Citat:
Ursprungligen postat av
Champagneoclock
Vad är ditt stalltips?
Nu är det ju lite upplagt för att mer kommer fram innan/inför HR, och då beror det ju kanske lite på det. Men utifrån vad vi har idag skulle jag tro att HR dömer henne för anstiftan. Eller låter domen stå. Men expert är jag knappast. Finns då inget som skulle föranleda annat synsätt i HR.
Därtill tror jag inte mycket kommer komma fram som kan tala till JM:s fördel. Bara i så fall negativt att det inte ytterligare styrker anstiftan eller eget mördande.
Man kan ju resonera generellt att anstiftan är mindre illa än eget mord, och att det totalt borde leda till lite "rabatt", men jag ser det tvärt om som gravt försvårande att hon inte gjort det själv utan blandat in andra. Dessutom är hon ju av det "svagare könet", men har (då) kommit runt det problemet genom att anlita, eller snarare lura, andra. Här är även stämplingarna med de egna barnen synnerligen försvårande, och hur hon än tänkt och gjort så använder hon sina egna barn för att försöka resa "rimligt tvivel" kring gärningen. Helt uppenbart har hon vidare haft för avsikt att ta MR av daga för att släcka hans version av det dådet. Det tyder på synnerlig hänsynslöshet. Detta lite i marginalen.
Nej, jag tycker att man, om inte ngt talar emot det utredningsmässigt, kan låsa in henne "på prov" och sen får tiden utvisa om det var rätt. Det där var lite vid sidan av hur rättvisan måste resonera förstås.
Det finns till sist ingen rimlig grund att misstänka ngt annat än hennes anstiftan i fallet AP.
Sett till den hur den juridiska ordningen ofta ser ut kunde hon mycket väl frias för anstiftan i fallet AP. Och det skulle se ut som om man gjorde henne den rättvisan.
Men jag tror hon åker på det. Hon sitter ju dessutom på möjligheterna att klargöra vad som verkligen hände, om hon berättade vad hon gjorde i stället för att klappa fåren.
Har du anledningen kvar att tro att hon frias?