2017-07-26, 18:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det jag envetet frågade var "Varför skulle det inte fungera likadant på ett huvud som på en melon inlindad i fiberglasförstärkt tejp?"
Och nu har jag ju med länkar visat att det funkar likadant - jet effect kan uppstå på meloner och jet effect kan uppstå på människoskallar.
Dock uppstår det inte alltid på vare sig meloner eller människoskallar...

Absolut - och det håller jag med om som jag redan tidigare skrivit - det innebär dock inte att effekten inte kan uppstå även på människoskallar.
Den jet-effekt som Alvarez med lite fusk åstadkom i sina melon-experiment ger INTE stöd till att effekten kan uppstå på människoskallar, nej. Så här skriver Szamboti i sin summering:

The backwards movement of a melon struck by a bullet may be possible with the use of soft nosed unjacketed lead hunting ammunition, but it is not possible, even in a melon, with jacketed ammunition, and finally it is not possible at all, with any type of ammunition, in the case of a human skull.

Som jag förstår det så är det alltså inte endast så att Alvarez studie INTE ger något stöd till att samma jet-effekt kan uppstå på människoskallar, det är enligt Szamboti till och med så att det i princip är omöjligt att en sådan kan uppstå i en mänsklig skalle, oavsett typ av ammunition.

Är det något du bestrider?

Citat:
Japp, jag har inte ställt den enda gång sen du svarade - det är du själv som upprepar dig nåt alldeles sanslöst.
Hur fan ska jag kunna vet det om du inte svarar?

Bra, då var det avklarat.

Citat:
Nej. Jag har inte ens läst Alvarez avhandling, jag är som sagt endast intersserad av att visa att en s.k. jet effect kan uppstå på både meloner och människoskallar. Vilket nu har bevisats.
Börjar du förstå?
Har det?

Du håller alltså inte med Szamboti på den punkten?
Senast redigerad av onopono 2017-07-26 kl. 18:03.
Citera
2017-07-26, 18:06
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Den jet-effekt som Alvarez med lite fusk åstadkommet i sina melon-experiment ger INTE stöd till att effekten kan uppstå på människoskallar, nej. Så här skriver Szamboti i sin summering:

The backwards movement of a melon struck by a bullet may be possible with the use of soft nosed unjacketed lead hunting ammunition, but it is not possible, even in a melon, with jacketed ammunition, and finally it is not possible at all, with any type of ammunition, in the case of a human skull.

Som jag förstår det så är det alltså inte endast så att Alvarez studie INTE ger något stöd till att samma jet-effekt kan uppstå på människoskallar, det är enligt Szamboti till och med så att det i princip är omöjligt att en sådan kan uppstå i en mänsklig skalle, oavsett typ av ammunition.

Är det något du bestrider?

Hur fan ska jag kunna vet det om du inte svarar?

Bra, då var det avklarat.

Har det?

Du håller alltså inte med Szamboti på den punkten?

Förstår du ingenting vad man skriver till dig?? Jag har aldrig påstått att melonen bevisar att jfk's huvud rörde sig av en jet effekt.. jag har dock påstått att melonexperimentet visar att en jet effekt finns, och jag har påstått att experimentet med skallarna visar att en jet effekt kan uppstå även i skott mot ett kranium.

Om du ska påstå att du kämpar för demokrati så får du nog försöka lära dig att lyssna på och läsa även sånt som du inte håller med om, annars framstår du bara som samma gamla rättshaverist igen..
Citera
2017-07-26, 19:03
Avstängd
Citat:
Förstår du ingenting vad man skriver till dig?? Jag har aldrig påstått att melonen bevisar att jfk's huvud rörde sig av en jet effekt.. jag har dock påstått att melonexperimentet visar att en jet effekt finns, och jag har påstått att experimentet med skallarna visar att en jet effekt kan uppstå även i skott mot ett kranium.

Om du ska påstå att du kämpar för demokrati så får du nog försöka lära dig att lyssna på och läsa även sånt som du inte håller med om, annars framstår du bara som samma gamla rättshaverist igen..
Då håller du således inte med Szamboti när han skriver det här?
"... it [jet effect] is not possible at all, with any type of ammunition, in the case of a human skull."
Citera
2017-07-26, 19:14
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Då håller du således inte med Szamboti när han skriver det här?
"... it [jet effect] is not possible at all, with any type of ammunition, in the case of a human skull."

Nej, det har ju dr Lattimer motbevisat.

Men Det är inte så konstigt, Szamboti är nog rätt van vid att bli motbevisad - det är ju bara att titta på hans framfart inom A&E-rörelsen så förstår man vilken pajas han är.
Citera
2017-07-26, 22:53
Avstängd
Citat:
Nej, det har ju dr Lattimer motbevisat.
Har han? Är du säker på att skallen på stegen rör sig mot kulans färdriktning som ett resultat av en jet-effekt?

Så här skrivet t.ex. Donald Thomas citerad i en artikel i AFTE av Augilar & Wecht:
"“Lattimer’s diagrams reveal that the incoming angle of the bullet trajectory sloped downwards relative to the top of the ladder, with the justification that the assassin was shooting from an elevated position ... But the downward angle would have had the effect of driving the skulls against the top of the ladder with a predictable result – a rebound.” (A video clip of Dr. Lattimer’s shooting tests shows the ladder rocking forward as the skull is driven against the top of the ladder. 34)"
På vanlig svenska innebär det att kulan träffar skallen snett uppifrån och trycker ner den mot stegen, vilken i sin tur trycks framåt av kulans momentum varpå skallen hoppar/studsar (rebound) tillbaka igen bakåt mot kulans färdriktning.

Vidare från artikeln:

"The results of Dr. Lattimer’s tests are in sharp contrast not only to those Mr. Sturdivan reported from the Biophysics Lab, [de tio skallarna som Szamboti refererade till] but also to similar, skull-shooting tests conducted by University of Kansas’s pathology professor, Dr. John Nichols, MD, Ph.D., F.A.C.P."

Inte heller Nichols & co fick således någon jet-effekt med människoskallar fyllda med ballistisk gel:

"This study did not demonstrate the jet effect and would lead us to reject the jet effect as the basis for President Kennedy’s backward head movement.”

Artikeln citerar Thomas igen och nu om utblåset från Lattimers skallar:
""Lattimer’s photographs of skulls do not show a jet plume. Instead they show a Kronlein Schuss effect with a blowout of material through the top of the skull. Lattimer did not achieve jet effect.”"

Till sist:
"Inasmuch as Dr. Lattimer achieved such different results than Edgewood Arsenal and Dr. Nichols, Dr. Thomas observed, “this obvious difference in design would appear to be the explanation for the stark difference in the results.”"

Påstår du fortfarande att Lattimers två skallar visar en jet-effekt?

AFTE: https://statick2k-5f2f.kxcdn.com/images/pdf/AguilarWechtAFTA2016.pdf

Citat:
Men Det är inte så konstigt, Szamboti är nog rätt van vid att bli motbevisad - det är ju bara att titta på hans framfart inom A&E-rörelsen så förstår man vilken pajas han är.
Ja, så här långt ser det ju mindre lovande ut.

Men då talar vi ju inte om Szamboti, eller hur.
Citera
2017-07-26, 23:14
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Har han? Är du säker på att skallen på stegen rör sig mot kulans färdriktning som ett resultat av en jet-effekt?

Så här skrivet t.ex. Donald Thomas citerad i en artikel i AFTE av Augilar & Wecht:
"“Lattimer’s diagrams reveal that the incoming angle of the bullet trajectory sloped downwards relative to the top of the ladder, with the justification that the assassin was shooting from an elevated position ... But the downward angle would have had the effect of driving the skulls against the top of the ladder with a predictable result – a rebound.” (A video clip of Dr. Lattimer’s shooting tests shows the ladder rocking forward as the skull is driven against the top of the ladder. 34)"
På vanlig svenska innebär det att kulan träffar skallen snett uppifrån och trycker ner den mot stegen, vilken i sin tur trycks framåt av kulans momentum varpå skallen hoppar/studsar (rebound) tillbaka igen bakåt mot kulans färdriktning.

Vidare från artikeln:

"The results of Dr. Lattimer’s tests are in sharp contrast not only to those Mr. Sturdivan reported from the Biophysics Lab, [de tio skallarna som Szamboti refererade till] but also to similar, skull-shooting tests conducted by University of Kansas’s pathology professor, Dr. John Nichols, MD, Ph.D., F.A.C.P."

Inte heller Nichols & co fick således någon jet-effekt med människoskallar fyllda med ballistisk gel:

"This study did not demonstrate the jet effect and would lead us to reject the jet effect as the basis for President Kennedy’s backward head movement.”

Artikeln citerar Thomas igen och nu om utblåset från Lattimers skallar:
""Lattimer’s photographs of skulls do not show a jet plume. Instead they show a Kronlein Schuss effect with a blowout of material through the top of the skull. Lattimer did not achieve jet effect.”"

Till sist:
"Inasmuch as Dr. Lattimer achieved such different results than Edgewood Arsenal and Dr. Nichols, Dr. Thomas observed, “this obvious difference in design would appear to be the explanation for the stark difference in the results.”"

Påstår du fortfarande att Lattimers två skallar visar en jet-effekt?

AFTE: https://statick2k-5f2f.kxcdn.com/images/pdf/AguilarWechtAFTA2016.pdf

Ja, så här långt ser det ju mindre lovande ut.

Men då talar vi ju inte om Szamboti, eller hur.

Du vet lika väl som jag (vilket jag även skrivit tidigare) att det finns liknande ifrågasättande av "dina" 10 skallar och beskjutningen av dessa, jag trodde inte du skulle sjunka full såhär lågt eftersom jag redan nämnt det men visst - vi kan fortsätta och hitta tomtar som griper efter halmstrån och skriver att det var fel på ditten och datten i all evighet till ingen som helst nytta. Skallen kanske sköts snett uppifrån, det gjorde jfk också. Skallen kanske pressades ner mot stegen, jfk's huvud bör ha pressats ner mot hans halskotor osv osv..
Jag vet dock, och jag tror du vet också, att skallarna på fotona från filmen jag länkade rörde sig mot kulans riktning, precis som i fallet med melonerna.
Fysikaliska effekter ändras inte 180 grader av materialbyte - men effekterna kan förstås minska eller öka.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2017-07-26 kl. 23:59.
Citera
2017-07-27, 00:18
Avstängd
Citat:
Du vet lika väl som jag (vilket jag även skrivit tidigare) att det finns liknande ifrågasättande av "dina" 10 skallar och beskjutningen av dessa,
Finns det? Var då och av vem?

Citat:
jag trodde inte du skulle sjunka full såhär lågt eftersom jag redan nämnt det men visst - vi kan fortsätta och hitta tomtar som griper efter halmstrån och skriver att det var fel på ditten och datten i all evighet till ingen som helst nytta.
Att jag citerar en vetenskaplig artikel i samma tidskrift (AFTE) som publicerade din länkade artikel av Lucien Haag, är inget du tycker känns bra om den grundligt tillbakavisar det du påstår med stöd av samma artikel, ja.

Vi förstår och kan bara beklaga.

Citat:
Jag vet dock, och jag tror du vet också, att skallarna på fotona från filmen jag länkade rörde sig mot kulans riktning, precis som i fallet med melonerna.
Fysiska lagar ändras inte 180 grader av materialbyte - men effekterna kan förstås minska eller öka.
Skitsnack. Ingen har lyckats med att producera en jet-effekt med människoskallar fyllda med ballistisk gel.

- Lattimers skallar trycks ner mot stegens översta platta underlag varpå momentum överförs till stegen som skutsas framåt och skallen studsar tillbaka bakåt mot kulans färdriktning. Det här är fullt synligt i den film som finns från testerna.

- Varken Sturdigan & co eller senare Nichols & co lyckades reproducera någon jet-effekt i sina försök och ingen annan känd studie eller för den skull, anekdot, finns rapporterad, som visar jet-effekt i en människoskalle.

- Så här långt har jag tagit del av två studier som visar att en jet-effekt i en människoskalle är omöjlig att åstadkomma med en gevärskula oavsett typ. Det på grund av att hud, kranie och hjärna har helt andra egenskaper än en tejpad melon.

- Alvarez ljuger även i sin studie om att han först satte sig ner och funderade ut vilken möjlig modell som mest liknade ett människohuvud och att den han kom fram till var just en tejpad melon. Att han valde ut den a priori och att den direkt visade en jet-effekt. Det här var rent ljug eftersom hans assistent vid experimenten, doktoranden Hoch, hade sparat underlaget och lämnat över det till researchern Jossiah Thompson. Det visade sig att Alvarez istället hade använt sig av Edisonsk metod och testat en mängd material och ammunition innan han till slut lyckades med metoden: mjuk blykula med extra laddning för höghastighet + glasfibertejpad melon. Kokosnöt, exempelvis, som ju är avsevärt mer lik en människoskalle än en melon flög föga förvånande rakt fram i kulans färdriktning vid varje försök.

- Att Lattimer använder sig av en minst sagt egenartad experimentuppställning är den enda rimliga förklaringen till att skallen TYCKS flyga bakåt mot kulans färdriktning och att det var därför inget av de andra teamen lyckades med att generera någon effekt.

Förklara nu gärna allt det här och varför det uppkommer en jet-effekt som skutsar skallen bakåt när ingen jetstråle skutsar ut framåt utan att allt hjärnmaterial istället sprutar rakt upp från skallens gässa (Kronlein Schuss effect ).

Och sluta fjanta dig, det blir bara värre då.
Senast redigerad av onopono 2017-07-27 kl. 00:30.
Citera
2017-07-27, 00:27
Avstängd
SnakePlisssken skrev:

"Fysiska lagar ändras inte 180 grader av materialbyte - men effekterna kan förstås minska eller öka."

Det här var en riktig liten pärla. Ingen har givetvis påstått att någon fysisk lag har ändrats. Det som ändras är hur lagarna ifråga agerar på olika material och under olika förutsättningar.

Snacka om "180 grader" käpprätt snetänk. Snart kan du ta över signaturen kjellkritisk's jobb som forumets korrekturläsare och faktagranskare. Ett par sådana här juveler till och du är snart där.

Jag håller tummarna.
Citera
2017-07-27, 00:36
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Finns det? Var då och av vem?

Att jag citerar en vetenskaplig artikel i samma tidskrift (AFTE) som publicerade din länkade artikel av Lucien Haag, är inget du tycker känns bra om den grundligt tillbakavisar det du påstår med stöd av samma artikel, ja.

Vi förstår och kan bara beklaga.

Skitsnack. Ingen har lyckats med att producera en jet-effekt med människoskallar fyllda med ballistisk gel.

- Lattimers skallar trycks ner mot stegens översta platta underlag varpå momentum överförs till stegen som skutsas framåt och skallen studsar tillbaka bakåt mot kulans färdriktning. Det här är fullt synligt i den film som finns från testerna.

- Varken Sturdigan & co eller senare Nichols & co lyckades reproducera någon jet-effekt i sina försök och ingen annan känd studie eller för den skull, anekdot, finns rapporterad, som visar jet-effekt i en människoskalle.

- Så här långt har jag tagit del av två studier som visar att en jet-effekt är omöjlig att åstadkomma med en gevärskula oavsett typ. Det på grund av att hud, kranie och hjärna har helt andra egenskaper än en tejpad melon.

- Alvarez ljuger även i sin studie om att han först satte sig ner och funderade ut vilken möjlig modell som mest liknade ett människohuvud och att den han kom fram till var just en tejpad melon. Att han valde ut den a priori och att den direkt visade en jet-effekt. Det här var rent ljug eftersom hans assistent vid experimenten, doktoranden Hoch, hade sparat underlaget och lämnat över det till researchern Jossiah Thompson. Det visade sig att Alvarez istället hade använt sig av Edisonsk metod och testat en mängd material och ammunition innan han till slut lyckades med metoden: mjuk blykula med extra laddning för höghastighet + glasfibertejpad melon. Kokosnöt, exempelvis, som ju är avsevärt mer lik en människoskalle än en melon flög föga förvånande rakt fram i kulans färdriktning vid varje försök.

- Att Lattimer använder sig av en minst sagt egenartad experimentuppställning är den enda rimliga förklaringen till att skallen TYCKS flyga bakåt mot kulans färdriktning och att det var därför inget av de andra teamen lyckades med att generera någon effekt.

Förklara nu gärna allt det här och varför det uppkommer en jet-effekt som skutsar skallen bakåt när ingen jetstråle skutsar ut framåt utan att allt hjärnmaterial istället sprutar rakt upp från skallens gässa (Kronlein Schuss effect ).

Och sluta fjanta dig, det blir bara värre då.

Ok, då förekommer jet effect bara hos meloner med tejp på - en fullständigt unik effekt på frukt alltså..
Jag orkar helt enkelt inte länka mer fram och tillbaks som jag skrev men det gör ingen som helst skillnad för vi kan samtidigt konstatera att du just har bevisat att exakt samma bakåtkastande rörelse istället kan uppnås genom att skjuta snett uppifrån mot något med stöd undertill - precis som skedde när jfk sköts... då säger vi att det var så det gick till så blir väl alla nöjda? Jfk sköts alltså bakifrån,snett ovanifrån, varför hans huvud kastades bakåt mot skottriktningen... (c) onopono
Citera
2017-07-27, 00:43
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
SnakePlisssken skrev:

"Fysiska lagar ändras inte 180 grader av materialbyte - men effekterna kan förstås minska eller öka."

Det här var en riktig liten pärla. Ingen har givetvis påstått att någon fysisk lag har ändrats. Det som ändras är hur lagarna ifråga agerar på olika material och under olika förutsättningar.

Snacka om "180 grader" käpprätt snetänk. Snart kan du ta över signaturen kjellkritisk's jobb som forumets korrekturläsare och faktagranskare. Ett par sådana här juveler till och du är snart där.

Jag håller tummarna.

Inte för att jag förstår vad du menar, men jag ändrade den där formuleringen en halvtimme innan du svarade - satan vad du måste sitta och fundera länge på dina formuleringar...

Men berätta - hur kan olika material göra att en skalle påverkas i 180 grader motsatt riktning mot vad du påstår att en skalle gör?
Citera
2017-07-27, 01:06
Avstängd
Citat:
Ok, då förekommer jet effect bara hos meloner med tejp på - en fullständigt unik effekt på frukt alltså..
Det går säkert knåpa ihop andra kombinationer av material och projektiler med lite kreativitet och fantasi. Precis som Alvarez till slut lyckades med. Poängen är att en människoskalle varken på teoretisk eller empirisk grund kan visa upp samma effekt och då oavsett typ av kula.

Citat:
Jag orkar helt enkelt inte länka mer fram och tillbaks som jag skrev men det gör ingen som helst skillnad för vi kan samtidigt konstatera att du just har bevisat att exakt samma bakåtkastande rörelse istället kan uppnås genom att skjuta snett uppifrån mot något med stöd undertill - precis som skedde när jfk sköts...
JFK's skalle satt som bekant fast i övriga kroppen och kunde givetvis inte 'studsa tillbaka' från något platt underlag. Var försiktig med jämförelserna.

Citat:
då säger vi att det var så det gick till så blir väl alla nöjda? Jfk sköts alltså bakifrån,snett ovanifrån, varför hans huvud kastades bakåt mot skottriktningen... (c) onopono
Som sagt, det här blir inte lättare för dig om du fjantar till det. Tvärtom.

Lattimers tester:

1. Kulan trycker ner skallen mot underlaget som utgörs av en steges översta platta trappsteg.

2. Momentum överförs till stegen som skutsas framåt i kulans färdriktning.

3. Skallen studsar samtidigt tillbaka, bakåt mot kulans färdriktning (rebound).

4. Ingen jet-stråle syns framför skallen som därmed omöjligen kan flyga bakåt av en jet-effekt som inte finns.

5. Den ballistiska gel som lämnar skalen gör så rakt upp genom gässan som ett resultat av en s.k. Kronlein Schuss effect vilken inte kan utgöra en jet-effekt och som dessutom uppstår åt helt fel håll.

6. Szamboti, Thomas och Nichols säger tveklöst mot bakgrund av teoretiska och empiriska studier att en jet-effekt är omöjlig att åstadkomma i en människoskalle.

7. Ingen utom Lattimer har någonsin lyckats att reproducera en jet-effekt i en människoskalle, oavsett gevär eller typ av kula.

Det här sammantaget är överväldigande bevis för att en jet-effekt inte kan ha orsakat JFK's huvuds våldsamma kast snett bakåt från en kula bakifrån. Det ger:

- Ingen total muskulär avslappning kan ha orsakat kastet bakåt eftersom limon ju bromsade in när kulan träffade sitt mål.

- Ingen jet-effekt eftersom det teoretiska och det empiriska underlaget saknas.

Vad finns kvar? Ja, du var själv inne på det. En nervreaktion som gör att kroppen sträcks ut och därmed skapar 'illusionen' av att huvudet kastas våldsamt bakåt av en kraft utifrån (kula) när kulan träffar JFK .... i bakhuvudet?

Återkommer.
Citera
2017-07-27, 01:10
Avstängd
Citat:
Inte för att jag förstår vad du menar, men jag ändrade den där formuleringen en halvtimme innan du svarade - satan vad du måste sitta och fundera länge på dina formuleringar...
Jag skrev och postade den direkt efter det att jag postade inlägget innan.

Så, vad fan yrar du om?

Citat:
Men berätta - hur kan olika material göra att en skalle påverkas i 180 grader motsatt riktning mot vad du påstår att en skalle gör?
Här gick det riktigt illa.

Försök igen när du är nykter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in