2014-05-21, 19:39
Medlem
526s avatar
Dvs är det tillåtet att registrera och använda konton i kommerisiellt PR-syfte.
Får en användare ta emot betalning för att sitta och bomba Flashback med propaganda och reklam?

Är detta önskvärt här?
Eftersom jag själv är i kommunikationsbranschen (propaganda), så kan jag lukta mig till dessa inlägg här på FB utan att ens titta på skärmen.
Senaste åren har det ökat mer och mer. I vissa ämnen är det mer förekommande. Ofta de som ligger på den vanliga "agendan" för tankesmedjor och pr-byråer. I många fall lite väl övertydligt.

Jag tror jag varit inne på detta förut, och förstår att det är fritt fram för allt. Vilket jag också är helt för. Men kan inte låta bli att reagera på allt detta "sälj".

Det är ju inte tillåtet med spam och reklam. Vad gäller pr så är det ingen vara eller tjänst som säljs, men det är ändå personer som får betalt för att skriva det. Är det verkligen ok? Borde de inte i så fall tala om det?
Citera
2014-05-21, 19:45
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Får en användare ta emot betalning för att sitta och bomba Flashback med propaganda och reklam?

Är detta önskvärt här?
Eftersom jag själv är i kommunikationsbranschen (propaganda), så kan jag lukta mig till dessa inlägg här på FB utan att ens titta på skärmen.
Senaste åren har det ökat mer och mer. I vissa ämnen är det mer förekommande. Ofta de som ligger på den vanliga "agendan" för tankesmedjor och pr-byråer. I många fall lite väl övertydligt.

Jag tror jag varit inne på detta förut, och förstår att det är fritt fram för allt. Vilket jag också är helt för. Men kan inte låta bli att reagera på allt detta "sälj".

Det är ju inte tillåtet med spam och reklam. Vad gäller pr så är det ingen vara eller tjänst som säljs, men det är ändå personer som får betalt för att skriva det. Är det verkligen ok? Borde de inte i så fall tala om det?
I sådana fall kan du väl ta och posta exempel på trådar och inlägg där du anser att detta förekommer, för jag har inte sett nåt av det, fast det beror kanske på att jag hänger i "fel" forum?

För övrigt gäller reglerna alla användare, reklam och marknadsföring är ej tillåtet då det bryter mot regel 1.01, men däremot kan det ju knappast bryta mot några regler att ha tydliga åsikter om vad-det-nu-kan-vara. Av den anledningen kan och ska inte användare stängas av bara för att de verkar ha en slags agenda med sitt postande, det kan ju helt enkelt vara så att de brinner för det de tjafsar om väldigt mycket helt enkelt och att stänga av någon på grundval av dessa saker är ju att gå emot forumets natur totalt, håller du inte med om det?
Citera
2014-05-21, 19:50
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Vi kan inte kontrollera om någon får betalt för att skriva här, lika litet som ansvarig utgivare för insändarsidan i lokalpressen kan det. Tillåtet är det, men förstås inte önskvärt. Vad vi kan göra är att värdera inlägg och se om de bryter mot vår 1.01.-regel.
Senast redigerad av intermittentexplosivitet 2014-05-21 kl. 19:52.
Citera
2014-05-21, 19:52
Medlem
mschiefs avatar
Som moderator på en större subreddit så kan jag säga att astroturfing är något vi handskas med dagligen och det förvånar mig inte det minsta om det även förekommer här på Flashback. Gör man det bra, så går det knappt att märka astroturfing och gör man det dåligt så ja... då blir det usel PR för företaget, så det är knappast så att det är amatörer man handskas med. Problemet med Flashback är väl 1.06-regeln så det går inte riktigt att anklaga någon för astroturfing utan att anknyta denne till ett företag vilket bör gå under 1.06.

Jag har märkt det en hel del i musikavdelningen här med användare som förmodligen använder multipla konton för att promota sitt eget band och det bästa är väl egentligen publikt name-and-shame, så att det skrämmer bort andra från att göra det, men det går som sagt mot regelverket här.
Citera
2014-05-21, 20:17
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mschief
Som moderator på en större subreddit så kan jag säga att astroturfing är något vi handskas med dagligen och det förvånar mig inte det minsta om det även förekommer här på Flashback. Gör man det bra, så går det knappt att märka astroturfing och gör man det dåligt så ja... då blir det usel PR för företaget, så det är knappast så att det är amatörer man handskas med. Problemet med Flashback är väl 1.06-regeln så det går inte riktigt att anklaga någon för astroturfing utan att anknyta denne till ett företag vilket bör gå under 1.06.

Jag har märkt det en hel del i musikavdelningen här med användare som förmodligen använder multipla konton för att promota sitt eget band och det bästa är väl egentligen publikt name-and-shame, så att det skrämmer bort andra från att göra det, men det går som sagt mot regelverket här.

Man kan väl skicka Pm till en moderator eller Admins utan att bryta mot 1.06 så det finns lösningar för att stävja astroturfing. Lobbying är dessutom en legal verksamhet i världen utanför Flashback så vad är egentligen problemet?
Citera
2014-05-21, 20:57
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mschief

Som mod i berört forum hoppas jag du skickar RP på de vi missar...men ärligt talat undrar jag om det är så många vi missar.
Det syns oftast rätt väl och dessutom är de trogna användarna av forumet lika härdade som mig och känner snabbt när det luktar reklam.
Citera
2014-05-21, 23:34
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hestapo
Man kan väl skicka Pm till en moderator eller Admins utan att bryta mot 1.06 så det finns lösningar för att stävja astroturfing. Lobbying är dessutom en legal verksamhet i världen utanför Flashback så vad är egentligen problemet?
I Bryssel måste de vara registrerade. Men det är legalt.
Citera
2014-05-21, 23:34
Medlem
526s avatar
Frågan är om vi vill sitta och tugga åsiktsannonser utan att veta om det.
Det folk inte verkar fatta, men som pr folket vet - är att repetition lönar sig.
Matar man samma klyscha tillräckligt mycket så tror folk det är sant.

Och snälla . . börja inte jävlas med musikerna för att de postar länkar till sina egna band.
Det är väl inte där problemet ligger.
Citera
2014-05-22, 00:23
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
I Bryssel måste de vara registrerade. Men det är legalt.

Och snälla . . börja inte jävlas med musikerna för att de postar länkar till sina egna band.
Det är väl inte där problemet ligger.

Användare är illistigt nog registrerade på Flashback forum och jag är övertygad om att kunskapen finns hos de flesta angående upprepade lögner som leder till att människor tveklöst blir indoktrinerade. Det är just det som politiker, myndigheter, reklammakare, musiker, medier och internetfenomen typ Facebook och Instagram mindfuckar oss fulla med tills de flesta kapitulerar och låter sig fösas runt likt en lallande fårskock.

Alla som följer debatten på tex. denna forumsdel ser samma mantra upprepas dagligen av styrande och visst ger det effekt tillsammans med riktade bestraffningar och förolämpande tillmälan.

Vad är din poäng och hur ska man skilja din problemframställning från en idisslad åsiktsannons framställd av en stukad musiker?
Citera
2014-05-22, 01:30
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Hur ska någon kunna skilja på ett inlägg som är skrivet av fri vilja eller med konsultcheck i bakgrunden? Tala om det? Lever du i en värld där någon från staten (eller i detta fall, Flashback Forum) står bakom dig varje gång du skriver ett inlägg och viftar med pekfingret?
Citera
2014-05-22, 09:02
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Det finns ju inga regler mot att skriva inlägg mot betalning. Vi har inte heller någon möjlighet att kontrolera det. Däremot så lär man åka ut på 1.01 om man bombar Fb med propaganda och reklam på ett regelvidrigt sätt, oavsett om man får betalt eller inte.
Citera
2014-05-23, 14:37
Medlem
DIEXELs avatar
Det är väl bara kolla i forumen för narkotikashoppar.. En hel del som startar trådar och postar i trådarna är antingen ägarna själva eller "betalda" användare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in