Citat:
Ursprungligen postat av
Tinuviel
Vårdpersonalen röstar i hög grad med fötterna. Den "brist" vi ser idag handlar i hög grad om en "flykt". Med andra ord samma utveckling vi sett inom polisen de senaste åren - som svar på en hög belastning kombinerad med en tondöv ledning utan kompetens att leda säger många upp sig.
Jag befarar att tondövheten nu även inkluderar sjukvårdens högsta ledning för hur Strandhäll ska få tid med den här sektorn mellan sitt arbete för friskvård/idrottsrörelsen samtidigt som hon jonglerar föräldraförsäkring och pensionssystemet övergår mitt förstånd. ...
Hur ska sjukvården hantera den politik som nu sannolikt leder till att runt 70 000 människor kommer att uppehålla sig här illegalt? Hur ska sjukvården hantera att vaccinera de hundratusentals anhöriga (med barn) som förutspås korsa gränsen de närmaste åren - detta i en tid då vaccinlagren redan börjar tömmas? ...
Det blir ett förlorat år.
Instämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tinuviel
I den kliniska vardagen slåss personalen för patienterna varje dag.
Ja, givetvis är det så i den kliniska vardagen. Hur skulle det kunna vara på något annat sätt?
Men, det är (som jag skrev) slående, att det inte finns t.ex. något onkologi-uppror.
Vårdens olika personalkategorier verkar idag inte (i någon större utsträckning) se sig, som några som (bör) slåss för patienterna genom kampanjer - med undantag för somlig vårdpersonals engagemang för att gratis sjukvård (på svenska skattebetalares bekostnad) ska ges till dem, som väljer att uppehålla sig illegalt i landet
Citat:
Ursprungligen postat av
Tinuviel
I det du beskriver avseende engagemanget för vård av illegala är det i del en effekt av att den gruppen har etablissemangets välsignelse och därför syns mer.
Du skriver, att betr. "engagemanget för vård av illegala är det i del en effekt av att den gruppen har etablissemangets välsignelse och därför syns mer".
Men det är väl inte hela sanningen? (Du skriver "i del en effekt", antar att det ska utläsas delvis en effekt.) Var är t.ex. onkologi-upproret? Om du läser Jerzy Einhorns bok: "Det är människor det handlar", så ser du, att han (redan i slutet av 90-talet) noterade hur lite väsen sjukvårdspersonal gör av försämringar och hur valhänta (alt. halvhjärtade?) deras protester är.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tinuviel
Det är upp till den politiska ledningen att se till att människor som inte har rätt att befinna sig i landet åker ut. Nu sänder regeringen och enskilda kommuner/landsting motsatt signal såväl till de som uppehåller sig här illegalt som de som har att hantera det hela på landets akutmottagningar och vårdcentraler.
Ja, det är upp till "den politiska ledningen att se till att människor som inte har rätt att befinna sig i landet åker ut". MEN, när det inte görs, så har varje enskild individ - såväl privat som i sin yrkesverksamhet - ett ansvar för hantera den otillfredsställande situationen.
Jag antar (rätta mig om jag har fel), att lika väl som du inser, att en kvinna inte nattetid bör gå ensam och lätt berusad i t.ex. Kairo, så inser du, att detta idag tyvärr inte heller längre är möjligt på många platser i Sverige. En kvinna som handlar så och blir utsatt för ett övergrepp, kan inte bortförklara sitt eget lättsinniga agerande med, att det är upp till "den politiska ledningen att se till att människor som inte har rätt att befinna sig i landet åker ut" (eller att det är upp till den politiska ledningen att se till, att orningsmakten har nödvändiga resurser för att hålla prospektiva våldsbrottslingar på mattan).
Att det finns ett *politiskt* ansvar (vare sig det tas eller inte tas) fritar inte den enskilde från ansvaret för hur denne hanterar det egna ansvaret i den omedelbara situationen.