[quote=LOE2|61344783]
Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Helix har inte haft uppgiften att uttömmande beskriva JM, bara att avgöra om hon ska ha RPV. Domstolen har bara uppgiften att avgöra skuld och uppsåt. Vi andra mer eller mindre välkunniga kan ju bocka av psykopatkriterierna. Jag och många kunnigare än jag finner henne vara ett ovanligt klart fall. Därutöver blir det mera spekulativt. Vi har ju inte längre ett apologetiskt synsätt på skuld och straff, så därvid nöjer jag mig för egen del. Att söka orsaker till hennes tillstånd i arv och miljö ser jag som tidsfördriv för överklassen - inte ens med full tillgång till de berörda välmotiverade parterna är det möjligt att komma till någon säker slutsats. Risken att sudda ut gränserna mellan skuld och oskuld är mycket stor, för att inte tala om att kränka oskyldiga människor, levande och döda.
Vilket jag försökte närma mig i ett senare inlägg, när jag tröttnat på psykologiserandet.
Det finns naturligtvis intressen kring psykisk determination och tendenserna till demonisering och utflytningar i spekulation är vanliga. Men som du säger, rättvisan, om den ska gälla för alla, måste i visst avseende förutsätta att alla är i grunden lika straffbara och koncentrera sig på var lagen går och var skulden finns. Den "skiter i" resten och ska så göra för att lägga tillbaka ansvaret på individen för rättsefterlevnaden.
Den låter bilan falla alltid på samma ställe och sticker man ut huvudet där så kan det eller ska det ryka.
Sen är det ändå så att den kunskap om verkligheten som kan behövas för att förstå lagens natur har betydligt fler dimensioner än lagens "tillåtet och förbjudet". Om man inte förstår hur människor präglas och interagerar med andra människor så blir brott och brottslingar ofta helt obegripliga, och rent av attraherande på de som befinner sig på ett sluttande plan. Och demonisering och förakt och diagnosticeringsbegär träder till.
Men det är rätt att lagen måste bortse från "ursäkter".