2013-12-06, 17:21
Medlem
kebabsvarvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau

Vad göra?
Jag har inget bra svar men jag varit sugen på att köpa Burgol ledersohlenoel dock har inte tagit mig in till huvudstaden än. Det var väl någon (Kopparstaden?) som gav den ett försök men jag vet inte hur resultatet löd.
Citera
2013-12-06, 17:32
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabsvarv
Jag har inget bra svar men jag varit sugen på att köpa Burgol ledersohlenoel dock har inte tagit mig in till huvudstaden än. Det var väl någon (Kopparstaden?) som gav den ett försök men jag vet inte hur resultatet löd.

Jo, produkten känner jag till men jag tror inte att det är (hela) lösningen på mitt problem. Jag är genuint nyfiken på vad felet egentligen kan vara.
Citera
2013-12-06, 18:08
Medlem
KSOEskribents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Nu ska jag inte föregå il Maestro på området men det låter som att du har för mycket kräm, och att du också lägger på för mycket på den gamla krämen.

Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Som nämnts ovan, det låter definitivt som att du tar för mycket kräm. Orden "vräker på" ska aldrig kunna användas i dessa sammanhang. Här en guide till hur jag gör (nu är layouten på sidan lite sisådär då jag precis flyttat bloggen, så bildtexter flyter ihop med brödtexten och så, ha överseende): http://www.shoegazing.se/2013/01/21/...pletta-guiden/

Stort tack för båda era bidrag. Jag har läst artikeln författad av AlisterG och jag noterar att jag behöver tänka om på en rad punkter i mina skovårdsåtgärder.

Citat:
Ursprungligen postat av Himmelsblau
ag märkte nyss att sulan på den ena av mina Markowski, vilka jag halvsulade om förra hösten (!!!!!!!), har det gått ett litet hål på. De halvsulade jag dessutom med en extra stark sula, enligt skomakarens utsago. Och förra veckan gick det hål i min ena Tricker'ssko, vilka jag bara har haft sen i mars, skorna hade dock en ägare sedan innan men det var inte många månader.
Mina JC Imperial double monks sprack efter knappt ett år i båda suljävlarna. Ekbarksgarvad sula och fiddle waist och fan och hans moster my ass.

Du har mina sympatier. Vilken livslängd kan man kräva av de sulorna du räknar upp?? Är det värt att försöka reklamera tidigare utförda omsulningar hos skomakare?
Senast redigerad av KSOEskribent 2013-12-06 kl. 18:23.
Citera
2013-12-06, 18:58
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Nu är måttet rågat. Jag märkte nyss att sulan på den ena av mina Markowski, vilka jag halvsulade om förra hösten (!!!!!!!), har det gått ett litet hål på. De halvsulade jag dessutom med en extra stark sula, enligt skomakarens utsago. Och förra veckan gick det hål i min ena Tricker'ssko, vilka jag bara har haft sen i mars, skorna hade dock en ägare sedan innan men det var inte många månader.
Mina JC Imperial double monks sprack efter knappt ett år i båda suljävlarna. Ekbarksgarvad sula och fiddle waist och fan och hans moster my ass.

Vad gör jag för fel? Jag är förbannat trött på att i tid och otid behöva gå till skomakaren och sula om dessa fanstyg. För det är ju ingen billig historia direkt. Det är helt okej att gå dit var tredje-fjärde år, men varje år?! Och då bor jag dessutom i Stockholm, rör mig nästan enbart på platt ogrusad trottoar och tycker att jag har bra rotation mellan skorna. Undviker förstås i det längsta att gå med dem när det är blött ute, men hur tusan ska man göra för att alltid behöva ta hänsyn till det? Jag har annat att tänka på. Går jag konstigt? Är jag kanske lytt men ingen bemödar sig att påpeka?

Ni kanske förstår mina tidigare inlägg om att jag är intresserad av en elegant oxfordsko eller känga med enkel dainite eller annat man kan slita på, för det här går mig på nerverna.

Vad göra?

Vet inte vad du ska göra eftersom jag har den omvända erfarenheten. Tycker inte sulorna slits alls trots att jag inte bryr mig nämvärt om var jag går eller om underlaget. Har ett par Carmina mockakängor som är nästan två år och som fått utstå en hel den och sulan är inte ens sliten så att ritsnedläggningen syns.

Citat:
Ursprungligen postat av kebabsvarv

Bra minne Jag penslade på den på ett par skor och jag tycker det känns som att sulan blev hårdare på ytan efter några användningar. Det känns som att de inte suger upp vatten lika lätt och att det inte blir lika stora märken om man går på grus. På det hela är jag positiv även om det är svårt att märka hur mkt saker ändras. Till våren ska jag behandla endast en sko i ett par mest på skoj.
Citera
2013-12-06, 19:03
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Nu är måttet rågat. Jag märkte nyss att sulan på den ena av mina Markowski, vilka jag halvsulade om förra hösten (!!!!!!!), har det gått ett litet hål på. De halvsulade jag dessutom med en extra stark sula, enligt skomakarens utsago. Och förra veckan gick det hål i min ena Tricker'ssko, vilka jag bara har haft sen i mars, skorna hade dock en ägare sedan innan men det var inte många månader.

Vad gör jag för fel? Jag är förbannat trött på att i tid och otid behöva gå till skomakaren och sula om dessa fanstyg. För det är ju ingen billig historia direkt. Det är helt okej att gå dit var tredje-fjärde år, men varje år?! Och då bor jag dessutom i Stockholm, rör mig nästan enbart på platt ogrusad trottoar och tycker att jag har bra rotation mellan skorna. Undviker förstås i det längsta att gå med dem när det är blött ute, men hur tusan ska man göra för att alltid behöva ta hänsyn till det? Jag har annat att tänka på. Går jag konstigt? Är jag kanske lytt men ingen bemödar sig att påpeka?

Ni kanske förstår mina tidigare inlägg om att jag är intresserad av en elegant oxfordsko eller känga med enkel dainite eller annat man kan slita på, för det här går mig på nerverna.

Vad göra?

Inte så kul, förstår att du blir irriterad. Iom att du har onormalt stort slitage på så många olika skor är det med allra största sannolikhet, med all respekt, du som är problemet. Vilket du ju själv verkar ha förstått. Då jag inte tror att du missköter dina skor, känns det rimligt att tro att det är hur du går som är problemet. Är man släpfot sliter man naturligtvis mer på sulorna, men tänker att det borde du ju vara medveten om att du är isf? Andra varianter jag vet kan orsaka extra slitage som inte lika självklart märks är att man har en vridning i steget som gör att man så att säga vrider skon lite i varje steg. Det är något som nöter extra då sulan liksom gnuggas mot asfalten. Men om det är något sådant, eller annan typ av stegfel, är svårt att säga så här på distans.

Sen är ju rent krasst det bästa sättet att inte behöva byta sulor ofta att bygga en stor skogarderob, då tiden på varje sko fördelas ut. Men det kostar så klart tyvärr en del.
Senast redigerad av AlisterG 2013-12-06 kl. 19:09.
Citera
2013-12-06, 19:05
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Vet inte vad du ska göra eftersom jag har den omvända erfarenheten. Tycker inte sulorna slits alls trots att jag inte bryr mig nämvärt om var jag går eller om underlaget. Har ett par Carmina mockakängor som är nästan två år och som fått utstå en hel den och sulan är inte ens sliten så att ritsnedläggningen syns.

Bra minne Jag penslade på den på ett par skor och jag tycker det känns som att sulan blev hårdare på ytan efter några användningar. Det känns som att de inte suger upp vatten lika lätt och att det inte blir lika stora märken om man går på grus. På det hela är jag positiv även om det är svårt att märka hur mkt saker ändras. Till våren ska jag behandla endast en sko i ett par mest på skoj.

Bra experiment, ser fram emot att höra resultatet! Har en flaska hemma, men inte orkat ta tag i att behandla några skor än. Blir väl framåt våren, nu kommer de lädersulade skorna ändå bara gå inomhus på kontoret.
Citera
2013-12-06, 19:18
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden

Jag smorde in alla mina skor med sulolja ikväll. Nu använder man kanske inte de lädersulade pjucksen på ett tag men det skall bli kul att se om det märks någon skillnad.
Citera
2013-12-06, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Sen är ju rent krasst det bästa sättet att inte behöva byta sulor ofta att bygga en stor skogarderob, då tiden på varje sko fördelas ut. Men det kostar så klart tyvärr en del.

Antalet omsulningar kan ses som en linjär funktion beroende av antalet användningstillfällen, förutsatt att man inte missköter skorna. Så att skaffa fler skor löser inte problemet. Det blir lika många omsulningar, bara det att man sprider ut dessa på fler skor och över ett större tidsspann.

Säg, har du endast en sko (om vi bortser från att att skor behöver vila) behöver du kanske sula om denna varje säsong. Har du 3 par skor behöver du sula om varje sko var tredje säsong, vilket blir lika många omsulningar/år.
Citera
2013-12-06, 21:53
Medlem
TheLaughingMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ummagumma
Antalet omsulningar kan ses som en linjär funktion beroende av antalet användningstillfällen, förutsatt att man inte missköter skorna. Så att skaffa fler skor löser inte problemet. Det blir lika många omsulningar, bara det att man sprider ut dessa på fler skor och över ett större tidsspann.

Säg, har du endast en sko (om vi bortser från att att skor behöver vila) behöver du kanske sula om denna varje säsong. Har du 3 par skor behöver du sula om varje sko var tredje säsong, vilket blir lika många omsulningar/år.

Underbart med lite matte! Jag vill nog ändå lägga in en liten brasklapp, så tillvida att funktionen endast är linjär när du vilar mellan användningstillfällena länge nog för att lädersulan ska hinna torka. Men eftersom skorna enligt uppgift roterades rikligt så har Ummagumma rätt i att strö fler skor på problemet inte löser det.

Jag lutar åt vår Mäster Shoegazing: det är nåt med steget, är jag rädd.
Citera
2013-12-06, 22:56
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:

Ja ja, jävla matematiker Det känns i alla fall som att man behöver sula om skorna mindre ofta. Känslan är allt som räknas.
Citera
2013-12-06, 23:07
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:

Någon har glömt att diskontera omsulningarna.. Det faktum att du sprider ut sulningarna gör dem billigare.
Citera
2013-12-06, 23:25
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av TheLaughingMan
Underbart med lite matte! Jag vill nog ändå lägga in en liten brasklapp, så tillvida att funktionen endast är linjär när du vilar mellan användningstillfällena länge nog för att lädersulan ska hinna torka. Men eftersom skorna enligt uppgift roterades rikligt så har Ummagumma rätt i att strö fler skor på problemet inte löser det.

Jag lutar åt vår Mäster Shoegazing: det är nåt med steget, är jag rädd.

Ska vi vara riktigt petiga så är väl funktionen inte linjär utan kan snarare beskrivas som en golvfunktion, http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c0/Floor%28x%29.png, där y betecknar antalet omsulningar och x antalet säsonger

Och detta gäller då som sagt endast då du kommit upp i ett visst antal skor som gör att alla skor får vila tillräckligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in