2017-07-19, 06:51
Medlem
magiciadehexs avatar
Medan man inväntar resultatet från Helix....

Sten Levander talar här om psykopater, ondska, ansvar och annat smått och gott.
Mycket intressant att lyssna på honom.

Sten levander – om ondska och ansvar
Citat:
Sten Levander, psykiater och professor emeritus vid Lunds universitet samt gästprofessor i kriminologi vid Malmö högskola, pratar om ondska och ansvar. Han berättar om Aristoteles som lade grunden till den västerländska rättstraditionen: det måste finnas en gärningsman och ett brott för att det ska kunna utdömas ett straff. Och gärningsmannen måste ha ett val. Om man inte rår för det man gör kan man inte heller bära ansvaret. Levander resonerar också kring frågorna: Kan man vara otillräknelig och ond? Vad är moralisk kompetens? Hur har samhället under olika perioder sett på brottslingar med psykiska sjukdomar? Kan man ha ett ansvar om man inte förstår vad man gör? Hur har samhället löst dessa problem genom historien?
http://urskola.se/Produkter/167343-UR-Samtiden-Hjarnans-vindlingar-Om-ondska-och-ansvar

Ondska och våld - frågor och svar
Citat:
Ett samtal kring hur ondska uppstår och varför en del av oss är våldsamma
http://urskola.se/Produkter/167344-UR-Samtiden-Hjarnans-vindlingar-Ondska-och-vald-fragor-och-svarh
Citera
2017-07-19, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cossinus
såsom skuldfrågan är avjord i tingsrätten finns inget annans alternativ än livstid då rättspsyk inte kommer godkänna hennes störning som allvarlig i lagens mening. Förstår inte var hon fick siffran 5 kom ifrån.

som livstid blir det minst 12 år effektiv tid. i hennes fall 20-24 år dvs 13.33-16 år .

hon snackade i bevakade samtal i hennes bil att hon inte vill dömas till medhjälp och 10 år. Om hovrätten endast dömer henne för medhjälp är 10 år inte orimligt.

Medhjälp till mord har det väl aldrig varit tal om? Anstiftan är det väl och det är/ger lika mycket som mord, dvs livstid.
Citera
2017-07-19, 07:06
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramafikation
Medhjälp till mord har det väl aldrig varit tal om? Anstiftan är det väl och det är/ger lika mycket som mord, dvs livstid.

Anstiftan gäller Aki. Mord och/eller medhjälp när det gäller pappan.
Citera
2017-07-19, 07:14
Medlem
Honan6s avatar
Kommer vi få höra en inspelning av Johannas erkännande eller sparas det till en eventuell omgång i HR?

Jag inbillar mig att MR:s uppgifter om hans hemliga inspelning av Johanna kan stämma till stor del. Tror inte att det hade lyfts i rättegången om inte åklagarna vore säkra på att MR och hans vän hade köpt utrustning för avlyssning i Stockholm. Vi vet ju att polisen hade såväl span som avlyssning av Johannas och MR:s förehavanden.
Citera
2017-07-19, 07:26
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
De gör som en "spännande" följetong med JM på löpsedlarna varje dag. Sådant som redan skrivits om tas om igen som om det vore nytt. I Expressen t.ex kör de varje dag olika episoder som redan skrivits om, många gånger. Ofta med bilder på en leende JM i bikini och så kan rubriken vara t.ex "så här lurade hon sin pappa på pengar" eller "så här planerade hon morden".
Kvällstidningarna hade ju bra sammanfattningar efter förhandlingen i tingsrätten, är man intresserad kan man läsa där. Jag tycker att det är kränkande mot offren, anhöriga, hennes minderåriga barn - att man överdriver rapporteringen så, upprepar gamla nyheter om och om igen, bilder på henne varje dag.
Hur kul är det för anhöriga att se detta hela tiden, påminnas om helvetet?
Kändis-Mördar-Johanna liksom.
Tycker att man ska visa sörjande anhöriga mera respekt än så.
Min åsikt.

Tidningarna kommer att tröttna och likaså läsarna. Johanna är för osmart och skriver som en kratta. Det blir möjligen intressant ett tag, men folk som inte har anknytning till händelserna kommer finna nya intressen. Det värsta har redan hänt för de oskyldiga runt Johanna. Skriverier kommer det att bli en tid till och de anhöriga får försöka bortse från oss som har blivit besatta av att få veta mer om hur den vedervärdiga Johanna fungerar i huvudet. Du ser det som skrivs här och i tidningar, men de flesta ser ingenting och har bara gjort liten notis om att det finns en konstig Mördar-Johanna. Hon är snart glömd.

Det mest skrämmande är dock att vi inte vet allt hon förorsakat tidigare. Hur många liv har hon på sin hals?
Citera
2017-07-19, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Kommer vi få höra en inspelning av Johannas erkännande eller sparas det till en eventuell omgång i HR?

Jag inbillar mig att MR:s uppgifter om hans hemliga inspelning av Johanna kan stämma till stor del. Tror inte att det hade lyfts i rättegången om inte åklagarna vore säkra på att MR och hans vän hade köpt utrustning för avlyssning i Stockholm. Vi vet ju att polisen hade såväl span som avlyssning av Johannas och MR:s förehavanden.

Om den finns och har kommit fram borde den väl presenteras nu iom att den är upptagen i rättegången? Det är ju inget fel på fantasin hos MR i varje fall. Den här sagofiguren Ali som han har med i 4 förhör har han också träffat på Plattan. Ali är en kompis till Ghasem och se där, på Ghasems FB finns en Ali som bor i Österrike, där bandmannen befann sig sist vi hörde något om honom.

Jaja, vi får se, spännande är det i alla fall.
Citera
2017-07-19, 08:33
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Det mest skrämmande är dock att vi inte vet allt hon förorsakat tidigare. Hur många liv har hon på sin hals?

Kanske inga alls... Tidigare har hon ju försökt att passa in...
Citera
2017-07-19, 10:19
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:

Vi vet ju också, genom FUP, att makarna AM / GM´s telefoner var "satta under span" ca två veckor innan GM mördades. Vad gav dessa spaningar ? Varför initierades dom ? Varför satt åter kling & klang på läktaren och tittade på ? Särskilt om dom misstänkte något - i ett tidigt skede......
Fanns redan en hotbild ?
Frågorna är många - svaren färre.........
Citera
2017-07-19, 10:41
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Vi vet ju också, genom FUP, att makarna AM / GM´s telefoner var "satta under span" ca två veckor innan GM mördades. Vad gav dessa spaningar ? Varför initierades dom ? Varför satt åter kling & klang på läktaren och tittade på ? Särskilt om dom misstänkte något - i ett tidigt skede......
Fanns redan en hotbild ?

Den stora frågan är VARFÖR? Johanna kanske talade sanning när hon sade att hon hellre tar fängelse än blir jagad av maffian...
Citera
2017-07-19, 11:05
Medlem
Citat:
Fanns redan en hotbild ?

Va? Detta har jag missat helt! Det har jag inte sett i fupen. Vart hittar jag det? Kan du länka? Tusen tack :-)
Citera
2017-07-19, 11:11
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Fanns redan en hotbild ?

I så fall är det ju pga if-brevet trots allt -- rimligen. De försökte provocera fram lite bevis. Det gick ju ganska bra då.

Herrehjärtanes.
Citera
2017-07-19, 11:19
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moms
Va? Detta har jag missat helt! Det har jag inte sett i fupen. Vart hittar jag det? Kan du länka? Tusen tack :-)

Sidan 6 Tillagsprotokoll/Tilla_ggsprotokoll_I_2017-03-09(1).pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in