2017-07-29, 00:04
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Då går det ju utmärkt att i sak förklara vad det är i hans artikel som inte stämmer.
en sak i taget som du brukar skriva:
Du "glömde" nog svara på min fråga:
Varför det i synnerhet skulle gälla i fallet JFK förstår jag inte.. Skiljer sig hans fall från andra fall där folk blivit skjutna i huvudet?
Citat:
Kan du berätta hur du tänkte?

Citat:
Det bör det nog ha gjort med tanke på att halva skallen blåstes bort, inklusive halva ansiktet.
Jag frågar igen - frigjordes det någon gelatin?

Nu verkar du nog röra ihop saker - eller menar du att JFKs huvud var fyllt av gelatin?

När de här testen gjordes var någon jet-effekt inte aktuell eftersom den officiella förklaringen inte ens innehöll någon diskussion om huvudrörelsen och att den inofficiella CIA-propagandan sa att JFK's huvud kastades våldsamt framåt, inte bakåt.

Det som diskuterades var däremot om JFK's huvudskador kunde reproduceras med ett skott bakifrån, något som Warrenkommissionen menade att testen visade. Ännu en ren och skär lögn. JFK hade inte halva huvudet, inklusive halva ansiktet, bortskjutet.

Sedan försöker du vända bevisbördan igen. Det är inte jag som ska bevisa att en jet-effekt är omöjlig i en människoskalle, det är du som ska bevisa att den är möjlig. Teoretiskt och/eller empiriskt.

Trots det har jag visat hur Szamboti visar hur en sådan inte kan förklara JFK's huvudrörelser i Z-filmen, men också hur en sådan effekt i princip är omöjlig att åstadkomma i en människoskalle, oavsett vapen och oavsett typ av ammunition.

Det är nu du som har bollen. Vad i Szambotis artikel är enligt dig felaktigt?

Kritiken gäller i så fall i vilken mån gelatinet i fråga kan simulera en mänsklig hjärna med avseende på en möjlig jet-effekt. Själv tar jag inte ställning till den eftersom detaljerad information om gelatinet ifråga inte finns tillgänglig.

Däremot kan man med experimentresultaten som stöd hävda tre saker:

1. Skadorna på kraniet ser helt annorlunda ut än de som är synliga i film/fotografier/röntgen av JFK's huvudskador.

2. Warrenkommissionen ljuger när den skriver att skadorna liknar JFK's.

3. Någon jet-effekt bakåt inte kan ha uppstått (helt oavsett gelatinets egenskaper) på grund av att skallens skador fram vs bak var ungefär lika omfattande och därmed tog ut varandra.

Har du någon idé om varför Warrenkommissionen ljög för sina uppdragsgivare, det amerikanska folket, om det här?

https://statick2k-5f2f.kxcdn.com/images/pdf/AguilarWechtAFTA2015.pdf

Det finns fullt med arkivfilm från t.ex. avrättningar, eldstrid, etc. Borde det inte statistiskt sett finnas åtminstone ett enda exempel på hur samma effekt i så fall uppkommit? Om det nu stämmer att mänsklig hjärna inte går att simulera med avseende på en möjlig jet-effekt.

Så här skriver bl.a. Alvarez:

"It is important to stress the fact that a taped melon was our a priori best mockup of a head, and it showed retrograde recoil in the first test. If we had used the "Edison technique" and shot at a large collection of objects, and finally found one which gave retrograde recoil, then our firing experiments could reasonably be criticized."

Något som ju bevisas vara en direkt och utstuderad lögn som avslöjas av researchern Josiah Thompson när han fick ta del av Alvarez experimentella underlag. Så här skriver Auigular & Wecht i AFTE:

"Dr. Josiah Thompson was recently given access to the photo le of the shooting tests by one of Dr. Alvarez’s former graduate students, Paul Hoch, Ph.D.32 It turns out that the Alvarez team shot at lots of targets – coconuts, pineapples, water- lled jugs, etc. The only objects that demonstrated recoil were his “a priori best mock-up of a head,” the disanalogous melons."

Varför det var så viktigt för Alvarez att ljuga om just det här förklaras kanske bäst med följande citat från Donald Thomas i hans bok, "Hear no Evil":

"Alvarez asserted in his article that he did not conduct an "Edison" experiment, by which he meant that he did not tinker with the system to get it to work. The assertion had a purpose. If it were true that he had not tinkered with the system and that it worked the first time and every time, then the reader is likely to believe that there must be some general principle involved, a principle that will apply over a wide range of conditions."

Så, jag frågar dig igen. Har du någon idé om varför Nobelpristagaren i fysik, Luis Alvarez, ljuger och fuskar när han inför det amerikanska folket presenterar en av honom genomförd studie som enligt honom visar hur JFK's huvuds våldsamma kast bakåt orsakades av en kula avlossad bakifrån = en ensam Oswald = ingen konspiration?

Har du ett hypotetiskt godartat plausibelt motiv till det här?

Nej. Vem som helst kan se att gelatinet i den högra delen av testskallarna är lika bortblåst som kraniet i samma del. Dessutom så går Szamboti på Larry Sturdivans vittnesmål och att denne avfärdar möjligheten till jet-effekt i fallet JFK, just mot bakgrund av dessa tester. Det trots att samme Sturdivan annars är helt övertygad om att Warrenkommissionens slutsats om att huvudskottet avlossades bakifrån JFK, är korrekt.

Utöver det finns även testerna som utfördes av Nichols et al på University of Kansas. Inte heller här har jag sett några detaljer men har svårt att se hur de kan ha uttalat sig så kategoriskt om det osannolika med en jet-effekt om inte deras medium, människoskallar fyllda med ballistisk gelatin, inte tillät en sådan a priori.

Här var ju syftet med testen enkom att utvärdera just den hypotesen, om en jet-effekt kan ha legat bakom JFK's huvuds våldsamma kast bakåt i Zapruderfilmen.

Anledningen till att jag frågar dig är för att jag vill erbjuda dig möjlighet att argumentera för att JFK's huvuds kast snett bakåt vid det dödande huvudskottet kan ha orsakats av något annat än en kula framifrån, som ju intuitivt (finns även beräkningar) annars är den enda rimliga förklaringen.

Har du något mer vetenskapligt underlag till din tro på en "nervreaktion" som förklaring till den rörelsen?

Du skriver också att du har läst att en gevärskula avlossad framifrån omöjligt kan han ha orsakat bakåtrörelsen. Likadant här, har du något mer vetenskapligt underlag som du vill presentera som underlag till det påståendet?
Citera
2017-07-29, 00:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
en sak i taget som du brukar skriva:
Du "glömde" nog svara på min fråga:
Varför det i synnerhet skulle gälla i fallet JFK förstår jag inte.. Skiljer sig hans fall från andra fall där folk blivit skjutna i huvudet?
Jag kanske ska omformulera. Jag menar att det enligt Szambotis studie i princip är omöjligt att en jet-effekt kan uppstå i en människoskalle, oavsett typ av vapen och ammunition och att detta givetvis inkluderar JFK's skalle när han träffas av huvudskottet.

Det som diskuteras är om en jet-effekt rent allmänt alls kan uppstå i en människoskalle som träffas av en gevärskula, men också i synnerhet om en sådan kan förklara JFK's huvudrörelser i Zapruderfilmen om han nu träffades av en kula bakifrån.

Fattar du nu?

Kan du nu bemöta mitt inlägg i sak istället för att fjanta runt och leta möjliga syftnings(slarv)fel?

Edit: ändrade lite
Senast redigerad av onopono 2017-07-29 kl. 00:30.
Citera
2017-07-29, 15:47
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Jag kanske ska omformulera. Jag menar att det enligt Szambotis studie i princip är omöjligt att en jet-effekt kan uppstå i en människoskalle, oavsett typ av vapen och ammunition och att detta givetvis inkluderar JFK's skalle när han träffas av huvudskottet.

Då håller du alltså inte med om Szambotis studie? Eller har du ändrat åsikten igår natt när du skrev:
Citat:
Visst, du har rätt i att en viss effekt/kraft kan uppstå även om mediet inte påverkas i någon synlig grad. Frågan är om en jet-effekt kan bli tillräckligt stark för att motverka övriga krafter i spel och göra så att kärlet byter riktning.

Sprutar det ut blod och hjärnsubstans så är det ju en "jet effekt" även om inte kraften alltid blir så stor så den kan förflytta objektet.

Citat:
Det som diskuteras är om en jet-effekt rent allmänt alls kan uppstå i en människoskalle som träffas av en gevärskula, men också i synnerhet om en sådan kan förklara JFK's huvudrörelser i Zapruderfilmen om han nu träffades av en kula bakifrån.
Jag har fattat hela tiden och i ett flertal inlägg beskrivet att jag anser att det blir en jet effekt men att min åsikt är att denna effekt är för svag för att kunna ha åstadkommit JFKs huvudrörelse.

Citat:
Då går det ju utmärkt att i sak förklara vad det är i hans artikel som inte stämmer.
http://jfklancer.com/pdf/Jet_Effect_Rebuttal_II_(4-17-2012).pdf
Det som inte stämmer är t.ex. att de tio skallarna som föll bakåt skulle utgöra ett bevis för att jet effect inte kan uppstå när man skjuter någon i huvudet. Dels eftersom en jet effect kan vara svagare än kraften i kulans riktning, dels eftersom militärens expert och ansvarig för experimentet beskriver ätten jet effect inte kan uppstå i gelatinmassan som skallarna var fylld med, eftersom denna gelatinmassa inte kan "spruta ut" i en jetstråle. den är alltför geleartad och seg för det.

Citat:
Det bör det nog ha gjort med tanke på att halva skallen blåstes bort, inklusive halva ansiktet. När de här testen gjordes var någon jet-effekt inte aktuell eftersom den officiella förklaringen inte ens innehöll någon diskussion om huvudrörelsen och att den inofficiella CIA-propagandan sa att JFK's huvud kastades våldsamt framåt, inte bakåt.
"Det bör det nog ha gjort" är inte mycket till argument - särskilt när experten med ansvar för att övervaka experimentet hävdar motsatsen och förklarar att gelatinmassan inte kan reagera på det sättet. Om det lossnade några bitar är en annan fråga, men lite som om det lossnade benbitar - då blir det ju ingen spruteffekt(jet effect).

Citat:
Det som diskuterades var däremot om JFK's huvudskador kunde reproduceras med ett skott bakifrån, något som Warrenkommissionen menade att testen visade. Ännu en ren och skär lögn. JFK hade inte halva huvudet, inklusive halva ansiktet, bortskjutet.
JFK hade inte heller huvudet fyllt av gelatinmassa.

Citat:
Sedan försöker du vända bevisbördan igen. Det är inte jag som ska bevisa att en jet-effekt är omöjlig i en människoskalle, det är du som ska bevisa att den är möjlig. Teoretiskt och/eller empiriskt.
Eftersom det uppenbarligen sprutade saker ur JFK's huvud så blir det ju en jet effect - dock tror jag fortfarande inte den var tlllnärmelsevis stark nog för att förklara huvudrörelsen.

Citat:
Trots det har jag visat hur Szamboti visar hur en sådan inte kan förklara JFK's huvudrörelser i Z-filmen, men också hur en sådan effekt i princip är omöjlig att åstadkomma i en människoskalle, oavsett vapen och oavsett typ av ammunition.
Szamboti visar att den inte kan bli tillräckligt stark för att förklara huvudrörelsen, han visar inte att en jet effect inte kan uppstå.

Citat:
Det är nu du som har bollen. Vad i Szambotis artikel är enligt dig felaktigt?
Se ovan.

Citat:
Kritiken gäller i så fall i vilken mån gelatinet i fråga kan simulera en mänsklig hjärna med avseende på en möjlig jet-effekt. Själv tar jag inte ställning till den eftersom detaljerad information om gelatinet ifråga inte finns tillgänglig.
Militärens ansvariga som i vittnesmålet utförligt redogör för mängder av skjutförsök med liknande gelatinmassa (samt getter etc) förklarar tydligt och tveklöst att gelemassan inte uppför sig som hjärnsubstans / blod etc på så vis att den inte kan fås att spruta ut i en jet effect.
Om du inte godtar hans förklaring så är det du som nu har bollen och bör förklara vad i Dr A. Oliviers förklaring som du anser är felaktigt.

Citat:
Däremot kan man med experimentresultaten som stöd hävda tre saker:
1. Skadorna på kraniet ser helt annorlunda ut än de som är synliga i film/fotografier/röntgen av JFK's huvudskador.
Kranierna som besköts var fyllda av gelatin som inte reagerar lika som hjärnsubstans så jämförelse haltar något. Om felen bryts loss i stycken så kan det förstås även påverka hur kraniers bryts sönder då det blir en annorlunda tryckfördelning än om trycket lättas av att hjärnmassa sprutar ut ur utgångshålet. Därtill är alla kranier olika tjocka på olika ställen och en exakt upprepad effekt är knappast att vänta.

Citat:
2. Warrenkommissionen ljuger när den skriver att skadorna liknar JFK's.
Jag håller med om att skadorna inte ser lika ut. Om det var detta som avsågs eller endast in/utgångshål som Warrenkommissionen avsåg vet jag inte - jag har som sagt inte läst rapporten.

Citat:
3. Någon jet-effekt bakåt inte kan ha uppstått (helt oavsett gelatinets egenskaper) på grund av att skallens skador fram vs bak var ungefär lika omfattande och därmed tog ut varandra.
Jet effect uppstår när kulan sliter med sig hjärnsubstans etc ut ur utgångshålet - inte när den tränger in i skallen.

Citat:
Har du någon idé om varför Warrenkommissionen ljög för sina uppdragsgivare, det amerikanska folket, om det här?
Om de ljög så har jag ingen förklaring på varför de ljög.

Citat:
Det finns fullt med arkivfilm från t.ex. avrättningar, eldstrid, etc. Borde det inte statistiskt sett finnas åtminstone ett enda exempel på hur samma effekt i så fall uppkommit? Om det nu stämmer att mänsklig hjärna inte går att simulera med avseende på en möjlig jet-effekt.
Samma effekt som vad? Jag har ju skrivit säkert tio gånger till dig att jag anser att en jet effect i en människoskalle sannolikt blir alltför svag för att kasta huvudet i motsatt riktning.

Citat:
Så här skriver bl.a. Alvarez:
"It is important to stress the fact that a taped melon was our a priori best mockup of a head, and it showed retrograde recoil in the first test. If we had used the "Edison technique" and shot at a large collection of objects, and finally found one which gave retrograde recoil, then our firing experiments could reasonably be criticized."

Något som ju bevisas vara en direkt och utstuderad lögn som avslöjas av researchern Josiah Thompson när han fick ta del av Alvarez experimentella underlag. Så här skriver Auigular & Wecht i AFTE:

"Dr. Josiah Thompson was recently given access to the photo le of the shooting tests by one of Dr. Alvarez’s former graduate students, Paul Hoch, Ph.D.32 It turns out that the Alvarez team shot at lots of targets – coconuts, pineapples, water- lled jugs, etc. The only objects that demonstrated recoil were his “a priori best mock-up of a head,” the disanalogous melons."

Varför det var så viktigt för Alvarez att ljuga om just det här förklaras kanske bäst med följande citat från Donald Thomas i hans bok, "Hear no Evil":

"Alvarez asserted in his article that he did not conduct an "Edison" experiment, by which he meant that he did not tinker with the system to get it to work. The assertion had a purpose. If it were true that he had not tinkered with the system and that it worked the first time and every time, then the reader is likely to believe that there must be some general principle involved, a principle that will apply over a wide range of conditions."
Om det är sant att Alvarez ljög om detta så ogiltigförklarar det förstås hans påståenden - dock hittar jag inga som helst källor på detta - har du sett materialet som påstås bevisa detta?

Citat:
Nej. Vem som helst kan se att gelatinet i den högra delen av testskallarna är lika bortblåst som kraniet i samma del. Dessutom så går Szamboti på Larry Sturdivans vittnesmål och att denne avfärdar möjligheten till jet-effekt i fallet JFK, just mot bakgrund av dessa tester. Det trots att samme Sturdivan annars är helt övertygad om att Warrenkommissionens slutsats om att huvudskottet avlossades bakifrån JFK, är korrekt.
Att gelatinet brutits loss tillsammans med den saknade skallbiten ger förstås ingen jet effect. Szamboti ljög alltså - alternativt var han inte påläst om fallet och vittnesmålen och förstod inte vad han själv skrev.

Citat:
Anledningen till att jag frågar dig är för att jag vill erbjuda dig möjlighet att argumentera för att JFK's huvuds kast snett bakåt vid det dödande huvudskottet kan ha orsakats av något annat än en kula framifrån, som ju intuitivt (finns även beräkningar) annars är den enda rimliga förklaringen.

Problemet är ju att du ställer exakt samma frågor om och om igen trots att du fått svar på dem om och om igen - det är lite som att lyssna på en skiva som hakat upp sig.. Men visst, jag kan svara en sista gång sen skiter jag i dina frågor så länge de bara upprepas.
Jag anser att den troliga orsaken till jfk's huvudrörelse är att skadorna i skallen resulterade i nervimpulser som fick musklerna att dra sig samman på motsatt sida av kroppen.

(Strukit vissa upprepningar pga för lång text.)
Citera
2017-07-29, 23:17
Avstängd
Citat:
Då håller du alltså inte med om Szambotis studie? Eller har du ändrat åsikten igår natt när du skrev:

Sprutar det ut blod och hjärnsubstans så är det ju en "jet effekt" även om inte kraften alltid blir så stor så den kan förflytta objektet.
Nej, det blir inte automatiskt en jet-effekt när något "sprutar ut" från något. En jet-effekt kan uppstå i ett kärl med ett övertryck och där ett utlopp existerar någonstans i kärlets vägg. Finns det inget annat utlopp eller någon annan kraft som påverkar kärlet i någon riktning så kan en jet-effekt uppstå i motsatt riktning utloppet vetter mot.

Det är alltså inte det utsprutande innehållet som skapar effekten, det är den obalans i tryckförhållandena inuti kärlet som skapar effekten.

Det Szamboti hävdar är alltså att den "shear force" som skapas av varje sorts gevärskula i dess färdriktning när en sådan passerar igenom ett människohuvud alltid är så ofantligt mycket större än en maximal potentiell jet-effekt och att samma jet-effekt därför aldrig kan uppstå i en människoskalle.

Dvs, jet-effekten ifråga uppstår endast om nettoeffekten överstiger andra krafter som påverkar kärlet i motsatt riktning.

Citat:
Jag har fattat hela tiden och i ett flertal inlägg beskrivet att jag anser att det blir en jet effekt men att min åsikt är att denna effekt är för svag för att kunna ha åstadkommit JFKs huvudrörelse.
Och jag menar att en potentiell jet-effekt endast blir en verklig sådan när krafterna som påverkar kärlet har ett netto MOT kulans färdriktning. Att en sådan inte kan uppstå med en gevärskula genom ett människohuvud eftersom den "shear force" som uppstår i kulans färdriktning är ca 100 ggr större en det maximala övertryck som kan uppstå inuti skallen.

Det var därför som Alvarez Edisonska metod till sist gav utdelning och då med en glasfibertejpad melon och mjuka blykulor med extra laddning för högre hastighet. Den tejpade melonens "shear force" var så pass liten att nettokraften MOT kulans färdriktning skapade en jet-effekt som skjutsade den bakåt, mot skytten.

Citat:
Det som inte stämmer är t.ex. att de tio skallarna som föll bakåt
Bakåt? De föll framåt i kulans färdriktning sist jag kollade.

Citat:
skulle utgöra ett bevis för att jet effect inte kan uppstå när man skjuter någon i huvudet.
Nej, det är endast bevis för att någon jet-effekt inte uppstod i någon av de skallar som testsköts den dagen. De faktum att ...

- Lattimer fibblade med experimentuppställningen för att försöka skapa en illusion av en jet-effekt.

- Ingen jet-effekt uppstod i någon av de tio skallar som testsköts på uppdrag av WC.

- Ingen jet-effekt uppstod i någon av de skallar som testsköts av Nichols et al på Kansas U.

- Nobelpristagaren Luis Alvarez ljög och fuskade när han påstod sig ha bevisat en simulerad jet-effekt som förklaring till JFK's huvudrörelser i Z-filmen.

- Larry Sturdivan, som genomförde WC's testskjutningar (tio skallar) och tog dessa till intäkt för att hävda att JFK's huvudrörelser inte kunde förklaras med en jet-effekt.

- Ingen någonsin i världshistorien har rapporterat någon jet-effekt i en människoskalle genomskjuten av en gevärskula. Död eller levande. Filmad eller bevittnad.

... gör att jag tar ditt citat från Dr. Oliver med en nypa salt. Att samme Dr. Oliver bevisligen ljuger när han under ed svarar så här:
“This particular skull blew out the right side in a manner very similar to the wounds of the President ... We found that this bullet could do exactly – could make the type of wound that the President received.”
... ökar ju inte trovärdigheten i ditt citat där han påstår att gelatinet ifråga inte kunde användas som simulering av hjärnvävnad med avseende på en eventuell jet-effekt.

Jag säger också att helt oavsett gelatinets beskaffenhet, så är skallskadorna i de tillgängliga fotografierna av ett slag som inte tillåter en jet-effekt. Nästan halva skallen är bortblåst och det möjliga övertryck som potentiell kan verka MOT kulans färdriktning inte har någon bakre insida att verka mot.

Citat:
Dels eftersom en jet effect kan vara svagare än kraften i kulans riktning,
Nej, effekten uteblir om den neutraliseras/överskrids av krafter som verkar i motsatt riktning.

Citat:
dels eftersom militärens expert och ansvarig för experimentet beskriver ätten jet effect inte kan uppstå i gelatinmassan som skallarna var fylld med, eftersom denna gelatinmassa inte kan "spruta ut" i en jetstråle. den är alltför geleartad och seg för det.
- Jag litar inte på vad Dr. Oliver säger i det förhöret eftersom att han bevisligen i precis samma förhör ljuger om skadornas utseende på testskallarna.

- Helt oavsett gelatinets beskaffenhet så förhindrar skadornas beskaffenhet att något tryck bakåt kan orsaka någon jet-effekt mot kulans färdriktning.

- Larry Sturdivan som utförde testerna avfärdade en möjlig jet-effekt som förklaring till JFK's huvudrörelser och då bl.a. mot bakgrund av samma tester.

Citat:
"Det bör det nog ha gjort" är inte mycket till argument - särskilt när experten med ansvar för att övervaka experimentet hävdar motsatsen och förklarar att gelatinmassan inte kan reagera på det sättet. Om det lossnade några bitar är en annan fråga, men lite som om det lossnade benbitar - då blir det ju ingen spruteffekt(jet effect).
Enligt Toni Szamboti är det inte "sprutandet" som är jet-effekten. Det är det övertryck som potentiellt uppstår mot kulans färdriktning som är jet-effekten, OM den kraften inte neutraliseras eller överskrids av en motverkande kraft. Szamboti igen:

"However, the amount of matter blown forward is actually inconsequential in the formation of a jet effect generated by shooting a projectile through an encased fluid filled volume. The jet effect in this situation is strictly dependent on the magnitude of the rearward acting temporary cavity pressure and the area that pressure impinges upon. The temporary cavity pressure generated in the wake of a projectile’s path through an encased fluid filled volume is not directly related to the shock wave momentum forward of the projectile in the way the forward acting pressure of a jet engine is related to the momentum of its exhaust."

Här har du väl grundade invändningar?
Citera
2017-07-29, 23:28
Avstängd
Citat:
JFK hade inte heller huvudet fyllt av gelatinmassa.
Fast det saknar ju i så fall helt betydelse för det faktum att Warrenkommissionen och Dr. Oliver säger att JFK's huvudskador replikerades av testskjutningarna. Om de istället hade sagt att: skälet till att inte testskjutningarna lyckades replikera JFK's huvudskador var att gelatinet bla bla bla ... så hade de varit ärliga. Nu ljuger man istället rakt upp och ner samtidigt som man helt skamlöst publicerar fotografier från samma testskjutningar som ju helt motbevisar deras påståenden.

Det är så en psy op fungerar. Leave the public in a confounded state of confusion and reality loss and they will be like a herd of cheep, ready for your paternal protection and 'love'.

Citat:
Eftersom det uppenbarligen sprutade saker ur JFK's huvud så blir det ju en jet effect - dock tror jag fortfarande inte den var tlllnärmelsevis stark nog för att förklara huvudrörelsen.
Nej. En jet-effekt kan endast uppstå om inte en lika stor - eller större motverkande kraft inte finns där.

Citat:
Szamboti visar att den inte kan bli tillräckligt stark för att förklara huvudrörelsen, han visar inte att en jet effect inte kan uppstå.
Fel. Det är precis vad han gör när han visar att en gevärskulas "shear force" i kulans färdriktning genom en människoskalle alltid är i storleksordningen 100 gr större en den maximala möjliga jet-effekten i motsatt riktning.

Läser du inte materialet jag länkar till?

Citat:
Se ovan.
Är det ditt påstående om att Szamboti hävdar att Sturdivans testskjutningar inte genererade nån jet-effekt, som du avser med "ovan", och att det är felaktigt eftersom Dr. Oliver påstår att gelatinet i fråga inte kunde "spruta ut" som i fallet som en mänsklig hjärna så är mitt svar/fråga:

1. Är du säker på att Szamboti menar att frånvaron av en jet-effekt i de tio skallarna är definitiva bevis (proof) för att en sådan är omöjlig i en människoskalle? Citera och förklara.

2. Litar du på Dr. Oliver trots att han bevisligen ljuger i samma edsvurna vittnesmål när han hävdar att samma testskjutningar replikerade JFK's huvudskador. Och börja inte med din sedvanliga semantiska bull shit nu. JFK hade definitivt inte halva ansiktet bortskjutet som ju är fallet med fotografierna från testskjutningarna som WC publicerar.

3. Menar du att Szamboti har fel i sina teoretiska modeller av hur en s.k. shear force i kulans färdriktning alltid är i storleksordningen ca 100 ggr större än maximal kraft tillgänglig (tryck) för en potentiell jet-effekt i motsatt riktning?

4. Menar du att gelatinet måste "spruta ut ur skallen" på ett visst sätt och med en viss mängd för att en jet-effekt alls ska kunna simuleras?

Citat:
Militärens ansvariga som i vittnesmålet utförligt redogör för mängder av skjutförsök med liknande gelatinmassa (samt getter etc) förklarar tydligt och tveklöst att gelemassan inte uppför sig som hjärnsubstans / blod etc på så vis att den inte kan fås att spruta ut i en jet effect.
Om du inte godtar hans förklaring så är det du som nu har bollen och bör förklara vad i Dr A. Oliviers förklaring som du anser är felaktigt.
Se ovan.

Citat:
Kranierna som besköts var fyllda av gelatin som inte reagerar lika som hjärnsubstans så jämförelse haltar något. Om felen bryts loss i stycken så kan det förstås även påverka hur kraniers bryts sönder då det blir en annorlunda tryckfördelning än om trycket lättas av att hjärnmassa sprutar ut ur utgångshålet. Därtill är alla kranier olika tjocka på olika ställen och en exakt upprepad effekt är knappast att vänta.
Det är möjligt, men det har ju som sagt ingen betydelse eftersom Dr. Oliver påstår att testskjutningarna replikerar JFK's huvudskador. Se ovan

Citat:
Jag håller med om att skadorna inte ser lika ut. Om det var detta som avsågs eller endast in/utgångshål som Warrenkommissionen avsåg vet jag inte - jag har som sagt inte läst rapporten.
Ingångshål, placering och omfattning. Utgångshål, placering och omfattning. Skadornas omfattning. Skadornas placering. Det enda som stämmer är placeringen av ingångshålet och att skadorna var begränsade till höger hemisfär.

Citat:
Jet effect uppstår när kulan sliter med sig hjärnsubstans etc ut ur utgångshålet - inte när den tränger in i skallen.
Nej. Enligt Szamboti uppstår den i ett kärl med övertryck, när en öppning uppstår någonstans i kärlväggen och trycket upphör just där. Det leder till att trycket på motsatt sida av kärlet inte har någon balanserande motkraft längre och att kärlet därmed "trycks iväg" i den riktningen.

Det är därför som jet-motorer/raketer även fungerar i rymden, som ju består i huvudsak av vakuum.

Citat:
Om de ljög så har jag ingen förklaring på varför de ljög.
Fast jag har ju nu visat dig att de ljög samtidigt som man publicerar de fotografier som bevisar att de ljög. Vad mer för bevis vill du ha? Tatueringar i pannan?

Även om du inte säkert vet varför de ljög så måste du väl ändå ha någon mer eller mindre rimlig idé om varför de ljög? Att de inte led av mytomani kan man ju t.ex. ganska säkert utesluta med tanke på deras upphöjda status i samhället.

Idé?

Citat:
Samma effekt som vad? Jag har ju skrivit säkert tio gånger till dig att jag anser att en jet effect i en människoskalle sannolikt blir alltför svag för att kasta huvudet i motsatt riktning.
Effekten uppstår endast när kraften mot kulans färdriktning är större än kraften med/i kulans färdriktning.

Citat:
Om det är sant att Alvarez ljög om detta så ogiltigförklarar det förstås hans påståenden - dock hittar jag inga som helst källor på detta - har du sett materialet som påstås bevisa detta?
Nej, men jag har läst enligt mig mycket trovärdiga referat av materialet. Källhänvisningen Augilar & Wecht anger innehåller tyvärr en ej fungerande länk:

Josiah Thompson, Ph.D. gave a public lecture in October, 2013 and projected images from Alvarez’s shooting tests. Wecht Center Symposium on the 50th Anniversary of the Assassination of President Kennedy See: http:// jfkcountercoup.blogspot.com/2013/10/wecht-center- symposium-on-jfk.html

OM nu inte Augilar och Wecht bara hittar på och ljuger i sin AFTE-artikel, har du någon idé om varför en firad Nobelpristagare i fysik ljuger och fuskar i en studie publicerad inför den amerikanska allmänheten och som påstår att Warrenkommissionens slutsats att JFK sköts av en ensam gärningsman (Oswald) som befann sig bakom presidenten, är korrekt? Att den våldsamma huvudrörelsen snett bakåt kunde förklaras med en s.k. jet-effekt, trots att hans studie i själva verket inte alls visade att så kunde ske?

Någon idé måste du väl ändå ha?

Citat:
Att gelatinet brutits loss tillsammans med den saknade skallbiten ger förstås ingen jet effect. Szamboti ljög alltså - alternativt var han inte påläst om fallet och vittnesmålen och förstod inte vad han själv skrev.
Citera relevant avsnitt i Szambotis artikel och förklara varför du menar att Szamboti ljuger där.

Citat:
Problemet är ju att du ställer exakt samma frågor om och om igen trots att du fått svar på dem om och om igen - det är lite som att lyssna på en skiva som hakat upp sig.. Men visst, jag kan svara en sista gång sen skiter jag i dina frågor så länge de bara upprepas.
Jag anser att den troliga orsaken till jfk's huvudrörelse är att skadorna i skallen resulterade i nervimpulser som fick musklerna att dra sig samman på motsatt sida av kroppen.
Och jag frågar igen om du har något vetenskapligt underlag, beräkningar, fallstudier, experiment, etc, till din här presenterade "tro". Om du inte har det så förblir det just bara din privata "tro", inget mer.

Citat:
(Strukit vissa upprepningar pga för lång text.)
Återkommer om jag ser något viktigt som du har 'missat' här.
Citera
2017-07-30, 03:30
Avstängd
Citat:
Det blir för lite energi från en kula för att åstadkomma en sådan kraftig rörelse vare sig han sköts framifrån (via vanlig rörelseenergiöverföring) eller bakifrån (via jet effect).
Hur vet du det (av mig fetade)?

Donald Thomas (Hear No Evil) har en annan uppfattning. OM JFK sköts snett framifrån så vet man inte typen av gevär eller typen av ammunition, men Thomas exemplifierar med ett jaktgevär med kalibern .30-30 eftersom ett sådant rapporterades in av ett vittne och att metallfragmenten i ett brett band som syns i röntgenbilderna indikerar att det var en "frangible" mjuk kula som "mushromed" när den träffade målet. "Muzzle velocity" ligger på ca 2200 ft/sec, ungefär som hos ett Carcano av samma typ som det officiella mordvapnet, vilket ger en hastighet på ca 2100 ft/sec när kulan träffar målet.

Med en kula som väger ca 0.024 pounds (170 grains) ger det ett momentum på ca 50 ft-lb/sec och med en beräknad energiöverföring på ca 80% innan kulan lämnar målet så blir det ett överfört momentum på ca 40 ft-lb/sec.

En osäker variabel är hur mycket JFK's huvud vägde, men enligt hans kroppslängd så ska det har vägt ca 12 pounds och absolut inte mer än 15 pounds. Det ger en velocitet "imparted on the head" mellan 3.3 - 2.6 ft/sec beroende på huvudets vikt.

Thomas refererar vidare till Jossiah Thompson och dennes beräkning av huvudets hastighet från impact till det stannar som mäts till ca 1.6 ft/sec, en hastighet som i så fall uppfylls med råge av hans räkneexempel.

Invändningar?
Citera
2017-07-30, 08:42
Medlem
Citat:
... gör att jag tar ditt citat från Dr. Oliver med en nypa salt. Att samme Dr. Oliver bevisligen ljuger när han under ed svarar så här:
“This particular skull blew out the right side in a manner very similar to the wounds of the President ... We found that this bullet could do exactly – could make the type of wound that the President received.”

En konspiration av den här storleken, som du antyder ibland, bör rimligtvis inkludera någom som äger en hammare eller motsvarande. Med hjälp av detta verktyg knackar man sedan bort de delar av test kraniumet som motsvaras av JFK:s skador.

En 10 grams gevärskula har inte det momentum som krävs för att kasta en fullvuxen karl baklänges, framlänges eller sidledes.

Citat:
Donald Thomas (Hear No Evil) har en annan uppfattning.OM JFK sköts snett framifrån så vet man inte typen av gevär eller typen av ammunition, men Thomas exemplifierar med ett jaktgevär med kalibern .30-30 eftersom ett sådant rapporterades in av ett vittne och att metallfragmenten i ett brett band som syns i röntgenbilderna indikerar att det var en "frangible" mjuk kula som "mushromed" när den träffade målet.
Vad jag vet så finns inga andra spår än de 6,5 mm kulor som Oswald avlossade.
De fragment som finns kvar och är synliga på röntgen följer kulans väg genom Kennedys skalle, dvs bakifrån framåt.

En "mjuk" gevärskula, som avfyras från ca 50 meter, har större destruktiv effekt än den ammunition som Oswald använde. Rörlseenergin deformerar kulan vid kollisionen med skallbenet och bör åstadkomma en annan skadebild än vad Kennedy hade. Vänster hjärnhalva är ju nu i princip intakt.
Citera
2017-07-30, 11:03
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Hur vet du det (av mig fetade)?
Eftersom kulan aldrig kan ha större energi än rekylen - i detta fall gick dessutom kulan tvärs igenom skallen varför långt ifrån all energi fördes över till huvudet. Viss energi försvinner även i form av värme - det som blir kvar finner jag ytterst osannolikt att det skulle räcka till ett så häftigt huvudkast. Men visst jag kan ha fel om detta, det här är som jag skrivit vad jag tror när jag pressats på detta - inget jag bett om att få skriva och inget jag bett om att diskutera utförligare - sen att du ändå inte kan släppa det säger ju mer om dig än om min tro (och hyfsade erfarenhet av skytte).
Citera
2017-07-30, 11:13
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Nej, det blir inte automatiskt en jet-effekt när något "sprutar ut" från något. En jet-effekt kan uppstå i ett kärl med ett övertryck och där ett utlopp existerar någonstans i kärlets vägg. Finns det inget annat utlopp eller någon annan kraft som påverkar kärlet i någon riktning så kan en jet-effekt uppstå i motsatt riktning utloppet vetter mot.
Källa på att detta är definitionen av en jet effect?

Citat:
Det Szamboti hävdar är alltså att den "shear force" som skapas av varje sorts gevärskula i dess färdriktning när en sådan passerar igenom ett människohuvud alltid är så ofantligt mycket större än en maximal potentiell jet-effekt och att samma jet-effekt därför aldrig kan uppstå i en människoskalle.
Dvs, jet-effekten ifråga uppstår endast om nettoeffekten överstiger andra krafter som påverkar kärlet i motsatt riktning.
....
Citat:
Enligt Toni Szamboti är det inte "sprutandet" som är jet-effekten. Det är det övertryck som potentiellt uppstår mot kulans färdriktning som är jet-effekten, OM den kraften inte neutraliseras eller överskrids av en motverkande kraft. Szamboti igen:

I mitt förra inlägg skrev jag att jag inte kommer svara fler av dina upprepningar när jag redan har svarat på dem flera gånger - ändå lyckas du till och med upprepa dig själv i detta svar..
Jag är ledsen men jag orkar inte med ditt tjat om sånt som besvarats ett flertal gånger redan, detta är första gången jag helt ger upp att bemöta någon men du är helt enkelt för mycket rättshaverist för att diskutera vidare med.. Du får ta det som en "seger" eller vad du vill, jag kunde inte bry mig mindre i detta nu - får se om jag orkar återkomma senare men det finner jag knappast troligt.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2017-07-30 kl. 11:57.
Citera
2017-07-30, 11:56
Medlem
johnthedickholmess avatar
Någon som såg näst sista avsnittet av JFK mordet på History? Ikväll 22:00 sänds sista. Grym välgjorda tester av skott och huvudrörelser och ekon av skottet. Nu fingranskar de Oswalds flyktväg. Teorin är att Oswald var på väg till hide away som alpha 66 hade ordnat åt honom. Tydligen kommer det något vasst avslöjande i sista.
Citera
2017-07-30, 16:09
Avstängd
Citat:
Eftersom kulan aldrig kan ha större energi än rekylen -
Det stämmer att det blir samma momentum åt båda hållen, men en kula väger några gram, jämfört med ett gevär som väger några kilon.

Skillnaderna i kinetisk energi (Joule) är i storleksordningen flera hundra gånger större än den i geväret vid rekylen. Det på grund av dess stora hastighet.

Citat:
i detta fall gick dessutom kulan tvärs igenom skallen varför långt ifrån all energi fördes över till huvudet.
80% är en helt normal överföring med en frangible jakt-variant. De 20% som finns kvar räcker gott för att skicka den vidare långt från limousinen, om argumentet är att den annars borde ha hittats i bilen eller på platsen.

Citat:
Viss energi försvinner även i form av värme -
Försumbar i sammanhanget.

Citat:
det som blir kvar finner jag ytterst osannolikt att det skulle räcka till ett så häftigt huvudkast.
Varför då? Enligt Donald Thomas beräkningar så finns i hans exempel energi över till dubbla den hastighet som är fallet.

Finns det något i hans beräkningar som inte stämmer, menar du?

Citat:
Men visst jag kan ha fel om detta, det här är som jag skrivit vad jag tror när jag pressats på detta - inget jag bett om att få skriva och inget jag bett om att diskutera utförligare - sen att du ändå inte kan släppa det säger ju mer om dig än om min tro (och hyfsade erfarenhet av skytte).
Du säger att det är omöjligt för en gevärskula att åstadkomma huvudrörelserna i Zapruderfilmen och att därmed den mest intuitiva förklaringen till samma rörelser, att JFK träffades av en kula snett framifrån, är omöjlig = ingen konspiration.

Det är således Du som tar upp det här, men när det visar sig att du har fel (igen) så är det plötsligt din (privata, får man anta) "tro"?

- Vi har en Sanningskommission som inte ens nämner JFK's huvuds våldsamma kast bakåt, endast en obduktionsläkare som säger att samma kast var åt andra hållet, framåt.

- En nyhetsreporter, Dan Rather, som säger att JFK "fell forward with a considerable force".

- En chefredaktör från LIFE, C.D. Jackson och som bevisligen även jobbar för CIA, som köper Zapruderfilmen för 6 x 25000 dollar och därpå låser in filmen i 12 år utan att visa den för någon, allra minst allmänheten.

- En Main Stream Media som under mer än 50 år har hånat var och en som tycker att det våldsamma kastet snett bakåt ser ut som om JFK träffas av en kula snett framifrån.

- En situation där s.k. självutnämnda skeptiker på olika forum världen över kränger samma mytologi som Main Stream Media och om möjligt med än mer hånfulla kommentarer.

Kvar finns din idé om någon slags nervreaktion. Har du någon typ av sådan som är känd i den vetenskapliga litteraturen och som med beräkningar visar hur den är möjlig att applicera på JFK's huvudrörelser i Zapruderfilmen?
Citera
2017-07-30, 16:46
Medlem
Apologists avatar
William Cooper har redan löst Kennedy mordet så det finns inte så mycket att spekulera i. Bläckfisk gift var det som användes, ett hemligt vapen som CIA använde under den här tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in