2017-07-28, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Då skulle du ha sagt:

"Fast så tror inte JV!
Det finns ingenstans i JV:s litteratur där du kan se att någon som inte är döpt till JV på domens dag har möjlighet att överleva Harmageddon."

Men så sade du inte, du sade "knuten".

En semantisk skillnad........har en person som inte är knuten till JV-organisationen nån chans att överleva. Svara nu ärligt.....inte tillrättalagt.
Citera
2017-07-28, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det kan gälla barn, nyomvända och förståendshandikappde....men göm dig inte bakom dessa undantag.

"undantag"? Så era påståenden om att bara döpta blir räddade är en lögn?
Citera
2017-07-28, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
Fast Vittnen säger ändå till mig privat att det är bara de som kommer överleva harmageddon(eller komma in i guds nya värld, alltså överleva harmageddon).

Naturligtvis är det så......men du har haft långvarig kontakt med JV. Självklart säger de inte detta till utomstående......det skulle vara alltför provocerande.
Citera
2017-07-28, 23:11
Medlem
Citat:
En semantisk skillnad........har en person som inte är knuten till JV-organisationen nån chans att överleva. Svara nu ärligt.....inte tillrättalagt.

Nej, ni påstår att bara döpta blir räddade, hur vill ni ha det?

Är det "döpta" eller "knutna" som blir räddade?
Citera
2017-07-28, 23:14
Medlem
Citat:
Världen går längre och längre ifrån Guds lagar och bud, människor vilseleder och blir vilseledda och gör sina hjärtan hårda, bort ifrån det goda, bort ifrån Gud. Du avgör själv om du vill vänta och hoppas att du kommer att ha ett tillräckligt gott hjärta i förhållande till Guds lagar och bud, när Gud ingriper på jorden.

Men var nu helt uppriktig: Kan man leva som man vill och sedan böja sig i slutet av vedermödan (åtskillnaden mellan får och getter)? Varför är då inte JV uppriktiga med detta........en massa JVn skulle ju då kunna leva i frihet och böja sig när domedagen kommer, ungerfär såm många tyskar böjde sig för Hitler.
För......du vill väl inte missunna nuvarande JVn deras frihet?
Citera
2017-07-28, 23:16
Medlem
Citat:
Ja som grupp betraktat, men Gud bedömer individuellt:

*** w94 1/9 sid. 12 § 17 Låt oss beslutsamt gå framåt, trots att vi är danade av stoft! ***

17 Även om Jehova handlar med sitt folk som en organiserad grupp, dömer han ändå dess medlemmar individuellt"

Åhhh.....så det är JV som grupp betraktat ändå? Men, varför har du ljugit om detta under ett antal år? Förklara.
Citera
2017-07-28, 23:18
Medlem
Är det bara döpta som överlever Harmageddon eller? Hur ska ni ha det?
Citera
2017-07-28, 23:21
Medlem
Citat:
Jag har redan gett exempel på Cornelius, en romersk officer, läs och förkovra dig.

Överlevde han Harmageddon??? Det var minsann en nyhet!
Citera
2017-07-28, 23:23
Medlem
Citat:
"undantag"? Så era påståenden om att bara döpta blir räddade är en lögn?

Men hur är det då............ska man vara knuten till JV eller inte? Är det lika OK att vara muslim, buddhist eller frälsningssoldat? Har safundet JV en särställning eller inte?
Citera
2017-07-28, 23:25
Medlem
Citat:
Nej, ni påstår att bara döpta blir räddade, hur vill ni ha det?

Är det "döpta" eller "knutna" som blir räddade?

Jag skulle säga knutna. Vad säger du.....och göm dig inte bakom semantik och fega ur.
Citera
2017-07-28, 23:26
Medlem
Citat:
Men var nu helt uppriktig: Kan man leva som man vill och sedan böja sig i slutet av vedermödan (åtskillnaden mellan får och getter)? Varför är då inte JV uppriktiga med detta........en massa JVn skulle ju då kunna leva i frihet och böja sig när domedagen kommer, ungerfär såm många tyskar böjde sig för Hitler.
För......du vill väl inte missunna nuvarande JVn deras frihet?

I princip så kan man mörda och våldta och göra en massa ont, för att i slutändan ångra sig och vända om. Det var det som Saul/Paulus var med om, han förföljde kristna, han mördade kristna, för att sedan vända om när Jesus visade sig för honom, och Paulus blev ett "utvalt redskap" för Kristus:

"”Herre”, svarade Ananias, ”jag har hört från många håll om den mannen(Saul/Paulus) och allt ont han har gjort mot dina heliga i Jerusalem. Och nu är han här med fullmakt från översteprästerna att gripa alla som åkallar ditt namn.”

Men Herren sade till honom: ”Gå, honom har jag utvalt till mitt redskap. Han skall föra ut mitt namn till hedningar och kungar och Israels folk
"(Apg 9:13-15 Bibel2000)

Men det finns ingen garanti att man kan härja och vara ond tills den sista dagen, och plötsligt omvända sig. Det finns inga garantier för det, utan man tar en risk om man hänger sig åt det onda.
Citera
2017-07-28, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrindItUp
Är det bara döpta som överlever Harmageddon eller? Hur ska ni ha det?

Vad menar du? Söker du semantik???

Det finns naturligtvis undantag för barn , nyomvända och idioter. Men vad gäller om man bortser från dessa kategorier? Kan en muslim eller pingstvän överleva Harmageddon enligt ditt förmenande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in