2017-07-27, 12:51
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kermith
Formellt sett är mannen inte avskriven från utredningen. Men misstankarna mot honom har minskat så pass mycket att åklagaren på onsdagseftermiddagen tog beslutet om att försätta honom på fri fot.

Men du vet mer antagligen.
Ja, att när åklagaren väljer att släppa utan att TR fattat det beslutet så finns det i princip inget att hålla honom för längre.
Han kommer sannolikt avföras ganska snabbt från utredningen.
Citera
2017-07-27, 12:54
Medlem
Citat:
Om han inte är avskriven från utredningen så är det kanske inte "så lätt att förstå att han inte skulle kunna vara skyldig". eller hur?

Nä jag förstår dig, och jag sa ju att du har rätt han ska förstås betraktas som en mördare. Precis som Christer Petersson.
Sen som jag oxå sa, så tror jag att han inte längre är så aktuell i utredningen längre. Förstår du? Det är vad jag tror. Misstänkt för 4 mord och bli släppt 😂 Nä du!.
Citera
2017-07-27, 13:53
Medlem
Browngreeneyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahusia55
Väldigt fördomsfull och väldigt fel ute visade det sig.

Bullshit...han har definitivt gjort det...eller lejt någon annan.
Citera
2017-07-27, 13:54
Medlem
Religions-Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintersol21
Skulle det kunna vara så att mamman dolt detta med hyresskulden för pappan? Det låter otroligt, men jag spekulerar ändå:

Pappan jobbar "jämt", dvs han är aldrig den som hämtar in posten osv. Lägenheten står på mamman, hyresvärden och socialtjänsten skickar brev och hör av sig till henne. När de har möten angående skulden säger kvinnan alltid att mannen inte kan vara med, eftersom han jobbar... Hon gömmer breven om skulden, från socialen samt brevet om avhysningsdagen.. Han hade kanske dessutom dålig svenska och kunde ändå inte läsa breven, OM han hade hittat dem..

Har läst att pappan ska ha sagt att de inte hade några ekonomiska svårigheter..

Om det var mamman som betalade hyran (eller skulle betala, den betalades ju inte), kan hon ha dolt hyresskulden för honom helt? Frågan är i så fall varför hon inte betalade hyran? Spelmissbruk? Droger?

OM mamman dolt detta med skulderna, vräkningen osv skulle det kunna förklara varför mannen åkte till jobbet samma dag de skulle avhysas.

Skammen inför att ha ljugit för mannen och hållt honom fullständigt bakom ljuset samt att mamman tror att de riskerar att bli av med barnen och hamna på gatan- kanske var det den utlösande faktorn. Som gjorde att hon dödade barnen och sig själv.

Jag tror knappt på min teori själv, det känns för märkligt. Men spånar bara, kom gärna med era tankar gällande detta..

Denna teori ligger nog inte så långt ifrån sanningen.
Citera
2017-07-27, 14:14
Medlem
kermiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, att när åklagaren väljer att släppa utan att TR fattat det beslutet så finns det i princip inget att hålla honom för längre.
Han kommer sannolikt avföras ganska snabbt från utredningen.

Vi förstår nog båda vad meningen "Formellt sett är mannen inte avskriven från utredningen."
Eller hur? Sannolikt är det att han kommer att avföras när de utom all tvivel har bevisläget klart. Men de verkar dröja med. Så ingen av oss vet något ännu än att vi alla har spekulerat. Eller vad känner du?
Citera
2017-07-27, 14:23
Medlem
Jag tror också att kvinnan dolt hyresskulden för mannen. Tidigare i tråden lanserade jag teorin att det fanns en shopaholic i familjen.
Utan att generalisera allt för mycket, men polskor är ofta dyra i drift.
Det fanns inga utmätningsbara tillgångar, var argumentet mot min teori.
Smink, kläder, väskor, hårvård har knappast något andrahandsvärde, men kan sluka enorma pengar.
Verkligheten kom ikapp kvinnan och det slog över för henne. Det är vad jag, tills vidare, tror.
Citera
2017-07-27, 14:27
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Han har blivit släppt ur häktet men var har det slutgiltigt framgått att han skulle vara oskyldig?

Formellt sett är mannen inte avskriven från utredningen. Men misstankarna mot honom har minskat så pass mycket att åklagaren på onsdagseftermiddagen tog beslutet om att försätta honom på fri fot.

Att mannen har blivit släppt ökar ju inte chansen för att han slutligen skall åka dit.
Frisläppandet är ju ett klart tecken på att man under utredningen har funnit bevis för att annan/annat än mannen kan misstänkas.
Och som tidningarna skrev, kvinnan hade visade typiska tecken på självskador.

Så nog kommer mannen att avfärdas helt vad det lider.

Då är det intressantare att elaborare orsaken till att kvinnan gjorde som hon gjorde?
Citera
2017-07-27, 14:29
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Jag tror också att kvinnan dolt hyresskulden för mannen. Tidigare i tråden lanserade jag teorin att det fanns en shopaholic i familjen.
Utan att generalisera allt för mycket, men polskor är ofta dyra i drift.
Det fanns inga utmätningsbara tillgångar, var argumentet mot min teori.
Smink, kläder, väskor, hårvård har knappast något andrahandsvärde, men kan sluka enorma pengar.
Verkligheten kom ikapp kvinnan och det slog över för henne. Det är vad jag, tills vidare, tror.

Kanske hon satt vid datorn och spelade bort vad mannen jobbade in?

Hur var det med mannen och hans kneg inom byggsvängen? Jobbade han vitt eller handlade det om en bidragstagande familj med svartjobb?
Citera
2017-07-27, 15:06
Medlem
Jigglypuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Jag tror också att kvinnan dolt hyresskulden för mannen.

Det tror jag med! Om han vetat om att Kronofogden skulle komma och vräka familjen på förmiddagen hade han väl knappast åkt till jobbet och överlåtit det hela åt frun och tre småttingar mellan 2 och 8 år?

Eftersom bara kvinnan stått på kontraktet har varken hyresvärd eller kronofogde haft någon anledning att prata med mannen. Och Socialtjänsten har bara varit inkopplad vad gäller hyran.

Några andra skulder än hyresskulderna verkar familjen inte ha haft (det stod nånstans att skulden "motsvarade två årshyror").
Citera
2017-07-27, 15:24
Medlem
kermiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Att mannen har blivit släppt ökar ju inte chansen för att han slutligen skall åka dit.
Frisläppandet är ju ett klart tecken på att man under utredningen har funnit bevis för att annan/annat än mannen kan misstänkas.
Och som tidningarna skrev, kvinnan hade visade typiska tecken på självskador.

Så nog kommer mannen att avfärdas helt vad det lider.

Då är det intressantare att elaborare orsaken till att kvinnan gjorde som hon gjorde?

Du har rätt, jag köper det!

Anledningen till att hon stod på kontrakten mm är naturligtvis för att gammelsmurfen var här olagligt samt att han var efterlyst. Han jobbade säkert svart för han kan ju inte skylta med sitt namn.
Därför är det säkert också anledningen till att han inte var med på möten med soc etc.
Han kanske dessutom inte behärskar svenska.
Citera
2017-07-27, 15:55
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Kvinnan/mamman ska alltså ha hunnit nästan döda tre barn och tända eld i lägenheten när mannen åkt till sitt jobb. Innan vräkningen skulle verkställas klockan nio.
Vid en första tanke låter det otroligt. Men har hon väl börjat döda sina barn kände hon sig tvungen att göra det snabbt.

Skulje så gärna vilja höra pappans berättelse om allt. Vad visste han innan? Var det en helt vanlig dag? Varför drack han kvällen innan?
Citera
2017-07-27, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronstallet
Det finns säkerligen en psykos i detta.

Ja men det går ju inte att dölja att man inte betalar hyran.
Jag har bott i allmännyttan i säkert 15-20 år i olika omgångar och direkt det blir någon försening med hyran pga slarv blir det påringning från bostadsbolaget.

Gubben kan inte ha varit ovetande om hyresskulden. Visserligen har han inte permanent uppehållstillstånd pga han kommer från 3:e land och hon EU. Men han jobbar kanske svart och sliter långa arbetspass för lite pengar.
Hon har PUT. Så kontraktet står antagligen på henne. Hon kan knappast ha varit psykotisk. För då hade soc tagit barnen ifrån henne för länge sedan.

Jag inväntar en haveriutredning som Göteborgs stad får göra. Även om ingen kan åtalas för morden så kan någon tjänsteman åka på tjänstefel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in