2017-07-25, 18:38
Medlem
McMays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Tror inte de har tillgång till internet men kanske däremot dagstidningar och t.v?
Kanske någon annan som vet mer om det?
Hoppas att internerna vet att Big Mama-Superwoman snart flyttar in.

Kollade lite om regler m.m på Hinsebergs hemsida:
De intagna arbetar oftast 6 tim/dag så JM:s nya yrkeskarriär blir då inom: https://www.kriminalvarden.se/hitta-och-kontakta/verksamhet/anstalt/hinseberg/#verksamhet

Gemensamhet och restriktioner för intagna
https://www.kriminalvarden.se/for-domd-eller-haktad/haktad/gemensamhet-och-restriktioner/
Intressant! Kanske blir uppföljning på kockandet där. Vem vet vad det kan bli för soppa?
Citera
2017-07-25, 18:45
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McMay
Intressant! Kanske blir uppföljning på kockandet där. Vem vet vad det kan bli för soppa?
Ja, en soppa har det varit hittills och hon lär inte förneka sig utan fortsätta att tillverka soppor. Däremot inga ätbara soppor.

Har svårt att tänka mig henne arbeta i kök, för det krävs att man har god samarbetsförmåga.
Den förmågan funkar nog inte på topp eftersom alla andra är "idioter".
Citera
2017-07-25, 18:50
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
De har nog inte bedömt Johannas skeva huvud speciellt djupt. Deras jobb är inte att producera en analys av personen, utan att fastställa om de kan anses ha varit kliniskt psykotiska vid brottets tillfälle, och därmed icke ansvariga för sina handlingar. Sedan har de ju sin professionella nyfikenhet förstås. Johanna är ju även som psykopat extraordinär. Men det kommer de inte yttra sig om i närtid. Ni får vänta på boken/böckerna som snart publiceras.

Mja, tror nog att de tittat ordentligt i den där skeva skallen men hennes skevhet är inte av den graden att det kan bli tal om RPV, hennes omognad och hybris har de helt säkert fått koll på, det är ju inte första gången de stöter på en överårig tonåring utan konsekvenstänk.

Nu får Johanna för första gången i sitt liv ta konsekvenser av hennes agerande, alltid annars har ju GM och AM sett till att lägga ut en dämpande kudde för att mildra stöten när Johanna har fått en impuls hon inte kunnat kontrollera, hur djävla dumt var det inte att initiera mordet på den ende som alltid har krattat grusgången åt sig, så djävla sagolikt dumt att man häpnar.
Citera
2017-07-25, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mja, tror nog att de tittat ordentligt i den där skeva skallen men hennes skevhet är inte av den graden att det kan bli tal om RPV, hennes omognad och hybris har de helt säkert fått koll på, det är ju inte första gången de stöter på en överårig tonåring utan konsekvenstänk.

Nu får Johanna för första gången i sitt liv ta konsekvenser av hennes agerande, alltid annars har ju GM och AM sett till att lägga ut en dämpande kudde för att mildra stöten när Johanna har fått en impuls hon inte kunnat kontrollera, hur djävla dumt var det inte att initiera mordet på den ende som alltid har krattat grusgången åt sig, så djävla sagolikt dumt att man häpnar.

Ja nog är hon väl genomgången. Den enda RPU jag läst (maskad här på fb) är ju Kristoffer Anderssons (Ida mördaren), där utlåtandet var på 36 sidor!
Citera
2017-07-25, 19:01
Medlem
magiciadehexs avatar
Bakom betalvägg på vlt.se står b.la följande att läsa nu om åldersbestämning.
Låter bra, tycker jag. Även det hans advokat säger i slutet att han ska använda mot JM i slutpläderingen. Här är valda delar ur artikeln:
Citat:
Nu ska Mohammad Rajabis ålder fastställas – ny lag gör kroppsundersökning möjlig
Var Mohammad Rajabi över eller under 21 år när han mördade Göran Möller och försökte mörda Görans hustru tillika Johanna Möllers mamma? Svaret på den frågan kan ge svaret på om straffet blir livstids fängelse eller tidsbestämt straff.
Hur ser det ut angående åldersfrågan, som har stor betydelse för strafflängden för din klient, när rättegången fortsätter den 7 augusti?
- Jag antar att åklagaren kommer att hävda att han är 25 år. Jag kommer att hävda att han är nyss fyllda 21 år. För än så länge i målet är det enda vi har, som styrker ålder åt något håll, det id-kort som säger att han är nyss fyllda 21 år.
Hur ska åklagarna kunna styrka att din klient är 25 år?
- Det pågår vissa undersökningar som jag inte har fått resultatet på ännu.
Hur är det, rätten får väl inte besluta om en kroppsundersökning, liknande den man gör för asylsökande, för att fastställa ålder?
Det var så, men från den 1 juli i år ändrades lagen så att en kroppsundersökning får genomföras även på dem som är misstänka för brott.
Vad har den rättspsykiatriska undersökningen av Johanna Möller för betydelse när det gäller ditt försvar av Mohammad Rajabi?
Mycket av det som står i undersökningen av henne kommer jag att använda i min plädering när rättegången fortsätter.
Alltså ur den del av den rättspsykiatriska som tingsrätten sekretessbelagt?
– Ja.
Senast redigerad av magiciadehex 2017-07-25 kl. 19:07.
Citera
2017-07-25, 19:06
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja nog är hon väl genomgången. Den enda RPU jag läst (maskad här på fb) är ju Kristoffer Anderssons (Ida mördaren), där utlåtandet var på 36 sidor!

Ja, de har titta djupt in i hennes skeva huvud, kan ju lugnt tänka mig att hennes ligger i paritet med hans i antal sidor, de lämnar inget åt slumpen när de väl sätter igång.
Citera
2017-07-25, 19:08
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Bakom betalvägg på vlt.se står b.la följande att läsa nu om åldersbestämning.
Låter bra, tycker jag. Även det hans advokat säger i slutet att han ska använda mot JM i slutpläderingen Här är valda delar ur artikeln:

Mycket bra nyheter, MR kommer alldeles för lindrigt undan om han nu får åldersrabatt, vi får se vart allt landar, det kan kanske bli ett livstidsstraff även för honom.
Citera
2017-07-25, 19:09
Medlem
why123s avatar
Citat:
Hennes "störst, bäst o vackrast"-attityd i fängelset gör henne nog illa omtyckt. Bara det och "lyxresor, skumpa" m.m skulle räcka.
Det ihop med att hon är socionom som har dödat sin pappa och sin man som var pappan till de två yngsta barnen - och sen försökt skylla ena mordet på sin son och även försökt muta barnen till att ta på sig skulden. Sen tillkommer hennes ansvarslösa girighet när det gäller fosterbarn och flyktingar, av vilka de sistnämnda hon även utnyttjat sexuellt.

Så, summan av detta blir en psykopat-soc.tant som inte drar sig för att offra sina egna barn för sin egen skull. En girig, ansvarslös soc.tant som också utnyttjat de ungdomar hon fick massor av pengar för att ta hand om. En soc.tant som skriver hatiska brev till sina anhöriga. En soc.tant som erbjuder Aftonbladet att fläka ut sig med en dagbok, utan en tanke på sina barn.

Man kan tänka sig att det är en del av de intagna som har dåliga erfarenheter av både soc.tanter och fosterhem. Även att det finns intagna som har egna barn utanför och där deras barn betyder allt.

Så, Johanna "vet-bäst" Möller kommer inte att ligga bra till där, hos "de värsta kriminella".
Det är vad jag tror.

Ja, är det någon ställe personer tycker illa om henne så är det på kåken. Sedan fattar hon säkert inte att hon ska ligga lågt, utan hon går på som vanligt. Ja, när jag tänker på allt som de måste ha läst om henne så blir jag nästan övertygad om att hon får välja isolering från början.

Där är nog många som har minst sagt dålig erfarenhet av soc.tanter. Som lök på laxen kommer här en som vet allt och kan allt. Självklart har de följt hennes fall precis som vi har. Bilderna från Thailand, hennes unge älskare, sexskandalen, hur hon har tjänat på sina "familjebarns-älskare" Allt har de läst i blaskan.

Ja, det är så jag sitter med skämskudden när hon erbjuder Aftonbladet sina dagboksanteckningar och dessutom ber Kaj Linna om hjälp. Kaj var inte ute många dagar innan hjälp begärdes från Eskilstunas primadonna.

Jag undrar om hon verkligen förstår vad som väntar. Hon kommer säkert att säga många gånger "att detta är inte en miljö jag är van vid, jag är en välutbildad kvinna". Som hon sa på rättegången..

Trots det tror jag att hon är rädd för att inte höras och synas.. Hon vill till varje pris uppmärksammas. Kommer det någon redaktion från TV eller tidning som säger "vi vill gärna göra ett reportage om någon av era interner".
Då slår hon världsrekord i löpning och skriker "jag vill, fråga mig, det finns inget jag inte talar om. Jag är en berest kvinna och har lägrat män från hela världen, jag är intressantast, fråga DP! Det går faktiskt att säga att vi är bästisar, jodå!
Citera
2017-07-25, 19:29
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack - intressant, har själv funderat på att kolla internationellt beträffande mödrar som vill engagera sina barn i helvetet.
Fy fan vilken läsning.

Det fanns fler kringomständigheter som var liknande.

1. Mordet på maken klassades först som ett olycksfall men fallet återupptogs för granskning - men först när nästa mord sker:

2. Båda offren överfölls när de låg och sov. JM har ju detta tillvägagångssätt för föräldrarna så det kanske ligger nära till hands gällande en full Aki....

"She received a sentence of sixty (60) years on the murder count and thirty (30) years on the conspiracy count, the sentences to run consecutively."

http://murderpedia.org/female.W/w/witte-hilma.htm

Edit.
Hon överlägger olika sätt att mörda henne med barnen, men byter mordmetod efter att ha testat förgifta makens mor:

Edit 2.
Modern från helvetet gjorde tydligen samma sak med maken. Sen hotar hon sin son att ta livet av sig om han inte gör som hon säger och reser iväg hemifrån:
Ja, JM är inte unik. Det finns fler som henne därute i världen.

Som man for fram med offer nr 2, styvmamman, sönernas mormor. Man körde hennes
köttslamsor i matberedaren efter en ytterst omständlig styckningsakt...
Dramatisering av händelserna här: https://www.youtube.com/watch?v=6m0NB8i4arg

Amerikas svar på Johanna Möller kommer aldrig ut mera i friheten.
Möller lär dessvärre göra det. Men det dröjer mycket länge innan det är så dags att kliva
utanför fängelsemurarna. Hon lär vara nära de 60 då. Eller kanske rentav en bra bit över.
Mycket beror ju på hur hon kommer att sköta sig. Och man kan nog befara att hon blir
en rätt så besvärlig intern att ha att göra med för kriminalvården där borta på Hinseberg.
Skapar konflikter och har sig under åren framöver. Hon lär vilja "märkas av" där också.
Det ligger väl knappast för henne att vara tyst, försynt och tillbakadragen.
Det ska "hända saker" omkring henne annars mår nog inte rastlösa psykopatsjälen vidare
bra kantänka...

Några nya mord lär kanske inte anstiftas, men det finns ju så mycket annan skit att hitta
på för den som vill och här har vi nog en som vill...

Citat:
TT har utan framgång sökt både Mohammad Rajabis och Johanna Möllers försvarsadvokater. Till P4 Västmanland säger advokat Lars Jähresten att han inte är förvånad över utlåtandet gällande hans klient, Mohammad Rajabi.

Huvudförhandlingen i målet återupptas den 7 augusti. Då väntas åklagaren lägga fram sina yrkanden till påföljder för de åtalade.
– Då kommer det främst bli fråga om hur gammal min klient är och vilket straff han i så fall ska ha, säger advokat Lars Jähresten till P4 Västmanland.
– Är han under 21 när gärningen begicks så får han ju inte livstids fängelse.

Domen beräknas falla omkring två veckor senare.
https://www.hd.se/2017-07-25/rattsexpert-blir-livstid-for-arbogakvinnan
Citera
2017-07-25, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det länken var bra! Mitt i prick för JM.

Ja då vet vi att JM inte är så pass psykiskt sjuk att "fängelseförbud" föreligger.
Men psykiskt störd och antagligen sjuk - det är hon i vart fall.

Anhöriga kanske hade haft lättare att acceptera vad hon gjort om man kunnat konstatera att hon var så sjuk att hon behövde vistas på Rättpsyk i framtiden?
Som dottern AB sa -"Hur sjuk är min mamma egentligen?". Är det lättare att förklara för AG och tvillingarna att mamma blev sjuk och gjorde hemska saker eller att hon var "frisk" men ändå dödade morfar? Ja kanske till att börja med.

JM kommer nu i minst 20 år sitta bakom lås, kanske längre. Hur mycket restriktioner kan hon åläggas som livstidare framöver? Tänker på trippelmördare RN som tagit 200 högskolepoäng, skrivit böcker och aktiv bloggar och twittrar. Hade Rättpsykiatrisk vård lättare kunnat styra upp vad hon fick lov att syssla med än kriminalvården kan framöver?

Det vore ju onekligen önskvärt att denna Johanna inte skickar tonvis med digital eller papperspost till höger och vänster under kommande år. Försöker påverka anhöriga, "nätverket", journalister och myndigheter i all världens hörn. Sysselsätter advokater med allehanda stämningar och propåer om att ta upp hennes fall.

Det bästa vore om hon låses i på Hinseberg med likasinnade damer på obestämd tid och att vi drar ner ridån över hennes illgärningar. Att världen utanför murarna nu blir en bättre plats utan henne och att vi, allmänheten försöker glömma bort att hon finns. Som norrmännen gjort med Breivik (hur många vet idag att han bytt namn till Fjotolf Hansen). Minnas offren - men glömma mördaren är en utmärkt devis.

Min gissning: livstid och helst bortglömd för JM och 10-12 år med icke genomförd utvisning för MR. Ingen döms för anstiftan eller mord på Aki, tyvärr, när HR sagt sitt.
Lite OT: Sist jag läste om RN var han uppe i över 1000 poäng. Men det hjälper ju inte att ha ett skarpt instrument på kontoret, om man inte hittat bruksanvisningen. Just det problemet har dock inte JM.
Citera
2017-07-25, 19:38
Medlem
Pethuglins avatar
Hittade en bloggare som har skrivit om livet innanför Hinsebergs murar.
https://madeleineelhanafi.com/category/fangelset/
Citera
2017-07-25, 19:43
Medlem
Citat:
Hennes "störst, bäst o vackrast"-attityd i fängelset gör henne nog illa omtyckt. Bara det och "lyxresor, skumpa" m.m skulle räcka.
Det ihop med att hon är socionom som har dödat sin pappa och sin man som var pappan till de två yngsta barnen - och sen försökt skylla ena mordet på sin son och även försökt muta barnen till att ta på sig skulden. Sen tillkommer hennes ansvarslösa girighet när det gäller fosterbarn och flyktingar, av vilka de sistnämnda hon även utnyttjat sexuellt.

Så, summan av detta blir en psykopat-soc.tant som inte drar sig för att offra sina egna barn för sin egen skull. En girig, ansvarslös soc.tant som också utnyttjat de ungdomar hon fick massor av pengar för att ta hand om. En soc.tant som skriver hatiska brev till sina anhöriga. En soc.tant som erbjuder Aftonbladet att fläka ut sig med en dagbok, utan en tanke på sina barn.

Man kan tänka sig att det är en del av de intagna som har dåliga erfarenheter av både soc.tanter och fosterhem. Även att det finns intagna som har egna barn utanför och där deras barn betyder allt.

Så, Johanna "vet-bäst" Möller kommer inte att ligga bra till där, hos "de värsta kriminella".
Det är vad jag tror.
Jag tror hon kommer att bli isolerad för sin egen säkerhet skull
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in