Citat:
Ursprungligen postat av
HimmelsBlau
Nu är måttet rågat. Jag märkte nyss att sulan på den ena av mina Markowski, vilka jag halvsulade om förra hösten (!!!!!!!), har det gått ett litet hål på. De halvsulade jag dessutom med en extra stark sula, enligt skomakarens utsago. Och förra veckan gick det hål i min ena Tricker'ssko, vilka jag bara har haft sen i mars, skorna hade dock en ägare sedan innan men det var inte många månader.
Mina JC Imperial double monks sprack efter knappt ett år i båda suljävlarna. Ekbarksgarvad sula och fiddle waist och fan och hans moster my ass.
Vad gör jag för fel? Jag är förbannat trött på att i tid och otid behöva gå till skomakaren och sula om dessa fanstyg. För det är ju ingen billig historia direkt. Det är helt okej att gå dit var tredje-fjärde år, men varje år?! Och då bor jag dessutom i Stockholm, rör mig nästan enbart på platt ogrusad trottoar och tycker att jag har bra rotation mellan skorna. Undviker förstås i det längsta att gå med dem när det är blött ute, men hur tusan ska man göra för att alltid behöva ta hänsyn till det? Jag har annat att tänka på. Går jag konstigt? Är jag kanske lytt men ingen bemödar sig att påpeka?
Ni kanske förstår mina tidigare inlägg om att jag är intresserad av en elegant oxfordsko eller känga med enkel dainite eller annat man kan slita på, för det här går mig på nerverna.
Vad göra?
Inte så kul, förstår att du blir irriterad. Iom att du har onormalt stort slitage på så många olika skor är det med allra största sannolikhet, med all respekt, du som är problemet. Vilket du ju själv verkar ha förstått. Då jag inte tror att du missköter dina skor, känns det rimligt att tro att det är hur du går som är problemet. Är man släpfot sliter man naturligtvis mer på sulorna, men tänker att det borde du ju vara medveten om att du är isf? Andra varianter jag vet kan orsaka extra slitage som inte lika självklart märks är att man har en vridning i steget som gör att man så att säga vrider skon lite i varje steg. Det är något som nöter extra då sulan liksom gnuggas mot asfalten. Men om det är något sådant, eller annan typ av stegfel, är svårt att säga så här på distans.
Sen är ju rent krasst det bästa sättet att inte behöva byta sulor ofta att bygga en stor skogarderob, då tiden på varje sko fördelas ut. Men det kostar så klart tyvärr en del.