2016-12-17, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det är klart att det går. Du har varit reggad sedan 2013 och jag ser ingenstans att du fått mandat att företräda hela FBs uppfattning från admin, moderatorer och nedåt.

Rätta mig om jag har fel.

Jag har via PM diskuterat så många gånger, och med så många moderatorer, att jag inser att inte ens alla moderatorer förstår vad OT innebär.

Det är självklart fullt möjligt att förbättra förståelsen för begreppen OT och OnT. Vi har på FB samlat landets skarpaste hjärnor och vi kan givetvis göra betydligt mer än vad som har gjorts hittills.

Avsikten med att jobba med begreppen OT och OnT är inte att skapa rakbladsvassa gränser som helt utesluter användningen av sunt förnuft. Dock är jag övertygad om att många medlemmar inte är helt på banan när det gäller hur begreppen används. Många medlemmar förstår inte varför deras inlägg raderas och varför dom till slut får en varning.

Vi kan gnälla hur mycket som helst på korkade medlemmar som inte greppar reglerna. Det förbättrar inget. För mig är det självklart att man istället försöker förbättra för medlemmarna där så är möjligt. Dessutom är det kontraproduktivt att strunta i att förbättra kunskapen hos medlemmarna. Förbättrar man kunskapen och förståelsen hos medlemmarna så blir det sannolikt så att antalet OT-inlägg kommer att minska vilket minskar trycket på moderatorerna.

Frågan har diskuterats så länge jag varit medlem...och sannolikt innan dess. Problemet är att en del av dom nyttiga tankegångar som framförts av både medlemmar och moderatorer i den här forumdelen "försvinner" med tiden. Varför? Därför att tankegångarna inte tillåts resultera i någon form av begreppskoncept för OnT och OT och placeras bland reglerna.

Nya medlemmar tar alltså inte del av tidigare diskussioner av den anledningen att man vet inte att diskussionerna förts.

Med andra ord så har jag återigen kommit med ett förslag som gynnar FB i dess helhet och moderatorerna speciellt.
FB kan ju inte hitta på en egen definition av Off Topic.
Topic betyder ämne, tema eller ett mönster med olika "variationer". Eller hur? Och vad betyder tråd? I sammanhanget betyder det tema som utvecklas till en diskussion där variationen synliggörs. Men OT är egentligen inte att snacka om bilar när Topic är ett flygplans transporter. För Topic innefattar två Topic dels flygplan och dels transporter. Det är inte OT att säga att bilar är lönsammare lösning för att göra y.
Du kan tom säga att åsnor är lönsammare för transporten. Själva transporten innefattar ju också ekonomiska faktorer.

Så topics gränser sätts i formuleringen och "normala" människor ser olika aspekterna av en fråga och vill diskutera.

Ett annat exempel;
"Kan invandrare använda köksredskap?"
Vad är topic?
Ja tema, sträcker sig allt från hur köken ser ut i deras hemländer till riskanalyser och utbildning och skillnaden mellan eld, gas och el.
Användare ser olika saker i temat.
Men moderatorns perspektiv gäller.. Hur kan vi veta något om hans/hennes perspektiv på saken?

En lösning kan ju vara att moderatorn skriver lite om sitt perspektiv i form av stödord eller liknande direkt efter TS. Det är annats omöjligt att veta..
Senast redigerad av IR5 2016-12-17 kl. 14:03.
Citera
2017-07-29, 00:50
Medlem
nerdnerds avatar
Har haft en mysig grillkväll med bekanta och upptäckte för sent den här intressanta tråden:

(FB) Hur mycket får en användare förstöra diskussioner?

Undrade nämligen ofta själv samma sak när jag var aktiv i just det relevanta underforumet.

Så här uppfattar jag situationen i just detta fall:

Den här användaren har stöd från admins och från en ny aktiv mod. Det är admins sajt (eller iaf talar admin för ägaren). Det är bara att gilla läget. För min del betyder det bara:

I am out.
Citera
2017-07-29, 10:55
Medlem
Referens: (FB) Hur mycket får en användare förstöra diskussioner?
Rak fråga: varför anses inte bogomil göra sig skyldig till kfk?

Att medvetet förstöra trådar borde vara emot reglerna, oavsett om varje enskilt inlägg är enligt regelverket?
Det är väl uppsåtet som är det väsentliga?

Eller är det okej att medvetet förstöra forumet, bara man håller sig inom regelverket?

Även tråden om bukfetma och dennes eviga "hej basalorum" har relevans. Det blev nämligen förbjudet.
Citera
2017-07-29, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Har haft en mysig grillkväll med bekanta och upptäckte för sent den här intressanta tråden:

(FB) Hur mycket får en användare förstöra diskussioner?

Undrade nämligen ofta själv samma sak när jag var aktiv i just det relevanta underforumet.

Så här uppfattar jag situationen i just detta fall:

Den här användaren har stöd från admins och från en ny aktiv mod. Det är admins sajt (eller iaf talar admin för ägaren). Det är bara att gilla läget. För min del betyder det bara:

I am out.
Du menar att bogomil särbehandlas och att KFK inte heller honom?
Citera
2017-07-29, 11:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Frågan är hur man kommer tillrätta med den ökande shill-aktiviteten i vissa trådar. Senast i tråden om transportstyrelsen.

Den verksamheten bedrivs på flera plan. Man har någon som bara är otrevlig & försöker provocera fram motangrepp. Man har någon som tjatar om något meningslöst sidospår i all evighet utan att vara otrevlig eller aggressiv. Allt för att dels driva tråden OffTopic men även för att fylla tråden med ovidkommande inlägg så att de eventuellt viktiga inläggen drunknar.

Detta är något som ökar i omfattning & frågan är om det behövs nya regler eller hårdare moderering i dessa fallen?

Är detta något som diskuteras bland moderatorer & admins?
Citera
2017-07-29, 14:06
Medlem
najass avatar
Trådar (och rubriker) sammanslagna

/mod
Citera
2017-07-29, 14:08
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Frågan är hur man kommer tillrätta med den ökande shill-aktiviteten i vissa trådar. Senast i tråden om transportstyrelsen.

Den verksamheten bedrivs på flera plan. Man har någon som bara är otrevlig & försöker provocera fram motangrepp. Man har någon som tjatar om något meningslöst sidospår i all evighet utan att vara otrevlig eller aggressiv. Allt för att dels driva tråden OffTopic men även för att fylla tråden med ovidkommande inlägg så att de eventuellt viktiga inläggen drunknar.

Detta är något som ökar i omfattning & frågan är om det behövs nya regler eller hårdare moderering i dessa fallen?

Det är ju rätt svårt att särskilja shills. Dessutom är det ju inte förbjudet per se att gå samman ett gäng och föra fram synpunkter/åsikter. Svårt som tusan att kontrollera på ett anonymt forum dessutom.

EDIT: det är dock inte inom ämnet för denna tråden. Ta det i rätt: (FB) Är det tillåtet att använda FB som betald PR kanal.
Senast redigerad av najas 2017-07-29 kl. 14:20.
Citera
2017-08-02, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus

Det är mycket märkligt fall det där med användaren Bogomil. Denne användare skriver 98% av sina inlägg om allt annat än sakfrågorna. Oftast angriper han motståndaren med "logik", något som denne inte förstår sig på.

Min uppfattning är att FB har liknande användare till för att störa diskussionerna.
Citera
2017-08-02, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Det är mycket märkligt fall det där med användaren Bogomil. Denne användare skriver 98% av sina inlägg om allt annat än sakfrågorna. Oftast angriper han motståndaren med "logik", något som denne inte förstår sig på.

Min uppfattning är att FB har liknande användare till för att störa diskussionerna.
Jo precis, lejonparten av hans inlägg är enbart retoriska krumbukter, termdefinitioner och självhävdelse.

I ett forum som Språk hade hans inlägg säkert haft relevans, men det förstör som sagt diskussionerna på alla andra ställen.

Dett finns noll intresse för sakfrågan, precis som du nämner, utan allt verkar handla om att bemästra andra i tråden. Otroligt tråkigt och med alla sina 50k+ inlägg, som ofta består av oneliners, så är det precis tvärtemot KFK-principen.

Varför ingenting görs är ju en intressant fråga, varför ser man mellan fingrarna på detta uppenbart diskussionsförstörande beteende?

Att luta sig mot argument som "alla har rätt att uttrycka sig hur de vill enligt regelverket" blir ju larviga, då det (precis som i fallet med "hej basalorum") är diskussionerna som blir lidande av en medlems medvetna beteende.

Att personen skulle vara uppmuntrad av admins är ju rätt långsökt dock, hur tänkte du där, vad skulle forumet tjäna på det?
Citera
2017-08-02, 16:42
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus

Citat:
Ursprungligen postat av IR5

Först och främst vill jag bestämt försvara rätten att vara skeptisk, överallt egentligen och naturligtvis även på Flashback, och mot all sorts vetenskapliga, ovetenskapliga, politiska, och religiösa idéer, et cetera.

Men det är ju inte det som är problemet här. Man ska kunna göra det med argument. Man ska kunna förklara vad man menar själv. Istället får vi en massa rent kvasiintellektuella oneliners.

B är dock inte den enda. Det finns efterföljare. Ta t ex K som jag klagade på med ett exempel HÄR (följ länken i länken): (FB) Förslag: underforum Religion : Polemik.

Döm om min förvåning när just K sedan blev mod och just i DET forumet. Det är därför som jag tror att admins *gillar* den där stilen. Och därmed finns det ju liksom inget alls att göra. Det är deras sajt. De har all rätt att göra med den precis som de vill.

Sen tog det inte lång tid innan jag förstod på ett rätt så konkret plan att jag borde hålla mig därifrån.
Citera
2017-08-02, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Först och främst vill jag bestämt försvara rätten att vara skeptisk, överallt egentligen och naturligtvis även på Flashback, och mot all sorts vetenskapliga, ovetenskapliga, politiska, och religiösa idéer, et cetera.

Men det är ju inte det som är problemet här. Man ska kunna göra det med argument. Man ska kunna förklara vad man menar själv. Istället får vi en massa rent kvasiintellektuella oneliners.

B är dock inte den enda. Det finns efterföljare. Ta t ex K som jag klagade på med ett exempel HÄR (följ länken i länken): (FB) Förslag: underforum Religion : Polemik.

Döm om min förvåning när just K sedan blev mod och just i DET forumet. Det är därför som jag tror att admins *gillar* den där stilen. Och därmed finns det ju liksom inget alls att göra. Det är deras sajt. De har all rätt att göra med den precis som de vill.

Sen tog det inte lång tid innan jag förstod på ett rätt så konkret plan att jag borde hålla mig därifrån.
Det handlar ju inte om skepsis emot religion, gud eller liknande, även om jag fattar varför du tar upp det. Det blir lätt att man drar till med klassikern "jag ifrågasätter bara". Detta handlar ju inte direkt vem som har rätt, såsom de hör typerna verkar tro.

Ungefär som att gå in i varenda tråd i AB&k och säga "det är invandrare". Sen när folk tröttnar på ens oneliners, så drar man till med "folk klarar inte av att jag har rätt och dom har fel".

Nej, det handlar om folk som förstör diskussionerna helt enkelt.
Och det medvetet.

Om det nu handlar om att moderatorerna gillar denna stilen, och även själva håller på så, då faller ju hela konceptet med diskussionsforumet bort.

Men någonstans vill jag tro att Flashback vill främja ett gynnsamt diskussionsklimat för alla, snarare än retoriskt krypskytte för ett fåtal.

I princip hela situationen går att jämföra med "hej basalorum".
Och i det fallet så var ledningen väldigt tydlig.
Det ska inte spela någon roll på vilket sätt man gör det, folk ska inte sabba diskussionen, oavsett om de håller sig inom regelverket eller inte.

Om man nu väljer att inte vara konsekvent här så handlar det ju uppenbarligen om något större som ligger bakom...

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Om det nu dessutom är moderatorer som håller på med detta så lär det varken bli andra regler eller hårdare moderering...
Senast redigerad av Blalotus 2017-08-02 kl. 17:29.
Citera
2017-10-19, 17:57
Medlem
Intressant tråd detta
Risk för offtopic och en varning men nån gång måste det ut.
En del anser att en del moderatorer på sista tiden har blivit skitenödiga, och måste tyvärr instämma i det, märkts sista året tycker jag, man kan väva in saker i inlägg på olika trådar och så får man dom bortplockade utan förklaring (och nej det är inte det som är grejen, saknaden av förklaring) utan grejen är den att det finns en handfull moderatorer som antagligen inte förstår det dom läser när man vävt in "ontopicen" i texten, vidare har jag märkt att även dessa moderatorer är jävligt PK, vidare har jag även märkt att dessa moderatorer "förföljer" en från tråd till tråd som man är aktiv i, vissa trådar slaktas totalt av dessa moderatorer dessutom.
Förjävla trist, absolut inte någon yttrandefrihet på riktigt längre.
Senast redigerad av NonServium 2017-10-19 kl. 18:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in