2017-07-25, 19:51
Medlem
magiciadehexs avatar
I går var det en (betal-)artikel i vlt med Ulf Åsgård och hans intryck av JM.
Valda delar ur artikeln här;
Citat:
"Det skulle förvåna mig mycket om kvinnan inte får livstid.
Hon är utstuderat jävlig och cynisk, att mörda eller beordra mord på sina föräldrar och sin egen make", säger psykiatrikern Ulf Åsgård.

Ulf Åsgård är utbildad psykiatriker med lång erfarenhet. Han har skrivit flera böcker och är ledande inom att ta fram gärningsmannaprofiler.

- Hon har visat på ett bisarrt beteende, tingsrätten har rätt i att ana att hon kan vara psykist störd i lagens mening, det är viktigt att få det utrett. Hennes medåtalade likaså, att han är så tokig att han på order dödar en annan människa. Det liknar Knutbyfallet, med Helge Fossmo och barnflickan.

Men Ulf Åsgård är övertygad om att Johanna Möller kommer att dömas till livstids fängelse.
- 9 av 10 mördare nekar till brott och tror att de ska bli fria. Det finns gott om tecken på att hon är skyldig. Jag tror att hon kommer att överklaga, men det kommer att gå snabbt, före jul är allt klart, säger Ulf Åsgård.

- Hon har uppenbarligen någon form av personlighetsstörning, kanske även någon bokstavskombination, men det kan man inte bli dömd till rättspsykiatrisk vård för.
Citera
2017-07-25, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex

Hur mycket jag än hatar JM så ska inte en psykiatriker uttala sig sådär. Det är grymt oproffsigt att uttala sig om andras kliniska tillstånd i media.
Citera
2017-07-25, 20:02
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askepott
Jag tror hon kommer att bli isolerad för sin egen säkerhet skull
För att hon ska bli isolerad måste det väl finnas någon form avallvarlig hotbild mot henne eller att något hänt på anstalten, att hon blivit attackerad t.ex. Förmodar jag?
Men, tror inte att det är omöjligt att det kan bli så.
Mol allena i en cell, hur ska det gå?
Hon som "styrt världen" utanför.
Citera
2017-07-25, 20:12
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Se där ja - nu får det börja inredas på allvar!
Ja, då är hon störd och allt pladder är ren hybris och narcissism. Därav har hon verkat fullständigt tossig.

More evil than crazy.

Exakt, bara elak, inte tokig.
Inredningsteamet kan nu börja klura på detaljerna. Kanske norpar de våra förslag?
Citera
2017-07-25, 20:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Tack. Åsgård förnekar sig inte, pang på rödbetan. Han påminner stundom om GW.
Den andra artikeln var lika intressant om undersökningar gällande MR.
Citera
2017-07-25, 20:23
Medlem
Rallarsvingens avatar
Om den där inspelningen MR sagt att han har, har landat i Sverige (om den nu ens existerar), kommer den då att presenteras den 7e när rättegången återupptas?
Citera
2017-07-25, 20:27
Medlem
Sameshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Då kan du absolut noll om juridik. Var helt uppenbart att hon inte skulle dömas till rättspsykiatrisk vård.

Jaså?, GW Persson var ju inte ens säker på om det skulle bli vård eller fängelse, men visst min kunskap om juridik är begränsad det kan jag erkänna. Men från vad man har läst så är hon ju uppenbarligen en störd person men som det har nämnts innan så behöver det inte betyda att man behöver psykiatrisk vård.
Citera
2017-07-25, 20:30
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Hur mycket jag än hatar JM så ska inte en psykiatriker uttala sig sådär. Det är grymt oproffsigt att uttala sig om andras kliniska tillstånd i media.
Det håller inte jag med om. Det är ju inte så att han ställer en distans-diagnos.
Han uttalar sig i ganska allmänna ordalag om hur hon uppfattats, vilket inte direkt är någon hemlighet som någon behöver hymla med. Hon är inte hans patient, han är inte bunden av någon sekretess gentemot henne. Han är b.la ledande i Sverige inom att ta fram gärningsmannaprofiler, så självklart är det intressant att även höra hans åsikt. Han säger vad han tycker.
Är skönt att det finns såna personer, ungefär som LGWP.
Citera
2017-07-25, 20:30
Medlem
Citat:
Bakom betalvägg på vlt.se står b.la följande att läsa nu om åldersbestämning.
Låter bra, tycker jag. Även det hans advokat säger i slutet att han ska använda mot JM i slutpläderingen. Här är valda delar ur artikeln:
Om Ms advokat ska använda sig mycket av JM:s psykutredning i sin plädering antar jag att man kommit fram till att hon är väldigt manipulativ - ingen överraskning kanske ...
Citera
2017-07-25, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
Jaså?, GW Persson var ju inte ens säker på om det skulle bli vård eller fängelse, men visst min kunskap om juridik är begränsad det kan jag erkänna. Men från vad man har läst så är hon ju uppenbarligen en störd person men som det har nämnts innan så behöver det inte betyda att man behöver psykiatrisk vård.

En miljon procent säkert som jag sagt hela tiden. Du kan aldrig dömas till rättspsykiatrisk vård om du är psykopat, har narcissistiska drag eller liknande. Du skall ha befunnit dig i en ett mentalt tillstånd liknat vid psykos för att kunna dömas till det. Så att du inte uppsåtligen kan befinnas skyldig till vad du gjort.
Senast redigerad av Avalancheking 2017-07-25 kl. 20:38.
Citera
2017-07-25, 20:37
Medlem
Citat:
Det håller inte jag med om. Det är ju inte så att han ställer en distans-diagnos.
Han uttalar sig i ganska allmänna ordalag om hur hon uppfattats, vilket inte direkt är någon hemlighet som någon behöver hymla med. Hon är inte hans patient, han är inte bunden av någon sekretess gentemot henne. Han är b.la ledande i Sverige inom att ta fram gärningsmannaprofiler, så självklart är det intressant att även höra hans åsikt. Han säger vad han tycker.
Är skönt att det finns såna personer, ungefär som LGWP.

Det spelar ingen som helst roll. En professionell psykiatriker skall inte uttala sig om andras kliniska tillstånd i media. Det beror på många orsaker. Dels kan han en dag komma att bedöma en syster, en mamma, en son, en kusin. Dels kan tillståndet han definierar liknas vid en annan patients. De uttalar sig inte så helt enkelt om andra personer. Det är inte proffsigt.
Citera
2017-07-25, 20:47
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Det spelar ingen som helst roll. En professionell psykiatriker skall inte uttala sig om andras kliniska tillstånd i media. Det beror på många orsaker. Dels kan han en dag komma att bedöma en syster, en mamma, en son, en kusin. Dels kan tillståndet han definierar liknas vid en annan patients. De uttalar sig inte så helt enkelt om andra personer. Det är inte proffsigt.
Lugna ner dig.
Jag håller ändå inte med utan står för det jag skrev.
Han har inte "diagnostiserat" henne utan gett allmänna uttryck för hur hon har agerat.
Vilket de flesta andra redan sett och bara kan instämma i, JM är ju inte diskret i sin framtoning direkt.
Som du diskuterar så skulle inga experter få ge några personliga synpunkter på olika fall.
Men, nu blir detta OT och ointressant.
Du tycker en sak, jag en annan.
Ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in