2017-07-28, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, jag väljer om jag väntar med att följa Guds lagar. Men jag väljer inte om jag ska tro på Gud eller inte.
Där måste jag som sagt bli övertygad.

Fast det tar lång tid att bli övertygad om man väntar istället för att ta tag i saken och undersöka saken.

Om du vill bli övertygad om att Einsteins relativitetsteori stämmer, så blir man inte mer övertygad genom att vänta på att bli övertygad, man måste aktivt sätta sig in i frågan.
Citera
2017-07-28, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fast det tar lång tid att bli övertygad om man väntar istället för att ta tag i saken och undersöka saken.

Om du vill bli övertygad om att Einsteins relativitetsteori stämmer, så blir man inte mer övertygad genom att vänta på att bli övertygad, man måste aktivt sätta sig in i frågan.
Jag har undersökt. Hur mycket tid lägger du ner per religion och dag?
Citera
2017-07-28, 21:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Dt förväxlar kvantitet med kvalitet.
Citera
2017-07-28, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag har undersökt. Hur mycket tid lägger du ner per religion och dag?

Ganska mycket, beroende på vem man pratar med. Hur mycket har du studerat med Jehovas vittnen?
Citera
2017-07-28, 22:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja som grupp betraktat, men Gud bedömer individuellt:

Men JV som 'guds' självutnämnde talespersoner bedömer kollektivt.
Citera
2017-07-28, 22:36
Medlem
Citat:
Så det går bra att använda sig av gammal litteratur när det passar? Detta är också ett typexempel på hur oärligt dessa debatterar.

Det jag menade var att Jehovas vittnen säger inga siffror idag. Man kan inte säga någon siffra eftersom det står ingen siffra i bibeln, bara att "många" kommer att vara så onda att dom inte kommer att underordna sig Gud, trots att dom har Gud mitt framför sig.

Självklart att det går bra.
JV har i alla tider påstått att de innevarande lärorna har kommit till under vägledning av Gud himself.
Då är allt som skrivits relevant.
Ditt påstående var att JV aldrig sagt en siffra.
Du hade fel som vanligt.
Sen är det en helt annan sak när man talar om vad JV står för just för tillfället.
Trodde att du begrep en så enkel sak.
Senast redigerad av Kalten 2017-07-28 kl. 22:38.
Citera
2017-07-28, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
Fast Vittnen säger ändå till mig privat att det är bara de som kommer överleva harmageddon(eller komma in i guds nya värld, alltså överleva harmageddon).

Det sa de inte till dig från början skulle jag gissa?
De riktiga lärorna kommer successivt när man anses mer "mogen för Sanningen".
Citera
2017-07-28, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
Fast Vittnen säger ändå till mig privat att det är bara de som kommer överleva harmageddon(eller komma in i guds nya värld, alltså överleva harmageddon).

Ja det vet alla vittnen.
Men de vill inte skriva det rent ut i litteraturen, för det ser inte bra ut för utomstående som läser, därför skriver de Vakttornet med kluven tunga. Läser man noga så ser man.
Citera
2017-07-28, 23:03
Medlem
Citat:
Då skulle du ha sagt:

"Fast så tror inte JV!
Det finns ingenstans i JV:s litteratur där du kan se att någon som inte är döpt till JV på domens dag har möjlighet att överleva Harmageddon."

Men så sade du inte, du sade "knuten".

Ungefär så jag alltid har sagt.
Citera
2017-07-28, 23:04
Medlem
Citat:
Ja som grupp betraktat, men Gud bedömer individuellt:

*** w94 1/9 sid. 12 § 17 Låt oss beslutsamt gå framåt, trots att vi är danade av stoft! ***

17 Även om Jehova handlar med sitt folk som en organiserad grupp, dömer han ändå dess medlemmar individuellt"

Ja....d v s ett döpt vittne som har strulat är dödens lammunge.......men annars gäller det att stödja organisationen, eller hur. Annars ...ge exempel från litteraturen hur t ex muslimer eller ateister kan överleva Harmageddon.
Citera
2017-07-28, 23:06
Medlem
Citat:
"knuten"? Så nu gäller inte dopet längre?

Det kan gälla barn, nyomvända och förståendshandikappde....men göm dig inte bakom dessa undantag.
Citera
2017-07-28, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Ja....d v s ett döpt vittne som har strulat är dödens lammunge.......men annars gäller det att stödja organisationen, eller hur. Annars ...ge exempel från litteraturen hur t ex muslimer eller ateister kan överleva Harmageddon.

Jag har redan gett exempel på Cornelius, en romersk officer, läs och förkovra dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in