2017-07-28, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Vad menar du? Söker du semantik???

Det finns naturligtvis undantag för barn , nyomvända och idioter. Men vad gäller om man bortser från dessa kategorier? Kan en muslim eller pingstvän överleva Harmageddon enligt ditt förmenande?

Vad räknas som en idiot då?
Citera
Medlem
Citat:
Överlevde han Harmageddon??? Det var minsann en nyhet!

Harmageddon hade inte kommit när Cornelius dog. Alla som inte dör i Harmageddon (synd mot heliga anden) har en möjlighet att bli uppväckt, bibeln säger att både rättfärdiga och orättfärdiga kommer att få en andra chans:

"Jag hyser samma hopp som dessa mina anklagare, att Gud skall låta både rättfärdiga och orättfärdiga stå upp från de döda." (Apg 24:15 Bibel2000)

Men jag antar att du som ett före detta Jv borde ha kunskap om detta? Det är verkligen underligt att det är en nyhet för dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
I princip så kan man mörda och våldta och göra en massa ont, för att i slutändan ångra sig och vända om. Det var det som Saul/Paulus var med om, han förföljde kristna, han mördade kristna, för att sedan vända om när Jesus visade sig för honom, och Paulus blev ett "utvalt redskap" för Kristus:

"”Herre”, svarade Ananias, ”jag har hört från många håll om den mannen(Saul/Paulus) och allt ont han har gjort mot dina heliga i Jerusalem. Och nu är han här med fullmakt från översteprästerna att gripa alla som åkallar ditt namn.”

Men Herren sade till honom: ”Gå, honom har jag utvalt till mitt redskap. Han skall föra ut mitt namn till hedningar och kungar och Israels folk
"(Apg 9:13-15 Bibel2000)

Men det finns ingen garanti att man kan härja och vara ond tills den sista dagen, och plötsligt omvända sig. Det finns inga garantier för det, utan man tar en risk om man hänger sig åt det onda.

Det finns inga garantier för nåt. Men varför då inte vara ärlig och säga att man kan leva hur fan man vill intill slutet av vedermödan?
Jag skulle ge mina pengar till en rånare som hotar mig med vapen......men jag ger inte bort mina tillgångar till varje skurk. Så kan man se på Gud om han ställer frågan om liv och död; man underordnar sig för att rädda livet (om man så önskar).
Citera
2017-07-28, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrindItUp
Vad räknas som en idiot då?

En synnerligen lågbegåvad person........försöker du gömma dig bakom begrepp igen, din fegis? Hur är det egentligen med överlevandet av Harmageddon? Är den samfundsoberoende som TTSP sade härom dagen? eLLER ÄR DEN INTE DET?
Citera
2017-07-28, 23:43
Medlem
Citat:
Det finns inga garantier för nåt. Men varför då inte vara ärlig och säga att man kan leva hur fan man vill intill slutet av vedermödan?
Jag skulle ge mina pengar till en rånare som hotar mig med vapen......men jag ger inte bort mina tillgångar till varje skurk. Så kan man se på Gud om han ställer frågan om liv och död; man underordnar sig för att rädda livet (om man så önskar).

Men har du ingen förståelse för att man kan bli påverkad av det onda?

Om du dag ut och dag in spenderar din tid i ett knarkkvarter och umgås med knarkare, menar du att du inte påverkas av den negativa atmosfären?

Det är detsamma om man väljer att leva ett liv utanför Guds lagar och regler, till slut blir det en norm att bryta mot Guds lagar, och man t.o.m. tycker att Guds lagar är onda. På liknande sätt tänkte invånarna i Sodom och Gomorra, dom tyckte inte att det var fel att ha sexuellt umgänge män mellan män, men inte bara män, även pojkar och barn.

Dom i Sodom och Gomorra hade blivit så psykiskt sjuka att dom tyckte att deras sexuella normer var normalt och riktigt.

Samma mönster upprepades i det antika Grekland, där man inte såg det som något konstigt att män låg med pojkar.
Senast redigerad av ttsp 2017-07-28 kl. 23:46.
Citera
2017-07-29, 00:02
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

Samma mönster upprepades i det antika Grekland, där man inte såg det som något konstigt att män låg med pojkar.

Detsamma kan ju sägas om JV org och deras systemiska, massiva pedofilproblem. Och där ledarna gör allt för att skydda pedofilerna, långt utöver offren.

JV orgs äldsten, kretstillsyningsmän, styrande kretsen och advokater verkar inte tycka att det är nån större big deal för JV män (och kvinnor) att ligga med små barn. Dom tycker ju inte ens att det är kriminellt utan endast en synd som man kan få förlåtelse för, styrka ett streck över.

Denna mentalitet kommer ju från att vittnen blir påverkade av det onda som utgör religionen i sig. Det har blivit normalt för er. Därför måste du och dina pedofilälskande barbarvittnens-kollegor bli stoppade. Det måste bli ett slut på detta lidande bland era barn.
Citera
2017-07-29, 09:08
Medlem
Citat:
Nej, ni påstår att bara döpta blir räddade, hur vill ni ha det?

Är det "döpta" eller "knutna" som blir räddade?
Ett enastående exempel på ttsp:s taktik att förflytta fokus från sakfrågan genom att haka upp sig på ovidkommande detaljer för att slippa svara. Grinditup visar förvånansvärt snabbt samma tag...

(Det finns massor av exempel ur jv:s litteratur på att org resonerar just som det påstås här, alltså att förståndshandikappade och barn kan slippa kravet på dop. De förra kanske inte ens FÅR bli döpta i vissa fall. I övrigt är självklart hållningen att "endast överlämnade, döpta Jehovas vittnen" kan räkna med att överleva Harmageddon. En mycket vanlig slutkläm i föreläsningarna som kallades föredrag tidigare. )
Citera
2017-07-29, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Detsamma kan ju sägas om JV org och deras systemiska, massiva pedofilproblem. Och där ledarna gör allt för att skydda pedofilerna, långt utöver offren.

JV orgs äldsten, kretstillsyningsmän, styrande kretsen och advokater verkar inte tycka att det är nån större big deal för JV män (och kvinnor) att ligga med små barn. Dom tycker ju inte ens att det är kriminellt utan endast en synd som man kan få förlåtelse för, styrka ett streck över.

Denna mentalitet kommer ju från att vittnen blir påverkade av det onda som utgör religionen i sig. Det har blivit normalt för er. Därför måste du och dina pedofilälskande barbarvittnens-kollegor bli stoppade. Det måste bli ett slut på detta lidande bland era barn.

Frågan om pedofiler belyser tydligt vittnenas människosyn som innebär att de som inte är vittnen är mindre värda. Även barn utanför församlingen räknades som mindre värda än jvs egna barn. Man hade ju ett register över misstänkta samt verifierade pedofiler i församlingens arkiv, delvis i syfte att kunna skydda de egna barnen genom att hålla ett öga på vederbörande. Men om personen blev utesluten fanns tydliga direktiv att INTE varna myndigheterna. Alltså släppte man ut pedofilen bland barnen "i världen" utan att bry sig om deras välfärd.
Det gör mig illamående.
Citera
2017-07-29, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater

Vedervärdigt hur man hanterar pedofili inom organisationen. Man gör större väsen av om två vuxna som inte är gifta har sex än när vuxna har sex med barn. Det vänder sig i magen när man hör hur orgen resonerar. Usch.
Citera
2017-07-29, 13:19
Medlem
Citat:

Om du dag ut och dag in spenderar din tid i ett knarkkvarter och umgås med knarkare, menar du att du inte påverkas av den negativa atmosfären?

Det är detsamma om man väljer att leva ett liv utanför Guds lagar och regler, till slut blir det en norm att bryta mot Guds lagar, och man t.o.m. tycker att Guds lagar är onda. På liknande sätt tänkte invånarna i Sodom och Gomorra, dom tyckte inte att det var fel att ha sexuellt umgänge män mellan män, men inte bara män, även pojkar och barn.

Dom i Sodom och Gomorra hade blivit så psykiskt sjuka att dom tyckte att deras sexuella normer var normalt och riktigt.

Så att njuta av friheten behöver innebära ondska? Att inte vara med i en viss sekt skulle vara förfärligt?
Men om din teologi skulle stämma så är ju ditt predikanter nu meningslöst. Enligt ditt synsätt borde det vara mycket bättre att vänta till den påstådda vedermödan satt igång. Då kanske du kan få folk att komma i skickar. Så spänn av och vänta.
Citera
2017-07-29, 13:31
Medlem
Citat:
Så att njuta av friheten behöver innebära ondska? Att inte vara med i en viss sekt skulle vara förfärligt?
Men om din teologi skulle stämma så är ju ditt predikanter nu meningslöst. Enligt ditt synsätt borde det vara mycket bättre att vänta till den påstådda vedermödan satt igång. Då kanske du kan få folk att komma i skickar. Så spänn av och vänta.

Så tänkte nog precis människorna på Noas tid och människorna i Sodom med. Varför skulle man vänta tills vedermödan satt igång? Folk på Jesus tid ville inte ens tjäna Jehova trots att dom såg alla övernaturliga underverk som han gjorde. Dom planerade istället att döda honom. Så vill man inte ändra sinne nu varför skulle man göra det under den stora vedermödan?
Senast redigerad av GrindItUp 2017-07-29 kl. 13:57.
Citera
2017-07-29, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrindItUp
Så tänkte nog precis människorna på Noas tid och människorna i Sodom med. Varför skulle man vänta tills vedermödan satt igång? Folk på Jesus tid ville inte ens tjäna Jehova trots att dom såg alla övernaturliga underverk som han gjorde. Dom planerade istället att döda honom. Så vill man inte ändra sinne nu varför skulle man göra det under den stora vedermödan?
Tja.....varför lyder man en beväpnad person även om man anser att han är en skurk? Kan det ha med överlevnafsinstinkt att göra?

Men ni inom JV verkar gilla ofrihet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in