2017-07-29, 15:33
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Stämpling utan mord tror jag inte man försöker sig på - försvaret hävdar bara att hon snackat så mycket skit, vilket får anses väldokumenterat. Anses mord styrkt å andra sidan så måste det vara minst anstiftan eller inget brott alls.

Du snuddar vid en förklaring till det "perfekta mordet": Det Onda Ögat ! Hon sitter uppe på sin kammare och tänker "Hata, hata, hata..." och ....sudden death på bryggan !

Du menar wodoo, tja häxkonster ser hon ju ut att kunna...
Vad väntar omgivningen och oss postare framöver ?
Citera
2017-07-29, 15:34
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Alltså. Du skriver att man skrattar åt henne (fritt land, hon är förbannat tossig) och frågar sen om det kan handla om en form av lyteskomik.
Lyteskomik är att håna, göra sig rolig på nåns bekostnad som är typ handikappad, mentalt retarderad.
RPU har nyss tillkännagett att hon inte har nån form av psykisk ohälsa och inte behöver vård inom rättspykiatri.
Hon har inte ADHD, ingen maniskhet som hon själv fablar om, hon har inte neuropsykologisk funktionsnedsättning, ingen hjärnskada, hon är normal begåvad. Hon har ingen psykisk sjukdom med hallucinationer eller dyl.

Hon beskrivs samtidigt ha en planerande förmåga och beskrivs i termer som instrumentell (illa för hennes del gällande påföljd..) - hon är uppenbart vid sina sinnens fulla bruk.

Vad är det då kvar?
Det finns vissa hintar i ordval som kan indikera personlighetsstörning eller psykopati utan att jag för den skull ordagrant spikat att så är fallet.

Hon är med andra ord fullt medveten och hennes gärningar är enbart illvilligt onda med tanke på vad detta empatistörda elände innebär.
En psykopat ligger mig inte varmt om hjärtat. Det är det jävla asäckligaste som går i mänsklig skepnad när det kommer till brottslighet.
Du kommer med pekpinnar när man skrattar åt hennes jävla idioti och kallar det "förakt, förnedring och förlöjligande:"
... och om hon är en sådan är det fjärran från lyteskomik.

Du själv inleder med att diskutera kring JM i psykopatitermer:

Därav mitt ifrågasättande om ordval lyteskomik.

Vad pressen gör fel i är att de frossar i andra människors elände, lidande, svagheter och dumhet. Det är vad de håller på med.

Men JM är inte sjukare än de flesta och det hon gjort är inte triggat av en sjukdom i en omedelbar bemärkelse.

Däremot utnyttjar de säkert hennes svaghet och utsatthet. (Som hon f.ö. gjorde med sina offer.)

Det är inte lustigt att se. Och man får välja bort skiten. Men jag tror inte du kommer åt det rättsligt.
Citera
2017-07-29, 15:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Att obducenterna inte lägger mer krut är väl en sak men det torde väl gå att göra beställning från åklagarhåll för nån analys av material till NFC för bestämning (plast? kristall?) eller rådgöra om växtlighet med annan expertis?
Förvånas lite då man ändå med tydlighet kan säga att det är just växtdelar.
Finns det en specialimporterad afrikansk marktäckare på tomten vid gäststugan torde det stärka indicierna markant.
Man inhalerar inte blöjor heller.

Inte? 🙄
Citera
2017-07-29, 15:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vad pressen gör fel i är att de frossar i andra människors elände, lidande, svagheter och dumhet. Det är vad de håller på med.

Men JM är inte sjukare än de flesta och det hon gjort är inte triggat av en sjukdom i en omedelbar bemärkelse.

Däremot utnyttjar de säkert hennes svaghet och utsatthet. (Som hon f.ö. gjorde med sina offer.)

Det är inte lustigt att se. Och man får välja bort skiten. Men jag tror inte du kommer åt det rättsligt.
Media är media, visst är det frosseri. Men det framkommer tydligt att JM vill rättfärdiga sig själv i just media (helst utan att passera ÅK enligt RPU) och hon är fullt medveten om sitt tilltag.

Jag ser det dock mer för djävligt det hon nu gör angående sin far - dvs använder honom till att skapa en fond i hans namn baserad på hennes egen dårskap gällande försvar för ensamkommande flyktingar (sitt mordåtal alltså) när det är en sådan som mördat honom och som hon själv både ryggar och har drivit till mordet.
Hon är så smaklös och empatistörd att hon rent av äcklar mig.

Svaghet och utsatthet är ord jag aldrig kommer finna relevanta i ordval kring JM.
Senast redigerad av develi 2017-07-29 kl. 15:53.
Citera
2017-07-29, 15:44
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Mycket intressant. Det krävs även ett sju helsickes välmotiverat underlag från TR (inför HovR) likaväl som att ÅK fått agera i motvind med tiden emot sig och ändå fått fram såpass att det väckts åtal.
Uttalandet inför RPU indikerar fällande dom om inte nåt extraordinärt skulle inkomma.

Det hänger givetvis på kiselalgerna så att det går från olycksfall till mord gällande dödssätt (mord, självmord, olycka eller sjukdom).
Byter det dödssätt hänger givetvis dödsorsaken (drunkning) med och ställs i en annan dager.
Gällande kvävning så ingår drunkning i begreppet likaväl som te.x hängning, strypning, thoraxkompression.

Vore synnerligen ledsamt om de till sist skulle snubbla på diatomerna av ngn teknisk anledning. Jag är nämligen tämligen övertygad om att det resonemanget är kassaskåpssäkert i detta fall om man bara haft huvud att utföra undersökningen på rätt sätt.
Citera
2017-07-29, 15:48
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja, ja tjötröv. Men senast var det solglittret och howlongisnow. Du får vara pappa till blöjorna.
Små barn badar med blöjorna på annars bajsar de som kräftor i vattnet*, lite större kanske man inte hinner få stopp på innan de hoppar i bassängen.

OnT/OfT * Anledning till att de (kräftorna, inte barnen) förvaras en stund i badkar eller bur i nedsänkt i sjövatten fick jag lära mig häromdan.

Varför? Men sjövatten då...
Citera
2017-07-29, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Men hur ofta händer det efter att någon har dött på ett oförklarligt sätt att man kan hitta en person:
1. som var närvarande
2. som intygar att ingen annan var närvarande
3. som har förfalskat en livförsäkring och därmed tjänar på dödsfallet
4. som en lång tid innan dödsfallet har letat efter personer som kan döda honom

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Visst är punkterna 1-4 klart skumma och borde ge ögonbrynshöjning hos alla utredare.

Men tyvärr är det ju så att Aki faktiskt skulle kunnat drutta i från båten berusad under småtimmarna och drunkna. Oavsett om JM varit förbannad på honom tidigare, snackat om att han borde tas av daga, tecknat en-ett par skumma livförsäkringar innan de bestämde sig för att separera och faktiskt var ute ensam med Aki och barnen på landet när han dog - så är det ändå inget bevis för mord. Det är suspekt helt klart - men en person hon drömt om att mörda kan ju dö naturligt. Deras förhållande verkar ju milt sagt varit rejält turbulent och gått upp och ner - vilket hon säkert skyller sina tidigare uttalanden på idag.

Det måste vara absolut odiskutabelt att Aki mördats, hur och av vem för att någon ska kunna dömas.

JM kan dömas för stämpling av mord på Aki - folk har ju vittnat om att hon diskuterat detta för länge sedan. Men anstiftan - att hon verkligen ombesörjt eller organiserat att en eller flera personer mördat honom - det är mycket svårare att visa.
5. som efter drunkningen anger flera olika dödsorsaker för personen
JM uppger att A*i dött av andra orsaker, bilolycka, arbetsolycka bla.
Inte heller informerar JM sina närmaste släktingar, föräldrar och syster om att hennes två yngsta barns far har drunknat.
Citera
2017-07-29, 16:11
Medlem
Lonnrots avatar
[quote=LOE2|61344783]
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Helix har inte haft uppgiften att uttömmande beskriva JM, bara att avgöra om hon ska ha RPV. Domstolen har bara uppgiften att avgöra skuld och uppsåt. Vi andra mer eller mindre välkunniga kan ju bocka av psykopatkriterierna. Jag och många kunnigare än jag finner henne vara ett ovanligt klart fall. Därutöver blir det mera spekulativt. Vi har ju inte längre ett apologetiskt synsätt på skuld och straff, så därvid nöjer jag mig för egen del. Att söka orsaker till hennes tillstånd i arv och miljö ser jag som tidsfördriv för överklassen - inte ens med full tillgång till de berörda välmotiverade parterna är det möjligt att komma till någon säker slutsats. Risken att sudda ut gränserna mellan skuld och oskuld är mycket stor, för att inte tala om att kränka oskyldiga människor, levande och döda.

Vilket jag försökte närma mig i ett senare inlägg, när jag tröttnat på psykologiserandet.

Det finns naturligtvis intressen kring psykisk determination och tendenserna till demonisering och utflytningar i spekulation är vanliga. Men som du säger, rättvisan, om den ska gälla för alla, måste i visst avseende förutsätta att alla är i grunden lika straffbara och koncentrera sig på var lagen går och var skulden finns. Den "skiter i" resten och ska så göra för att lägga tillbaka ansvaret på individen för rättsefterlevnaden.

Den låter bilan falla alltid på samma ställe och sticker man ut huvudet där så kan det eller ska det ryka.

Sen är det ändå så att den kunskap om verkligheten som kan behövas för att förstå lagens natur har betydligt fler dimensioner än lagens "tillåtet och förbjudet". Om man inte förstår hur människor präglas och interagerar med andra människor så blir brott och brottslingar ofta helt obegripliga, och rent av attraherande på de som befinner sig på ett sluttande plan. Och demonisering och förakt och diagnosticeringsbegär träder till.

Men det är rätt att lagen måste bortse från "ursäkter".
Citera
2017-07-29, 16:15
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
5. som efter drunkningen anger flera olika dödsorsaker för personen
JM uppger att A*i dött av andra orsaker, bilolycka, arbetsolycka bla.
Inte heller informerar JM sina närmaste släktingar, föräldrar och syster om att hennes två yngsta barns far har drunknat.

Visst det är mycket märkligt att ljuga runt om hur maken dog. Varför gjorde hon så om hon inte ville dölja något?

Men med hennes munläder och kreativa förklaringar kommer hon säkert skylla på att hon ville skydda barn och föräldrar från sanningen om drunkningesdöden på Granliden, skydda Akis minne för att han drunknade full och själv hade så mycket runt sig chockad i sorg att hon inte orkade ta itu med att uppdatera anhöriga....

Dessutom är hon ju känd för att till och med ljuga om vilken veckodag det är utan att för den skull ha mördat någon just den dagen - så nog kan hon visat sin mytomani kring Akis död utan att begått mordet.
Citera
2017-07-29, 16:20
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Kompletterar med en källreferens:
"2016-07-07: Beslutsbrev går ut till Johann Möller."
"2016-07-18: Överklagan av beslut inkommer från Johanna Möller tilllfs Kundombudsman"
2016-08-04 och 2016-08-08 mail från IF till JM.
2016-08-08: Mail från JM till IF, bl.a.: "Jag vet inte varför ni vill ha ett möte med mig."
Protokollbilaga__fo_rso_k_grovt_bedra_geri__IF-utr___del_1__3_.pdf, sid 151 enligt paginering.

Allt sammantaget drar jag som du slutsatsen att Göran aldrig deltog eller planerade att delta i JMs "strid" med IF. Det är, är jag övertygad om, en efterhandskonstruktion av JM som tjänar några syften, t.ex.:
– Att "belysa" den goda relationen mellan henne och Göran.
– Visa på ett motiv för varför hon inte skulle mörda Göran.
Ja, visst är det efterhandsrekonstruktioner och därtill genomskinliga sådana. - Samtidigt med avslaget från If hade GM sagt upp henne från lägenheten, G-liden skulle säljas; hon lyckades denna gång inte snärja varken försäkringsbolag eller föräldrar. Sexskandalen låg henne fortfarande i fatet; det skulle bli svårt för henne att starta nya företag inom flyktingbranschen. AP:s arbetsgivare TC lyckades hon inte heller få bukt med eller snärja fullt ut. - Hon hade nu bara sina drogskadade flyktingar kvar att förlita sig på - men hon tvingades själv hålla med rekvisitan och passa på ett tillfälle då flyktingen var rejält drogpåverkad, och när hon trodde sig ha en barnvakt som på hennes order lätt skulle kunna korrigera sin verklighetsbild.
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Hon tror, som det finns många exempel på, att hon genom att lägga ut dimridåer kan väcka "rimligt tvivel". Det finns inget stöd för hennes påstående. Hennes lögn genomskådas och blir en belastning för henne istället för den fördel som hon hoppats på.

Jämför t.ex. med hur hon enligt RP-protokollet beskrivit relationen med Aki. "Allt var så bra! Varför skulle jag mörda en man som jag hade en så bra relation med?" (mina ord, men JMs andemening). Efter att ha tagit del av tidigare utsagor av JM och vittnesmål så är "den goda relationen med Aki" en uppenbar efterhandskonstruktion av JM som hon tror ska göra så att det ser ut som att hon inte hade motiv att mörda Aki. Vem tror hon att hon lurar?

JM lär nog inte kunna lura så värst många fler; hon bör ha genomskådats för länge sedan. - Varken skolflicksröst, krokodiltårar eller en massa nedklottrade papper kommer att hjälpa henne - och sanningen var det länge sedan hon stiftade bekantskap med. Hon är en förvuxen och förljugen tonårsmadam som först måste få upp ögonen för sig själv; få hjälp med att se sig själv under en långvarig, mycket hård och skoningslös konfrontationsterapi, innan hon kan ta itu med det hon är skyldig omvärlden: att berätta hela sanningen.
Citera
2017-07-29, 16:27
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Media är media, visst är det frosseri. Men det framkommer tydligt att JM vill rättfärdiga sig själv i just media (helst utan att passera ÅK enligt RPU) och hon är fullt medveten om sitt tilltag.

Jag ser det dock mer för djävligt det hon nu gör angående sin far - dvs använder honom till att skapa en fond i hans namn baserad på hennes egen dårskap gällande försvar för ensamkommande flyktingar (sitt mordåtal alltså) när det är en sådan som mördat honom och som hon själv både ryggar och har drivit till mordet.
Hon är så smaklös och empatistörd att hon rent av äcklar mig.

Svaghet och utsatthet är ord jag aldrig kommer finna relevanta i ordval kring JM.

Inte i specifik bemärkelse rörande henne, nej. Men i en allmän bemärkelse rörande fängslade som förlorat sin existens och har minimalt utbyte med omvärlden etc så stämmer det ju. Men det betyder inte att det inte borde vara så, utan det är ju vitsen. Sen får pressen stå för sin hygien.
Citera
2017-07-29, 16:31
Medlem
why123s avatar
[quote=letsdoit|61344741]Hur sannolikt är det att förhörsledaren är färgad av det han vet och att den förhörde lätt kan misstolkas..? – I det här fallet tror jag dock att UF mer gett uttryck för sina tidigare reflektioner; inte att hon dryftat saken med JM. Möjligen kan JM ha undsluppit sig någon kommentar i sina samtal med UF (så att UF kunde vidarebefordra till föräldrarna att JM behövde pengar...), men inte mer än så och snarare med hänsyftning till AF-försäkringen. - Nej, jag tror inte UF här talar med dubbla tungor.//

Nej. jag tror inte heller att Ulrika talar med dubbla tungor. Förhörsledarna kan väl inte gärna vara färgade av det de vet dagen efter mordet på Göran. Hade Ulrika hört talas om en livförsäkring som inte betalades ut den 4 augusti 2016 dagen efter mordet på sin pappa via media?? Media hade väl inte skrivit något om Johannas livförsäkringar dagen efter mordet. Vad hon säger sen tycker jag inte är lika viktigt p.g.a hon då pratat med Anki och jag tror inte hon vet något om samtal i detta fallet mellan Göran och Johanna. Anki pekar på den schism som funnits mellan henne och Johanna och bråket om flyktingarna osv.. Hon säger också att hon skrev till Johanna i maj att hon skulle vara ute ur lägenheten i november. Men värt att notera var att det var inte i maj Johanna satte press på MR. Varför säger MR att det var under de två sista veckorna hon "tjatade hål i huvudet på honom" om att mörda föräldrarna?

Varför är det så uteslutet att Johanna skulle vänt sig till Göran för hjälp när de tänkte inleda en förundersökning mot henne? Det förstår jag uppriktigt sagt inte. När det gällde problematiska grejer så vände hon sig ju alltid till sin pappa, varför skulle detta vara undantaget? Du hänvisar till senare förhör, jag pekar på att hon visste det direkt innan någon tidning skrivit om det.

Jag menar också att eftersom hon visste det, så är det klart att även Göran visste det. Sedan är det någon mer i tråden som skriver att GM inte skulle hjälpa henne. Nej, det är exakt det jag menar också. Jag tror inte heller han skulle hjälpa henne. Det är klart att skandalerna och allt det spelar en stor roll. Men visst är det intressant att Anki säger att för 2-3 veckor sedan så ändrade Göran sig och sade stopp. Detta med flyktingar som bodde i lägenheten och sexskandalen hade varit tidigare, han borde rimligen blivit förbannad tidigare och inte några veckor innan mordet.

Det är väldigt svårt för mig att förstå varför ni anser det uteslutet att Göran skulle veta något. Jag tycker det är väldigt sannolikt att hon skulle gå till honom med sina problem som hon alltid gjort. För trots allt litade hon alltid på honom.
Senast redigerad av why123 2017-07-29 kl. 16:37. Anledning: .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in