2017-07-29, 14:00
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FittJanne
Ditt inlägg var vettigt. Är du månne ett ministerämne?
Ja, för jag kommer inte att avslöja vad jag vet.....;-)
Citera
2017-07-29, 14:03
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
De flesta verkar inte förstå hur samhället fungerar, ty en minister är inte det minsta operativ. Regeringen med sina ministrar styr myndigheterna med regeringsbrev som en gång om året skickas till de olika myndigheterna. Det är bara riktlinjer och kan innehålla vaga saker som "bli bättre på att informera icke-svensk talande/äldre utan internet" eller "HBTQ genomlyst myndighetens arbete". Inget som påverkar något på riktigt. Sen finns det en styrelse för myndigheten som motsvara en bolagsstyrelse och en GD som motsvara en VD i ett bolag.
En minister motsvarar en majoritetsägare i ett AB. Man kan äga aktier i många bolag.

En ministers främsta uppgift är att partiet ska vinna nästa val, genom att driva frågor och förändringar som får partiet att framstå i bättre dager. Det är sällan det som på ett effektivt och billigt sätt skulle förbättra Sverige på effektivast sätt. Utan helst något ned en bra slogan och väsenskilt från konkurrenternas förslag.
Ja, Annika Strandhäll sitter exempelvis inte och petar och går igenom i noggrant typ "folkhälsomyndighetens förslag om nya klassificering av substanser". Trots att hennes kråka sitter längst ner och hon har ansvaret om något skulle vars knas.

Sen att tjänstemanna ansvaret är avskaffat är ju en annan femma. Hade gärna sett Lars Danielsson och Laila Freivalds fått skaka galler någon månad efter tsunamin.

Sen att det fortfarande finns en del ministrar som brinner och gör allt för att ordna upp sitt ansvarsområde och agera skarpt vid kriser är hedersvärt.

Släng ut alla ministrar och kör en ansvarig per departement, eller varför inte ha kvar endast Stefan Löfven.
Verkar vara den linjen som det går mot.

Sen har nu vissa departement väldigt svävande ansvarsbeskrivningar och inom ganska breda ämnen Herr Kaphlans gamla post "Bostads-, IT- och stadsutvecklingsminister".

Nu gick jag OT som fan. Annika Strandhäll var det ja.
Typisk broiler, twittrar om avskaffandet av manlig rösträtt som jämnstäldhetsminister ingen speciellt egentligen. Om inget allvarligt sker så kommer det inte märkas att kärringen sitter på flertalet stolar.

Jag menar, min patientjournal ör exempelvis tillgänglig online och outsourcad till ett bolag som haft otaliga säkerhetsproblem. Vad kan gå fel liksom...
Citera
2017-07-29, 16:24
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonaHelmsley
Jag tror inte att hon kommer tillföra eller göra någonting med de nya ansvarsområdena heller, precis som hon inte gjort något med de tidigare under sina 3,5 år vid makten, kanske beror det på att hon är en korkad blondin som bara är ansiktet utåt, typ som alla amerikanska spokemodels för olika produkter, för i själva verket har hon statsekreterare som skriver alla artiklar, tal, och som drar i trådarna. Tror och hoppas det kommer en stor skandal för även Strandhäll.
Fy vad hemskt, du VILL alltså att någon mer skit ska hända i Löfvens regering? Bryr du dig inte om Sverige?

För övrigt - kan inte någon visselblåsare säga att Löfven visste om allting? Han om någon behöver bytas ut.

Bara så alla vet, nej det här är inte "ingenting". Det är otroligt allvarligt!
Hade en spion sålt denna information hade rubrikerna varit väldigt annorlunda.
Det här är värsta skandalen!
Citera
2017-07-29, 18:15
Medlem
snwks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FittJanne
"It's the current year"-argument, modernistisk allomfattande relativisering och personangrepp. Vänsterspöke som skriver i affekt?

Jag blir inte emotionellt påverkad för att någon skrev någonting på twitter.
Jag är 90-talist. Jag har medgett att jag förstår poängen med att det klingar illa när en folkvald politiker skriver det. Men du vet. Twitter. Allvarligt?

Edit: Vill bara tillägga att jag är sjukt korkad, så att du inte tar mig på för stort allvar. Jag är uppvuxen i starten av internet och är därav härdad.. Antar jag.
Senast redigerad av snwk 2017-07-29 kl. 18:22.
Citera
2017-07-29, 18:35
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Där har du en poäng. Man kan tappa kontrollen och som du säger är man ytterst ansvarig. Då duger det inte komma säga som Anna Johansson "det hade jag ingen aning om".

Man kan också förklara sin undermåliga arbetsinsats med "jag var naiv", medge att man inte skött sitt arbete på många år, och därför betalar tillbaka lönen man felaktigt accepterat.
Citera
2017-07-29, 19:35
Medlem
Hon passar perfekt i den huvudlösa regeringen som är komisk att beskåda. SD kommer alldrig få majoritet så det enda som återstår är Annie Lööf, AKB & co. Sjukvården är på knäna med stor brist på läkare och sjuksköterskor, poliser i massflykt från yrket i tider när det behöver anställas många fler. Enjoy the show motherfuckers.
Citera
2017-07-30, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snwk
Jag blir inte emotionellt påverkad för att någon skrev någonting på twitter.
Jag är 90-talist. Jag har medgett att jag förstår poängen med att det klingar illa när en folkvald politiker skriver det. Men du vet. Twitter. Allvarligt?

Wow, vilket icke-argument.
Citera
2017-07-31, 01:59
Medlem
snwks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hicku
Wow, vilket icke-argument.

Håller med, låt mig utveckla: Jag tycker att det är en stor skillnad i att uttrycka det i till exempel ett debatt-inlägg kontra Twitter. Utifrån mitt smala perspektiv så undrar jag hur någon kan tag Twitter på allvar i överhuvud taget, speciellt till den grad att man blir emotionellt påverkad. Det är en plattform som innehåller max 140 karaktärer - även det ett icke-argument kanske, men så som jag ser det så bör vi allihopa förhoppningsvis kunna få lov att uttrycka oss fritt, vänner emellan, på en plattform som Twitter. Det är inte för alla en politisk plattform. Jag själv använder inte Twitter.
Citera
2017-07-31, 09:11
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Annika Strandhäll fick en utökad roll efter regeringsombildningen.

Hon blir ansvarig för sjukvården, vilket är ett stort område som är under hög belastning på grund av en rad faktorer. Ett område som borde vara nog i sig MEN Annika Strandhäll får också ansvar för sjuk- och föräldraförsäkringen.

Som om inte detta var nog blir hon även ansvarig för pensionssystemet.

Hur kan hon ta ansvar för alla dessa områden samtidigt? Det är områden som var och ett för sig behöver genomlysas och reformeras för att klara de belastningar som en åldrande befolkning i kombination med migrationens belastning utgör.

Detta ska vägas mot en arbetande befolkning som utifrån skattenivå inte bara förväntar sig basal service utan valuta för pengarna när de blir gamla och/eller sjuka.

Tror hon på fullt allvar att hon kan hantera detta? Om så är fallet är hon totalt omdömeslös. Om hon ser det omöjliga i sitt uppdrag visar hon en förakt för demokratin och väljarna genom att acceptera uppdraget.

I den här tråden diskuterar vi Annika Strandhäll, hennes nya ansvarsområden och hur hon hanterar dem framöver.

Tror hon kommer klara det utmärkt.
Är det för att hon är kvinna som du är orolig?

Med ditt resonemang kan man alltid hävda att alla som tar stora uppgifter oavsett om det är statsministerroller, lagkaptensroll för världens största fotbollslag, blir VD för stora mulinationella företag, fina uppdrag för FN som omdömeslösa. "Det är ju så stort ansvar"

Jag är glad att människor vågar.
Hon kommer klara det galant annars kommer hon nog säga till sin chef och då löser dom det.
Citera
2017-07-31, 10:43
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
De flesta verkar inte förstå hur samhället fungerar, ty en minister är inte det minsta operativ. Regeringen med sina ministrar styr myndigheterna med regeringsbrev som en gång om året skickas till de olika myndigheterna. Det är bara riktlinjer och kan innehålla vaga saker som "bli bättre på att informera icke-svensk talande/äldre utan internet" eller "HBTQ genomlyst myndighetens arbete". Inget som påverkar något på riktigt. Sen finns det en styrelse för myndigheten som motsvara en bolagsstyrelse och en GD som motsvara en VD i ett bolag.
En minister motsvarar en majoritetsägare i ett AB. Man kan äga aktier i många bolag.

En ministers främsta uppgift är att partiet ska vinna nästa val, genom att driva frågor och förändringar som får partiet att framstå i bättre dager. Det är sällan det som på ett effektivt och billigt sätt skulle förbättra Sverige på effektivast sätt. Utan helst något ned en bra slogan och väsenskilt från konkurrenternas förslag.
Regleringsbrev heter det och inte "Regeringsbrev". Och de kan vara ganska detaljerade och omfattande till sin natur, så visst styr ministern, om än indirekt. Dessutom är det ju ministern som ändå har det yttersta ansvaret om något inte fungera, det såg vi ju nu i och med Transportstyrelsen-skandalen. Så frågan är hur någon människa med någon form av själkritisk läggning kan ställa upp på att ansvara för något som man inte kan styra ordentligt?
Citera
2017-07-31, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snwk
Håller med, låt mig utveckla: Jag tycker att det är en stor skillnad i att uttrycka det i till exempel ett debatt-inlägg kontra Twitter. Utifrån mitt smala perspektiv så undrar jag hur någon kan tag Twitter på allvar i överhuvud taget, speciellt till den grad att man blir emotionellt påverkad. Det är en plattform som innehåller max 140 karaktärer - även det ett icke-argument kanske, men så som jag ser det så bör vi allihopa förhoppningsvis kunna få lov att uttrycka oss fritt, vänner emellan, på en plattform som Twitter. Det är inte för alla en politisk plattform. Jag själv använder inte Twitter.

Offentliga personer är aldrig privatpersoner i sociala medier, det måste du väl ändå förstå? Det är att betrakta som ett massmedium. Du har ju rätt skön inställning men tyvärr lite sämre verklighetsförankring. Jag har svårt att förstå det relevanta i hur icke "emotionellt påverkade" du blir, då det är helt ointressant. Om man förstår att en minister aldrig kommer kunna twittra som privatperson.

Visst ska alla få uttrycka sig fritt, men som redan ifrågasatt feminist kanske man inte ska "skoja" om att dra in rösträtten för män. Vem kunde ana att det skulle landa fel?
Citera
2017-07-31, 19:33
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Regleringsbrev heter det och inte "Regeringsbrev". Och de kan vara ganska detaljerade och omfattande till sin natur, så visst styr ministern, om än indirekt. Dessutom är det ju ministern som ändå har det yttersta ansvaret om något inte fungera, det såg vi ju nu i och med Transportstyrelsen-skandalen. Så frågan är hur någon människa med någon form av själkritisk läggning kan ställa upp på att ansvara för något som man inte kan styra ordentligt?
Det stod säkerligen ingenting om att databaser skulle outsourcas eller att Säpo skulle rådfrågas. Det är bara riktlinjer, annars blir det bara det som man vill undvika: ministerstyre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in