2017-07-28, 19:29
Medlem
Tuli Kupferbergs avatar
Ett av världens minsta länder med ett av världens högsta antal.
Ministrar är mest en symbol egentligen. De har inget vidare ansvar (eller kunskap) egentligen, endast ett symbolist ansvar där de bollas runt för att blidka allmänheten vid lite värre överträdelser. Det interna ansvaret handlar om att de sa göra som partiet önskar.

Om det nu var en så viktig post förstår ni väl att det inte kunde sitta en idiot som endast läst 1 år på komvux som minister. Eller värre, en svetsare som statsminister...
Citera
2017-07-28, 20:10
Medlem
sonicguides avatar
Världens största humortråd det här. Knappt en enda som kommer med ett vettigt inlägg om vilken kompetens hon saknar och knappt en enda som vet vad en ministers huvudsakliga arbetsuppgifter är. Det enda man får fram av tråden är att det i alla fall inte verkar vimla av ministerämnen i SD...
Citera
2017-07-28, 20:15
Medlem
Geniun svensk dam , kanske en kandidat för en ersättare av kamrat Löfven ? En snygg blond på rätt sidan av den politiska spektrumet, (kontra Bush-Thor menar jag) Men i de bilderna från presskonferens igår hon ser ut som en rådjur fråmför en V70 .....men vi ger henne en chans, eller hur ?.
Citera
2017-07-28, 21:51
Medlem
lemonzhellos avatar
Det bär mig nästan emot att säga, men jag tror faktiskt att hon kommer att kunna åstadkomma ett och annat vettigt, trots att jag helt och hållet instämmer i de analyser av hennes personlighet som presenterats i tråden. Och dessutom inte tål henne. Något här och något där, det är så saker oftast blir gjorda i politiken. Allt hänger på habila statssekreterare och politiskt sakkunniga, så jag oroar mig inte över bredden på hennes arbetsuppgifter. En del vettigt har hon och hennes team ju redan åstadkommit.

Däremot är det ju helt klart att hon blir mer sårbar för missförhållanden någonstans inom hennes olika fögderier. Så omdömeslös? Kanske. Men inte värre än vanligt.
Senast redigerad av lemonzhello 2017-07-28 kl. 21:53.
Citera
2017-07-28, 22:26
Medlem
VitMan40Pluss avatar
De flesta verkar inte förstå hur samhället fungerar, ty en minister är inte det minsta operativ. Regeringen med sina ministrar styr myndigheterna med regeringsbrev som en gång om året skickas till de olika myndigheterna. Det är bara riktlinjer och kan innehålla vaga saker som "bli bättre på att informera icke-svensk talande/äldre utan internet" eller "HBTQ genomlyst myndighetens arbete". Inget som påverkar något på riktigt. Sen finns det en styrelse för myndigheten som motsvara en bolagsstyrelse och en GD som motsvara en VD i ett bolag.
En minister motsvarar en majoritetsägare i ett AB. Man kan äga aktier i många bolag.

En ministers främsta uppgift är att partiet ska vinna nästa val, genom att driva frågor och förändringar som får partiet att framstå i bättre dager. Det är sällan det som på ett effektivt och billigt sätt skulle förbättra Sverige på effektivast sätt. Utan helst något ned en bra slogan och väsenskilt från konkurrenternas förslag.
Citera
2017-07-28, 22:55
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Då måste jag nog påstå att det i så fall är Löfven som har det sämsta omdömet, han är ändå chef! Och när chefen kallar så gör nog de allra flesta som denne vill. Även jag själv...
Delvis delar jag din åsikt.

Löfven har visat en påfallande nonchalans inför sjukvårdsfrågorna - först genom att ge området till den oerfarne Gabriel Wikström och nu genom att helt enkelt infoga ett komplext och problemfyllt område under Strandhäll. Visst. Det kan vara så att det i en situation där regeringsombildningen framtvingades inte visade sig vara så lätt att hitta en ersättare till Wikström - vilket gjorde att Strandhäll fick ett "erbjudande" hon inte kunde säga nej till..

MEN jag tycker att även Strandhäll har ett ansvar, om inte annat inför väljarna. Det här är ett område som är för stort - hon kommer inte att kunna göra ett bra jobb.

Sannolikt kommer hon avseende sjukvårdsfrågorna trampa vatten fram till valet - och de problem vi står inför kommer att växa under tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Världens största humortråd det här. Knappt en enda som kommer med ett vettigt inlägg om vilken kompetens hon saknar och knappt en enda som vet vad en ministers huvudsakliga arbetsuppgifter är. Det enda man får fram av tråden är att det i alla fall inte verkar vimla av ministerämnen i SD...
Jag utesluter inte att hon har kompetens för ett eller flera av dessa områden - det jag ifrågasätter är Stefan Löfvens val att lägga alla dessa områden under en enda gigantisk portfölj samt Annika Strandhälls omdöme i att acceptera uppdraget.

SD-trams är bara tröttsamt - upplys oss om du nu vet så mycket bättre än samtliga skribenter i tråden.
Senast redigerad av Tinuviel 2017-07-28 kl. 23:06.
Citera
2017-07-28, 23:39
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Kritiken utgår främst inte från Strandhälls eventuella meriter utan från att hon accepterat en uppgift som är för omfattande för en person att hantera.

Hon får ett nytt område i sjukvården, ett område där problemen är många och rätt så komplexa. I nuläget växer köerna, förlossningsvården brister och inom många områden har vi en aktiv personalflykt. En minister bör ha kontakt med de landsting som driver sjukvård, med SKL, läkarförbundet, kommunal etc. Med patientorganisationerna. Området ÄR stort och har tidigare krävt en egen minister (som även tog hand om folkhälsan - något Strandhäll nu OCKSÅ tar).

Utöver detta så har hon som sagt sjukförsäkringssystemet, föräldraförsäkringen och pensionssystemet.

Det är inte RIMLIGT att lägga alla dessa områden på en person om man på något sätt prioriterar att dessa ska skötas på ett bra sätt.

Däri kan kritiken delas lika, dels mot Stefan Löfven som givit henne uppgiften men även mot Annika Strandhäll som inte haft omdöme nog att säga att hon inte kan ta sig an allt detta och samtidigt ha förutsättningar att leverera det väljarna förväntar sig.

Johan Ingerö: "Att ansvara för sjukvården är inget deltidsarbete – nu kommer resultaten bli därefter"

Du kommer inte orka uppgiften, Strandhäll
Citera
2017-07-28, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Strandhäll postade en triumferande tweet innan pressträffen. "Missa inte, missa inte" och hon var uppspelt nästan fnissande under pressträffen.
Detta pekar helt klart på psykopatiska drag. Hon kämpade med att hålla tillbaka den bubblande uppspeltheten. Hon tycks varken vara kapabel att känna den allvarliga situation som Sverige kastats in i som lett till att hennes kollegor kastats ut och lämnat den lucka hon skall fylla.
Hon nickade med när Löfvén talade på ett helt mekaniskt, maniskt sätt. Hon ville visa att hon var till lags. Hon lyssnade knappt.
Jämför med Morgan Johansson som jag förvisso inte heller gillar men han visade att han förstod situationen och hade en ödmjuk hållning.

Hon verkar fullständigt inakapabel att känna in stämningar och strömningar. Jag är helt övertygad om att hon scorar högt på psykopatskalan. Hon har twittrat att svensk vård är i världsklass när folk dör som flugor i cancer-köerna och folk får föda i snödrivor eller i Finland.

Tänkte också på detta då jag såg presskonferensen. Faktum är att när presskonferensen började så tittade jag enbart på henne och hennes kroppsspråk, anledningen är att hon ofta har konstiga saker för sig. Har bla sett ett antal klipp ifrån riksdagen där hon sitter och himlar med ögonen och skakar på huvudet i bakgrunden under andras replikskiften vilket enligt mig är både omoget och respektlöst. Så för att svara på TS fråga, JA hon är omdömeslös!
Citera
2017-07-28, 23:51
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Johan Ingerö: "Att ansvara för sjukvården är inget deltidsarbete – nu kommer resultaten bli därefter"

Du kommer inte orka uppgiften, Strandhäll
Nej, exakt. Instämmer.

Jag undrar hur det kommer sig att regeringen betraktar sjukvården som ett område man kan hantera med vänsterhanden?
Citera
2017-07-28, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Då måste jag nog påstå att det i så fall är Löfven som har det sämsta omdömet, han är ändå chef! Och när chefen kallar så gör nog de allra flesta som denne vill. Även jag själv...

Så, du lyder alltså order?
Citera
2017-07-29, 00:10
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Kan man ha så många ansvarsområden samtidigt så behöver man ju knappast ha så många ministrar. Kan man sköta alla dessa områden samtidigt så visar det ju bara på att man redan idag har alldeles för många ministrar som bara kostar massa pengar, utan att utföra något vettigt arbete.

Jösses, själva konstruktionen med ministrar som har ansvar över flera områden bryter ju mot den av Stefan Löfven hyllade "stuprörs-administration" som garanterar att det finns "vattentäta skott" mellan departementen! Hur ska Löfven kunna klara sig från misstroendevotum om informationen plötsligt börjar sippra fram?
Citera
2017-07-29, 00:23
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Bor Strandhäll för närvarande enbart i sin skärgårdsvilla med strandtomt eller har hon även kvar fackförbundet Visions lägenhet på Östermalm som hon likt Wallström "fick" genom att gå före i bostadskön?

http://www.expressen.se/nyheter/ministern-hyr-lagenhet-av-facket--ager-villa/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in