2017-07-18, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Är du säker ? Jag uppfattar det som att 01:57 syftar på tidpunkten från start av inspelningen, som börjat mitt på dagen. Men det kanske finns andra exempal ? Man måste ju veta, att det är hon som kör också.

Jag läste flertalet sidor men ska kolla uttag när jag finner! Funderade också så men det framstår som kl 01:57 på natten då den andra avlyssningen som vi ser i tidning etc finns med och där står det 9-10 tiden på morgonen
Citera
2017-07-18, 01:37
Medlem
Citat:
Är du säker ? Jag uppfattar det som att 01:57 syftar på tidpunkten från start av inspelningen, som börjat mitt på dagen. Men det kanske finns andra exempal ? Man måste ju veta, att det är hon som kör också.

Uppfattar det också så. Själva inspelningen gjordes mitt i dagen.
Citera
2017-07-18, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Oavsett så har hon sagt 22:55 här...

https://minfil.org/L7p5Xdbdb7/IMG_0923.PNG
Citera
2017-07-18, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
I rätten, när hon fick sitt utbrott, så hävde hon ju ur sig att hon minsann kommit hem betydligt tidigare än MR (vilket är en sanning med modifikation, eftersom hon lämnat av honom på firman), dock så pass sent att det lär ha varit mörkt. Det är ett helvete att hålla reda på alla historier. Otacksamt är det också, för man själv måste svara utan dröjsmål, medan motparten kan sitta och leta fel i timmar efteråt !
Citera
2017-07-18, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramafikation
Oavsett så har hon sagt 22:55 här...

https://minfil.org/L7p5Xdbdb7/IMG_0923.PNG
Ja, ser man på ! Hon hade väl självlysande siffror på klockan.....
Citera
2017-07-18, 02:25
Medlem
Citat:
Ja, ser man på ! Hon hade väl självlysande siffror på klockan.....

Vem upplyser Aftonbladets reporter så de kan skriva om det så Johanna spiller en annan variant...
Citera
2017-07-18, 03:55
Medlem
Grandiosos avatar
Angelägna frågor: När har det tvättats klart? Och när har det vandrats färdigt?

Tvättandet avser larmsamtalet i augusti 2015 och att försöka klarlägga ifall de närvarande
tvillingarna kan ha sagt något som kan vara av vikt för att sprida ljus över Akis frånfälle:

"På larmsamtalet hör man hur hon gråter och säga att hon inte vet var maken är och att hon ser den tomma båten. Man hör också barn i bakgrunden. Men ljudet är dåligt och det går inte att tydligt uppfatta vad barnen säger.
Enligt uppgifter till Aftonbladet tror nu polisen att det barnen säger på bandet kan ha stor betydelse för utredningen.
Därför har man nu börjar tvätta originalljudfilen, för att få fram barnens ord så tydligt som möjligt."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/XXB1r/polisen-undersoker-arbogakvinnans-larmsamtal-pa-nytt

Själv tvättar jag med helt parfymfria Neutral, för den känsliga hudens skull, vad farbror blå
använder för nåt undandrar sig min kännedom... Hoppas i alla fall att man kan få fram
precis vad som de små barnen kan ha yttrat.

Vandringen sedan åsyftar givetvis kuriren från Långtbortistan, han med den blodbestänkta
t-shirten och ljudbandet med en Johanna som utbreder sig om sin inblandning i mordet och
mordförsöket på föräldrarna. Den gränsföraktande kompisens hett emotsedda ankomst
till Sergels Torg och mötet med advokat Jähresten . Dröjer det länge till innan han anländer?
Till skillnad från Möllerskan har jag rätt gott om tålamod, men han får gärna komma innan
hovrättsförhandlingarna brakar igång framåt hösten.

Sedan hoppar vi raskt över till följande: Var inte Johanna med barn och föräldrar - syster
och hennes familj också kanske? - på semesterresa till Mexico för några få år sedan?
Där hon strulade med någon amerikansk turist till stor förargelse för hennes nära och kära.

Var det nu Mexico det handlade om så kan hon där ha kommit över den välkända
psykoaktiva godsaken Lophophora williamsii, mera känd under namnet Peyote.
"Bruket av peyote samt andra hallucinogena kaktusar är långlivat, antagligen en av de äldsta drogerna människan har använt sig av."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Peyote

Minns väl när Tony Soprano på besök i Las Vegas tillsammans med en tjejbekant vågade
sig på att testa den här urgamla drogen och det blev ett av de mindre sevärda avsnitten
i den populära serien. https://www.youtube.com/watch?v=4zFM00-rOMo

Nja, Peyote är nog vid närmare eftertanke inget att kunna tänka sig heller i samband med AP
och vad som hände honom.
"Various effects can arise when a user takes Peyote. The major downfall to this drug, like other hallucinogens, is that when taken there is no sure fire way to know how the drug will affect the user or what types of side effects may arise. According to the National Institute on Drug Abuse, some feel only deep meditation like symptoms while others may suffer intense anxiety or hallucinations that could pose serious risks in terms of the behavioral outcomes of the user."
http://hallucinogens.com/peyote/
Senast redigerad av Grandioso 2017-07-18 kl. 04:10.
Citera
2017-07-18, 08:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Körkortet ja. Kommer bilarna ens se ut som bilar när JM kan komma ut igen?
De kanske är fjärrstyrda, går på sopor eller svävar

Och så är det psycho-lås på dem.
Citera
2017-07-18, 08:37
Medlem
EndastJag01s avatar
En sak som slog mig när det gällde tvillingarna. De är i fosterhem, de har träffat JM två gånger på 10 månader (det var verkligen inte mycket!), de har kontakt med AM och APs familj.
Jag får liksom intrycket att det redan fattats ett beslut angående dom om att de inte kommer tillbaka till JM...
Citera
2017-07-18, 09:03
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Och så är det psycho-lås på dem.

Psykopat-lås... Berätta utförligt om dina känslor för att starta bilen. Om du har några...
Citera
2017-07-18, 09:31
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Psykopat-lås... Berätta utförligt om dina känslor för att starta bilen. Om du har några...
Psykopatlås på bilen skulle väl innebära att JM skulle reagera ungefär så här över bilens brist på lydnad:
https://www.youtube.com/watch?v=78b67l_yxUc&list=SL4PbxlzthIzQ
Citera
2017-07-18, 10:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
En sak som slog mig när det gällde tvillingarna. De är i fosterhem, de har träffat JM två gånger på 10 månader (det var verkligen inte mycket!), de har kontakt med AM och APs familj.
Jag får liksom intrycket att det redan fattats ett beslut angående dom om att de inte kommer tillbaka till JM...

Hur menar du att de inte "kommer tillbaka till JM"? Hennes case för att ha barnen boende hos sig är ganska svagt. Vårdnaden har hon kanske kvar, formellt, men den kan vara fråntagen henne interrimistiskt och vara under utredning.

Det är inte "hennes barn" om hon inte kan sörja för dem på alla sätt. Det är alltid vad som är bäst för barnen som bedöms och det kan gå snabbt att bli av med den praktiska omvårdnaden (boendet) -- ssk om det finns andra intresserade. Den juridiska vårdnaden är betydligt svårare att bli av med, men man kan bli av med den tillfälligt exv om det anses starkt försvårande med en förälder som inte är tillgänglig eller tillförlitlig för beslut i dagliga vårdnadsfrågor. Om föräldern mördat pappan och är under rättspsykutredning så skulle jag tippa att utsedd vårdnadshavare ansökt om full vårdnad (interrimistiskt), om det inte rent av skett med ngn form av automatik eller som villkor från utsedd vårdnadshavare. Från första stund.

Och sen får man utreda vårdnaden.

Bland vad som kan anses som bäst för barnen finns naturligtvis att de kan ha kontakt med den person som varit med dem under spädbarnsåren och som de betraktar som mamma. Detta kan avtalalas av/genom tingsrätten med eller utan hörande av JM skulle jag tro. Hon kan säkerligen välja bort att träffa dem eller komma med önskemål om hur ofta hon anser att de bör träffas (säkert oberoende av om hon har vårdnaden fullt kvar fråntagits den helt eller tillfälligtvis) men det där lär bli aktuellt att omförhandla allt eftersom tiden går.

Den som utsetts som vårdnadshavare kommer att ha ganska mycket att säga till om vad gäller vad som ska anses vara bäst för barnen på längre sikt. Det hör lite till saken att "Längre sikt" för småbarn kan vara ungefär den tid som det tar för JM att ta sig mellan besöksrummet och cellen. Men jag förmodar att tingsrätten och familjerätten o.a. kommer att fortsätta följa upp hur det går för barnen.

Möjligen har man löst saken med en tillfällig fosterhemsplacering först (från vilken vi hoppas att de kan återvända levande) medan man väntar på lösning av JM:s öde och innan man hittar någon lämplig ny familj. Jag skulle tro att den som ska ta sig an dem vill veta på ett ungefär hur länge JM har tänkt sitta inne t.ex. Och hur pass mycket prägel JM hunnit sätta på barnen, hur pass psykiskt välmående de är och lite annat.

Sen kanske AP:s anhöriga vill ha dem förstås, men även det kräver väl lite utredning och lite avvaktan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in