2017-07-27, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kermith
LOL. Tack murare
Skulle vilja tillägga att jag önskar Bosnierna återgick till sina förfäders kultur. DVS. kristendomen. Att de inte slänger av sig muslimsörjan de blivit påtvingade är mycket sorgligt. De är européer in i ryggmärgen och detta var aldrig deras val. Så jag hoppas på en ljus framtid för dem att de kan återigen rättmätigt komma in tillbaka i vår gemenskap.
Du vet väl att det kommer aldrig att hända Bosnien hade en egen religion under medeltiden, sk. den Bosniska Kyrkan, som tillhörde samma gnostiska rörelse som Katarerna i Languedoc. Många studier och böcker har skrivits om detta. Bosnier ansågs som kättare från både påven i Rom och den ortodoxa religionen i öst. Inkvisitionen ledde fler korståg mot Bosnien och dess “kättare”.Till viss del håller jag med dig och det är att de blev påtvingade den kristna religionen genom korståg,eller hur
Citera
2017-07-27, 16:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Vid en första tanke låter det otroligt. Men har hon väl börjat döda sina barn kände hon sig tvungen att göra det snabbt.

Skulje så gärna vilja höra pappans berättelse om allt. Vad visste han innan? Var det en helt vanlig dag? Varför drack han kvällen innan?

Han drack väl kvällen innan eftersom folk gör det ibland?
Citera
2017-07-27, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Jag tror också att kvinnan dolt hyresskulden för mannen. Tidigare i tråden lanserade jag teorin att det fanns en shopaholic i familjen.
Utan att generalisera allt för mycket, men polskor är ofta dyra i drift.
Det fanns inga utmätningsbara tillgångar, var argumentet mot min teori.
Smink, kläder, väskor, hårvård har knappast något andrahandsvärde, men kan sluka enorma pengar.
Verkligheten kom ikapp kvinnan och det slog över för henne. Det är vad jag, tills vidare, tror.
Denna teori har jag också haft sedan jag hörde talas om detta. Funderade rätt tidigt på att det nog var ett utvidgat självmord orsakat av mamman. Kanske shopoholic och spelmissbrukare, då de hade så stora skulder. Mannen må ha vetat om hur illa ställt det var.
Citera
2017-07-27, 16:52
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Vid en första tanke låter det otroligt. Men har hon väl börjat döda sina barn kände hon sig tvungen att göra det snabbt.

Skulje så gärna vilja höra pappans berättelse om allt. Vad visste han innan? Var det en helt vanlig dag? Varför drack han kvällen innan?

Han kanske drack varje kväll. Hade kanske dyra vanor.
Citera
2017-07-27, 16:56
Medlem
Jigglypuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Kvinnan/mamman ska alltså ha hunnit nästan döda tre barn och tända eld i lägenheten när mannen åkt till sitt jobb. Innan vräkningen skulle verkställas klockan nio.

Han var väl byggarbetare? De börjar jobba tidigt.
Citera
2017-07-27, 16:57
Medlem
Jigglypuff:
"Några andra skulder än hyresskulderna verkar familjen inte ha haft (det stod nånstans att skulden "motsvarade två årshyror")."

Det har ju stått att även mannen haft skulder på ca 70 tkr, bl.a. från trängselskatt.
Citera
2017-07-27, 17:00
Medlem
Jigglypuffs avatar
Citat:
Skulle så gärna vilja höra pappans berättelse om allt. Vad visste han innan? Var det en helt vanlig dag? Varför drack han kvällen innan?

Enligt några av de tidigare uppgifterna skulle han ha varit berusad när han påträffades efteråt, men nu visar det sig att han varit på jobbet och åkt hem igen när han fått veta att det brann i lägenheten.

Förmodligen är det bara som en vän till honom vittnade om tidigare - vännen hade varit hemma hos familjen kvällen innan, han och pappan hade suttit och druckit ett par glas på balkongen och sedan hade vännen åkt hem. Barnen hade varit uppe och lekt, så det kan inte ha varit alltför sent. Låter rätt normalt.
Citera
2017-07-27, 17:01
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarpappan
Han drack väl kvällen innan eftersom folk gör det ibland?
Javisst, men om jag minns rätt så verkade grannarna ha reagerat på att han drack kvällen innan. Men det kan förstås vara något han gjorde varje kväll.
Citera
2017-07-27, 17:03
Medlem
Jigglypuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goboobog
Jigglypuff:
"Några andra skulder än hyresskulderna verkar familjen inte ha haft (det stod nånstans att skulden "motsvarade två årshyror")."

Det har ju stått att även mannen haft skulder på ca 70 tkr, bl.a. från trängselskatt.

Ja, det har du rätt i. Det var kvinnans (eventuellt mörkade) hyresskulder som låg bakom vräkningen. Sedan hade han fler.
Citera
2017-07-27, 17:04
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jigglypuff
Enligt några av de tidigare uppgifterna skulle han ha varit berusad när han påträffades efteråt, men nu visar det sig att han varit på jobbet och åkt hem igen när han fått veta att det brann i lägenheten.

Förmodligen är det bara som en vän till honom vittnade om tidigare - vännen hade varit hemma hos familjen kvällen innan, han och pappan hade suttit och druckit ett par glas på balkongen och sedan hade vännen åkt hem. Barnen hade varit uppe och lekt, så det kan inte ha varit alltför sent. Låter rätt normalt.

Pappan önskar nog att han hade glömt kvar något hemma och åkt tillbaks, så han kunde ha förhindrat denna ohyggliga katastrof.
Citera
2017-07-27, 17:07
Medlem
Jigglypuffs avatar
Citat:
Javisst, men om jag minns rätt så verkade grannarna ha reagerat på att han drack kvällen innan. Men det kan förstås vara något han gjorde varje kväll.

De kunde väl berätta att han drack kvällen innan eftersom han suttit på balkongen.
Citera
2017-07-27, 17:11
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jigglypuff
De kunde väl berätta att han drack kvällen innan eftersom han suttit på balkongen.
Javisst, kvällen innan kanske inte alls stack ut bland övriga kvällar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in