materiellt och immateriellt stöd. Med anledning av hur pass komplexa dessa affärer faktiskt är ter det sig väldigt osannolikt att dessa är likvärdiga, eller ens i närheten av varandra.

Kostnaden i ett stridsflygplan är inte inköpskostnaden, utan driftkostnaden.
Citera
2017-07-28, 20:50
Medlem
Citat:

Troligtvis genom simulation. Utan att säga vilka parametrar han har använt; är det inte helt otroligt om du nu jämför Gripen E med Meteor och F-35 utan jämförbar jaktrobot är det inte helt otroliga siffror.

Det beror såklart helt på vilka parametrar han har använt och säger egentligen inte så värst mycket.
Citera
2017-07-28, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Särskilt som F-35 hittills har skåpat ut 4.e generationens flygplan totalt under övningar.

Vad är det för slags övningar?
Är dom gjorda för att ge f-35 bästa chansen att skåpa ut alla andra eller ör det mer realistiska övningar?
Citera
2017-07-28, 21:46
Medlem
Att USA skulle välja Gripen E som en "interimlösning" vore hyfsat megalomant att tro.
Citera
2017-07-28, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Att USA skulle välja Gripen E som en "interimlösning" vore hyfsat megalomant att tro.
Jo, jag har svårt att se Gripen E som temporär ersättare. Däremot skulle planet duga fint som komplement - mycket av alla flygtimmar går utföra med ett plan som har lägre driftkostnad.
Citera
2017-07-29, 14:02
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Troligtvis genom simulation. Utan att säga vilka parametrar han har använt; är det inte helt otroligt om du nu jämför Gripen E med Meteor och F-35 utan jämförbar jaktrobot är det inte helt otroliga siffror.

Det beror såklart helt på vilka parametrar han har använt och säger egentligen inte så värst mycket.
Visst gör beväpning stor skillnad men att Gripen E med Meteor verkligen skulle vara så överlägsen F-35 med dess normala jaktbeväpning låter otroligt. Är det ens säkert att Gripen och Meteor lyckas få låsning på F-35 på något vidare avstånd?

Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Vad är det för slags övningar?
Är dom gjorda för att ge f-35 bästa chansen att skåpa ut alla andra eller ör det mer realistiska övningar?
Senaste Red Flag: https://www.wired.com/2017/02/troubled-f-35-fighter-jet-rules-skies-toughest-test-yet/
Citat:
Over 110 sorties, the fleet of 13 F-35A jets (the Air Force-dedicated version of the fighter) posted a simulated kill ratio of 15:1, according to Aviation Week, meaning only one blue aircraft was shot down for every 15 reds the F-35 threw to the ground.

De där övningarna brukar inte göras för att vara snäll mot någon nykomling utan för att verkligen se vad systemen presterar så jag tror inte den var riggad till F-35:s fördel, men jag känner inte till och kan nog inte ens värdera alla detaljer.
Citera
2017-07-29, 16:26
Medlem
Citat:
Visst gör beväpning stor skillnad men att Gripen E med Meteor verkligen skulle vara så överlägsen F-35 med dess normala jaktbeväpning låter otroligt. Är det ens säkert att Gripen och Meteor lyckas få låsning på F-35 på något vidare avstånd?

Senaste Red Flag: https://www.wired.com/2017/02/troubled-f-35-fighter-jet-rules-skies-toughest-test-yet/

De där övningarna brukar inte göras för att vara snäll mot någon nykomling utan för att verkligen se vad systemen presterar så jag tror inte den var riggad till F-35:s fördel, men jag känner inte till och kan nog inte ens värdera alla detaljer.

Slå ihop en av världens bästa IR sökare och ECM system så är det inte omöjligt att det skulle kunna bli tråkig utgång för F-35.

Nu är det ju ett antal år sen Svenskarna var med i Red Flag (om de inte varit med någon mer gång sen dess som jag inte har koll på) men vad jag läste om det var att de Amerikanerna piloterna var tämligen frustrerade över att Gripen nästan var omöjlig att få lås på.
Citera
2017-07-29, 16:33
Medlem
Citat:

Ja, som sagt, allting beror ju på vilka parametrar man använder. Dessa simulationsprogram brukar vara ganska avancerade, men eftersom vi inte vet med säkerhet t.ex hur bra Gripens sensorer klarar av att låsa på F-35an eller hur bra dess motmedelssystem faktiskt är blir det en gissningslek. Det går inte att förneka att stealth-teknologi har förlorat en hel del sedan F-22an i och med att IR har kommit så långt.

Har han sedan lagt till t.ex EWACS och länksystem (dvs, divisioner mot divisioner) så kommer beväpningen vara den i särklass viktigaste parametern. Du får inte glömma att om t.ex F-35an använder sin radar aktivt kommer Gripen-planet kunna hitta det passivt och tvärt om, så det är inte troligt att någotdera planen slår på sin radar. Möjligtvis att ett flygplan längre bak nyttjas som relä, men Gripen har återigen en praktisk fördel i radar eftersom dess jaktbeväpning kan slå F-35an längre bort.

Red Flag resultat säger inte jättemycket om själva fpl om vi inte får veta vilka detaljer som används, precis som denne Archibalds simulation. Ska dock tilläggas att jag inte läst något av endera, så jag frånsäger mig ansvar från rena faktafel.
Citera
2017-07-29, 18:26
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Ja, som sagt, allting beror ju på vilka parametrar man använder. Dessa simulationsprogram brukar vara ganska avancerade, men eftersom vi inte vet med säkerhet t.ex hur bra Gripens sensorer klarar av att låsa på F-35an eller hur bra dess motmedelssystem faktiskt är blir det en gissningslek. Det går inte att förneka att stealth-teknologi har förlorat en hel del sedan F-22an i och med att IR har kommit så långt.

Har han sedan lagt till t.ex EWACS och länksystem (dvs, divisioner mot divisioner) så kommer beväpningen vara den i särklass viktigaste parametern. Du får inte glömma att om t.ex F-35an använder sin radar aktivt kommer Gripen-planet kunna hitta det passivt och tvärt om, så det är inte troligt att någotdera planen slår på sin radar. Möjligtvis att ett flygplan längre bak nyttjas som relä, men Gripen har återigen en praktisk fördel i radar eftersom dess jaktbeväpning kan slå F-35an längre bort.

Red Flag resultat säger inte jättemycket om själva fpl om vi inte får veta vilka detaljer som används, precis som denne Archibalds simulation. Ska dock tilläggas att jag inte läst något av endera, så jag frånsäger mig ansvar från rena faktafel.

Om 39E ska utnyttja en kärra som relä för att övriga flygplan ska kunna utnyttja Meteors större räckvidd, så måste denna Gripenkärra användas rejält framskjutet. I praktiken c.a. 10 mil framför övriga flygplan och den kommer sannolikt att upptäcka F-35.orna med radar först på c.a. 3 mils håll. D.v.s. efter det att F-35 kan upptäcka Gripen med IRST, mycket väl inom skotthåll för AMRAAM och på gränsen för AIM-9X.
Citera
2017-07-30, 08:59
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Megalomant vore det väl möjligen om SAAB själva föreslog det.
På vilket sätt är det megalomant att en australiensisk oppositionspolitiker utan bindning till SAAB föreslår en sådan lösning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in