2017-07-29, 11:26
Medlem
Jag har relativt nyligen fått upp ögonen för den klassiska stilen och inhandlade häromdagen ett par svarta oxfords. Sedan tidigare har jag ett par bruna av sämre kvalitet. Annars är ju de sistnämnda mer användbara i min situation, där mörk kostym inte är den dagliga klädkoden. De länkade skorna köptes på rea till ett pris av 1250 kr i den lokala "finbutiken". Har jag köpt grisen i säcken eller gjort ett rejält fynd?

http://www.tiendaleyva.com/en/shoes/500-leyva-oxford-shoes.html
Citera
2017-07-29, 11:52
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oggson
Jag har relativt nyligen fått upp ögonen för den klassiska stilen och inhandlade häromdagen ett par svarta oxfords. Sedan tidigare har jag ett par bruna av sämre kvalitet. Annars är ju de sistnämnda mer användbara i min situation, där mörk kostym inte är den dagliga klädkoden. De länkade skorna köptes på rea till ett pris av 1250 kr i den lokala "finbutiken". Har jag köpt grisen i säcken eller gjort ett rejält fynd?

http://www.tiendaleyva.com/en/shoes/500-leyva-oxford-shoes.html

Angående om du har gjort ett fynd eller inte låter jag någon annan uttala sig om men för att klargöra och gå lite offtopic.

Att köpa grisen i säcken är inte motsatsen till att göra ett fynd. Det syftar till ett köp där köparen har bristande kunskap eller information om produkten.
Citera
2017-07-29, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.Escobar
Tips på kvalitetsskor som man kan använda (nästan) året om i de södra delarna av Sverige? Max 5.000-6.000 kr

Det finns väl närmast hur mycket som helst att välja mellan. Vad tänker du dig för stil? Kängor, lågskor, mönstrat, etc?
Citera
2017-07-29, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Det finns väl närmast hur mycket som helst att välja mellan. Vad tänker du dig för stil? Kängor, lågskor, mönstrat, etc?
Tänker mig chukka/chelsea boots i läder. Kollat lite på RM williams samt c&j på nätet men söker fler tänkbara alternativ i liknande kvalite.
Citera
2017-07-29, 20:33
Medlem
Citat:
Tänker mig chukka/chelsea boots i läder. Kollat lite på RM williams samt c&j på nätet men söker fler tänkbara alternativ i liknande kvalite.

Carmina gör en del snygga lite nättare chukkas, har jag för mig. Annars har jag alltid gillar C&J Chiltern.
Citera
2017-07-29, 21:10
Medlem
Citat:
Carmina gör en del snygga lite nättare chukkas, har jag för mig. Annars har jag alltid gillar C&J Chiltern.
Tackar för tipset. Har hört talas om Carmina men inte ägnat mycket tid att spana in deras kollektion. Känner du till någon bra webbutik där man kan inhandla C&J och Carmina till ett billigt pris?
Citera
2017-07-30, 11:00
Medlem
Citat:
Tackar för tipset. Har hört talas om Carmina men inte ägnat mycket tid att spana in deras kollektion. Känner du till någon bra webbutik där man kan inhandla C&J och Carmina till ett billigt pris?

Skoaktiebolaget har en del Carmina, men inte direkt hela utbudet. C&J och internetköp har alltid varit lite problematiskt, jag vet faktiskt inte om det finns någon pålitlig nuförtiden.
Citera
2017-07-30, 11:09
Medlem
Citat:
Har du kollat på Enzo Bonafe, Alfred Sargent eller Vass? Barker, Cheaney eller Church's?

Citat:
Det skiljer inte speciellt mycket mellan olika butiker när man pratar om skor i den här prisklassen. Det kan till och med vara värt att betala lite mer för att få hjälp att prova ut för storlek och läst den /de första gångerna.

Det sagt så är det bara SkoAB och Linnégatan 2 som säljer Carmina i Sverige vad jag vet, de senare säljer även CJ medan SkoAB bland annat säljer Enzo Bonafe. CJ är betydligt vanligare, de finns lite varstans men störst utbud finns nog hos Grafford i Sthlm eller hos skomakaren i Helsingborg som har agenturen. Utomlands finns de bland annat hos Pediwear i England men tillgängligheten är lite halvdan, precis som Marten skriver.

Övriga märken finns bla hos Herring Shoes och A Fine Pair of Shoes utom Vass som säljer själva. Ett litet urval finns också på NK i Sthlm och Gbg.
Citera
2017-07-30, 17:10
Medlem
Citat:
Skoaktiebolaget har en del Carmina, men inte direkt hela utbudet. C&J och internetköp har alltid varit lite problematiskt, jag vet faktiskt inte om det finns någon pålitlig nuförtiden.
På C&Js egna hemsida kan man beställa "Chelsea V boots" för cirka 4.650 kr (£435) vilket verkar ett ganska bra pris med tanke på att de flesta skomakare säljer samma modell för 5.500kr och upppåt. Är skorna värt priset (högt subjektivt, jag vet, men vill ändå höra andras synpunkter)?

Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Har du kollat på Enzo Bonafe, Alfred Sargent eller Vass? Barker, Cheaney eller Church's?

Det skiljer inte speciellt mycket mellan olika butiker när man pratar om skor i den här prisklassen. Det kan till och med vara värt att betala lite mer för att få hjälp att prova ut för storlek och läst den /de första gångerna.

Det sagt så är det bara SkoAB och Linnégatan 2 som säljer Carmina i Sverige vad jag vet, de senare säljer även CJ medan SkoAB bland annat säljer Enzo Bonafe. CJ är betydligt vanligare, de finns lite varstans men störst utbud finns nog hos Grafford i Sthlm eller hos skomakaren i Helsingborg som har agenturen. Utomlands finns de bland annat hos Pediwear i England men tillgängligheten är lite halvdan, precis som Marten skriver.

Övriga märken finns bla hos Herring Shoes och A Fine Pair of Shoes utom Vass som säljer själva. Ett litet urval finns också på NK i Sthlm och Gbg.
Jag har hört om de flesta av de du citerar men pga möjlighet till att prova skorna i en fysisk butik, lutar det mest åt CJ och RM W. Visserligen kan jag beställa från nätet och returnera i enlighet med distanslagen, men undviker helst det.

CJ säljer skorna till ett relativt förmånligt pris på deras egna hemsida (mail order) och RM W tror jag blir billigast på Pediwear som också verkar pålitliga. Jag är i skrivande stund tveksam till om RM W eller CJ blir det bästa köpet men får helt enkelt prova skorna hos en skomakare och bestämma mig utifrån det . Hur hade du resonerat i min sits, CJ eller RM W?
Citera
2017-07-31, 17:27
Medlem
Sayyeds avatar
Är Myrqvists skor något att ha?
Citera
2017-07-31, 21:35
Medlem
Kaustis avatar
Ska åka till Ungern och Kroatien om en vecka, är det värt att kika på skor där eller är det bättre att kika på hemmaplan? Skulle behöva ett par svarta och ett par bruna Oxford-skor.
Citera
2017-07-31, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Ska åka till Ungern och Kroatien om en vecka, är det värt att kika på skor där eller är det bättre att kika på hemmaplan? Skulle behöva ett par svarta och ett par bruna Oxford-skor.
Skall du till Budapest? Isf har du en av Europas duktigaste skomakare där, Laszlo Vass: https://www.vass-shoes.com
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in