2017-07-25, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McMay
Har det framgått i FUP om han även var skeptisk mot DB, JB el JJ?
Undrar också om tvillingarna var på Granliden när Aki hittades, eller var bara JM där när räddningstjänsten kom?

Gissar att tvillingarna skjutsades dit tidigt på morgonkvisten. JM har dock enligt temsningen rört sig både i huset och på bryggan, åtminstone har hennes telefon gjort det. Med tanke på att JM är en Makt- och Kontrollfreak, tror jag JM var där "in person".

EDIT. Som jag uppfattat det var det endast DB som han fördrog, av de du räknande upp.
Senast redigerad av Remark 2017-07-25 kl. 21:01. Anledning: En edit.
Citera
2017-07-25, 21:02
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askepott
Jag tror hon kommer att bli isolerad för sin egen säkerhet skull

Ja, det tror jag också. Även om hon suttit häktad i nästan ett år så har hennes beteende inte förändrats.

Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
I går var det en (betal-)artikel i vlt med Ulf Åsgård och hans intryck av JM.
Valda delar ur artikeln här;

Tack, jätteintressant att ta del av!

Citat:
För att hon ska bli isolerad måste det väl finnas någon form avallvarlig hotbild mot henne eller att något hänt på anstalten, att hon blivit attackerad t.ex. Förmodar jag?
Men, tror inte att det är omöjligt att det kan bli så.
Mol allena i en cell, hur ska det gå?
Hon som "styrt världen" utanför.

Nej, det måste ju finnas någon slags hotbild mot henne och hon hamnar väl inte på isoleringen så snart hon anländer. Men med hennes stil och "höga svansföring" dröjer det nog inte länge innan hon blir föremål för de andras ilska. Javisst, hon som styrt världen utanför en gång. Nu har hon inte längre pappas pengar och hon är en ökänd innan hon stiger in på kåken.
Citera
2017-07-25, 21:06
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Om Ms advokat ska använda sig mycket av JM:s psykutredning i sin plädering antar jag att man kommit fram till att hon är väldigt manipulativ - ingen överraskning kanske ...
Ja, den manipulativa sidan lär ta stor plats, likaså att hon utnyttjar folk i beroendeställning. Blir som en utpressningssituation, "hjälper du mig inte med det så blir ditt straff att du utvisas". Att hon är helt känslokall, att han varit livrädd för henne, typ sånt.

Och så en liten mix av nedanstående.
Citat:
Det finns flest manliga psykopater, men de kvinnliga är betydligt mer manipulativa och diskreta än sina manliga motparter. Och de kan till och med vara farligare.

Den manipulativa kvinnliga psykopaten
En amerikansk och en norsk studie framhäver de här karaktärsdragen som typiska för kvinnliga psykopater:

Flirtiga
Manipulativa
Stjäl och ljuger
Verbalt aggressiva
Exkluderar sina offer från sociala nätverk
Är promiskuösa för att uppnå ekonomisk och social vinning
Känslomässigt labila
Svartsjuka
http://illvet.se/manniskan/hjarnan/psykopat/sa-kanner-du-igen-en-kvinnlig-psykopat
Citera
2017-07-25, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Är det nån här som vet vad som händer när man överklagar en dom i hovrätten, vad som händer med de dömda alltså.sitter de i fängelse under väntetiden eller blir de kvar i häktet?

De blir kvar i häktet.
Citera
2017-07-25, 21:14
Medlem
Citat:
Lugna ner dig.
Jag håller ändå inte med utan står för det jag skrev.
Han har inte "diagnostiserat" henne utan gett allmänna uttryck för hur hon har agerat.
Vilket de flesta andra redan sett och bara kan instämma i, JM är ju inte diskret i sin framtoning direkt.
Som du diskuterar så skulle inga experter få ge några personliga synpunkter på olika fall.
Men, nu blir detta OT och ointressant.
Du tycker en sak, jag en annan.
Ok.

Precis. Han uttalar sig utifrån sin mångåriga och breda erfarenhet om hur han tolkar hennes beteende. Han gör ingen personlig diagnos på JM, eftersom hon aldrig varit hans patient/klient, då hade han varit bunden av sekretess naturligtvis.
Citera
2017-07-25, 21:16
Medlem
Ändå anmärkningsvärt!

8 augusti 2015....

https://minfil.org/qeO4a0c1b7/IMG_0995.PNG
Citera
2017-07-25, 21:32
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
2

Ja, något sådant. Hon nämner inte Granliden utan säger att det ska festa hemma i lägenheten i Eskilstuna. De ska bara och åka och handla inför festen i Eskilstuna. Då blir han inte heller misstänksam över allt som handlas när hon berättar att hennes barn kommer över på kvällen. Visst var det dessutom någon som hade sett kräftlyktor på kvällen, eller?

2 stycken som redan sitter i bilen eller är beredda att hoppa in.. Sedan kan det varit förberett antingen via sötvatten eller på annat sätt.. Sedan går natten och någon mat fanns ju inte direkt. Det är bara spåren efter mordet som ska bort. Vi vet ju inte ens om tvillingarna var på plats på kvällen, de kan ju ha levererats efter allt har hänt
Jag har missat det, men jag tror att partylyktorna användes på Johannas balkong/terrass. Dom var aldrig med till Granliden.
Citera
2017-07-25, 21:39
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramafikation
Ändå anmärkningsvärt!

8 augusti 2015....

https://minfil.org/qeO4a0c1b7/IMG_0995.PNG
Ja, det inlägget kan man fundera på.
Citera
2017-07-25, 21:45
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Jag har missat det, men jag tror att partylyktorna användes på Johannas balkong/terrass. Dom var aldrig med till Granliden.

Nej, jag har också för mig att det var så. Var det inte t.o.m så att någon såg lyktorna samma kväll som Aki och Johanna skulle vara på Granliden? I så fall kan det ju innebära att festen ägde rum men i Eskilstuna istället för på Granliden.

Jag tycker också att det stämmer med det stora inköpet som gjordes? För på något sätt känns det märkligt att det handlades för ett par tusen kronor till Granliden.. I synnerhet då Johanna inte alls minns det. Det är ju troligare att de handlar till Eskilstuna där tvillingarna faktiskt bor.
Hon tycker ju själv att det låter som de skulle ha "en stor fest". Men hon hade ju en lösning i FUP "det låter som någon var hungrig, tog maten och dödade Aki".
Citera
2017-07-25, 21:49
Medlem
Tidigast när hon är 60 kan hon kliva ut....

https://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/fangelse/
Citera
2017-07-25, 21:55
Medlem
Citat:
Nej, jag har också för mig att det var så. Var det inte t.o.m så att någon såg lyktorna samma kväll som Aki och Johanna skulle vara på Granliden? I så fall kan det ju innebära att festen ägde rum men i Eskilstuna istället för på Granliden.

Jag tycker också att det stämmer med det stora inköpet som gjordes? För på något sätt känns det märkligt att det handlades för ett par tusen kronor till Granliden.. I synnerhet då Johanna inte alls minns det. Det är ju troligare att de handlar till Eskilstuna där tvillingarna faktiskt bor.
Hon tycker ju själv att det låter som de skulle ha "en stor fest". Men hon hade ju en lösning i FUP "det låter som någon var hungrig, tog maten och dödade Aki".

Grejen med Coop-handlingen är att det "fattas" mat, det finns inget inköpt att äta till entrecoten, ingen potatis el liknande. De enda grönsakerna är gurka och krondill, blir ingen vidare sallad av det. Men kanske det man köpte för 81,50 på ICA Asplund, Arboga, på Akis kort?
Citera
2017-07-25, 21:55
Medlem
Kallixs avatar
Citat:

Hade det varit en fest på bryggan vid Granliden hade grannarna hört det. En redan död Aki har dumpats i Hjälmaren, bredvid bryggan. Det är det enda som hände vid sommarstugan, tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in