2017-07-29, 21:08
Medlem
EndastJag01s avatar
Har varit borta utan uppkoppling i en dryg vecka och orkar inte just nu läsa ikapp tråden.

Har det hänt något nytt? Har JM skickat nya brev till TR eller media eller? Har bandmannen kommit ännu?
Citera
2017-07-29, 21:09
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Han gjorde ju aldrig som hon sade... Enligt MR var det i slutet av juni, efter ett besök av AM som insisterat på att MR skulle flytta, som JM första gången bad honom mörda föräldrarna.Ren och skär kalkyl: Vad skulle han rimligen kunna hjälpa henne med i det fallet..? - I stället började hon bearbeta AP:s arbetsgivare för att få honom att intyga att AP tecknat If-försäkringen.Han visste bara sådant som i förlängningen skulle kunna generera pengar, typ att AP hotade sparka ihjäl henne (pappan köpte lägenhet), DB, alt. JB skulle få fingrarna avskurna pga knarkskuld (pappan, alt. mamman; i förekommande fall AP, vågade inte annat än betala skulden), hon var deprimerad pga dåligt med pengar och hade flera gånger tänkt ta livet av sig (pappan tröstade henne med en bil), hon var slutkörd; hade fått blodproppar och behövde vila (pappan betalade en resa), osv. Kalkyl och utpressning.Var, eller i vilket sammanhang, säger AM det? - Att han varit förbannad framgår väl av de sms som utväxlats mellan honom och JM. - Antagligen har beslutet föregåtts av en längre tids överväganden åt olika håll, och förmodligen kom sex- och flyktingskandalen att helt öppna hans ögon. När JM också delar sovrum med en drogskadad 20-åring och använder hans lägenhet som härbärge och knarkarkvart, drar på sig grannarnas klagomål (även betr. den fortfarande körkortslöse och kostnadskrävande DB:s lägenhet) bör väl måttet för länge sedan vara rågat.Att hon skulle få pengar, ja. - Nu fick hon för en gångs skull inte som hon ville - och därmed skrev både han och AM under sina dödsdomar = det enda sättet för JM att få som hon ville.
Ja, det hela är synnerligen obehagligt och vi landar återigen i : MYCKET PENGAR Jag har läst utdrag ur vad rättspsykiatrikerna skrivit om JM och de är inne på samma linje dvs JM är en kallhamrad ekonom med manipulativa ( ej maniska ) kvaliteer En fråga är varför hon först valde att bli just socionom och om det berodde på egna erfarenheter av missbruk , enligt rpu:n drack hon ett glas champagne / dygn
Citera
2017-07-29, 21:17
Medlem
why123s avatar
Johanna ville leva lyxliv, visst. Men det var inte därför Aki och Göran mördades. Jag har också varit helt inne på pengaspåret, men det har jag släppt till stor del nu. Enligt Johanna så kom pengar, de konsumerades upp, och nya skaffade man på något annat sätt.

Faktiskt tror jag att Johanna på sitt lite skruvade sätt har sagt varför de två dog. Fritt citerat "Jag har älskat två stycken män och de två gjorde mig illa, sen dog de, det är karma".

Hennes pengabegär går inte att förneka, men varför blev hon inte mer upprörd över att inte mamman dog?

Aki svek henne genom att ha ett förhållande med Nadia, som ni vet vägrade hon inse att han ville ha skilsmässa. Deras förhållande var ett oförlåtligt svek. Hon lät t.o.m bli att kremera honom bara inte Nadia fick komma till begravningen.

Johanna kontaktade Göran när hon fick reda på att If skulle inleda en förundersökning. Göran vägrade hjälpa henne utan sa kanske du får stå ditt kast. Johanna var rädd och i denna nödens stund vägrade GM att hjälpa henne. Det handlade inte om pengar, det handlade om något mycket, mycket kraftigare.
Han svek henne när hon behövde honom som bäst, han kanske t.o.m hotade henne. Hur skulle hon förlåta honom det?

Sen dömer ju TR efter det åklagaren lägger fram. De dömde rätt kvinna, men de hade en hel del fel i motivet.

Sen att det inte tas upp av förundersökningsledare är inte så konstigt egentligen.. För det blir en indirekt kritik av familjen Möller. För uppriktigt sagt Aki drunknade under oklara omständigheter på familjen Möllers tomt. De får reda på att JM sagt skilda dödsorsaker till olika människor, och hon får ingen livförsäkring utbetald. Där borde varningsklockorna ringa! Vilken normal människa som helst hade frågat sig vad f*n är det som händer? Men det gjorde de inte..

Nu kommer detta låta som hård kritik och det är det också.. De brydde sig om att det fanns flyktingar i lägenheten, de brydde sig om sexskandalen och det är självklart att det ska göra det.

Men samtidigt hade en 41-årig man dött på deras tomt och de fick reda på det månader efteråt och de vidtar ingen åtgärd? Vad f*n är det? Deras barnbarns pappa! Medan Akis familj kämpade allt vad de kunde för att få reda på hur deras sons död verkligen gått till så gick de bara vidare med livet som om han aldrig funnits.

Nej, det jag tror hände, det som fick Johanna att mörda sin pappa var att samvetet till sist kom ikapp honom.
Men det räknar både Anki och Ulrika bort. För de tänker i pengar, om Johanna skulle bli vräkt från lägenheten (vilket hon blev i maj), Granliden skulle säljas osv.. Ingen har satt det i samband med Aki av den enda anledningen att han var inte tillräckligt viktig.

Det går naturligtvis att fråga sig om hon planerade att döda Aki när hon tog försäkringen. Kanske hon lekte med tanken. Det vi vet med säkerhet är att hon satte planen i verk när Nadia kom in i Akis liv.

Vi vet också att hon dödshotar till höger och vänster. Men de två som hon dödade hade hon starka känslomässiga band till.
Senast redigerad av why123 2017-07-29 kl. 21:20. Anledning: .
Citera
2017-07-29, 21:21
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Har varit borta utan uppkoppling i en dryg vecka och orkar inte just nu läsa ikapp tråden.

Har det hänt något nytt? Har JM skickat nya brev till TR eller media eller? Har bandmannen kommit ännu?
Inte hänt mycket, ett 46sidigt brev har skickats av JM inifrån Helix till aftonbladet Dessutom har uttlåtandet ifrån rpu:n ju ankommit tingsrätten och går att beställa
Citera
2017-07-29, 21:21
Medlem
Expressen har tydligen fått tag på Johanna Möllers RPU, är det någon annan som har den?
Citera
2017-07-29, 21:24
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
Inte hänt mycket, ett 46sidigt brev har skickats av JM inifrån Helix till aftonbladet Dessutom har uttlåtandet ifrån rpu:n ju ankommit tingsrätten och går att beställa
Har Aftonbladet publicerat det?
Citera
2017-07-29, 21:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Johanna kontaktade Göran när hon fick reda på att If skulle inleda en förundersökning. Göran vägrade hjälpa henne utan sa kanske du får stå ditt kast. Johanna var rädd och i denna nödens stund vägrade GM att hjälpa henne. Det handlade inte om pengar, det handlade om något mycket, mycket kraftigare.
Han svek henne när hon behövde honom som bäst, han kanske t.o.m hotade henne. Hur skulle hon förlåta honom det?
Nu fattar jag inte men det kanske klarnar via frågorna.
Rädd i nödens stund? Vilken nöd?
Har nyss gjorda RPU i åtanke som ger vissa hintar och undrar då vad innebörden av rädd vore.
Vad skulle Göran hota JM med?
Citat:
Sen att det inte tas upp av förundersökningsledare är inte så konstigt egentligen.. För det blir en indirekt kritik av familjen Möller. För uppriktigt sagt Aki drunknade under oklara omständigheter på familjen Möllers tomt. De får reda på att JM sagt skilda dödsorsaker till olika människor, och hon får ingen livförsäkring utbetald. Där borde varningsklockorna ringa! Vilken normal människa som helst hade frågat sig vad f*n är det som händer? Men det gjorde de inte..
Vad skulle de ha frågat kopplat till vad (varningsklockor)?
Citat:
Men samtidigt hade en 41-årig man dött på deras tomt och de fick reda på det månader efteråt och de vidtar ingen åtgärd? Vad f*n är det? Deras barnbarns pappa! Medan Akis familj kämpade allt vad de kunde för att få reda på hur deras sons död verkligen gått till så gick de bara vidare med livet som om han aldrig funnits.
Vilken åtgärd? JM har framställt honom som knarkare och barnmisshandlare, han stod väl inte värst högt i kurs via JMs lögner.
Citera
2017-07-29, 21:29
Medlem
[quote=Rubar|61346541]
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2

Men nog har väl ändå Helix haft som uppgift att relativt uttömmande beskriva JM som person; få (om några) utredningar är så grundliga som en RPU. De har/skall ges tillgång till alla register/journaler etc och man kartlägger utredningsobjektet från barndom och framåt. Som jag förstått.
Sedan är det inte Helix som avgör, de kan bara rekommendera vård om de anser det behövligt. Domstolen dömer, de avgör inte bara skuld och uppsåt.

Edit: ? nu bidde det citeringstuppjuck🤔 Svarade LOE men drog in Lonnrot som upphovshen av det citerade, ber om ursäkt.
Jag vill inte påstå att jag v e t att det förhåller sig så, jag antog det utifrån den roll RPU:n spelar i processen: att svara på rättens fråga "kan hon dömas till fängelse ?". Detta skulle förstås inte hindra att de gör iakttagelser, som bidrar till analysen. Så, uttömmande är väl min betoning. Jag tycker att en sådan utredning skulle ta mycket längre tid. Men någon i tråden som verkligen v e t kan väl berätta vad man gjort och inte gjort på Helix !
Citera
2017-07-29, 21:44
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nu fattar jag inte men det kanske klarnar via frågorna.
Rädd i nödens stund? Vilken nöd?
Har nyss gjorda RPU i åtanke som ger vissa hintar och undrar då vad innebörden av rädd vore.
Vad skulle Göran hota JM med?

Vad skulle de ha frågat kopplat till vad (varningsklockor)?

Vilken åtgärd? JM har framställt honom som knarkare och barnmisshandlare, han stod väl inte värst högt i kurs via JMs lögner.

Jag menar att hon blev rädd när hon fick beskedet från If att de skulle inleda en förundersökning (Aki) att hon då vände sig till Göran. Hon var säkert rädd, otroligt rädd, jag tror inte hon varit så rädd många ggr. Då gick hon till pappa som vanligt, men i nödens stund gav han bara kalla handen och kanske t.o.m sa att har du dödat Aki så tänker inte jag hjälpa dig.

Jag menar att de borde inse att något var fel när Johanna gav olika dödsförklaringar till olika människor. Dessutom dog han på deras tomt och If lämnade inte ut någon livförsäkring. Hade detta hänt mig eller någon i min närhet hade vi tagit reda, på vad är det som händer? Varför fick jag/vi inte reda på att svärsonen drunknat vid vår brygga? Varför lämnar vår dotter olika besked om hur han dog? Varför får hon inte ut någon livförsäkring?

Nej, där håller jag med dig fullständigt. Att JM hade utmålat honom som narkoman och barnmisshandlare. Samtidigt förstod de ju att Johanna ljög för varenda gång hon ringde till dem och begärde hjälp så blåste hon ju faran över innan de var framme.

Anki ville inte att de skulle köpa en lägenhet till Johanna men det gjorde Göran ändå. Vad händer, jo Aki är där också, jajamen då måste de ju förstå att hon vill ha honom i närheten. Då kan de ju rimligen dra den slutsatsen att han inte är så hemsk som hon påstår, eller hur? Varför inte bilda sig en egen uppfattning..
Senast redigerad av why123 2017-07-29 kl. 21:51.
Citera
2017-07-29, 21:46
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Växtdelarnas färg står juu inte.
Alla polymera material är dubbelbrytande så nu är jag snart tillbaka på den turkosa sporttejpen som munkavle.

Vad händer om man trycker in en turkos skurtrasa typ microfiberduk i munnen på en sovande person?
Citera
2017-07-29, 21:57
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Analyserna av substanser i blodet är gjorda på prover tagna vid första obduktionen. Långtidsanalyserna 3,5 månader bakåt som visar att Aki inte heller tagit droger under denna tid är gjorda på hårprover från andra obduktionen. Kroppsbesiktning är gjord såväl vid första som andra obduktionen, med datortomografi och avtagande av huden för att gå igenom underhuden vid andra obduktionen.
Tyvärr mycket osannolikt att man skulle missat någon drog som dövat eller dödat honom eller missat att han varit bunden eller övermannad fysiskt.

Det går helt enkelt inte ihop och det är jäkligt irriterande...

Håller inte med. Om vi antar att Aki följt med frivilligt, blivit berusad och sömnig samt lagt sig att sova i en sovsäck i gäststugan... ja då är det full möjligt att någon tryckt en kudde eller trätt en plastpåse över ansiktet på honom.
Citera
2017-07-29, 22:03
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Har sammanfattat och renskrivit diskussionen kronlogiskt.

Hypotetiskt förlopp relaterat till master/sms

Gediget! Ser inga brister i detta i förhållande till den tekniska bevisningen och förhören. Hoppas innerligt att länsman finkammade gäststugan och boden.

Turkos är f.ö. ingen ovanlig färg på sovsäckar...
Senast redigerad av HowLongIsNow 2017-07-29 kl. 22:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in