2017-07-27, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farrs
Märkligt när jag är ute och reser i världen så bokar jag alla hotellen via hotels.com och får min lyonessbonus. Även om jag får den via tredjepart så får jag den.
Sen behöver jag inte ägna mig åt arbete mer, sålde min bolag för några år sedan så jag överlåter arbetstillfällena åt er.

Genom tredje part men samtidigt så sitter du och andra idioter och påstår gång på gång hur stor ni är pga att ni har bla hotels och Statoil med er... Men så är det inte...
Men snaaart kommer även Lidl i Sverige vara en del av er hoho för det har ni lovat för några år sen.. Så snaaaaart
Citera
2017-07-27, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mickell
Men snaaart kommer även Lidl i Sverige vara en del av er hoho för det har ni lovat för några år sen.. Så snaaaaart
Mmmm....

För fan i helvete om plötsligt "Svensson" en dag får denna möjlighet!

Som jag skrev: Ni har verkligen ALLT att förlora på detta för den dagen är era argument kring dagligvaruhandeln slut!

To be continued.....

/J
Citera
2017-07-27, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonwill85
Mmmm....

För fan i helvete om plötsligt "Svensson" en dag får denna möjlighet!

Som jag skrev: Ni har verkligen ALLT att förlora på detta för den dagen är era argument kring dagligvaruhandeln slut!

To be continued.....

/J
Lille Jonte får ett arv, tyvärr innan hans lilla hjärncell växte klart.
Han hör av farres att snaaart så är vi med i dagligvaruhandeln på riktigt och kolla Jonte nu har vi ett avtal med Porsche som är fullvärdigt, Elgiganten, ck Och hotels är också med på tåget.
Lille Jonte är nu både lyrisk och väldigt godtrogen så han ger sina pengar i förköp som är låsta till stora stygga vargen farres.

Grattis!
Citera
2017-07-27, 22:00
Medlem
Du Jonte om vi leker med den helt orealistiska tanken att ica skulle gå med i systemet så skulle det ändå inte betyda speciellt mycket för dej och ditt lyconet nätverk. För du Jonte Svensson och ditt lilla lyconet nätverk har inte ett skit med det mer än att ni nu får använda erat lyconet kort på Ica.
Sen så är det ganska orealistiskt att ica bank och kort skulle välja att byta deras egna system.... du kan väl Maila å fråga dom lite snällt haha
Citera
2017-07-27, 23:55
Medlem
I teorin gillar jag Lyoness affärsidé. Som Lyoness-anhängarna gång efter annan lyft fram så är riktad marknadsföring en framgång. Om Elsa är på resa och ska köpa skor så kan hon gå in i Lyoness app och hitta närmsta skobutik som är ansluten till Lynoess.

Kritiken som många här inne riktar mot Lyoness är att butiker anslutna till Lyoness inte skulle vara billigast. Som konsument får du betala mer för en vara/tjänst eftersom kostnaden för Lyoness inkluderas i priset. Nu tillhör jag den, kanske lilla, del av Sveriges befolkning som inte jagar priser och som gärna stöttar små, lokala företag även om det innebär att jag som konsument får betala lite mer jämfört med vad jag skulle betalat hos de stora kedjorna.

Som kund handlar jag om jag känner att jag får valuta för mina pengar. I mitt fall handlar det inte om lägsta pris utan att en butik har det jag vill ha, att personalen ger mig den service jag vill ha osv. Innebär det att jag får ett högre pris är jag beredd att betala det så länge jag känner att jag får det jag vill ha.

Om det skulle visa sig att Ica Hagsätra är en bra butik med ett bra utbud och med trevlig personal så skulle jag lätt åka en omväg för att handla i den butiken (dock inte aktuellt i mitt fall) eftersom jag tror på tanken att handla hos den som erbjuder dig det du vill ha. Jag skulle aldrig åka en omväg till Ica Hagsätra för att tjäna några kronor på mitt matinköp. Lyoness-ansluten eller ej. Jag köper varor och tjänster hos företag som jag vill "stötta", inte ur ett ideologisk perspektiv utan ur perspektivet att jag vill fortsätta vara kund hos dem.

Jag tror dock att Lyoness redan spelat ut sin roll. De stora kedjorna har redan sina egna system och de lokala företagen har redan sitt rykte att leva på. Vill man "Hasses VVS" ska överleva så anlitar lokalborna företaget ändå och är "Hassans kemtvätt" den bästa så går alla dit. Dessa företag behöver inte Lyoness lika lite som de stora företagen behöver Lyoness.

Som kund har du lite att tjäna på Lyoness så länge det är oetablerat. Och att butikerna idag skulle installera ännu en kortläsare när Clas Ohlson, Granngården m fl läser av körkortet för att registrera köp... Som kund får man frågan "du har en presentcheck på 50kr, vill du utnyttja den". Varför skulle företaget involvera ytterligare en part och vilket intresse har jag som kund för det?

Nu har jag nämnt bonusdelen.

När det kommer till kompisrabatter osv så är det just där det skaver för mig. Jag blir ansluten av en vän, som får bonus på mina köp, jag ansluter en vän där jag får bonus på vännens köp men även den vän som såg tilll att jag blev ansluten.

Ska jag "investera" 20 000kr i Lyoness så måste jag se till att andra också "investerar" samma su,,a och först när jag sett till att andra "investerar" i Lyoness, och dessa ser till att ytterligare andra "investerar" i Lyoness så kan jag få tillbaka min "investering". När dessa i sin tur ser till att andra "investerar" så får jag "avkastning" på min "investering". Det är just den delen som är pyramiddelen.

Det är ju så Lyoness tycks fungera. Cash-back-delen är en fasad för pyramiden där man blandar korten för att göra det svårt för granskare.

Så nej, jag anser inte att Lyoness är ett seriöst företag. Alla som kan (kunder, företag och "investerare") bör hålla sig borta från detta företag bäst de kan.
Citera
2017-07-28, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteAlltid
Text
Jag tror dock att Lyoness redan spelat ut sin roll. De stora kedjorna har redan sina egna system och de lokala företagen har redan sitt rykte att leva på. Vill man "Hasses VVS" ska överleva så anlitar lokalborna företaget ändå och är "Hassans kemtvätt" den bästa så går alla dit. Dessa företag behöver inte Lyoness lika lite som de stora företagen behöver Lyoness.
Text

Här som klappmongona inte inser att affärsinnehavare inte vill köpa en kortterminal till för 10.000
och utöver på det betala 10% till en tredje part.

Klappmongona kan ju kontakta huvudkontoret och fråga varför dom är tvungna att kränga en kortterminal och varför dom inte kopplar upp sig på det befintliga systemen som finns idag...

@farss: "Bonusen som företagen betalar in till lyoness ligger på mellan 5 och 10% beroende på bransch. Den är fullt avdragsgill för företagen! Antingen ljuger du nu igen eller så visar du din totala okunskap inför lyoness"
Nej - en avgift som inte är nödvändig för verksamheten är inte avdragsgill - den enda som drömmer och ljuger som ett sedvanligt klappmongo är du...
https://www.skatteverket.se/foretago...649b550c8.html

"Bonusen som företagen betalar in till lyoness ligger på mellan 5 och 10% beroende på bransch."
Enligt det andra klappmongot är det 10% och ingenting annat - ni har fortfarande inte länkat till någon källa på detta

"Glömde det, du handlar ju inte hos random företag som hotels.com"
Har aldrig använt hotels.com för att boka - använder det bara för att hitta hotel - bokar sen direkt via hotellets egna hemsida och hamnar direkt 3-8% under Hotels.com priser vilket innebär att jag redan tjänat in din s.k. cashback + att jag får min bonus på mitt vanliga kort och jag behöver inte bry mig om att logga in via Lyoness o.s.v. för att köra en affiliate lösning....
Citera
2017-07-28, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellets
Här som klappmongona inte inser att affärsinnehavare inte vill köpa en kortterminal till för 10.000
och utöver på det betala 10% till en tredje part.

Klappmongona kan ju kontakta huvudkontoret och fråga varför dom är tvungna att kränga en kortterminal och varför dom inte kopplar upp sig på det befintliga systemen som finns idag...

@farss: "Bonusen som företagen betalar in till lyoness ligger på mellan 5 och 10% beroende på bransch. Den är fullt avdragsgill för företagen! Antingen ljuger du nu igen eller så visar du din totala okunskap inför lyoness"
Nej - en avgift som inte är nödvändig för verksamheten är inte avdragsgill - den enda som drömmer och ljuger som ett sedvanligt klappmongo är du...
https://www.skatteverket.se/foretago...649b550c8.html

"Bonusen som företagen betalar in till lyoness ligger på mellan 5 och 10% beroende på bransch."
Enligt det andra klappmongot är det 10% och ingenting annat - ni har fortfarande inte länkat till någon källa på detta

"Glömde det, du handlar ju inte hos random företag som hotels.com"
Har aldrig använt hotels.com för att boka - använder det bara för att hitta hotel - bokar sen direkt via hotellets egna hemsida och hamnar direkt 3-8% under Hotels.com priser vilket innebär att jag redan tjänat in din s.k. cashback + att jag får min bonus på mitt vanliga kort och jag behöver inte bry mig om att logga in via Lyoness o.s.v. för att köra en affiliate lösning....
Nu är du ute och cyklar som vanligt.
Bonusen är 5-10% beroende på bransch. Bara att plussa ihop siffrorna, lyoness har 2% utöver dom för att driva hela verksamheten. Du kan gå in och kolla på cashback-solutions.com och fylla i en ansökan så kommer % upp för den bransch du representerar.
Länken från Skatteverket förstår jag inte vad du vill uttrycka. Det framgår så vitt jag kan se att marknadsföringskostnader är avdragsgilla, eller det kanske finns någon paragraf att det inte skulle vara det.
Då kan du ju förtydliga den i så fall.
Citera
2017-07-28, 11:17
Medlem
Lyo är dömda att betala tillbaka alla "lånade" pengar plus ränta. Behöver du hjälp med att få tillbaka dom pengar som lyo har snott av dej så går du in på https:/www.verbraucherrecht.at
Citera
2017-07-28, 11:39
Medlem
Citat:
Nu är du ute och cyklar som vanligt.
Bonusen är 5-10% beroende på bransch. Bara att plussa ihop siffrorna, lyoness har 2% utöver dom för att driva hela verksamheten. Du kan gå in och kolla på cashback-solutions.com och fylla i en ansökan så kommer % upp för den bransch du representerar.
Länken från Skatteverket förstår jag inte vad du vill uttrycka. Det framgår så vitt jag kan se att marknadsföringskostnader är avdragsgilla, eller det kanske finns någon paragraf att det inte skulle vara det.
Då kan du ju förtydliga den i så fall.

Stackars klappmongon - är ni inte överrens vad som gäller?
(FB) Lyoness - Scam och pyramidspel?
Cashback 3%
Vänskapsbonus 1% (0,5+0,5)
Lyoness 2 %
Recash 4%
Företaget betalar som tidigare skrivet i exemplet 10%

Vänskapsbonusen kommer du inte undan (1%)
Lyoness 2% avgift kommer du heller inte undan (Nu är vi uppe i 3% redan)
Recash 4% - den har ni ju tjatat om utav helvette så den lär vi heller inte komma undan och vips så har vi 7% avgift för butiken totalt.

Cashback varierar mellan 2-3% så korrekt siffra skall vara 9-10% , men 5% avgift täcker inte kostnaderna för vänskap - Lyoness och Recash så det är en matematisk omöjlighet

Skatteverket och avdragsgiltiga kostnader...
Lyoness är det inte , eftersom Lyoness inte är en "kostnad som läggs ner för att företaget ska få inkomster" (Vilket är grundregeln för att få göra avdrag).
Men vill du ha en lagtext vad gäller avdrag så varsågod
https://lagen.nu/1999:1229#A3

Och vill du ha en länk på skatteverkets ställningstagande så varsågod (Vi normala personer bidrar
med källor - ni klappmongon har fortfarande inte länkat ny kompensationsplan som backar upp era påstående med fakta)

https://www.skatteverket.se/rattsinf...5.html#svid334

Reklamkostnader anses allmänt syfta till att öka företagets försäljning. Om detta syfte föreligger och det kan påvisas ett direkt samband med företagets försäljning kan normalt avdrag medges för kostnaden. Tveksamheter i bedömningen kan uppkomma när kostnaden inte direkt avser produkten utan snarare företagets image eller att stärka ett varumärke och åtgärden dessutom inte har formen av traditionell reklam. Om utgiften endast är avsedd att ge sponsorn förbättrad image och goodwill är den inte avdragsgill, se avsnitt 3.2.2.

För att få avdrag för reklamutgifter krävs att reklamen vänder sig till sponsorns presumtiva kundkrets. Man gör här skillnad på om sponsorns verksamhet har lokal anknytning eller sträcker sig över t.ex. hela landet. Ofta krävs att reklamen ska vända sig till allmänheten 5).

Avdrag för sponsringsutgifter i form av pris i tävlingar som vänt sig till en utvald krets har vägrats eftersom marknadsföringen endast nått fram till ett fåtal presumtiva kunder 6). Motsatsen gäller för öppna tävlingar där marknadsföringen riktat sig till allmänheten 7).

A) "Reklamen" vänder sig endast mot Lyoness medlemmar och inte till allmänheten
B) Att kunna påvisa ett direkt samband med försäljningen kan bli rätt svårt
C) Kostnaden avser inte produkten utan endast image och stärka "butikens varumärke" och är inte av traditionell "reklam" vilket gör att det definitivt är en tveksamhet som reklam
D) "Reklamen vänder sig till sponsorns presumativa kundkrets - ja - men den är som sagt var inte till allmänheten.

Så - Nej - en butik får inte göra avdrag för kostnaderna dom har med Lyoness
Citera
2017-07-28, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellets
Stackars klappmongon - är ni inte överrens vad som gäller?
(FB) Lyoness - Scam och pyramidspel?
Cashback 3%
Vänskapsbonus 1% (0,5+0,5)
Lyoness 2 %
Recash 4%
Företaget betalar som tidigare skrivet i exemplet 10%

Vänskapsbonusen kommer du inte undan (1%)
Lyoness 2% avgift kommer du heller inte undan (Nu är vi uppe i 3% redan)
Recash 4% - den har ni ju tjatat om utav helvette så den lär vi heller inte komma undan och vips så har vi 7% avgift för butiken totalt.

Cashback varierar mellan 2-3% så korrekt siffra skall vara 9-10% , men 5% avgift täcker inte kostnaderna för vänskap - Lyoness och Recash så det är en matematisk omöjlighet

Skatteverket och avdragsgiltiga kostnader...
Lyoness är det inte , eftersom Lyoness inte är en "kostnad som läggs ner för att företaget ska få inkomster" (Vilket är grundregeln för att få göra avdrag).
Men vill du ha en lagtext vad gäller avdrag så varsågod
https://lagen.nu/1999:1229#A3

Och vill du ha en länk på skatteverkets ställningstagande så varsågod (Vi normala personer bidrar
med källor - ni klappmongon har fortfarande inte länkat ny kompensationsplan som backar upp era påstående med fakta)

https://www.skatteverket.se/rattsinf...5.html#svid334

Reklamkostnader anses allmänt syfta till att öka företagets försäljning. Om detta syfte föreligger och det kan påvisas ett direkt samband med företagets försäljning kan normalt avdrag medges för kostnaden. Tveksamheter i bedömningen kan uppkomma när kostnaden inte direkt avser produkten utan snarare företagets image eller att stärka ett varumärke och åtgärden dessutom inte har formen av traditionell reklam. Om utgiften endast är avsedd att ge sponsorn förbättrad image och goodwill är den inte avdragsgill, se avsnitt 3.2.2.

För att få avdrag för reklamutgifter krävs att reklamen vänder sig till sponsorns presumtiva kundkrets. Man gör här skillnad på om sponsorns verksamhet har lokal anknytning eller sträcker sig över t.ex. hela landet. Ofta krävs att reklamen ska vända sig till allmänheten 5).

Avdrag för sponsringsutgifter i form av pris i tävlingar som vänt sig till en utvald krets har vägrats eftersom marknadsföringen endast nått fram till ett fåtal presumtiva kunder 6). Motsatsen gäller för öppna tävlingar där marknadsföringen riktat sig till allmänheten 7).

A) "Reklamen" vänder sig endast mot Lyoness medlemmar och inte till allmänheten
B) Att kunna påvisa ett direkt samband med försäljningen kan bli rätt svårt
C) Kostnaden avser inte produkten utan endast image och stärka "butikens varumärke" och är inte av traditionell "reklam" vilket gör att det definitivt är en tveksamhet som reklam
D) "Reklamen vänder sig till sponsorns presumativa kundkrets - ja - men den är som sagt var inte till allmänheten.

Så - Nej - en butik får inte göra avdrag för kostnaderna dom har med Lyoness
Ge dig nu pellets, du ställer upp siffrorna bra men allt blir bara fel när du ska försöka få till det.
Vänskapsbonus 1% ja, Lyoness 2% ja men sen ser du ju på sidan hur cashback och recash är olika på olika bolag.
Tänk rätt någon gång.
Angående avdrag så har du som vanligt fel. Du sitter och tolkar lagen som det passar dig och så tror du att det är rätt.
Du kan ju länka hur mycket du vill men det blir ju bara fel hela tiden.
Jag vet att du driver din agenda men gör inte så grova fel, du framställer dig dummare än du är.
Citera
2017-07-28, 15:10
Medlem
Nja farrs, om man följer tråden är det kanske inte Pellets som framstår dummare än vad hen är... Ni är ganska många lyo-vänner som framstår som hyfsat korkade.
Citera
2017-07-28, 15:40
Medlem
Citat:
Ge dig nu pellets, du ställer upp siffrorna bra men allt blir bara fel när du ska försöka få till det.
Vänskapsbonus 1% ja, Lyoness 2% ja men sen ser du ju på sidan hur cashback och recash är olika på olika bolag.
Tänk rätt någon gång.
Angående avdrag så har du som vanligt fel. Du sitter och tolkar lagen som det passar dig och så tror du att det är rätt.
Du kan ju länka hur mycket du vill men det blir ju bara fel hela tiden.
Jag vet att du driver din agenda men gör inte så grova fel, du framställer dig dummare än du är.
Med andra ord så är inte ens ni indoktrinerade klappmongon överens om vad som gäller...

Att ni dessutom inte kan länka till fakta är dessutom ännu mer pinsamt...

Nu har du fått lagtexten länkad , och vill du bara tolka den genom att säga...
"Alla utlägg för reklam är avdragsgiltigt"
Jadu , då är du ännu mer korkad nu när du fått Skattemyndighetens ställningstagande gällande avdrag för Reklam....
Det handlar inte om att jag "tolkar".
Lyoness ger inte reklam till allmänheten - endast till Lyonessmedlemmar (App+hemsida)
Och såsom du borde kunna läsa (Även om din IQ är på klappmongo nivå) så gäller följande
Tveksamheter i bedömningen kan uppkomma när kostnaden inte direkt avser produkten utan snarare företagets image eller att stärka ett varumärke och åtgärden dessutom inte har formen av traditionell reklam. Om utgiften endast är avsedd att ge sponsorn förbättrad image och goodwill är den inte avdragsgill, se avsnitt 3.2.2.
Samt...
"För att få avdrag för reklamutgifter krävs att reklamen vänder sig till sponsorns presumtiva kundkrets. Man gör här skillnad på om sponsorns verksamhet har lokal anknytning eller sträcker sig över t.ex. hela landet. Ofta krävs att reklamen ska vända sig till allmänheten"
Det kursiva är inte min text , det är skattemyndighetens...
Men jag har skickat mail till skattemyndigheten och kommer att återkoppla i tråden när jag fått svar huruvida det är avdragsgillt eller inte , men enligt deras egna ställningstagande så kan jag inte se att dom kommer att svara annorlunda än att "Nej - det är inte avdragsgillt"

Så - om vi summerar...

Skattemyndighetens ställningstagande är länkad , och som är fakta = Pellets som driver egen agenda (???)
Engelsk Kompensations Plan är länkad = Pellets har fel , den stämmer inte , klappmongon är dock inte överrens hur det funkar och kan heller inte länka till korrekta kompensationsplaner (???)

Du kan ju fundera på varför vi ständigt kallar alla "indoktrinerade klappmongon i MLM-trådarna....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in