2017-07-27, 13:11
Medlem
Vi har sett en föreställning av en ilsken diktator. Jag tyckte mig höra något om " se över konstitutionslagarna" ?

Även om jag inte stöttar S, så måste jag tycka att Löfvén agerat smart och inte rymde och utlyste x - val. Det hade inte kommit ut något bra av det. Jag tycker att det var bra att Hultqvist är kvar. Hade varit svårt att tillfälligt ersätta honom.

Det är inte över än. Vi har bara fått entrén. Höstens budget väntar. Efterrätten blir valet om ett år.
Citera
2017-07-27, 13:12
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jag har en svag känsla av att Alliansen planerar något nytt utspel för att ta initiativet igen och att det är därför det råder radiotystnad på Twitter bl.a. Kanske att fälla hela regeringen.

Möjligen. Misstroendeförklaring mot Löfvén är det som i de flesta andra länder skulle vara det givna svaret nu och då fälla hela regeringen. Speciellt eftersom man understrukit hur allvarligt detta varit just för rikets säkerhet och att Löfvén inte heller idag visade på minsta insikt eller något ansvar. Inte heller att han hade sparkat någon utan dessa hade avgått frivilligt. Att då låta detta passera med att Hultqvist får vara kvar med Löfvén som chef visar på att man inte riktigt bryr sig om rikets säkerhet. I Sverige dock är det mer oklart. Om de backar har de gjort en väldigt stor blunder.
Citera
2017-07-27, 13:14
Medlem
JustZlatans avatar
Annie Lööf och Björklund kommer aldrig gå med på att fälla Hultqvist, och AKB har fått kalla fötter. Det är bara Åkesson och EBT som vill fortsätta agera opposition.
Citera
2017-07-27, 13:14
Citat:
Ursprungligen postat av Cybermorph
Löfven har visat att han verkligen inte bryr sig om rikets säkerhet. Hur kan han vara säker på att han informeras i framtiden om något viktigt? Riktigt dåligt ledarskap. Livsfarligt. Han beter sig som en blondin i Paradise Hotel, bryr sig bara om taktik för att få vara kvar. Vilken pajas.

Många, även luttrade journalister verkar inte förstå det politiska regelverket.
Alla tror av Steffe är en svensk diktator.
Citera
2017-07-27, 13:15
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Om det varit som du skriver, hade troligtvis inte Alliansen begärt misstroendeförklaring mot Peter Hultqvist från första början.

Alliansen räknade med att fälla regeringen och då hade USA inte brytt sig, då nån annan NATO-vänlig landsförrädare hade tagit posten. Men inom det socialdemokratiska partiet finns många patrioter kvar som vill behålla vår militära alliansfrihet och dessa får inte ha nån chans till försvarsministerposten. Dessutom har Hultqvist redan inkörda kanaler till NATO och USA, vilket är en stor fördel.
Citera
2017-07-27, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Vi har sett en föreställning av en ilsken diktator. Jag tyckte mig höra något om " se över konstitutionslagarna" ?

Även om jag inte stöttar S, så måste jag tycka att Löfvén agerat smart och inte rymde och utlyste x - val. Det hade inte kommit ut något bra av det. Jag tycker att det var bra att Hultqvist är kvar. Hade varit svårt att tillfälligt ersätta honom.

Det är inte över än. Vi har bara fått entrén. Höstens budget väntar. Efterrätten blir valet om ett år.

Samtidigt har inte försvarsministern informerat statsministern om en mycket allvarlig händelse som kan påverka försvarsförmågan på över ETT år..
Citera
2017-07-27, 13:16
Bannlyst
Bara rann svett från steffe vid ekots efterintervju. Forsade!

Nåja detta styrde jan ju upp rätt bra, det får man ge han.

Total radioskugga från alliansen...humor på hög nivå.
Citera
2017-07-27, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Möjligen. Misstroendeförklaring mot Löfvén är det som i de flesta andra länder skulle vara det givna svaret nu och då fälla hela regeringen. Speciellt eftersom man understrukit hur allvarligt detta varit just för rikets säkerhet och att Löfvén inte heller idag visade på minsta insikt eller något ansvar. Inte heller att han hade sparkat någon utan dessa hade avgått frivilligt. Att då låta detta passera med att Hultqvist får vara kvar med Löfvén som chef visar på att man inte riktigt bryr sig om rikets säkerhet.
Men då får man också ha ett regeringsalternativ, det har de inte. Eller tvinga fram ett extraval, vilket de kan göra, om Löfven inte utlyser ett, genom att inte acceptera talmannens ev. förslag på ny regeringsbildare. Formellt fyra gånger. Men även det måste koordineras med SD. Det krävs 175 röster för att fälla ett förslag på regeringsbildare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Värsta av allt är att Morgan Johansson har blivit inrikesminister. Snacka om en inkompetent jävel.

Enligt Hultqvist så fick han informationen från Justitiedepardementet - som ju Morgan är ansvarig över - och tog för givet att de fört det vidare till även Lövfén...

Borde inte detta göra Morgan MINST lika skyldig som Yggeman?

I slutet av klippet när SVT intervjuar Hultqvist.
https://www.svtplay.se/video/1460443...rens-om-krisen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Annie Lööf och Björklund kommer aldrig gå med på att fälla Hultqvist, och AKB har fått kalla fötter. Det är bara Åkesson och EBT som vill fortsätta agera opposition.
AKB måste nästan försöka driva fram en regeringskris då det är enda sättet för henne själv att sitta kvar. I senaste Sentio hade Moderaterna 12,8. Det går inte att gå till val med sådana katastrofsiffror.
Citera
2017-07-27, 13:18
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Möjligen. Misstroendeförklaring mot Löfvén är det som i de flesta andra länder skulle vara det givna svaret nu och då fälla hela regeringen. Speciellt eftersom man understrukit hur allvarligt detta varit just för rikets säkerhet och att Löfvén inte heller idag visade på minsta insikt eller något ansvar. Inte heller att han hade sparkat någon utan dessa hade avgått frivilligt. Att då låta detta passera med att Hultqvist får vara kvar med Löfvén som chef visar på att man inte riktigt bryr sig om rikets säkerhet. I Sverige dock är det mer oklart. Om de backar har de gjort en väldigt stor blunder.

Men o andra sidan -- när har Löfvén någonsin brytt sig om saker som rikets säkerhet? Detta gäller dock också även Alli-skansen. Hela den svenska politiska eliten stinker korruption.

Att han nu börjar prata om "att ta ansvar" är löjeväckande. Han tar trots allt inte ansvar för ett djävla skit.
Senast redigerad av sinewave 2017-07-27 kl. 13:20.
Citera
2017-07-27, 13:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Jag tycker att Löfvén har ansträngt sig för att göra ett riktigt bondeoffer och alliansen bör nöja sig med det. Att tvingas sparka Ygeman kan inte ha varit lätt för honom och är en tydlig prestigeförlust.
Nu vill han såklart syna alliansen, skulle de gå vidare trots det här beskedet så är risken att de framstår som onödigt konfliktbenägna och icke-regeringsdugliga.
Samtidigt blir det en klar prestigeförlust också för alliansen om de tar tillbaka beskedet nu när de har slagit på den stora trumman. Det här är hyfsat bra uträknat av Löfvén eller kanske främst av hans rådgivare.

Det här är också ett kraftfullt besked- om än därtill nödd och tvungen, till de övriga ministrarna att skärpa till sig eller så rullar deras huvuden. Precis den effekt en stark opposition ska spela i en fungerande demokrati.

Alla som har åsidosatt sitt ansvar inom regeringen ska givetvis straffas för det. Varför ska någon slippa?

Löfvén högst ansvarig för kaoset i regeringen, i princip så borde Löfvén avgå frivilligt.

Väljarna är trötta på politisk kohandel, nu är det den som gör vad som moraliskt förväntas göras som vinner väljarnas förtroende.

Alliansen har allt att vinna på att försöka få bort regeringen oavsett hur det politiska landskapet ser ut efter det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in