2017-07-26, 21:59
Medlem
Det är nog ganska trolig att man har flödeslogg på nätverket, så man skulle säkert sett om nättrafiken ökar från normal admin trafik via tex Citrix till en hög datatransfer trafik. Åtminstone har man nog tittat på dessa loggar nu, men detta görs nog dagligen.
Citera
2017-07-26, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Ska väl erkänna att jag inte begriper den tekniska biten riktigt. Och den är viktig.
OK min första fråga är: jobbade tjeckerna och serberna med den svenska infon, eller var det "bara" så att de jobbade på IBM och kunde komma åt infon om de ville?

De jobbade specifikt med Transportstyrelsen information.

Är det nån som förhört de aktuella serberna och tjeckerna? SÄPO? Eller säkerhetskollat dem i efterhand?

Inte i mars 2017. Senare är okänt.

Kravet är inte svenskt medborgarskap som jag fattat det, utan att dem kollas upp ur säkerhetssynvinkel. Och det har inte gjorts. Det skadar väl inte att göra det i efterhand?

Svårt för Säpo att göra det av olika anledningar. Bland annat så vägrar rumänska tekniker att skriva på de papper som behövs. Vilket jag kan förstå man vill verkligen inte att en akt om sig påbörjas hos Departamentul Securității Statului

Om man tror att de kopierat borde det vara det första man gör.

Säpo meddelade Transportstyrelsen att de inte kommer att kunna genomföra alla dessa kontroller redan hösten 2015.
Citera
2017-07-26, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Det de jobbade specifikt med servrarna. Alltså datorer på vilka myndigheternas databaser med känslig information lagrades. Dessa datorer ska ha funnits i Örebro och teknikerna ska ha loggat in på dem över internet. Exempel på uppgifter som de kan tänkas ha befattat sig med är uppgradering av Windows, konfigurering av Oracle och säkerhetskopiering.

Dessa har, mig veterligt, handlat oklanderligt och är inte misstänkta för något.

Kravet för säkerhetsklassad personal är svenskt medborgarskap:

Det är här skon klämmer. Det går säkerligen att säkerhetstesta utlänningar, men eftersom de inte är svenska medborgare spelar det ingen roll. Hade de varit svenska medborgare hade de naturligtvis jobbat för svenska löner och inte tjeckiska eller serbiska och prislappen hade blivit mycket högre.

Jag tror inte medborgarskap eller säkerhetsklassning är avgörande. Både Edward Snowden och Chelsea Manning var amerikanska medborgare med "security clearance" och de läckte mängder med känslig information. Stig Bergling var underrättelseagent... Säkerhetsklassningen blir ett spel för galleriet, men ökar nog inte säkerheten i praktiken. Men det är, om jag fattat skandalen rätt, denna avsaknad av säkerhetsklassning som är själva skandalen.

Svenskt medborgarskap är endast ett krav för anställning. Utländska medborgare kan bli skyddsklassade, tar lite längre tid bara och mycket enklare om det är från väst, typ USA, England eller Tyskland.
Citera
2017-07-26, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
OK tack då är jag kanske lite klokare.

Har jag förstått det rätt:
serber och tjecker borde inte kunnat komma i fråga, ens om de hade blivit säkerhetscheckade?

Jodå det hade gått bra.

Har IBM också ett ansvar i det här?
Säkerligen.
Kan man outsourca till globala företag utan att utländska medborgare får insyn?
Ja

Kanske är det fel tråd men jag tycker det mest verkar vara en fråga om IT-säkerhet och inte lika mycket en politisk/alltså partipolitisk fråga.

Det gäller väl att försöka ta reda på om den känsliga informationen kopierats?

Teknikerna hade tyvärr tillräckligt med rättigheter att även kunna rensa i loggarna också.
Citera
2017-07-26, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piphalu
Det är nog ganska trolig att man har flödeslogg på nätverket, så man skulle säkert sett om nättrafiken ökar från normal admin trafik via tex Citrix till en hög datatransfer trafik. Åtminstone har man nog tittat på dessa loggar nu, men detta görs nog dagligen.

Från augusti 2015 har de jobbat med kompetensöverföring så svårt att enbart baserat på gigabyte se om något otillbörligt har inträffat.
Citera
2017-07-26, 22:20
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exportexpert
Vill du ha alla tekniska detaljer är det bara att ringa till Transportstyrelsen och be att få ut upphandlingsunderlaget.
Då får du kompletta listor på samtliga ca 1500 servrar med alla OS, versionnr, till och med servernamn. Allt är offentligt.

Jovisst, men jag är livrädd för att hamna i statens register genom att begära ut information. Om någon annan vill begära ut upphandlingen och lägga upp den på internet skulle jag vara tacksam!
Citera
2017-07-26, 22:23
Medlem
Om någon av teknikerna ville så har de fått rätt mycket behörigt att göra vad de vill. Till exempel ge tillräckligt med information till främmande makt så att de enkelt skulle kunna hacka sig in.
Men det vi inte kan säga är om någon tekniker har gjort något, men möjlighet fanns.

Såg i politiker tråden att en var ex militär.
Citera
2017-07-26, 22:24
Medlem
Citat:
Jovisst, men jag är livrädd för att hamna i statens register genom att begära ut information. Om någon annan vill begära ut upphandlingen och lägga upp den på internet skulle jag vara tacksam!

Du kan vara anonym.
Citera
2017-07-26, 22:28
Medlem
Citat:
Från augusti 2015 har de jobbat med kompetensöverföring så svårt att enbart baserat på gigabyte se om något otillbörligt har inträffat.

Skall vara lite tydligare, datatransfer ligger som ett jämnt block/band hela tiden under överförningen medans ett admin arbete sker mer stötvis och är mycket mindre i datamängd. Av egen erfarenhet så vet jag att det skiljer i utseende. Man har nog "sizeat" Vpn-länken för Admin arbete och skulle nog gå i taket i brandväggar mm.

Men man kan ju aldrig vara säker .
Citera
2017-07-26, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piphalu
Skall vara lite tydligare, datatransfer ligger som ett jämnt block/band hela tiden under överförningen medans ett admin arbete sker mer stötvis och är mycket mindre i datamängd. Av egen erfarenhet så vet jag att det skiljer i utseende. Man har nog "sizeat" Vpn-länken för Admin arbete och skulle nog gå i taket i brandväggar mm.

Men man kan ju aldrig vara säker .

Jag hoppas Säpo och försvarsmakten i sitt arbete utgår från att främmande makt har haft tillgång till informationen och att de har kapacitet att sopa igen spåren efter sig.
Citera
2017-07-26, 22:35
Medlem
Citat:
Två hemliga polisregister (vilka?)
Belastningsregistret
Misstankeregistret
Jag har ingen källa eller absolut kunskap i ärendet, men tycker det är sannolikt att just dessa två är de som benämns som "två hemliga"
Citera
2017-07-26, 22:42
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Lite osäker på hur länge de hade med de högsta accesserma men tänk på att de fick de redan augusti 2015. De började begränsa accesserna först februari 2016, så minst 6 månader.

Har du någon källa? Enligt Aftonbladets kronologi fick inte IBM-personalen tillgång till datan förrän i december 2015:

Citat:
Sommaren 2015 fick Säpo upp ögonen för vad som var på gång
Den 11 november 2015 uppmanade Säpo att överflyttningen skulle avbrytas
Trots varningen tog IBM över driften i december 2015
En förundersökning om vårdslöshet med hemlig uppgift inleddes den 26 januari 2016
Först efter ett möte med Säpo i februari 2016 förstod hon att det då var för sent att göra de säkerhetsgranskningar som krävdes – det gick inte att granska personer i andra länder

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...ran-flera-hall

Enligt mig är det relevant hur länge datan varit tillgänglig för teknikerna. Ju längre tid den varit tillgänglig desto större är sannolikheten att den kopierats. Har den "bara" varit tillgänglig i c:a två månader är det absolut inte lika allvarligt som om den varit tillgänglig i sex månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in