2017-07-27, 13:31
Medlem
vargvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Jösses !!! IBM kan visst ha gjort fel någon sorts fel, kanske! Men det har inte med mittroendevotumet mot regeringen att göra. Två helt skilda ärenden. Det enda har med ett affärsavtal att göra det andra är rent politiskt om förtroende för ministrar.

Insider info ifrån någon som jobbade med det hela i över 3 år : IBM påpekade allt. Transportstyrelsen tyckte det var för dyrt och valde det billiga alternativet.

Transportstyrelsen är den som är boven i dramat och kommer alltid vara.
Både folk ifrån IBM och Transportstyrelsen påpekade de bristningar som skulle ske men man gjorde det iallafall.
Citera
2017-07-27, 13:32
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cybermorph
Löfven har visat att han verkligen inte bryr sig om rikets säkerhet. Hur kan han vara säker på att han informeras i framtiden om något viktigt? Riktigt dåligt ledarskap. Livsfarligt. Han beter sig som en blondin i Paradise Hotel, bryr sig bara om taktik för att få vara kvar. Vilken pajas.

Fast det var väl påpekat av SÄPO sedan 2012, så förra regeringen gjorde väl inte så mycket åt det.
Dessutom ville alliansen ha utkontraktering i större utsträckning.
http://www.sakerhetspolisen.se/downl...Arsbok2012.pdf
https://computersweden.idg.se/2.2683...er-outsourcing
Citera
2017-07-27, 13:32
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
AKB måste nästan försöka driva fram en regeringskris då det är enda sättet för henne själv att sitta kvar. I senaste Sentio hade Moderaterna 12,8. Det går inte att gå till val med sådana katastrofsiffror.

Lägg därtill KDs 2-3 % och Majorns 5-6%, Lööf kommer att bli den stora vinnaren.
Alla glada sen?
Citera
2017-07-27, 13:35
Medlem
Ju längre det dröjer innan vi får ett officiellt alliansbesked desto mer ser det ut som alliansens mellanmjölksstrateger återigen har skitit i det blå skåpet och står där med skägget i brevlådan.

När det väl kallar till presskonferens: "Vi är nöjda, vi siktade högt men nådde inte riktigt ända fram. Att två ministrar fick gå är ändå en stor seger! Speciellt för sådana som oss som inte är de skarpaste knivarna i lådan."
Senast redigerad av Efterdradd 2017-07-27 kl. 13:38.
Citera
2017-07-27, 13:35
Medlem
Löfvén kan för ett otränat öga framstå som skicklig i sitt agerande där han försöker blanda bort korten och begränsa skadorna med sitt prat om ansvarsområden och ansvar, men SÄPO:s FUP gläntade på dörren till maktens korridorer så att alla kunde se hur genomsyrat där är av inkompetens, korruption och lögner. S långsiktigt negativa trend kommer sannolikt hålla i sig och den här soppan har knappast varit till vare sig deras eller Alliansens fördel.

Det vore givetvis ändå önskvärt att så många som möjligt sätter hårt mot hårt i detta fallet och opponerar sig mot S önskade narrativ. De får inte komma undan så lättvindigt med så flagranta brott mot Sverige och dess invånare. Vilken minister som ev. sa vad till vem och när detta skedde är på det stora hela oväsentligt men bör likväl lyftas fram så att ansvar kan utkrävas.

Den här härvan visar dock med tydlighet på ett mycket större peoblem vilket är yrkespolitikers uppfattning av sin roll i Sverige. Medvetna lagbrott sanktionerade av styrelser, symboliska strafförelägganden för allvarliga brott, helt orimliga löneförhöjningar, mörkande av information, okunskap om ansvarsroller, nonchalans inför säkerhetsfrågor, allt tyder på en maktkultur som är mycket skadlig för landet

Tack och lov är det inte 1968 längre, idag finns bl.a Flashback som kan slänga mer ved på elden. Långsamt bryter vi tillsammans nacken av besten.
Senast redigerad av Pappaskappsack 2017-07-27 kl. 13:45.
Citera
2017-07-27, 13:37
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swekredit
Är det bara jag som misstänker att man har planerat allt detta för att avsätta stefan löfven?

Och att det faktiskt pågår en statskupp mitt framför näsan på oss?
På vad grundar du detta?

Vilka är det som skulle stå bakom denna statskupp och hur kommer de i en process som pågår genomföra den?
Citera
2017-07-27, 13:37
Medlem
crillecrilles avatar
Hela intervjun i SVT med försvarsminister Hultqvist: https://streamable.com/j64sy eller om man vill ha videofilen: https://minfil.org/W6t4b5c4b9/Interv...27.mkv.torrent

Jag hör varken Morgan eller Johansson i denna intervju men det går väl att tolka på olika sätt det han säger.

Edit: hade lite otur när jag tänkte. Justitiedepartementet säger han klart och tydligt. Alltså går det att klämma åt Morgan...
Senast redigerad av crillecrille 2017-07-27 kl. 13:40.
Citera
2017-07-27, 13:38
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sopaplayer
Då ska vi se om du vet vad du pratar om eller om vi om några veckor kan idiotförklara dig för all framtid.

Jag är patriot så jag hoppas verkligen att ni kan idiotförklara då jag hoppas (mot bättre vetande) på att Hultqvist får lämna försvarsministerposten, denna landsförrädiska NATO-anhängare . Men kommer det att hända? Så gott som uteslutet.

Som jag hoppades på den 24 juli:
"IT-skandalen bör leda till att landsförrädaren och USA-agenten Peter Hultqvist sparkas."
(FB) Peter Hultqvist (S) - försvarsminister?!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Men o andra sidan -- när har Löfvén någonsin brytt sig om saker som rikets säkerhet? Detta gäller dock också även Alli-skansen. Hela den svenska politiska eliten stinker korruption.

Att han nu börjar prata om "att ta ansvar" är löjeväckande. Han tar trots allt inte ansvar för ett djävla skit.

Att springa och gömma sig är tydligen att "ta ansvar" i Löfvens värld.
Först under Almedalsveckan och sen i två hela veckor under denna regeringskris.

Att återanställa Ygeman på en annan position som hållit inne med viktig information i två år.
Är det i närheten av ansvarsfullt?
Citera
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalfRunar
Enligt Hultqvist så fick han informationen från Justitiedepardementet - som ju Morgan är ansvarig över - och tog för givet att de fört det vidare till även Lövfén...

Borde inte detta göra Morgan MINST lika skyldig som Yggeman?

I slutet av klippet när SVT intervjuar Hultqvist.
https://www.svtplay.se/video/1460443...rens-om-krisen

Om man inte riktar misstroende mot Morgan så är det helt uppåt väggarna. Hoppas SD snappar upp det här och löper den linan ut.

Citat:
Ursprungligen postat av swekredit
Är det bara jag som misstänker att man har planerat allt detta för att avsätta stefan löfven?

Och att det faktiskt pågår en statskupp mitt framför näsan på oss?

Vem utför statskuppen menar du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Fast det var väl påpekat av SÄPO sedan 2012, så förra regeringen gjorde väl inte så mycket åt det.
Dessutom ville alliansen ha utkontraktering i större utsträckning.
http://www.sakerhetspolisen.se/downl...Arsbok2012.pdf
https://computersweden.idg.se/2.2683...er-outsourcing

Nu har du nog snurrat till det rejält. Jag tycker outsourcing är fel men det är inte problemet här. Även om man vill outsourca myndigheters drift betyder det inte att man måste göra det till gamla öst-stater. Om du inte kan visa att den förra regeringen krävde att outsourcingen skulle ske till gamla öst-stater så har det inget med denna kris att göra.
Citera
2017-07-27, 13:39
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Intervjun börjar 1 h och 09 in i sändningen:
https://www.svtplay.se/video/1460443...rens-om-krisen

Hultqvist säger att han fick information från Justitiedepartementet och Näringsdepartementet. Frågan är om han inte menar den information som gick via Ygeman, då informationen kom från Säpo och Säpo rapporterade till honom (och sannolikt hans statssekreterare som då var Ann Linde, numera EU-minister).

Ygeman var dock formellt underställd justitieminister Morgan Johansson - så Morgan Johansson borde ha vetat om detta - men de kan argumentera för att så inte var fallet.

Hultqvist säger också indirekt att Damberg borde vetat om detta då information kom via Näringsdepartementet.

Sammanfattningsvis verkar alla utom Löfven vetat om detta. Troligt, eller hur...

För min del är det tämligen solklart att det fetande inte är särskilt trovärdigt. Detta att gång på gång ljuga och bedra det svenska folket, skylla på andra och samtidigt gå ut med saker som att "man tar ansvar" menar jag på är betydligt värre och kräver betydligt hårdare straff än att någon regering avgår (eller som nu -- att två ministrar avgår varpå den ena t om får en bättre position).

Att bara skyffla om positioner inom det egna partiet kan knappast vara straff nog.

Stefan Löfvén och hela etablissemanget verkar också helt ha missat att Löfvén bär det yttersta ansvaret. Den första som bör avgå och den som bör få det absolut hårdaste straffet är därav han..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in