Citat:
Ursprungligen postat av
VitMan40Plus
De flesta verkar inte förstå hur samhället fungerar, ty en minister är inte det minsta operativ. Regeringen med sina ministrar styr myndigheterna med regeringsbrev som en gång om året skickas till de olika myndigheterna. Det är bara riktlinjer och kan innehålla vaga saker som "bli bättre på att informera icke-svensk talande/äldre utan internet" eller "HBTQ genomlyst myndighetens arbete". Inget som påverkar något på riktigt. Sen finns det en styrelse för myndigheten som motsvara en bolagsstyrelse och en GD som motsvara en VD i ett bolag.
En minister motsvarar en majoritetsägare i ett AB. Man kan äga aktier i många bolag.
En ministers främsta uppgift är att partiet ska vinna nästa val, genom att driva frågor och förändringar som får partiet att framstå i bättre dager. Det är sällan det som på ett effektivt och billigt sätt skulle förbättra Sverige på effektivast sätt. Utan helst något ned en bra slogan och väsenskilt från konkurrenternas förslag.
Ja, Annika Strandhäll sitter exempelvis inte och petar och går igenom i noggrant typ "folkhälsomyndighetens förslag om nya klassificering av substanser". Trots att hennes kråka sitter längst ner och hon har ansvaret om något skulle vars knas.
Sen att tjänstemanna ansvaret är avskaffat är ju en annan femma. Hade gärna sett Lars Danielsson och Laila Freivalds fått skaka galler någon månad efter tsunamin.
Sen att det fortfarande finns en del ministrar som brinner och gör allt för att ordna upp sitt ansvarsområde och agera skarpt vid kriser är hedersvärt.
Släng ut alla ministrar och kör en ansvarig per departement, eller varför inte ha kvar endast Stefan Löfven.
Verkar vara den linjen som det går mot.
Sen har nu vissa departement väldigt svävande ansvarsbeskrivningar och inom ganska breda ämnen Herr Kaphlans gamla post "Bostads-, IT- och stadsutvecklingsminister".
Nu gick jag OT som fan. Annika Strandhäll var det ja.
Typisk broiler, twittrar om avskaffandet av manlig rösträtt som jämnstäldhetsminister ingen speciellt egentligen. Om inget allvarligt sker så kommer det inte märkas att kärringen sitter på flertalet stolar.
Jag menar, min patientjournal ör exempelvis tillgänglig online och outsourcad till ett bolag som haft otaliga säkerhetsproblem. Vad kan gå fel liksom...