Citat:
Ursprungligen postat av
Butter200
OK min första fråga är: jobbade tjeckerna och serberna med den svenska infon, eller var det "bara" så att de jobbade på IBM och kunde komma åt infon om de ville?
Det de jobbade specifikt med servrarna. Alltså datorer på vilka myndigheternas databaser med känslig information lagrades. Dessa datorer ska ha funnits i Örebro och teknikerna ska ha loggat in på dem över internet. Exempel på uppgifter som de kan tänkas ha befattat sig med är uppgradering av Windows, konfigurering av Oracle och säkerhetskopiering.
Citat:
Är det nån som förhört de aktuella serberna och tjeckerna? SÄPO? Eller säkerhetskollat dem i efterhand?
Dessa har, mig veterligt, handlat oklanderligt och är inte misstänkta för något.
Citat:
Kravet är inte svenskt medborgarskap som jag fattat det, utan att dem kollas upp ur säkerhetssynvinkel. Och det har inte gjorts. Det skadar väl inte att göra det i efterhand?
Kravet för säkerhetsklassad personal är svenskt medborgarskap:
Citat:
Det krävs svenskt medborgarskap för att få anställning på en säkerhetsklassad befattning.
http://www.sakerhetspolisen.se/saker...hetsklass.html
Det är här skon klämmer. Det går säkerligen att säkerhetstesta utlänningar, men eftersom de inte är svenska medborgare spelar det ingen roll. Hade de varit svenska medborgare hade de naturligtvis jobbat för svenska löner och inte tjeckiska eller serbiska och prislappen hade blivit mycket högre.
Jag tror inte medborgarskap eller säkerhetsklassning är avgörande. Både Edward Snowden och Chelsea Manning var amerikanska medborgare med "security clearance" och de läckte mängder med känslig information. Stig Bergling var underrättelseagent... Säkerhetsklassningen blir ett spel för galleriet, men ökar nog inte säkerheten i praktiken. Men det är, om jag fattat skandalen rätt, denna avsaknad av säkerhetsklassning som är själva skandalen.